Virus eist opnieuw drie paardenlevens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:32

In onze krant, in het artikel over de politiepaarden, stond er dat er vier verschillende varianten zijn van Rhino, waarvan je tegen twee kan vaccineren... En in dit geval ging het dus om 1 van de andere twee varianten, waar geen geneesmiddel of vaccin tegen bestaat.
Ik hoop dat het allemaal op kleine schaal blijft...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 14:35

davy schreef:
Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België staat in elk reglement van een prijskamp dat de paarden moeten ingeënt zijn tegen Rhino en dat men de bewijzen van vaccinatie moet kunnen voorleggen.
.


Dan loop je later toch tegen de lamp wanneer je het niet doet en het toch verplicht is.
Daar zulke zaken toch in het paspoort opgetekend dient te worden.
Of is dat anders in Belgie?

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:50

ceasario"]
[quote="davy schreef:
Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België staat in elk reglement van een prijskamp dat de paarden moeten ingeënt zijn tegen Rhino en dat men de bewijzen van vaccinatie moet kunnen voorleggen.
.


Dan loop je later toch tegen de lamp wanneer je het niet doet en het toch verplicht is.
Daar zulke zaken toch in het paspoort opgetekend dient te worden.
Of is dat anders in Belgie?
[/quote]

Is in België niet het geval. Op de stamboekpapieren (= paspoort veronderstel ik) 'moet' men enkel aangeven wanneer het paard van eigenaar verandert. Er is wel ruimte voorzien om vaccinaties en dergelijke in te vullen maar dit wordt in de praktijk zelden of niet gedaan (ik weet zelfs niet of het verplicht is, denk het trouwens niet). Persoonlijk heb ik van de paarden ook gewoon een 'ziekenboekje' waarin de DA de entingen in vermeld. Ik vind het stamboekpapier ook iets te waardevol om zomaar in de stal achter te laten.

Anderzijds, zoals eerder vermeld, op papier zou er veel moeten, de praktijk is echter jammergenoeg anders.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 14:55

Hier hebben we een stamboekpapier en een paspoort apart.
En men dient alle veterinaire handelingen wat betreft medicijnen er in op te tekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:03

Er zijn weer twee paarden overleden op Overamstel, daarmee is het dodental op 6 gekomen. Dit nieuws vond ik op www.at5.nl.

Politie vreest voor paardenbestand

Opnieuw zijn twee politiepaarden van het Amsterdamse korps bezweken aan het zogeheten stalvirus. In totaal hebben zes politiepaarden het Rhinopneunomievirus met de dood moeten bekopen.
"We zijn bang voor de rest", zei een politiewoordvoerder. Nog eens 14 andere paarden zijn ziek. Toen het virus uitbrak waren er dertig politiepaarden.
De paarden die er het slechtst aan toe zijn staan in een speciaal ingerichte intensieve zorg op de manege. De ziekte veroorzaakt verlammingsverschijnselen doordat het virus het ruggenmerg aantast. Zij is te behandelen, maar de verlammingsverschijnselen blijven.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:09

Jeetje wat erg!

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:18

davy"]
[quote="ceasario"][quote="davy schreef:
Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België staat in elk reglement van een prijskamp dat de paarden moeten ingeënt zijn tegen Rhino en dat men de bewijzen van vaccinatie moet kunnen voorleggen.
.


Dan loop je later toch tegen de lamp wanneer je het niet doet en het toch verplicht is.
Daar zulke zaken toch in het paspoort opgetekend dient te worden.
Of is dat anders in Belgie?
[/quote]

Is in België niet het geval. Op de stamboekpapieren (= paspoort veronderstel ik) 'moet' men enkel aangeven wanneer het paard van eigenaar verandert. Er is wel ruimte voorzien om vaccinaties en dergelijke in te vullen maar dit wordt in de praktijk zelden of niet gedaan (ik weet zelfs niet of het verplicht is, denk het trouwens niet). Persoonlijk heb ik van de paarden ook gewoon een 'ziekenboekje' waarin de DA de entingen in vermeld. Ik vind het stamboekpapier ook iets te waardevol om zomaar in de stal achter te laten.

Anderzijds, zoals eerder vermeld, op papier zou er veel moeten, de praktijk is echter jammergenoeg anders.
[/quote]


Ik dacht dat er in België ook een apart paspoort moet zijn. bij het laatste ponyveulen dat we gefokt hebben kreeg ik al een paspoort en stamboekbewijs. Trouwens op elke keuring moet je op vraag van de jury het stamboekpapier kunnen verleggen, dus ook dat moet je meehebben op de keuring. Niet alleen het entingsboekje of paspoort.

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:29

petraaken"]
[quote="davy"][quote="ceasario"]
[quote="davy schreef:
Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België staat in elk reglement van een prijskamp dat de paarden moeten ingeënt zijn tegen Rhino en dat men de bewijzen van vaccinatie moet kunnen voorleggen.
.


Dan loop je later toch tegen de lamp wanneer je het niet doet en het toch verplicht is.
Daar zulke zaken toch in het paspoort opgetekend dient te worden.
Of is dat anders in Belgie?
[/quote]

Is in België niet het geval. Op de stamboekpapieren (= paspoort veronderstel ik) 'moet' men enkel aangeven wanneer het paard van eigenaar verandert. Er is wel ruimte voorzien om vaccinaties en dergelijke in te vullen maar dit wordt in de praktijk zelden of niet gedaan (ik weet zelfs niet of het verplicht is, denk het trouwens niet). Persoonlijk heb ik van de paarden ook gewoon een 'ziekenboekje' waarin de DA de entingen in vermeld. Ik vind het stamboekpapier ook iets te waardevol om zomaar in de stal achter te laten.

Anderzijds, zoals eerder vermeld, op papier zou er veel moeten, de praktijk is echter jammergenoeg anders.
[/quote]


Ik dacht dat er in België ook een apart paspoort moet zijn. bij het laatste ponyveulen dat we gefokt hebben kreeg ik al een paspoort en stamboekbewijs. Trouwens op elke keuring moet je op vraag van de jury het stamboekpapier kunnen verleggen, dus ook dat moet je meehebben op de keuring. Niet alleen het entingsboekje of paspoort.
[/quote]

Klopt op papier moet je dat bij hebben en moet je merrie ingeënt zijn tegen influenza en Rhino. In de praktijk echter heb ik dat nog NOOIT niet moeten laten zien. Niet op gewestelijke, provinciale of nationale merrieprijskampen. En ik ken ook genoeg mensen die meedoen aan dergelijke prijskampen die hun paarden niet laten enten tegen Rhino.

Voor wat het paspoort betreft. Dat heb ik toch niet gekregen bij mijn laatste veulen (BWP). Is misschien pas veranderd?

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:57

het kan ook zijn dat dit enkel gold voor de pony's hoe het nu zit kan ik niet zeggen. fok geen bwp'ers meer. Heb inderdaad ook nog nooit mijn stamboekpapier en entingsbewijs moeten tonen noch in België noch in Nederland. Hoewel als fokker en paardeneigenaar zou ik het risico niet willen nemen om zonder geënte dieren op wedstrijd of keuring te gaan.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:18

hmm Dat is niet zo mooi dat er nu 2 paarden bij zijn gekomen die zijn overleden...
Het typische is dat en met de kippenpest, varkenspest en MKZ en nu ook dit allemaal in het beginnende voorjaar de kop opsteekt..

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:41

ceasario schreef:
Men maakt zich blijkbaar drukker om het chippen van paarden om die later eventueel te kunnen identificeren bij dood.

Dan om de preventie.


Ben ik het geheel mee eens.

Net als die verordening om kippen en ander gevogelte binnen te zetten ivm een vogeltrek die wellicht het virus met zich meeneemt.

Dat heet angst creeren ipv maatregelen nemen om je dierenstapel zo gezond mogelijk te houden.