Hoeveel groeit een driejarige nog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Hoeveel groeit een driejarige nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:47

Nou, wat de titel al zegt. Ik ben nu dus op zoek naar een 2 1/2 á 3 jarige, maar ben benieuwd hoeveel zo'n paard nou nog ongeveer groeit als hij drie is???
Weet niet of het uitmaakt, maar het wordt bijna zeker een KWPN'er.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:48

Daar is geen standaard voor...
Ligt aan de bloedvoering en de wijze van opfokken van de eerste jaren.
Ik ken paarden die na hun 3e nog meer als 12 cm gegroeid zijn, mijn jonge paard kocht ik als 1,5 jarige toen hij al bijna 1.70 was en die schommelt nu, ruim 2 jaar later rond de 1.75.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:51

Maar ik heb bijvoorbeeld een Utrecht merrie gezien van 1.56. Zou die nog boven de 1.60 uit kunnen komen bijvoorbeeld?

(Stomeigenlijk dat i al zoveel jonge paarden heb gezien en er nooit op heb gelet)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:54

Hoe oud is die Utrecht merrie nu dan en wat zit er nog achter?
Hoe is ze nu verder gebouwd? Is het bijvoorbeeld nog een schraal overbouwd ding wat nog wat onhandig in elkaar zit met in verhouding lange benen, of is het een beknopt diertje?

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 16:56

Daar gaan we weer.
Men neme een touwtje en spant die van vetlok tot puntje van zijn elleboog.
Vervolgens neem je deze afstand vanaf het puntje van zijn elleboog richting zijn schoft, het aantal centimeters wat het touwtje boven zijn schoft uitkomt, is ca. de hoogte die het paard gaat krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:15

Ik heb alleen nog vage foto gezien, maar was even een voorbeeld. Maar volgens mij is het nog een redelijk iel diertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:15

En bedank Berber, dan weet ik dat ook weer!

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:31

Tyrano is nog 8 cm. gegroeid. Tess zal zeker nog 10 cm, misschien wel meer groeien.
Heel verschillend dus

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:32

Samsam is niets meer gegroeit van 3,5 naar 5, maar dat is dan ook een stevig typ dat gewoon al helemaal klaar was met groeien. Die iele, slappe hoogbenige types groeien vaak veel langer door!

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:48

Owen was vrij "af" toen ik hem kocht, tenminste zo leek het, hij is toch nog ruim 5 cm gegroeid tussen zijn derde en zevende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:07

Ken een ruintje die op 4 jarige leeftijd krap 1.60 was, en met 5.5 jaar oud was hij 1.67!

Heel verschillend dus, overigens is dat truukje met het touwtje niet altijd waar. Maar ong. kun je een schattig maken.

Paarden waar veel bloed in zit, die groeien over het algemeen genomen meestal wat langer door.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:53

MIjn merrie is een halve anglo en die lijkt nu met bijna vijf nog niet helemaal uitgegroeid Sinds het veulen is ze wel wat meer de breedte ingegaan
(of het kruis blijft gewoon hoger dan de voorkant Knipoog )

Ik ken paarden die vanaf 2,5 jaar geen cm meer gegroeid zijn, maar ook driejarigen die nog 10 cm gegroeid zijn.
Is zo dus weinig over te zeggen.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:07

Fellor schreef:
Maar ik heb bijvoorbeeld een Utrecht merrie gezien van 1.56. Zou die nog boven de 1.60 uit kunnen komen bijvoorbeeld?

(Stomeigenlijk dat i al zoveel jonge paarden heb gezien en er nooit op heb gelet)


Toen ik mijn merrie op bijna 3 jarige leeftijd kocht was ze 1.57m.
Ze is als 4 jarige op de keuring 1.62m. gemeten...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:54

Romanoff wordt in juli 6. De laatste 9 maanden is hij nog 3 cm gegroeid. Inmiddels is hij 1.76m. Gezien zijn huidige bouw verwacht ik dat er nog ongeveer 2 cm bijkomt. Romanoff is dus laatrijp. Ik had niet verwacht dat hij zo groot zou worden toen ik hem (bijna) 2 jaar geleden kocht. Helaas kan ik hem niet laten krimpen...

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:20

Haha, nee dat is ook weer wat. Ik wil inderdaad ook niet zo'n joekel, aangezien ik maar iets boven de 1.60 ben en dus beetje korte pootjes heb..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers