Chippen veulentjes.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:13

Mijn veulen is op de keuring meteen gechipt (verplicht geloof ik)
en ze was toen dus pas 4 weken oud. Heb niet het idee dat dat nou zo slecht was... Misschien kapselt het wel beter in bij een jong paardje.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:34

Esme_27 schreef:
Mijn veulen is op de keuring meteen gechipt (verplicht geloof ik)
en ze was toen dus pas 4 weken oud. Heb niet het idee dat dat nou zo slecht was... Misschien kapselt het wel beter in bij een jong paardje.


En misschien gaat het wel extra in de weg zitten bij een jong paardje Lips are sealed

Je kunt er nog helemaal niets van zeggen omdat je nog niet op je paard rijdt. Mijn mijn DA heeft bij stalgenoten geadviseerd om niet eerder te chippen als met anderhalf jaar.
Dat er nu mensen zijn die niet snel genoeg van die chips af kunnen komen...tja, dat is mijn probleem niet. Lips are sealed

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:42

Cassidy: niet snel genoeg van een chip af kunnen komen....tjonge is wel erg krom bedacht.
Het is net of je moet zoeken naar excuses redenen naar andere toe ter overtuiging om niet te chippen..terwijl deze "argumenten" eerder het tegenovergestelde aantonen. Samenzwering...
Lichaamsvreemd is nog wat voor te zeggen als zijnde bezwaar...Er is een stamboek dat al langer alles (dacht ik ) chipt...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 13:16

Citaat:
KWPN
23-04-2004: Chipverplichting voor alle paarden


Op de KWPN Kaderdag maakte ir. Jan Klaver van het Productschap voor Vee, Vlees en Eieren (PVE) bekend dat de notificatieprocedure van de Europese Unie betreffende de chipverplichting is afgerond. Dit betekent dat binnenkort de verplichting ingaat dat elk paard, van veulen tot oud paard, voorzien moet zijn van een paspoort mét transponder (chip). Alleen de laatste stap moet nog worden gezet: de voorzitter van het Productschap moet de datum van inwerkingtreding nog bepalen. "Ik verwacht dat dit eind april, begin mei een feit zal zijn", aldus Klaver.

Concreet betekent deze ontwikkeling dat alle veulens die vanaf 1 januari 2004 zijn geboren voorzien moeten zijn van een paspoort met bijbehorende chip voordat zij zeven maanden oud zijn. Tevens moeten alle paarden die nog niet voorzien zijn van paspoort mét chip alsnog aan de nieuwe Europese identificatie-eis voldoen. Voor deze inhaalslag zijn de stamboeken verantwoordelijk die deze paarden hebben geregistreerd.

Het KWPN en zijn paspoortconsulenten (zo heten de veulencontroleurs die zijn opgeleid tot 'chipper') staan dus voor een grote klus, die zo efficiënt mogelijk geklaard moet worden. Bij het chippen van de veulens is er het komende seizoen gelegenheid om tegelijk ook alle oudere paarden op hetzelfde staladres van een transponder te voorzien. Belangrijk daarbij is dat men bij het maken van een afspraak met de paspoortconsulent aangeeft om hoeveel paarden het in totaal gaat. De fokker dient bij aankomst van de paspoortconsulent de merrie en het veulen op stal te hebben. Bij oudere paarden wordt het bestaande registratiebewijs ingenomen en vervangen door een nieuw registratiebewijs.
Vanaf de veulenjaargang 2004 wordt tevens DNA-materiaal in de vorm van een plukje manen van elk veulen afgenomen. De haren worden vooralsnog alleen verzameld en later alleen onderzocht als er om welke reden dan ook twijfel is gerezen over de juiste afstamming. Aan het verzamelen van DNA zijn geen kosten verbonden. Voor alle informatie over de nieuwe identificatieregels kan men kijken op www.nl-paardenpaspoort.nl. Voor vragen over KWPN-paarden kan men terecht bij de afdeling stamboek van het KWPN, Mariëlle Slot 030-6934648 of Frederique van Saane 030-6934641.
Nederland heeft overigens van 'Brussel' een unieke uitzonderingspositie gekregen voor zogenaamde gewetensbezwaarden. Wie geen chip wil laten inbrengen kan deze handeling via DNA-onderzoek omzeilen, maar dit brengt meerkosten met zich mee (35 tot 40 euro). Ook bij eventuele controles zijn de kosten van hernieuwd DNA-onderzoek telkens voor de eigenaar van het paard.


Ze hebben het er wel moeilijk mee.

1. Paspoort
2. Chip.
3. DNA

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 13:21

Telefoonnummers en internetadressen van uitgevende instanties.

International Horse Breeders Association Heavy Warmbloods
tel. (0516) 42 50 70
17-03-2004 » afdeling markt & communicatie
Welsh Pony & Cob Vereniging
(0599) 32 42 44
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging Nederlandse Draf- en Rensport
(070) 30 47 120
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging Nederlands Welsh Pony en Cob Stamboek
(030) 69 34 650
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging Nederlands Stamboek voor IJslandse Paarden
(030) 69 34 660
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging Nederlands New Forest Pony Stamboek
(0418) 56 90 19
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging het Nederlandsch Hackney Stamboek
0347) 34 15 35 per 1 feb (0183) 63 22 22
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging het Nederlands Fjordenpaarden
(055) 37 81 344
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging het Nederlands Fell Pony Stamboek
038) 37 58 523
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging het Nederlands Ezelstamboek
(070) 51 78 028
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging Het Nederlands Dartmoor Pony Stamboek
(073) 62 18 501
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging Het Nederlands Connemara Pony Stamboek
(073) 62 18 501
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging het Groninger Paard
(0573) 25 25 56
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Stichting Het Nederlands Stamboek voor Tinkers
(074) 26 71 861 / (074) 27 75 228
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Nederlandse Quarter Horse Association
(06) 54 30 36 39 en (071) 341 50 81
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Nederlands Shetland Pony Stamboek
(0575) 51 80 63
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Nederlands Rijpaarden en -Ponystamboek
(0577) 40 11 50
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Nederlands Mini Paarden Registratie Stamboek
(033) 43 40 433
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Merens Stamboek Nederland
(0575) 47 64 89
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
KWPN fokrichting Lipizzaner
(030) 69 34 600
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Koninklijke Vereniging Warmbloed Paardenstamboek Nederland
(030) 69 34 600
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Koninklijke Vereniging 'Het Nederlandse Trekpaard en De Haflinger'
(073) 62 18 501
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Koninklijke Vereniging 'Het Friesch Paarden-Stamboek'
(0512) 52 38 88
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
(0577) 40 82 95 / (0577) 40 82 93
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Irish Cob Society Nederland
(0418) 64 25 76
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Falabella Stamboek
(0525) 68 59 71
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging het Nederlandse Appaloosa Stamboek
(0578) 61 61 02
13-01-2004 » afdeling markt & communicatie
Vereniging Arabische Volbloedpaarden Stamboek in Nederland
(030) 24 10 001
17-12-2003 » afdeling markt & communicatie

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 13:24

Citaat:
Nederland heeft overigens van 'Brussel' een unieke uitzonderingspositie gekregen voor zogenaamde gewetensbezwaarden. Wie geen chip wil laten inbrengen kan deze handeling via DNA-onderzoek omzeilen, maar dit brengt meerkosten met zich mee (35 tot 40 euro). Ook bij eventuele controles zijn de kosten van hernieuwd DNA-onderzoek telkens voor de eigenaar van het paard.


Voor de duitsers is dat ook niet nodig. Die chippen niet. Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 13:32

staat nog steeds niets op de site van nl-paardenpaspoort
is alles nog ongewijzigd, tenminste de update-data zijn niet veranderd.
En zolang er nog stamboeken zijn die papieren retour sturen zonder paspoort...zal dat met dat verplicht zijn ook allemaal wel meevallen

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 14:35

Alane schreef:
staat nog steeds niets op de site van nl-paardenpaspoort
is alles nog ongewijzigd, tenminste de update-data zijn niet veranderd.
En zolang er nog stamboeken zijn die papieren retour sturen zonder paspoort...zal dat met dat verplicht zijn ook allemaal wel meevallen



zal dat met dat verplicht zijn ook allemaal wel meevallen

Ze wachten op de ontheffing van de "gele" oormerken. Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 11:20

Terug naar de jaren 40 van de identificatieverplichting door een tatoe.
Nu door een chip.
Baby's worden waarschijnlijk binnen afzienbare tijd voorzien van een sofinummer chip.

Nl. Leverancier Verichip verkoopt ook aan ziekenhuizen die de chips gebruiken om de gegevens van hun patienten op te slaan.

Hebben we in Nederland voor de paarden toch nog de verkeerde chip ?



Vandaag gelezen in Rotterdam.
In de Baja Beach Club kunnen klanten vanaf eind juni entree en drank betalen via een onderhuidse chip.


Maar wel met verdoving.
Waarom ? Is het toch pijnlijk.

"De korte ''chipping" procedure, bestaande uit plaatselijke verdoving en een snelle pijnloze inbrenging van de chip, duurt slechts een paar minuten. Met ongeveer de afmetingen van een rijstkorrel kan de onderhuidse RFID Verichip gebruikt worden voor o.a beveiliging, financiele doeleinden, Identificatie voor hulpdiensten en andere toepassingen. De standaard locatie is het gebied rond de triceps tussen de elleboog en de schouder van de rechter arm. Eenmaal onderhuids is de Verichip onzichtbaar voor het blote oog".

Dus de standaard locatie voor de chip is nu verplaatst naar "het gebied rond de triceps tussen de elleboog en de schouder van de rechter arm". Nog niet zo lang geleden liet Derek Jacobs (zie foto) een chip implanteren in zijn linker arm dus vragen we ons af wat de toekomstige 'standaard' locatie voor de chip zal zijn ?)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:15

Ben eind april naar een vergadering van het Belgische Confederatie voor veulencontroleurs en stamboeken en daar werden verschillende punten op een rij gezet.

- Ten eerste dat er een europese wetgeving opkomst is waarbij alle paardachtigen verplicht een passport moeten hebben en 'geacht' worden ge-chipt te zijn en dit tegen 2007. Ze beginnen hier met de stamboeken omdat 'de meeste paarden toch al geregistreerd zijn bij stamboeken' ( Verward ) en dat er een registratie systeem al in plaats zit.
- Per 1-1-2005 zal het verplicht zijn te chippen en passport.
- De opnamen van het veulen (door veulencontrolleur) en het chippen (door dierenarts !!!) moeten gelijktijdig gebeuren thuis of op een verzameldag. (Het inbrengen van een chip is een geneeskundig handeling en mag in Belgie alleen door een dierenarts verricht worden OK dan! ... dus dubbel kosten voor fokker ).

... er waren nog meer punten maar die bespaar ik jullie ...

Het komt er op neer dat over een paar jaar het in iedere EEG land VERPLICHT gaat worden of we het leuk vinden of niet.

Let wel ik ben er persoonlijk 100% TEGEN en vindt brandmerken + passport veel beter. Ik betaal ook liever een DNA onderzoek voor iedere veulen, die vermeld kan worden in de passport dan mijn veulens laten chippen. Neem daarbij dat niet iedereen een scanner gaat bezitten, dat de chip op zich niet 100% 'beschadig' vrij is van magnetische velden, en dat het een vreemde deel is dat in een gezonde lichaam wort gespoten, dan zijn er mijn inziens al genoeg reden op het niet te doen EN ZEKER NIET BIJ VEULENS!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 18:33

Citaat:
Het komt er op neer dat over een paar jaar het in iedere EEG land VERPLICHT gaat worden of we het leuk vinden of niet.


We zullen zien

Maar ik denk alleen voor de sport omdat dit allemaal twee handen op een buik is.

3. Muss ich mein Pferd brennen oder chippen lassen?
Die aktive Kennzeichnung (Nummernbrand/Mikrochip) ist vom Gesetz her für den Pferdepass nicht vorgeschrieben, die FN empfiehlt sie aber. Sie erleichtert die Identifizierung des Pferdes/Ponys und dient als Diebstahlschutz.

Für die Eintragung des Pferdes als Turnierpferd bei der FN ist die aktive Kennzeichnung vorgeschrieben.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:55

Ik vind het ook allemaal een beetje belachelijk, maar ja Nederland moet idd weer wat te zeuren hebben. en dan veulentjes die nog moeten groeien ik vind het echt niet leuk.. maar als ik met Lojayna naar de keuring wil volgend jaar.. ja dan moet je wat Boos!
Maar kan iemand me vertellen of paarden die dit jaar nog bestemd zijn voor de slacht een chip moeten hebben want op nlpaspoort.nl is me dat nog niet duidelijk!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:00

Ja en dan kan de fraude beginnen.
Je zou de chip al kunnen herprogrammeren.
Opsporen en uithalen gebeurt met een toestel waarmee ze leidingen opsporen in de muur: dan kan je de chip precies lokaliseren, sneetje en later nieuwe chip erin.

Enkel een brandmerk met nummer verwijder je niet zonder litteken.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 00:22

Zannekin schreef:
Ja en dan kan de fraude beginnen.
Je zou de chip al kunnen herprogrammeren.
Opsporen en uithalen gebeurt met een toestel waarmee ze leidingen opsporen in de muur: dan kan je de chip precies lokaliseren, sneetje en later nieuwe chip erin.

Enkel een brandmerk met nummer verwijder je niet zonder litteken.


Dan krijg je dus een omgekat paard Knipoog
Maar het is dus de bedoeling dat alle paarden binnen de EEG voor 2007 gechipt worden? Dan is er nog een boel werk aan de winkel in de nieuwe EEG lidstaten.

Of wil Nederland zo nodig weer het braafste jongetje van de klas uithangen?

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 00:45

Ik heb geinformeerd bij de EU en kreeg het volgende antwoord.
NB: NIET TOEPASBAAR OP PAARDEN!
Bovendien heeft minister Veerman kortgelden de verplichting voor honden en katten AFGESCHAFT!

Wij hebben uw bericht in goede orde ontvangen. In antwoord op uw vraag kunnen wij u meedelen dat de transponder reeds als identificatiemiddel geldt voor het verkeer van huisdieren tussen de lidstaten, zij het dat een overgangsperiode van 8 jaar voorzien is. Echter de Verordening (EG) nr. 998/2003 van het Europees Parlement en de Raad van 26 mei 2003 inzake veterinairrechtelijke voorschriften voor het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren en houdende wijziging van Richtlijn 92/65/EEG van de Raad is volgens Bijlage 1 niet toepasbaar op paarden. U vindt deze informatie op de website van het directoraat-generaal (DG) Gezondheid en consumentenbescherming met adres:
http://europa.eu.int/comm/food/animal/i ... dex_en.htm

De verplichte identificatiewijze van equidae vindt u echter eveneens op de website van hetzelfde DG met adres:
http://europa.eu.int/comm/food/animal/i ... dex_en.htm

Voor meer informatie kan u mailen naar het DG:
Sanco-mailbox@cec.eu.int


Wij hopen dat deze informatie u van dienst zal zijn.

Met vriendelijke groeten,

EUROPE DIRECT
Bezoek de webstek over de toekomst van Europa.
http://europa.eu.int/futurum