Interessante discussie over Gribaldi (split)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:15

Dat zwakke ab is echter allang achter haald. Dmv training heeft grib laten zien een traag achterbeen (en geen zwak achterbeen!!!!) te kunnen versnellen. Door zijn werkwilligheid en leergierigheid is grib nu in staat een goede piaff en passage te laten zien. En mocht men hier nog anders over denken dan hebben ze grib recentelijk nog niet aan het werk gezien!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:17

Lov, wat denk je zelf? Hoe vaak denk je dat ik Bonfire heb zien lopen en daarbij heb zien piafferen en passageren? Overigens IRL en niet op video! Bovendien zowel in training thuis als op wedstrijd, zowel van de voorkant, van de zijkant als van de achterkant, in hoge halshouding en in lage halshouding.

En op m'n gemakkie? Wanneer ik iets intensief aan het bestuderen ben, zit ik niet 'op m'n gemakkie' alsof ik voor de tv lig met een zak chips hoor.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 16:52

Overigens heb ík wel zelf Gribaldi gezien tijdens zijn optreden in de Inter II, toen schreef ik hier al op bokt dat de piaffe zo slecht nog niet is maar toen werd ik nog voor gek verklaard. Ik vraag me nog steeds af hoe dat kan, want zijn trage achterbeen rijmt imo niet met de piaffe die Grib laat zien.

Sorry Gribfan, maar het antwoord 'door training' vind ik op die vraag niet bevredigend.
Voor een goede piaffe moet een paard ook ergens aanleg hebben, een traag achterbeen duidt nou niet bepaald op die aanleg.
Imo moet er nog een factor zijn die meespeeld, waardoor Gribaldi toch een dusdanige piaffe kan tonen. Maar wat?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 18:04

Anna42 schreef:
En beschrijven die landen zijn bewegingen ook als correct? De USA, de UK en Spanje omschreven ook dat Saddam Hoessein massaal massavernietigingswapens aan het produceren en dat dit incorrect was. Achteraf bleek dat ze ongelijk hadden.


Gelieve niet de wereldpolitiek hierbij te halen en zo. Even on-topic hierover: de vergelijking gaat op vele plaatsen scheef: we hebben het hier over de opinie van een aantal landen over een hengst, hetgeen een direkt waarneembaar verschijnsel is. De vergelijking met Irak zou opgaan mits die landen Gribaldi via de satelliet bekeken zouden hebben. Dat is blijkbaar niet zo, ik neem aan dat de officiële standpunten gevormd zijn door een direkte inspectie in levende lijve. Dat zou dan op het niveau liggen van

"Wij hebben het onomstotelijke bewijs dat Gribaldi correct is. Kijkt u maar naar deze satelliet beelden, ondersteund door deze geluidsopname van de beweging van Gribaldi. Uit deze geluidsopname is het duidelijk dat het gaat om een correct bewegend paard. Door de geheime dienst van ons stamboek is het vastgesteld dat deze hengst Gribaldi moet zijn. Een paar minuten voor deze geluidsopname is door de satelliet waargenomen dat Gribaldi deze hal betrad."

Wat ik me wel kan voorstellen is, dat de stamboeken een andere ideaalbeeld voor ogen hebben dan Anna42. Daarmee is niet gezegd dat de stamboeken ongelijk, dan wel gelijk hebben. Dat heeft echter weer niets met de wereldpolitiek te maken. Dus, bewaar dat soort overpeinzingen maar voor AM. Dit is een fokkerij discussie. Irak komt alleen ter sprake als we het over een Iraaks paard hebben.

Camelotje

Berichten: 160
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:06

Ik ben het met gribaldifan eens. Waarom wordt er steeds over zwak achterbeen gesproken? En paard met een zwak achterbeen loopt echt geen 70% in de grand-prix. Een goed ruiter kan ook veel aan een paard verbeteren, dat is bij gribaldi ook het geval, edward heeft door veel trainen het achterbeen steeds sterker gemaakt

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 20:52

daarop wil ik een aanvullig maken dat een ruiter kan trainen wat ie wil maar als het paard geen aanleg heeft, het niet wil leren of het gewoon niet beter kan het ook nooit iets zal worden. Gribaldi had het wel in zich en edward heeft het met de juiste training eruit gehaald. Als gribaldi daadwerkelijk zo slecht zou zijn had edward kunnen trainen wat ie wilde maar waren ze nooit zo ver gekomen.

Arja
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Westbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:04

Dit gaat misschien van alles uitlokken maar mag ik als mede Trakehner eigenaar even stellen dat het geweldig is wat Gribaldi presteert( een ook eigenaar Joop v. Uytert ) een hengst zo jong die zoveel dekt en nog cool genoeg is om GP te lopen. Ongekend. Wat nu geen goedgekeurde kinderen? er zijn er verschillende en bij verschillende stamboeken, daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Natuurlijk kan hij niet alles alleen oplossen. De merries die hij aangeboden krijgt en de daarbij behorende eigenaren mogen ook wel eens aan een ondrzoek blootgesteld worden! Logisch ook dat de hengst bloed nodig heeft dat sluit het beste aan op zijn Trakehner bloed. Want met z'n alle hebben jullie het hier wel over een Trakehner. Al vaak heeft het KWPN hulp ingeroepen van dit fantastische bloed om weer verer te kunnen. Als je eens goed gaat kijken naar de afstammingen van de topsporters struikel je bijna over het Trakehner bloed, jammer dat het makkelijk vergeten word. Jammer !! Blijft een feit dat Trakehners en dus ook Gribaldi geweldige paarden zijn. OK dan!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:29

Arja schreef:
Dit gaat misschien van alles uitlokken maar mag ik als mede Trakehner eigenaar even stellen dat het geweldig is wat Gribaldi presteert( een ook eigenaar Joop v. Uytert ) een hengst zo jong die zoveel dekt en nog cool genoeg is om GP te lopen. Ongekend. Wat nu geen goedgekeurde kinderen? er zijn er verschillende en bij verschillende stamboeken, daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Natuurlijk kan hij niet alles alleen oplossen. De merries die hij aangeboden krijgt en de daarbij behorende eigenaren mogen ook wel eens aan een ondrzoek blootgesteld worden! Logisch ook dat de hengst bloed nodig heeft dat sluit het beste aan op zijn Trakehner bloed. Want met z'n alle hebben jullie het hier wel over een Trakehner. Al vaak heeft het KWPN hulp ingeroepen van dit fantastische bloed om weer verer te kunnen. Als je eens goed gaat kijken naar de afstammingen van de topsporters struikel je bijna over het Trakehner bloed, jammer dat het makkelijk vergeten word. Jammer !! Blijft een feit dat Trakehners en dus ook Gribaldi geweldige paarden zijn. OK dan!


Helemaal eens. De "altmodische" Trakehner heeft een onwisbare stempel gedrukt op met name de Duitse sportpaardenfokkerij. Wat zou Hannover zonder de "altmodische" Trakeheners Abglanz, Julmond, Helikon Semper Idem en Ocean geweest zijn? Om in ons polderland te blijven. Marco Polo, Doruto, Halewijn (v. Pelion) en niet te vergeten de vader van Amor was een Trakehner. Helaas werd er na de oorlog afgeweken van de oorspronkelijke Ostpruissische selectie methodes en werd de Volbloed ruckzichtslos ingezet. Daarmee werd het type veranderd en deed het heterosis-effect zijn opgang. Gribaldi is, ondanks de eerder door mij omschreven tekorten, genetisch en fenotypisch een fantastische Trakehner hengst. De fokker die deze tekorten met zijn merrielijn zowel genotypisch als fenotypisch weet te compenseren, kan uitstekende, mooie en goed presterende sportpaarden (dressuur- en springpaarden) ) met deze genetisch uiterst waardevolle hengst fokken.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:00

Weer geopend.. Blijf wat ontopic. Deze split ging meer over de waarde van cijfers en indexen, ook met betrekking tot Gribaldi. Dus niet over achterbeenstanden, tenzij iemand met een zinnig indexcijfer of statistiek daarover komt.
Als er iets verkeerds gesplit is, geef mij niet de schuld, maar diegenen die altijd maar off-topic moeten doorzagen.. Hieronstond net ook weer een offtopic discussie over het splitsen. Die reakties heb ik dus koudweg weggehaald.
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 25-03-04 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 16:55

Tussen discussies, onzin en niet terzake doende opmerkingen groeit het graan der moderators.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:11

Anna42 schreef:
Gribaldi is, ondanks de eerder door mij omschreven tekorten, genetisch en fenotypisch een fantastische Trakehner hengst. De fokker die deze tekorten met zijn merrielijn zowel genotypisch als fenotypisch weet te compenseren, kan uitstekende, mooie en goed presterende sportpaarden (dressuur- en springpaarden) ) met deze genetisch uiterst waardevolle hengst fokken.

OK dan! Heel goed omschreven!

(Al is dit natuurlijk wel een algemeen verhaal aangezien dit eigenlijk voor het gebruik van alle hengsten geldt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:47

Arja schreef:
Al vaak heeft het KWPN hulp ingeroepen van dit fantastische bloed om weer verer te kunnen. Als je eens goed gaat kijken naar de afstammingen van de topsporters struikel je bijna over het Trakehner bloed, jammer dat het makkelijk vergeten word. Jammer !! Blijft een feit dat Trakehners en dus ook Gribaldi geweldige paarden zijn. OK dan!


Jammer dat het Trakehner Verband daar nooit van geleerd heeft en zijn eigen stamboek sluit. Vandaar dat er bijna geen zuivere Trakehners in de internationale topsport te vinden zijn.