Beweging onder de loep bij de Trakheners.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:47

sarabande schreef:
Dat brengt mij toch weer bij de vraag wie was de eerste de kip of het ei oftewel, waar gaat het mis bij de fokker of de gebruiker??

Wat was er eerder de kip of het ei...
dat is simpel...het ei.
de verkorte versie: de dino's waren er eerder dan de kip...en daar waren ook wat bij die eieren legden...

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:11

sarabande schreef:
Bedankt Buc. Wat mij het meeste opvalt in de serie foto's is de hengst Friedenfurst die ik als jong paard en ook later gezien heb.
Ik was telkens weer onder de indruk van de enorme draagkracht die hij met dat grote lijf ten toon stelde.
Ik heb hem nooit onder Nicole Uphof gezien. Aan de foto te zien heb ik daar niets aan gemist, hij is vrij snel daarna gestorven.
Dat brengt mij toch weer bij de vraag wie was de eerste de kip of het ei oftewel, waar gaat het mis bij de fokker of de gebruiker??
En on topic is dat juist bij een sensibel paard als de Trakehner niet fnuikend??


Zou het niet eerder een kwestie van én én zijn?
Volgens de onderzoeken worden er wel degelijk paarden gefokt die niet bewegen zoals gewenst, n.l. het achterbeen eerst en paarden waarbij de 'veer' ontbreekt. Dat is bij een veulen al waar te nemen en verandert niet meer in positieve zin. Ook al zet je er nog zo'n goede ruiter op, op een gegeven moment houdt het op.
Aan de andere kant worden er zoveel goede paarden aan gort gereden en zijn er nog maar zo weinig ruiters die op de juiste manier een paard opleiden. Dat is nu fokkersverdriet. Er moet zo vroeg mogelijk zo hoog mogelijk worden gereden en het wordt in de hand gewerkt door allerlei competities voor (te) jonge paarden. In het laatste nummer van paard en sport staat over het opleiden van jonge paarden ook een mooi artikel: "Belasting en overbelasting van onze sportpaarden".
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 18-03-04 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:13

Ik ben in 2002 naar de Trakhenerkeuring geweest en daar schrok ik wel van de kwaliteit van bewegen van de meeste hengsten. Positieve uitzonderingen waren in mijn ogen Munchhausen en Gribaldi (hoewel deze ook erg steekt met het voorbeen maar wel in staat is tot dragen). Munchhausen verraste mij zeer positief.

Voor de rest liepen de jonge hengsten gewoon de grond in met een rechte hals en geen front en een heel stekerig vlak voorbeen en een nakomend achterbeen. Het zweet stond me al op het vorhoofd als ik er aan dacht ooit zo´n paard te moeten scholen in de dressuur.

Jammer want er zijn zoveel goede aspecten van de trakehner. Maar door zoveel volbloed toe te voegen maak je het niet beter maar het is geen KWPN die ook weleens vreemd gaat buiten de deur door hengsten van andere stamboeken te pakken. Dat zou best eens goed zijn denk ik.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:11

Anna42 schreef:
Kijken hoe de Russen het gedaan hebben en daarvan leren.


En waar kan ik daar informatie over vinden, enige tips?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:20

sarabande schreef:
Er is geen enkele garantie dat de Russische papieren kloppen en of ze zuiver zijn. Er kan zomaar een draver tussendoor zitten.
Heel goed voor de gezondheid, slecht voor de zo heilige zuiverheid maar nooit hard te maken.


De Russische papieren zijn zeer uitvoerig onderzocht, volstrekt zuiver bevonden en volledig geaccepteerd door het Trakehner Verband.
Het lijkt me dan ook niet juist om de Russen zonder aantoonbare feiten te beschuldigen. Ik denk eerder dat we de hand in eigen boezem moeten steken. De affaire Lucky Boy en Doruto hebben de zuiverheid van het Nederlandse papier beslist niet bevorderd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:23

Anna42"]
[quote="sarabande schreef:
Er is geen enkele garantie dat de Russische papieren kloppen en of ze zuiver zijn. Er kan zomaar een draver tussendoor zitten.
Heel goed voor de gezondheid, slecht voor de zo heilige zuiverheid maar nooit hard te maken.


De Russische papieren zijn zeer uitvoerig onderzocht, volstrekt zuiver bevonden en volledig geaccepteerd door het Trakehner Verband.
[/quote]

Je zegt in wezen hetzelfde dan ik.

En over KWPN papieren gesproken, daar kunnen andere stamboeken ook wat van he en daar komt het niet boven tafel Lips are sealed

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 11:43

Deze topic gaat niet over de Russen, maar gewoon over de beweging van het paard in dit geval als v.b. de Trakehner.

Een konsteringen van hun, aangaande beweging van paarden.
Een zaak die door geheel Europa bij fokkerijleidingen tegen het licht gehouden wordt.

En voor mij kom ik steeds meer tot de conclusie, dat je een skelet van paarden niet zomaar in partjes kunt delen.

En de oploop-rem bij een paard belangrijker is ,dan een handrem van een ruiter. (Crypto) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:46

Hankenbiegung is trouwens iets wat elk paard aan kan nemen, maar dan moet dat wel geleerd worden aan het paard en het paard moet ernaartoe gebracht worden in een logische opbouw, die veel tijd kost trouwens.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:48

chantal1"]
[quote="Anna42 schreef:
Kijken hoe de Russen het gedaan hebben en daarvan leren.


En waar kan ik daar informatie over vinden, enige tips?
[/quote]

De meeste informatie over de Russische Trakehner fokkerij kun je vinden in Trakehner Hefte. Sinds de fokleiding stukje bij stukje begint te beseffen dat de Russische Trakehner kwalitatief aanmerkelijk beter scoort dan de Duitse zijn er het afgelopen jaar tal van artikelen in het vakorgaan van de Trakehners over de Russische lijnen en fokkerij verschenen.
Niet alleen over de Russische fokkerij maar veel meer artikelen over de waarde van de oude bloedlijnen.
In het maartnr. van Stephan Bischoff over de Russische fokkerij een artikel onder de titel:

Portraet
HOCKEY: ein Donnerhall aus Ruslands Weiten
Gerade fuer die Reinzucht sind Trakehner Gene aus internationalen Zuchten von besondere interesse. Die wohl groesste Palette bieten hier die Zuchten de ehemahligen UdSSR. Der hengst Hockey war der Donnerhall aus Kirov.

Aan de hand van Erik Schulte verschijnen er regelmatig zeer deskundige en onderbouwde artikelen over de oude bloedlijnen en waarden.
Eveneens in maart van dit jaar een zeer uitgebreid en gedocumenteerd artikel over de Arabische Volbloedmerrie Fatme ox onder de titel:

Ahnenforschung
DER WEG DER FATME-DYNASTIE
Das groesste zuechterische Potential einer jeden edlen Pferdezucht liegt in ihren alten Stutenstaemmen, deren zielbewusste Plege eine ihrer vornehmsten Aufgaben darstellt.
Die Arabische Vollblutstute Fatme hat in Trakehnen die bedeutenste und wertvollste Familiendynastie fuer die gegenwart der Trakehner Zucht begruendet.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 11:53

Lovely schreef:
Hankenbiegung is trouwens iets wat elk paard aan kan nemen, maar dan moet dat wel geleerd worden aan het paard en het paard moet ernaartoe gebracht worden in een logische opbouw, die veel tijd kost trouwens.



Hankenbiegung is trouwens iets wat elk paard aan kan nemen

Als er de ruimte voor is.

Jij wil iemand laten geloven dat het allemaal te leren is.
Zelfs een "Stalen Ros"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 11:55

Hankenbiegung is gewoon het zakken in de achterhand en het evenredig buigen van de gewrichten in een steeds kleinere hoek en dat kan elk paard leren. Of ze het ook daadwerkelijk leren te DOEN, hangt van van alles af en niet alleen van het paard.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 11:56

Toe maar,het zal wel.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:04

Ik heb dus een halve trakehner en ik moet zeggen dat je in het rijden her en der wel tegen moeilijkheden aanloopt.

(ben wel aan het kwijlen bij de foto van Mahagoni opa van Harry)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:07

Lovely schreef:
Hankenbiegung is trouwens iets wat elk paard aan kan nemen, maar dan moet dat wel geleerd worden aan het paard en het paard moet ernaartoe gebracht worden in een logische opbouw, die veel tijd kost trouwens.


Lovely ik ben het met je eens dat je met de juiste training veel kunt verbeteren aan het paard. Maar nooit meer dat het mechaniek toestaat.
Evenals als je uit een auto nooit meer kunt halen dan het mechaniek toestaat, zul je ook bij een paard die mechanische grenzen niet kunnen overschrijden. Doe je dat wel dan foceer het mechaniek en gaat het stuk.
Daarom is het van belang dat je het mechaniek van een paard bij de constructie (fokkers), door middel van de bouwstenen van het skelet, zodanig inelkaar zet dat het mechaniek kan beantwoorden aan het gevraagde.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 12:07

Chronos schreef:
Ik heb dus een halve trakehner en ik moet zeggen dat je in het rijden her en der wel tegen moeilijkheden aanloopt.

(ben wel aan het kwijlen bij de foto van Mahagoni opa van Harry)



Ik heb dus een halve trakehner en ik moet zeggen dat je in het rijden her en der wel tegen moeilijkheden aanloopt

Moet je eens gewoon op een landelijke wedstrijd rondkijken,daar lopen heel veel niet halvetrakehners. Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:13

Anna, hartstikke bedankt maar is er geen boek over? Want ehm, de abbonementen stijgen en stijgen Haha!

Lov, wat niet in een paard zit zit er niet in, dat is zelfs zo bij circuspaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:13

Anna42"]
[quote="Lovely schreef:
Hankenbiegung is trouwens iets wat elk paard aan kan nemen, maar dan moet dat wel geleerd worden aan het paard en het paard moet ernaartoe gebracht worden in een logische opbouw, die veel tijd kost trouwens.


Lovely ik ben het met je eens dat je met de juiste training veel kunt verbeteren aan het paard. Maar nooit meer dat het mechaniek toestaat.
Evenals als je uit een auto nooit meer kunt halen dan het mechaniek toestaat, zul je ook bij een paard die mechanische grenzen niet kunnen overschrijden. Doe je dat wel dan foceer het mechaniek en gaat het stuk.
Daarom is het van belang dat je het mechaniek van een paard bij de constructie (fokkers), door middel van de bouwstenen van het skelet, zodanig inelkaar zet dat het mechaniek kan beantwoorden aan het gevraagde.
[/quote]
Ergens daar in dat vacuum zweeft het Lachen.
Maar het ergert mij dat de term Hankenbiegung hier oneigenlijk gebruikt wordt, terwijl men tot de dag van gisteren desgevraagd niet eens wist dat het bestond en wat het betekende Scheve mond . In Hankenbiegung-ja/nee zit de magie besloten van de dressuurmatige africhting. Bij het springen ook, maar dan weer net even anders, ik hou het voor het gemak even op dressuur.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:16

ceasario"]
[quote="Chronos schreef:
Ik heb dus een halve trakehner en ik moet zeggen dat je in het rijden her en der wel tegen moeilijkheden aanloopt.

(ben wel aan het kwijlen bij de foto van Mahagoni opa van Harry)



Ik heb dus een halve trakehner en ik moet zeggen dat je in het rijden her en der wel tegen moeilijkheden aanloopt

Moet je eens gewoon op een landelijke wedstrijd rondkijken,daar lopen heel veel niet halvetrakehners. Knipoog
[/quote]

Met deze quote volg ik je even niet.

Maar ik merk wel dat met de anotomie van Harry dat hij toch met een aantal dingen kwa beweging moelijkheden ondervind. Met name in het voorbeen gebruik.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 12:17

Citaat:
In Hankenbiegung-ja/nee zit de magie besloten van de dressuurmatige africhting. Bij het springen ook, maar dan weer net even anders, ik hou het voor het gemak even op dressuur.


magie besloten

Andere in de Wereld hebben die "magie"vertaald in Lendenmechanisme.

Een 2 jarig onderzoek in samenwerking met een technischburo in Koln.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 12:19

Chronos schreef:
[
Met deze quote volg ik je even niet.

Maar ik merk wel dat met de anotomie van Harry dat hij toch met een aantal dingen kwa beweging moelijkheden ondervind. Met name in het voorbeen gebruik.
[/quote]


Ik wil maar zeggen dat het niet alleen bij halftrakh's is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:20

Ja ceasario, dat is bekend. Maar ik wil DIE crossover niet maken, als je het niet erg vindt.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:22

Klopt. Het is alleen jammer dat er in de sport veelste veel naar het voorbeen wordt gekeken en minder naar het achterbeen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 12:22

Lovely schreef:
Ja ceasario, dat is bekend. Maar ik wil DIE crossover niet maken, als je het niet erg vindt.


Dat zal ik ook niet verder doen.
Maar die "magie"is inmiddels uitgefilterd zoals ik heb aangegeven.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:24

Chronos"]
[quote="ceasario"][quote="Chronos schreef:
Ik heb dus een halve trakehner en ik moet zeggen dat je in het rijden her en der wel tegen moeilijkheden aanloopt.

(ben wel aan het kwijlen bij de foto van Mahagoni opa van Harry)



Ik heb dus een halve trakehner en ik moet zeggen dat je in het rijden her en der wel tegen moeilijkheden aanloopt

Moet je eens gewoon op een landelijke wedstrijd rondkijken,daar lopen heel veel niet halvetrakehners. Knipoog
[/quote]

Met deze quote volg ik je even niet.

Maar ik merk wel dat met de anotomie van Harry dat hij toch met een aantal dingen kwa beweging moelijkheden ondervind. Met name in het voorbeen gebruik.
[/quote]

Als het paard moeilijkheden ondervindt in het voorbeengebruik dan ligt de oorzaak meestal in de bouw van het voorbeen. Een naar voren geschoven schoft, steile schouder, laag boeggewricht, hoge elleboog en vaak het te lange voorbeen. Daaraan vastgekoppeld zit het mechaniek van het achterbeen. Functioneert het voorbeen niet, dan functioneert ook het achterbeen niet.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 12:28

Dat ben ik niet met je eens even mijn halve trak in beschouwing nemend. Hij heeft een erg net achterbeen gebruik en de motor zit ook echt achter in. Hij heeft wel een stijl schouder maar ik zie dat toch liever.. Want hij en meer paarden die ik ken met een stijl schouder hebben minder last van blessures aan de rug en aan het schouder.