wie dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wie dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 12:51

Ok, er is nog helemaal niks zeker, maar als ik nu een beetje op de kraamstal rond kijk, begint het toch te kriebelen.
Ik heb 2 merries.
Honey zou een goedgekeurde NMPRS hengst op gaan, mocht dat veulen ook een onderbijt krjigen, trek ik Honey 100% terug uit de fokkerij (aangezien ik zowiezo een andere hengst neem dan de vader van Myst, zou het dan betekenen dat het van haar afkomt)

Jamaica heeft geen papieren. Hiervoor zit ik te denken aan het hengstje van mijn stalhouder (NF met papier), het hengstje van een stalgenoot (als zij dat wil, heb ik nog niet met haar besproken (palomino welsh B... beetje klein misschien..)
Of een Arabier.
Met de NF kan het veulen volgens mij in het (hulp) stamboek van de NF, maar dat moet ik allemaal nog uitzoeken.
Ik kan er ook een arabier op zetten, maar jamaica is zelf af en toe al een vaatje buskruid....

ALS jullie met 1 van de 2 zouden fokken, met wie zouden jullie dan fokken? (beide veulens zijn niet om te houden) en wat zou (eventueel) een leuke hengst voor Jamaica zijn? (voor Hon heb ik al een hele waslijst Tong uitsteken)


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:57

Jamaica zou ik toch gewoon een arabier op zetten. Dan ben je zeker van een papier en je krijgt als resultaat hopelijk een sportpony waar redelijk wat vraag naar is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:20

Tja,
ik zou nooit met een pony zonder papieren fokken dus die optie zou voor mij zowiezo al afvallen.
Als jij denkt dat er genoeg belangstelling is voor een veulen van Honey zou ik daar voor gaan zoeken.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:23

Ik denk dat je een veulen van een haf x... arabier of Welsh K of zo beter kwijt kunt raken dan een shetlandveulen. Zeker als de laatste ook nog een hengst is... Kijk maar eens op een paardenmarkt, je breekt je nek over de shetties... en de meesten gaan... helaas in de worst....

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:33

Tja... en sportpony's is altijd vraag naar.. dus inderdaad zou ik ook kiezen voor Arabier.. En Arabier is niet altijd buskruid hoor... Ik had een volbloed die was veel rustiger en relaxter dan de halfbloed (welsh x arab)

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:01

stef schreef:
Honey zou een goedgekeurde NMPRS hengst op gaan, mocht dat veulen ook een onderbijt krjigen, trek ik Honey 100% terug uit de fokkerij (aangezien ik zowiezo een andere hengst neem dan de vader van Myst, zou het dan betekenen dat het van haar afkomt)


Een onderbijt kan niet van een ouder afkomen. Daar heb je twee dragers of twee lijders voor nodig. Honey is dus 100% zeker een drager.
Een drager zou ik persoonlijk zelf niet inzetten in de fokkerij

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 21:27

nee hoor, een onderbijt kan (volgens mijn lange zoektocht bij diverse minifokkers) tot 15 generaties terug fokken.
De vaderlijn van het veulen is zowiezo 4 generaties vrij

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:22

De vader van het veulen kan zelfs wel 20 generaties vrij zijn, daar gaat het niet om. Dat vader en moeder geen lijder zijn is duidelijk, anders had je dat kunnen ze zien. Maar ze zijn beiden wel degelijk drager!

Het gaat er dus om dat er voor een lijder (=veulen met onderbeet) 2 dragers nodig zijn.
Zo'n erfelijk gebrek kan dus generaties verborgen blijven todat je per ongeluk 2 dragers met elkaar kruist. Dan heb je een lijder, in jouw geval het veulen van Honey. Dit veulen heeft dus bewezen dat jouw merrie een drager is.

Door Honey weer te dekken werk je er aan mee dat dit erfelijk gebrek nog verder in de fokkerij komt. Het toekomstige veulen van haar kan namelijk ook weer drager worden. Dan heb je een veulen met een keurig gebit maar kan als het in de toekomst toevallig weer gekoppeld wordt aan een andere drager weer een lijder geven.
Hieraan zou ik dus nooit mee willen werken.

Ik hoop dat je me nu een beetje begrijpt. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 22:55

Ik ga mee met een paar anderen. Je fokt voor de markt, geef je zelf aan. Voor beide veulens is er niet echt een markt. Tegenwoordig is er juist wel markt voor sportpony's met een leuk papier erachter. Ik denk niet dat de combinatie Jamaica x 'iets' echt een gangbare pony oplevert. Ik geef dus ook een 'gewoon NIET doen'. Veulens krijgen is heel leuk, maar fokken blijft gokken. De kans dat er echt iets briljants uitkomt, is zeer klein. Ga het vooral niet opzoeken.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 17:29

Moeilijk hoor je hebt het afgelopen jaar gezien dat je een veulentje toch vrij moeilijk kwijt raakte ookal had het papier.
misschien gaat het met een veulen uit hon dat wel goed is wat makkelijker maar stel dat ze weer een onderbijt heeft?Jij moet aardig wat dekgeld betalen en dat krijg je er niet 1,2,3 uit.Als je dat niet uit maakt (het plezier wat je er aan hebt is volgens mij onbetaaldbaar)

Als je jamy neemt x iets is dat als manege paard niet te verkopen aan je stalhouder?Ik neem als voorbeeld manege v. loon waar ze met fjorden en haffie's keer groningers hebben gefokt zodat ze wat grotere pony's hadden met voldoende hardheid en die hardstikke mak waren.
bij Frans heb je die kruising ook gezien de eigenaar heeft zelfs haar haflinger verkocht en de "honinger" gehouden.
Als je van te voren geen goed thuis kunt vinden zou ik het risico niet durven te nemen.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 19:17

Veulen van Jamaica zou idd geschikt zijn voor mijn stalhouder, mocht ik dat willen, mocht ik het niet kwijt raken, etc etc. Mijn stalhouder heeft van Jamaica allang gezegd dat haar karakter goed is, en dat is belangrijkste bij lespony's.
Ik denk dat als ik een GOEDE hengst zoek voor Hon (en dus niet zomaar het hengstje van de buren maar een geprimeerde amerikaan met een leuk kleurtje bijv) dat daar MITS het goed is, best wel animo voor is.
Voor Myst ben ik redelijk plat gebeld/gemaild door kleine fokkers, alleen tja, die onderbijt he.... Dat was het probleem, daarom moest ze als gezeldschapspaardje weg, terwijl het anders een schitterende fokmerrie had geweest.
Dekgeld eruit halen is leuk, maar niet noodzakelijk. Idd wat je zegt, het plezier is onbetaalbaar

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:21

Precies MITS het goed gaat.
je kan beter van het slechte uitgaan dan valt het iig mee.Een amerikaan met een goed kleurtje kost je veel meer aan dekgeld en als je dat er niet eens voor de helft uit krijgt is hardstikke zonde

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:06

Een haf x NF kan best hoor, zie er geen problemen van, en er kan een leuke lespony uitkomen met een super karakter. Volgens mij kun je papieren aanvragen, mits je lid bent van het stamboek. Uit deze kruising komt een pony in het wedstrijdregister.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 22:41

Ook als de hengst niet goedgekeurd is Liberty? (wel papier)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:55

stef schreef:
Ook als de hengst niet goedgekeurd is Liberty? (wel papier)

ja, geloof van wel. Ken iemand die dat ook doet, voor de melkerij, zijn ook halfbloedjes (de merries) met een hengst die dat zelf ook is, komen wedstrijdregisterpapieren bij.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 07:58

ik zou persoonlijk de gok wel lastig vinden met Hon, stel dat het weer een onderbeet is... dan zit je er weer mee?

Dag lieve mama...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 20:09

Mystery kan er prima mee leven en is niet anders dan paarden zonder onderbijt.
Bij ons op stal hebben we een manege pony met echt een mega overbijt, en ook zij leeft er prima mee.
Het enige waarvoor ze niks waard zijn is de fokkerij, maar de persoon die myst gekocht heeft had dat toch niet als doel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 bezoekers