Besluiten voor de fokkerij van het KWPN.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Besluiten voor de fokkerij van het KWPN.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 16:52

Afbeelding

Bij de OCD.

Eerst besluiten dat het doorgaat.
Dan de praktische uitwerking en daarna voorlichting geven aan de leden. Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:42

Hebben ze in Duitsland recentelijk een goed, gedegen en een verantwoord wetenschappelijk onderzoek naar OCD gedaan en jawel hoor gaan ze in Nederland het wiel opnieuw uitvinden.
Het zal Verkerk cs wel niet goed uitkomen dat een van de hoofdoorzaken van OCD te maken heeft met veel te vroeg geboren veulens.
70% van de veulentjes geboren voor 1 april heeft een ernstig verhoogde kans op OCD. Maar tja, als Verkerk een veulentje van 2 maanden of van 6 maanden moet beoordelen dan komt dit hippisch wonder steevast tot de conclusie dat het veulentje van 2 maanden te weinig ontwikkeld is.
Kwaliteit gaat bij Verkerk nog altijd per centimeter. En het aantal centimeters in de hoogte is nu eenmaal gemakkelijker te constateren dan de kwaliteit van het gehele paard. Zeker bij een veulen. Om die kwaliteit ook nog te relateren aan de ontwikkeling over de levensmaanden van een veulen, gaat hem ver boven zijn hippische pet. Datzelfde criterium geldt ook voor de 2.5 jarige hengsten. Die moeten er al uit zien als een zesjarige. Maar om een 2.5 jarige hengst op zijn merites als 2.5 jarige te beoordelen en hoe die uit zal groeien, daar komt ietsje meer bij kijken dan de meetlat van Verkerk en zijn steriotiepe beoordelingsverhaaltje van: Goed ontwikkeld, langgelijnd, goed in het rechthoeksmodel met een opvallend voorbeengebruik. Want daar kom je als paard en eigenaar niet zo heel ver mee. Dus volgens het recept van Verkerk: hoe vroeger geboren des te beter. Want dan voldoen ze perfekt aan de voorgeschreven stokmaat. Zo werken dit soort ondeskundige beoordelingen te vroeg geboren veulens en de OCD in de hand. En wie betaalt dit, net als de voorgeschreven chipjes, allemaal?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:36

Citaat:
70% van de veulentjes geboren voor 1 april heeft een ernstig verhoogde kans op OCD



op wat wordt dat gestaafd?

zou dat komen omdat ze dan niet de hele dag in de wei komen = dus te weinig beweging= in de o zo belangrijke maanden , waarin het veulen het snelst groeit?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:46

Het skelet, het mechaniek krijgt geen kans zich op stal optimaal te ontwikkelen. Een paar uurtjes buiten helpen voor deze ontwikkeling veel te weinig. Veulens ontwikkelen het best in een groep paard waarbij ze spelenderwijs tussen de ouden kunnen doorvliegen.
Ook zonlicht is essentieel voor de ontwikkeling van het veulen met name voor de botten.
Paarden zetten zonlicht via de opname van de huid om in vitamine D. Vitamine D is weer noodzakelijk voor een goede botstructuur.
Bovendien groeien ze vaak veel te hard op stal vanwege te weing beweging en een te hoog eiwitgehalte in de brok en kuilvoer. Dat levert ter plekke op de keuring weliswaar een hoge waardering van Verkerk op maar met die waardering schiet het veulen de rest van zijn paardwaardig bestaan weinig op.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:51

Wat ik zeer positief vind is dat er gesprekken lopen met Zangersheide.
Eindelijk gaat het KWPN een gesprek aan met een stamboek wat al 10 jaar gedegen onderzoek doet naar OCD.
Misschien stappen ze dan ook van het gekke idee af om veulens op 3 en 5 maanden te screenen.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 19:15

adriana schreef:
Wat ik zeer positief vind is dat er gesprekken lopen met Zangersheide.
Eindelijk gaat het KWPN een gesprek aan met een stamboek wat al 10 jaar gedegen onderzoek doet naar OCD.
Misschien stappen ze dan ook van het gekke idee af om veulens op 3 en 5 maanden te screenen.



Misschien stappen ze dan ook van het gekke idee af om veulens op 3 en 5 maanden te screenen

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:41

Anna42 schreef:
Hebben ze in Duitsland recentelijk een goed, gedegen en een verantwoord wetenschappelijk onderzoek naar OCD gedaan en jawel hoor gaan ze in Nederland het wiel opnieuw uitvinden.
Het zal Verkerk cs wel niet goed uitkomen dat een van de hoofdoorzaken van OCD te maken heeft met veel te vroeg geboren veulens.
70% van de veulentjes geboren voor 1 april heeft een ernstig verhoogde kans op OCD. Maar tja, als Verkerk een veulentje van 2 maanden of van 6 maanden moet beoordelen dan komt dit hippisch wonder steevast tot de conclusie dat het veulentje van 2 maanden te weinig ontwikkeld is.
Kwaliteit gaat bij Verkerk nog altijd per centimeter. En het aantal centimeters in de hoogte is nu eenmaal gemakkelijker te constateren dan de kwaliteit van het gehele paard. Zeker bij een veulen. Om die kwaliteit ook nog te relateren aan de ontwikkeling over de levensmaanden van een veulen, gaat hem ver boven zijn hippische pet. Datzelfde criterium geldt ook voor de 2.5 jarige hengsten. Die moeten er al uit zien als een zesjarige. Maar om een 2.5 jarige hengst op zijn merites als 2.5 jarige te beoordelen en hoe die uit zal groeien, daar komt ietsje meer bij kijken dan de meetlat van Verkerk en zijn steriotiepe beoordelingsverhaaltje van: Goed ontwikkeld, langgelijnd, goed in het rechthoeksmodel met een opvallend voorbeengebruik. Want daar kom je als paard en eigenaar niet zo heel ver mee. Dus volgens het recept van Verkerk: hoe vroeger geboren des te beter. Want dan voldoen ze perfekt aan de voorgeschreven stokmaat. Zo werken dit soort ondeskundige beoordelingen te vroeg geboren veulens en de OCD in de hand. En wie betaalt dit, net als de voorgeschreven chipjes, allemaal?


Het onderzoek in Duitsland is natuurlijk reuze interessant. Maar hoe weten jullie dat het kwpn daar niet naar gekeken heeft Verward Er word een aanname gedaan dat er niets mee gedaan word. Dat vind ik wat voorbarig. Het is een zeer interessant onderzoek wat daar gedaan is, en het lijkt mij dat iedere paardenliefhebber daar graag meer van wil weten.

Mbt Verkerk.........tja er is veel ophef over die man, maar ik denk ( weet wel zeker) dat hij niet degene is die bovenstaand besloten heeft. Lijkt mij dat het Algemeen bestuur daar verantwoordelijk is, dus spreek die er dan op aan. Beetje banketstaaf om 1 iemand daar verantwoordelijk voor te maken.

Vandaag even op de stamboekkeuring in Marienheem geweest, lijkt mij toch een kl*te baantje ....inspecteur zijn. Want als de kwaliteit iedere dag/op iedere keuring zo is, dan zou ik binnen enkele dagen bij de Psych zitten en een overdosis prozac gaan slikken.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 21:44

Citaat:
Vandaag even op de stamboekkeuring in Marienheem geweest, lijkt mij toch een kl*te baantje ....inspecteur zijn. Want als de kwaliteit iedere dag/op iedere keuring zo is, dan zou ik binnen enkele dagen bij de Psych zitten en een overdosis prozac gaan slikken.


Daar heeft iemand toch leiding aan gegeven. Haha!
De Bijbel,"Boek in partjes"

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:46

Ceasario ik snap even iets niet, misschien kun jij mij opheldering geven. Ik lees dat er tijdens de ledenraadvergadering toestemming is gegeven voor die onderzoeken maar dat de leden nog voorgelicht moeten worden.

Denk toch dat ik dit verkeerd lees?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:46

Ze hebben wel naar die onderzoeken gekeken, maar als ze alles goed ter overweging hadden genomen...
Dan hadden ze de methode van veulens screenen ook niet gedaan.

En dan doen ze nu eerst ook niet.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:47

Knipoog Anders ik wel!!

Ben het er mee eens dat het op de man spelen beetje flauw is. En wat heeft t chippen hiermee te maken?

Culemborg here I come!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:48

adriana schreef:
Ze hebben wel naar die onderzoeken gekeken, maar als ze alles goed ter overweging hadden genomen...
Dan hadden ze de methode van veulens screenen ook niet gedaan.

En dan doen ze nu eerst ook niet.


Er kunnen twee dingen zijn: Of zij hebben de boel niet goed overwogen. Of wij hebben de boel niet goed overwogen, en voornamelijk ............nog niet goed doorgelezen. Ik heb dat onderzoek niet gezien, dus ik behoor sowieso al tot de laatste groep Haha!

Zijn er geen specifieke dingen die bijv. niet onderzocht zijn in Duitsland, en die ze nu hier toch nog willen onderzoeken Verward:? Oeps.........weer een aanname Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:49

Hallo zeg, hoeveel topics kunnen er door 1 persoon worden geopend om verkapt tegen een stamboek aan te schoppen? Waardeloos zeg...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:51

Dat onderzoek van Göttingen staat oa beschreven in het laatste nummer van Z magazine.
Het gehele onderzoek staat ook ergens op het net, van het Hannover stamboek.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 21:51

greetje schreef:
Ceasario ik snap even iets niet, misschien kun jij mij opheldering geven. Ik lees dat er tijdens de ledenraadvergadering toestemming is gegeven voor die onderzoeken maar dat de leden nog voorgelicht moeten worden.

Denk toch dat ik dit verkeerd lees?




voorgelicht moeten worden

Dat hebben ze gedaan bv van Brabant weet ik het en die vergadering stemde tegen.
Nu heeft men besloten om het nog maar eens uit te leggen.
Daar ze denken dat we het niet goed begrepen hebben.
Stond in de colum van 2 Strengen geleden.

Ze zijn daar zo arrogant te denken dat ze echt met dom volk van doen hebben.
Meer kan ik er niet van maken.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:51

Ach, ik raak er inmiddels al aan gewend Knipoog.

Laat me alleen télkens weer verleiden op de kast te springen...

Culemborg here I come!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:53

Gail schreef:
Ach, ik raak er inmiddels al aan gewend Knipoog.

Laat me alleen télkens weer verleiden op de kast te springen...


Om even objectief te blijven, er zijn natuurlijk echt wel dingen die niet gepast zijn die het KWPN doet. Ik vind ze ook communicatief niet echt vaardig ( maar ja, wie wel in paardenland) en ze gedragen zich erg alsof ze de monopolypositie hebben.

Maar ja.......daarnaast ook nog dingen die wel goed zijn geregeld Haha! oliebol he.........lijken wel mensen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:55

Gail schreef:
;-) Anders ik wel!!

Ben het er mee eens dat het op de man spelen beetje flauw is. En wat heeft t chippen hiermee te maken?



Waar lees je wat over het chippen trouwens.....Verward

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:59

Ceasario citeerde;

'Het tarief voor de herkeuring is 150 Euro'

Heeft het KWPN zoveel geld nodig voor alle herhalingsrecepten?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:00

greetje schreef:
Ceasario citeerde;

'Het tarief voor de herkeuring is 150 Euro'

Heeft het KWPN zoveel geld nodig voor alle herhalingsrecepten?


Zal meer zijn om de drempel wat te verhogen voor al die eigenaren die met blinde emotie hun verschrikkelijk lelijke of kreupele paard weer voorbrengen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:05

Pipo schreef:
Zal meer zijn om de drempel wat te verhogen voor al die eigenaren die met blinde emotie hun verschrikkelijk lelijke of kreupele paard weer voorbrengen.


Haha!

Ja hallo he, jullie plaatsen zo snel allemaal tegelijk reacties!! dat mijn reactie niet meer staat onder die waarop ik reageerde!

Ik begin te wennen aan de KWPN-afzeik topics, dát bedoelde ik.

Dat chippen stond ergens boven in als eindzinnetje in een groot relaas over wie dat allemaal maar weer moest betalen.

Culemborg here I come!!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:09

Betalen? Waar lees jij iets over betalen.

En het heeft niks te maken met afzeiken, ik ben allang blij dat ze contact zoeken met Zangersheide wat het ocd beleid betreft.
In de stukken die ze tot nu toe hebben gepubliceerd in IDS heb ik nooit het woord Zangersheide gelezen.
Terwijl daar interessante informatie te verkrijgen is, waar het kwpn veel aan kan hebben.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:11

Doet Z aan OCD beleid dan Verward Jee...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 22:14

Je hoeft niet zo denigrerend te doen, ze zijn er al zo’n dik 10 jaar mee bezig.
En het kwpn is nu bezig met gesprekken.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 22:16

adriana schreef:
Betalen? Waar lees jij iets over betalen.

En het heeft niks te maken met afzeiken, ik ben allang blij dat ze contact zoeken met Zangersheide wat het ocd beleid betreft.
In de stukken die ze tot nu toe hebben gepubliceerd in IDS heb ik nooit het woord Zangersheide gelezen.
Terwijl daar interessante informatie te verkrijgen is, waar het kwpn veel aan kan hebben.



Met Zangersheide samenwerken zal moeilijk worden.

Zangersheide houdt meer van een LAT-relatie die snel overslaat op bindingsangst.

Eerst met Oldenburg.
Toen BWP ,
En nu KWPN. Cool

Ik vergat nog de rechtzaak tegen de FN over de Bundeschampionate.
Die ze bij de rechter verloren.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 16-06-04 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 52 bezoekers

cron