Kan dit?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Kan dit?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 15:04

Dit jaar wil ik mijn merrie laten dekken. Ik heb me dus aardig verdiept in de hengsten. En nu wil ik haar eigelijk laten dekken door Solitair. Maar nu zit ik eigelijk met een ding en ik zou graag jullie menig er over horen. Mijn merrie is een Purioso. En Solitair is een Voltaire. Purioso en Voltaire zijn alle twee van Furioso. Is dat niet te dichtbij?
Volgens de hengstenhouder waar ik regelmatig kom, kan dit prima. Wat vinden jullie?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:07

dat kan idd prima
maar zou je niet liever met wat jonger bloed fokken?
purioso en solitair zijn beide behoorlijk oude hengsten ...
en fokken beide niet t makkelijkste karakter door.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:10

Ik heb even de papaieren bekeken, en ik vind dat het te nauw familie is, je kunt best fokken met familiebloed maar de hanteerregel is volgens mij dat er minimaal 4 generaties tussen moeten zitten.Bij jou zijn dit van de puriose kant maar twee generaties, je loopt dan wel een doorfok risico. maar ik snap eigenlijk niet dat de fokker zegt dat het kan, dit is geen goede reclame voor hem.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 15:12

Issy schreef:
Ik heb even de papaieren bekeken, en ik vind dat het te nauw familie is, je kunt best fokken met familiebloed maar de hanteerregel is volgens mij dat er minimaal 4 generaties tussen moeten zitten.Bij jou zijn dit van de puriose kant maar twee generaties, je loopt dan wel een doorfok risico. maar ik snap eigenlijk niet dat de fokker zegt dat het kan, dit is geen goede reclame voor hem.



er hoeven zeker weten geen 4 generaties meer tussen te zitten Lachen
maar de vraag is ook waarom zou je dat perse willen doen ?
waarom niet wat 'nieuw' bloed erin ?
waarom perse solitair???

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 15:28

Omdat ik nog niet precies weet wat ik met het veulen ga doen (verkopen of zelf houden) wil ik eigelijk een allround hengst. Zelf ben ik meer een dressuur'miep', maar als ik er een dressuur hengst op zet. Is het veulen misschien wat moeilijk te verkopen. Aangezien mijn merrie toch wat meer richting springen gefokt is (Purioso*Ahorn). Maar als ik er een spring hengst op zet, en ik hou het veulen krijg ik er mischien spijt van omdat het veulen dan te kort kan komen in de dressuur.
En ik ben op de hengstenshow geweest bij de Wiemselbach en was wel onder de indruk van Solitair.
Wat karakter betreft mijn merrie heeft een heel makelijk karakter dus ik hoop maar dat ze dat door geeft.
Wat vinden jullie dan 'nieuw' bloed. Zelf vond ik Solitair nog niet zo oud, maar ik kom nog maar net kijken in het fokkerijwereldje.
Ben benieuwd naar jullie meningen.

ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:23

ook een goede optie voor een alround hengst is odermus. ik heb hem vorig jaar zien lopen en springen bij de hengsten show van stal roelofs. Ik weet niet meer zijn cijfers van de hengsten keuring, maar ik weet wel dat hij werdt betiteld als de ideale alrounder. ik heb lang lopen twijfelen om mijn fedor merrie door odermus te laten dekken maar ik wil echt geen schimmel. nou veel succes met je keuze.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:45


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:50

crossmonster schreef:
dat kan idd prima
maar zou je niet liever met wat jonger bloed fokken?
purioso en solitair zijn beide behoorlijk oude hengsten ...
en fokken beide niet t makkelijkste karakter door.


Solitair is " al" vijf inderdaad Scheve mond

Denk je dat de hengst past op je merrie?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 17:19

boerinnetje schreef:
Mijn merrie is een Purioso. En Solitair is een Voltaire. Purioso en Voltaire zijn alle twee van Furioso. Is dat niet te dichtbij?
Volgens de hengstenhouder waar ik regelmatig kom, kan dit prima. Wat vinden jullie?


Dat Furioso II ,2 x in de derde generatie is geen ramp.
Brengt fundament in je nieuw veulen.

Maar binnen 5 generaties, 2x Nimmerdor en 2x Laddykiller, daarover zou ik me toch maar eens even achter de oren krabben.vooral als het om "dressuur"gaat Huilen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:00

Bloos dan ben ik id war met een andere solitair.. ik heb een aantal jaren terug een solitairmerrie op stal gehad, die kan dus niet van deze solitair zijn geweest,... kzal eens uitzoeken welke solitair ik dan bedoel .

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:49

Issy schreef:
Ik heb even de papaieren bekeken, en ik vind dat het te nauw familie is, je kunt best fokken met familiebloed maar de hanteerregel is volgens mij dat er minimaal 4 generaties tussen moeten zitten.Bij jou zijn dit van de puriose kant maar twee generaties, je loopt dan wel een doorfok risico. maar ik snap eigenlijk niet dat de fokker zegt dat het kan, dit is geen goede reclame voor hem.


Waar staat deze fameuze hanteerrregel en wie heeft de regel bedacht?

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 07:43

Toen ik begon met zoeken is mij gezegd dat je op je gevoel af moet gaan. En bij Solitair had ik het gevoel dat hij goed bij mijn merrie zou passen. Tuurlijk heb ik eerst gezocht op cijfers en gegevens. Toen ben ik naar de hengsten gaan kijken die mij op papier aanspraken. En Solitair vond ik zelf het meest aanspreken.
Ceasario schreef:
Maar binnen 5 generaties, 2x Nimmerdor en 2x Laddykiller, daarover zou ik me toch maar eens even achter de oren krabben.vooral als het om "dressuur"gaat
Zou je mij dit misschien uit kunnen leggen? Zoals ik al eerder zei ben ik nogal een leek op dit gebied en heb dus nog een hoop te leren. Bloos

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:08

Anna42"]
[quote="Issy schreef:
Ik heb even de papaieren bekeken, en ik vind dat het te nauw familie is, je kunt best fokken met familiebloed maar de hanteerregel is volgens mij dat er minimaal 4 generaties tussen moeten zitten.Bij jou zijn dit van de puriose kant maar twee generaties, je loopt dan wel een doorfok risico. maar ik snap eigenlijk niet dat de fokker zegt dat het kan, dit is geen goede reclame voor hem.


Waar staat deze fameuze hanteerrregel en wie heeft de regel bedacht?
[/quote]

hier heb ik ook nog nooit van gehoort. en volgens mij zou dat wel logisch zijn met mijn opleiding. ben benieuwd waar de regel vandaan komt.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:30

de vader van de vader van mijn paard is uniform, en dan is de vader van de moeder van de moeder ook weer uniform, dus dit kan wel hoor.