waarom geen 2jarige keuring voor rijpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

waarom geen 2jarige keuring voor rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 13:28

ik zag in de ids dat ze bij de gelderse en tuigpaard richting dat wel hebben,maar rijpaard niet.waarom is dat?

vast bedankt nathalie OK dan!

Z1+4


Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:30

2 jarigen zijn wel sterk genoeg voor aangespannen werk, maar nog neit voor onder het zadel.
bij de rijpaarden zijn er op regionale keuringen wel rubrieken voor twenters, maar de meeste merriehouders houden ze liever thuis op de weide.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:31

Het NRPS heeft het jeugdkampioenschap op de keuringen. Dit is een kampioenschap tussen de beste 2 jarige en de beste jaarling. Roxette heeft ooit die nationale titel gewonnen in 1998 Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:43

paulanda schreef:
ik zag in de ids dat ze bij de gelderse en tuigpaard richting dat wel hebben,maar rijpaard niet.waarom is dat?

vast bedankt nathalie OK dan!

Geen animo voor.
De tweejarigen-rubrieken waren altijd zeer mager bezet (tweejarigen zien er meestal niet al te best uit en lopen ergens in de wei).
Daarom werden er in die rubrieken uit medelijden nog wel eens wat teveel oranje lintjes weggegeven terwijl het publiek (meestal maar 5 man) dat afkeurend gadesloeg.
Diezelfde tweejarigen kregen dan een jaar later vaak een rood lintje en de eigenaren gingen dan verhaal halen bij de jury.

Kortom: voor het publiek niet leuk en voor de deelenmers al helemaal niet.
In Noord-Nederland is er nog een vrijwillige rubriek, maar ook daar is de animo bijna nul.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:51

met jaarlingen ga ik ook niet snel naar de keuring. De 2 jarigen bekijk ik altijd hoe ze staan en of ze op dat moment pit genoeg hebben om hun gangen te tonen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:07

Tolbert heeft ook een twee jarigen keuring. Maar ik vind het niet zoveel waarde hebben. De paarden zijn naar mijn mening te jong. Je kunt er nog weinig aan zien... er moet nog zoveel groeien! In Tolbert hebben ze het handig gedaan en hele dikke prijzenpotten Haha! (o.a. dekking bij hengst naar keuze van een bepaald station, een veulen, en vanaf 250 euro naar beneden Haha!)

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 21:01

hhmm jaja nou iig bedankt,iik vind het op zich wel jammer,maar volgens mij hebben ze in midden beemster geen 2 jarige keuring.

Z1+4

Esprietje
Berichten: 65
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:53

Een 2-jarige hoort in het land en niet op de keuring thuis!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 17:06

Ik zou ook nooit meer naar een 2 jarige keuring gaan.
Had een aantal jaar geleden een schitterende 2 jarige merrie, gewoon al de jonge jaren mooi gebleven,een beauty gewoon, totaal niets mis mee, maar kreeg toen samen met de enige andere deelnemer een 2e premie, omdat ze het , volgens mij, gingen vergelijken met de 3 jarigen en ja, daar kun je ze niet mee vergelijken, ze zijn nu eenmaal overbouwd en ze zijn nog niet zo breed, maar voor mij nooit meer een 2 jarigen keuring.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:05

Esprietje schreef:
Een 2-jarige hoort in het land en niet op de keuring thuis!


en wat denk je dat ze met de 2-jarigen doen die moeten klaargemaakt worden voor de hengstenkeuring? 3 weken voordien klaarmaken? Kom even wakker zeg.

2 jarige merries mogen van mij gerust op de keuring worden gebracht. Daar is niets mis mee. Het enige wat je moet doen is even oefenen bij het lopen en het op stand plaatsen dat is alles.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:23

Dan moet je nog steeds keurmeesters hebben die dat kunnen beoordelen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:28

Dees schreef:
2 jarigen zijn wel sterk genoeg voor aangespannen werk, maar nog neit voor onder het zadel.

Nou, dat denk ik niet....
Een paard van 2 kan echt nog niet sterk genoeg zijn voor het aangespannen werk hoor!!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:30

Dravers worden al getraind als ze net 1,5 jaar jong zijn, dus waarom zou dat niet kunnen?

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 07:56

Aangespannen paarden worden al in het werk gezet vanaf 18 maanden oud. Dravers en volbloeden (galoprennen) komen met 2 jaar oud de renbaan op om wedstrijden te lopen en dat is stukken zwaarder dan wat oefenen voor een keuring.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 10:25

zozo discussies Knipoog

Vind op zich ook hoor dat ze op 't land thuishoren,maar ik denk toch niet dat 't echt veel kwaad kan,doen ze allerlei verschillende indrukken op enz.
Weer eens in de trailer enz. Lachen

Maar goed niet dat ik 't van plan was of zo,maar mijn merrie stond nu toch topevallig thuis,en 't is een plaatje,dus dacht mocht 't er zijn Knipoog

Maar dan wachten we gewoon nog lekker een jaartje hoor.

Bedankt voor de adviezen. OK dan!

Z1+4

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 10:33

Voila, je zegt het zelf al Paulanda. Het is al een goede les voor hen om al die verschillende indrukken op te doen. Je weet dan ook snel hoe ze in bepaalde situaties zullen reageren. Als ze in jouw buurt een 2-jarige keuring doen, ga ervoor. Ik ondervind het als voordeel.

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:28

Ik zou er zelf ook niet aan meedoen maar ze wennen wel een keertje aan de omstandigheden enzo.
Maar die van mij is al zo mak dat ik me daar geen zorgen om maak, die mag lekker in de wei rondbaggeren, komt volgend jaar wel.

Maar als je een late hengst hebt van juli ofzo dan is ie net pas 2 geworden als ie klaargemaakt moet worden voor de hengstenkeuring. Vind ik niet helemaal normaal hoor maar het gebeurt wel. Ik begin pas met een beetje longeren als de jonge hengsten al naar den bosch mogen en al zadelmak zijn.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Natascha_Kn en 72 bezoekers