Interessante discussie over Gribaldi (split)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:20

CGJ12"]
[quote="petraaken schreef:
heb ik iets verkeerd gezegd of zo Verward Want nu krijg ik echt het gevoel dat ik op het matje bij de schooldirecteur moet komen.

Ach gut Niet jou schuld hoor......... Krack en Jazz liggen gewoon een beetje gevoelig hier.

En ook dit topic kan straks weer gesplit worden richting "het evenwichtsmodel".........
[/quote]

Ook Krack C en Jazz worden omschreven met een correcte bouw! Toch verschilllen Krack C, Jazz en Gribaldi met die zgn correct bouw aanmerkelijk van elkaar. Het zijn verschillende smaak georienteerde correcte plaatjes. Cruciale vraag is dan: wat is correct? Aangezien er maar 1 bouw correct kan zijn en niet 10 verschillenden smaakindicatoren die allen als correct bestempeld worden.
Zo bestaat er binnen de FEI ook maar 1 correcte bewegingvorm en niet 10 verschillende bewegingsvormen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:30

Anna42 schreef:
Zo bestaat er binnen de FEI ook maar 1 correcte bewegingvorm en niet 10 verschillende bewegingsvormen.

Dat vraag ik me nog maar af.
De definities die door de FEI zijn opgesteld laten voldoende interpretatie vrijheid open voor verschillende correcte bewegingsvormen binnen de marges.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:30

Anna42, de FEI is er ook nog niet helemaal uit waar de hoge punten nou naar toe moeten... zie Jerez!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:45

Daar was de FEI wel uit maar Rosie, die dacht het beter te kunnen doen dan de natuur met zijn volstrekt uit de lucht gegrepen versnelde achterbeen tijdens het rijden, had daar problemen mee. Omdat de Nederlandse paarden niet beantwoorden aan correct gedragen bewegingen. Rosie wilde in Jerez de voorbeenstampers beloond zien worden. Maar aangezien alles wat het paard in actie (springen en dressuur) doet alleen vanuit de achterhand moet en kan komen en dat dit criterium alleen dan kan plaatsvinden als er ook sprake is van een correcte bouw, probeerde Rosie dit aspect geweld aan te doen door af te geven op de Spaanse paarden en de barokke bouw die men hier te lande vaarwel heeft proberen te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:51

Volgens mij is de FEI er ook nog niet helemaal uit met haar eigen regels.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:51

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:
De USA, de UK en Spanje omschreven ook dat Saddam Hoessein massaal massavernietigingswapens aan het produceren en dat dit incorrect was. Achteraf bleek dat ze ongelijk hadden.

Off topic: Dat blijft nog maar de vraag.......
[/quote]

Vragen worden weerlegd door de feiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:52

Anna42"]
[quote="CGJ12"][quote="Anna42 schreef:
De USA, de UK en Spanje omschreven ook dat Saddam Hoessein massaal massavernietigingswapens aan het produceren en dat dit incorrect was. Achteraf bleek dat ze ongelijk hadden.

Off topic: Dat blijft nog maar de vraag.......
[/quote]

Vragen worden weerlegd door de feiten.
[/quote]
We weten niet wat zij weten en we weten niet wat de feiten zijn, sommige zaken blijven in dossier namelijk en de media zijn ook niet erg betrouwbaar.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:56

Wat we wel weten, is wat men ons heeft voorgelogen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:13

Anna42 schreef:
Wat we wel weten, is wat men ons heeft voorgelogen.

Beetje zwart-wit....

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:21

Anna42"]
[quote="CGJ12"][quote="Anna42 schreef:
De USA, de UK en Spanje omschreven ook dat Saddam Hoessein massaal massavernietigingswapens aan het produceren en dat dit incorrect was. Achteraf bleek dat ze ongelijk hadden.

Off topic: Dat blijft nog maar de vraag.......
[/quote]

Vragen worden weerlegd door de feiten.
[/quote]
Het zoeken naar een antwoord, en het niet kunnen vinden daarvan wijst er niet altijd op dat het antwoord er niet is, maar hoogstens dat je het nog niet gevonden hebt........

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:35

Anna42 schreef:
Rosie wilde in Jerez de voorbeenstampers beloond zien worden. Maar aangezien alles wat het paard in actie (springen en dressuur) doet alleen vanuit de achterhand moet en kan komen en dat dit criterium alleen dan kan plaatsvinden als er ook sprake is van een correcte bouw, probeerde Rosie dit aspect geweld aan te doen door af te geven op de Spaanse paarden en de barokke bouw die men hier te lande vaarwel heeft proberen te zeggen.


Mijn vergeelde IDS'en uit 2002 hebben Van Andel als auteur bij de verslaggeving van de dressuur in Jerez staan...Heb jij een andere versie? In het kader van de feiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 12:44

Gail, wie is de auteur van het artikel dat gaat over de discussie die na Jerez werd gehouden??? Ter ere van het Global Dressage Forum?? Dat ging met name over de verschillende typen paarden in de dressuur.
Ik kan thuis ook even kijken hoor, dat is geen punt, maar ik ben wel opeens heel erg nieuwsgierig.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:54

(Zoek zoek) je hebt gelijk: Rosie. Maar volgens mij stelt hij met name de jurering aan de kaak. Dat er op de persconferentie na Jerez de discussie over de spaanse kortbenige paarden losbrak.
Dat de motivatie van de FEI-juryleden voor de cijfers die zij op onderdelen aan Invasor hadden toegekend was dat je van een kortbenig paard in redelijkheid niet kunt verlangen dat hij méér laat zien dan wat Invasor deed en dat je daarom een zeven moet geven voor de uitgestrekte draf. Er zijn dus punten cadeau gedaan omdat de betreffende paarden toch zo hun best deden met hun korte benen! Maar voor de onderdelen waar zij door dun bouw weer voordeel bij haddan -
piaffe/passage en pirouettes verzamelingsoefeningen dus - géén puntenaftrek kregen.

Daar lees ik niet in wat hierboven staat over voorbeenstampers die beloond hadden moeten worden...

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:15

Anna, als je toch vragen aan het beantwoorden bent. Deze staat ook nog:

petraaken schreef:
Het enige waar ik niet echt bij kan is dat Gribaldi dan toch goed kan piafferen en passageren als hij niet tot dragen komt.


Of omzeil je die vraag liever?
Aangezien ik hem ook al in een iets andere vorm eerder in het topic stelde, maar toen ging er ook verder niemand op in.
Ik ben benieuwd......

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:40

CGJ12"]
[quote="Anna42"][quote="CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:
De USA, de UK en Spanje omschreven ook dat Saddam Hoessein massaal massavernietigingswapens aan het produceren en dat dit incorrect was. Achteraf bleek dat ze ongelijk hadden.

Off topic: Dat blijft nog maar de vraag.......
[/quote]

Vragen worden weerlegd door de feiten.
[/quote]
Het zoeken naar een antwoord, en het niet kunnen vinden daarvan wijst er niet altijd op dat het antwoord er niet is, maar hoogstens dat je het nog niet gevonden hebt........
[/quote]

Zoekt en gij zult vinden. Hier is gezocht. En hoe! Maar niet gevonden. Vervolgens worden we met zgn feiten voorgelogen. Datzelfde aspect doet zich in de paardenfokkerij voor. De fokkers wordt voorgehouden dat een bepaald type veel beter zou kunnen presteren en beter te rijden zou zijn. Het andere evenwichtstype wordt als ouderwets, ongewenst, ongeschikt en zelfs als bedreigend voor de populatie neergezet. En dus probeert men zonder de feiten in de hand deze paarden met kruisraketten en zwaar geschut om zeep te helpen. Daarmee wordt met het niet onderbouwde modepaard, onder het mom van voortuitgang, het gelijk coute que coute geforceerd. De oorlog tegen het evenwichtspaard, de oude waarden, oude bloedlijnen en fokkerijsystemen op basis van niet onderbouwde en zelfs uitgeholde argumenten (de partjes) is daarmee ineens gerechtvaardigd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:47

Deze retoriek over het eigen gelijk en de foute rest van de wereld hoort niet thuis in dit topic en helpt ieder topic hier op F&A om zeep.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:51

Kunnen we het hier aub terug over Gribaldi hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:56

Gail schreef:
(Zoek zoek) je hebt gelijk: Rosie. Maar volgens mij stelt hij met name de jurering aan de kaak. Dat er op de persconferentie na Jerez de discussie over de spaanse kortbenige paarden losbrak.
Dat de motivatie van de FEI-juryleden voor de cijfers die zij op onderdelen aan Invasor hadden toegekend was dat je van een kortbenig paard in redelijkheid niet kunt verlangen dat hij méér laat zien dan wat Invasor deed en dat je daarom een zeven moet geven voor de uitgestrekte draf. Er zijn dus punten cadeau gedaan omdat de betreffende paarden toch zo hun best deden met hun korte benen! Maar voor de onderdelen waar zij door dun bouw weer voordeel bij haddan -
piaffe/passage en pirouettes verzamelingsoefeningen dus - géén puntenaftrek kregen.

Daar lees ik niet in wat hierboven staat over voorbeenstampers die beloond hadden moeten worden...

Ik wist ook niet uit mijn hoofd wie dat artikel geschreven had hoor Lachen, bedankt voor het zoeken OK dan! .
Jouw samenvatting klopt wel zo'n beetje, helaas Huilen .
Je zou je nav daarvan af kunnen vragen waar nu de norm ligt, wat is een 6 waard en wanneer een 8? Als je paarden ziet die passen van een meter of 30 kunnen nemen en paarden die dat niet kunnen, maar de oefening wel correct uitvoeren naar hun beste kunnen??
En dan nog iets: ik denk altijd in mijn onschuld dat je bij een uitgestrekte draf ook hoort te zien dat de afdruk van het achterbeen over die van het voorbeen gaat, een middagje LT, MT en ZT en je kunt dat idee ook weer laten varen. Maar toch gaan die paarden in het geheel wel grotere passen maken natuurlijk, dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:58

Anna42 schreef:
De oorlog tegen het evenwichtspaard, de oude waarden, oude bloedlijnen en fokkerijsystemen op basis van niet onderbouwde en zelfs uitgeholde argumenten (de partjes) is daarmee ineens gerechtvaardigd.

Sorry, maar hier lijkt me toch echt géén sprake van.

Openstaan voor informatie is nu eenmaal niet hetzelfde als aanhoren en gedwee knikken en gelijk geven . Openstaan is aanhoren, analyseren, combineren, abstraheren en het opmaken van de balans waar een conclusie uit volgt, iedereen is vrij om dat op zijn eigen manier te doen.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:05

Aimee"]
Anna, als je toch vragen aan het beantwoorden bent. Deze staat ook nog:

[quote="petraaken schreef:
Het enige waar ik niet echt bij kan is dat Gribaldi dan toch goed kan piafferen en passageren als hij niet tot dragen komt.


Of omzeil je die vraag liever?
Aangezien ik hem ook al in een iets andere vorm eerder in het topic stelde, maar toen ging er ook verder niemand op in.
Ik ben benieuwd......
[/quote]

Ik heb Gribaldi nooit zien piafferen en nooit in de passage gezien en kan daar zelf geen oordeel over vormen. Derhalve kan en wil ik dus niet iets zeggen over iets wat ik niet kan onderbouwen.
Nu kan het best zijn dat anderen vinden dat Gribaldi goed kan piafferen en goed in de passage gaat. Ik trek dit even door naar Bonfire. Ook van paard werd door anderen stellig beweerd dat hij goed kon piafferen en een uitstekende passage liet zien.
Echter vanuit de de FEI voorwaarden en de grondbeginselen van de klassieke dressuur had de presentatie van Bonfiere op deze onderdelen weinig te maken met piafferen en de passage en kwam niet veel verder dan aangeleerde kunstjes.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:21

Ik heb Grib wel zien piafferen en passageren. Ik vind dat hij een zwak ab heeft, maar moet toegeven dat hij me in Zwolle 100% meeviel! Wat iets anders is dan een goed vaderdier zijn natuurlijk..!!

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:22

Wil je, Anna, behalve die constatering (waar ik het niet geheel mee oneens ben) ook nog aangeven waarom die piaffe en passage van Bonfire volgens jou niet voldoen aan welke specifieke eisen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 15:50

Aimee, heb je er wel eens goed naar gekeken op je gemakkie??

Camelotje

Berichten: 160
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:12

Ik denk dat de nakomelingen niet echt vaderpaarden zijn . Painted black presteedr goed onder het zadel maar hoe zijn zijn nakomelingen. Een paard moet ook goede nakomelingen vererven. Dit is ook wel het geval bij Jazz denk ik hij vererft wel heel goed.

Camelotje

Berichten: 160
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:15

Ik vind trouwens helemaal niet dat gribaldi een zwak achterbeen heeft. Hoe kan een paard met een zwak schterbeen grand-prix lopen. In het begin was hij niet supersterk als bijvoorbeeld salinero, maar hij wordt steeds sterker. Op de hengstenshow bij van uytert was zn passage en piaffe echt heel goed.