Info gezocht over de hengst Oscar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mel77
Berichten: 261
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: noord-holland

Info gezocht over de hengst Oscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 09:15

Hoi,

Ik zoek info over de hengst Oscar, ik heb hier en daar wat nakomelingen gezien van hem wat me wel aanstond, Ik was benieuwd hoe hij verder fokt zoals karakter, bouw en beweging.

Is hij ook geschikt voor een langgelijnde merrie?

alvast bedankt voor alle info

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Re: Info gezocht over de hengst Oscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:05

Lees ff met jou mee, ben ook erg benieuwd. Kan wel het een en het ander over hem vinden, maar das allemaal op de site van Norel zelf. We hebben zelf een 5 jarige merrie van Oscar met een veulentje aan de voet, die gaat er over drie weekies van af en dan ga ik er op rijden en starten. Het is wel echt een schat van een merrie.

Sjappie

Berichten: 1341
Geregistreerd: 17-09-04

Re: Info gezocht over de hengst Oscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:29

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 1999 (09-09 t/m 17-11)
Oscar is eerlijk en betrouwbaar. Hij heeft voldoende bereidheid om te werken en laat zich voldoende bewerken.
De stap is ruim en voldoende tactmatig. De draf is voldoende ruim en heeft voldoende souplesse. Hij houdt het kruis iets hoog en schommelt daarbij. De galop heeft veel ruimte en een goede balans. ook in galop houdt hij het kruis iets hoog, maar laat zich ruim voldoende sluiten. Als dressuurpaard heeft hij ruim voldoende aanleg en geeft hij zijn ruiter een goed gevoel.
Als springpaard heeft hij onvoldoende afdruk. Hij heeft onvoldoende beentechniek en onvoldoende bascule. Hij is onvoorzichtig en toont over onvoldoende tot matig vermogen te beschikken. Als springpaard heeft hij onvoldoende aanleg en geeft hij zijn ruiter een slecht gevoel.
Op stal en in de omgang gedraagt hij zich normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 2001 (september; veulens)
Oscar toonde een uniforme collectie, goed ontwikkelde, goed bespierde, rijtypische veulens, die goed in het rechthoeksmodel staan en uitstraling hebben.
Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte en vorm. De hals is goed gevormd, goed bespierd en de halslengte varieert van voldoende tot goed. De schoft is ruim voldoende van lengte en ruim voldoende ontwikkeld. De schouder is doorgaans goed van lengte en ruim voldoende van ligging. De rug is goed gevormd en goed gespierd. De lendenen zijn breed en goed bespierd en sterk aangesloten. De croupe is doorgaans goed van lengte, is goed van ligging, is breed en goed bespierd. De broekspier heeft ruim voldoende lengte. Het voorbeen is correct gesteld. Meerdere veulens zijn lang gekoot. Het achterbeen is correct gesteld. Het fundament is ruim voldoende van omvang en heeft kwaliteit. De hoeven zijn normaal gevormd.
De stap is zuiver en goed van ruimte. De draf heeft veel ruimte. De veulens draven met ruim voldoende souplesse en een goede houding. De veulens hebben doorgaans een opvallend goed gebruik van het voorbeen. De veulens springen gemakkelijk in galop aan. De galop is ruim, heeft een goede afdruk en goed gebruik van het voorbeen.
Bijzonderheden: Een veulen was kreupel. Tweemaal werd een reebeen geconstateerd. Twee veulens zijn niet in beweging gepresenteerd.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 17 veulens uit 60 in 2000 gedekte merries.

Afstammelingen 2005 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Oscar voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Overige informatie
HK KWPN Den Bosch 1999 (06-02)
Aangewezen voor verrichtingsonderzoek. Kampioenskeuring 8e.
Een langgelijnd model met veel expressie. De bewegingsvorm wordt gekenmerkt door ruimte, tact en houding.

Afstammingsinformatie stand 1999
Oscar komt uit een uitstekende merriestam, die springpaarden bracht als Interadel en Chanson. Moeder Berania bracht 9 nakomelingen (6 hv en 3 mv), waaronder 2 sterhengsten en de goedgekeurde KWPN-hengst/Z-dressuurpaard Kimberley (v Cabochon). Grootmoeder Merania bracht het Z-springpaard Dirania (v Nabuur). Merania is de grootmoeder van de goedgekeurde Zangersheide-hengst/internationaal springpaard Interadel (v Landadel), van het international springpaard Chanson (v Nabuur) en van het ZZ-springpaard Dornburg (v Nabuur).

Exterieuromschrijving 1999
Oscar is een zeer fors ontwikkelde hengst, die goed in het rechthoeksmodel staat. Hij is wat overbouwd. Hij heeft een zware hals. De schoft-schouderpartij is goed ontwikkeld. De rug is iets lang, maar de lendenen zijn goed aangesloten. Het fundament is goed ontwikkeld.

Sjappie

Berichten: 1341
Geregistreerd: 17-09-04

Re: Info gezocht over de hengst Oscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:30

Ik denk dat hij in dit geval niet persé past op een langgelijnde merrie. Ik denk eerder aan nafok van Houston. Landrover heeft een bloedmooi hengstje uit een Houston-merrie. Check: viewtopic.php?f=59&t=648549

Wat voor merrie heb je?

Anoniem

Re: Info gezocht over de hengst Oscar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 12:32

Ga ook even meelezen ben ook benieuwd naar deze info omdat ik Oscar ook op de lijst heb staan voor mijn merrie.

mel77
Berichten: 261
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: noord-holland

Re: Info gezocht over de hengst Oscar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 09:23

Ik heb een echte burggraaf merrie, dus een grote merrie die bijna alle kenmerken heeft die burggraaf doorgeeft.
Ze is op dit moment drachtig van Numero Uno.

Ik zit te denken om er dus volgend jaar een dressuur hengst te gaan gebruiken, burggraaf nakomeling doen het zowel in de dressuur als springsport erg leuk.

ik heb nu een aantal nakomelingen gezien van Oscar en die vond ik erg leuk.

Houston heb ik ook nog aan zitten denken en daarnaast Jetset D.