Discussie (geloofwaardigheid van hengstenhouders)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:48

petraaken schreef:
Oh was jij dat op Stravinsky xx. Vond dat best mooie foto's en ik moet bekennen dat ik ze goed bekeken heb of ze inderdaad niet bewerkt waren. Maar kon niets vinden dus ik ging er maar vanuit dat dit paard zo liep.


Ja dat was ik. En ze waren inderdaad niet bewerkt. Hij was gewoon erg fotogeniek. Als je gewoon een fotootje maakte liep hij eigenlijk altijd wel goed. Echt giga lopen kon hij niet maar op de foto´s wel.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:49

Wat Suzanne zegt klopt wel,
ik heb tijdens een show ook wel eens foto's van Stravinsky gemaakt en er was er geen 1 bij waar hij niet goed opstond.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 16:10

Suzanne F."]
[quote="petraaken schreef:
Oh was jij dat op Stravinsky xx. Vond dat best mooie foto's en ik moet bekennen dat ik ze goed bekeken heb of ze inderdaad niet bewerkt waren. Maar kon niets vinden dus ik ging er maar vanuit dat dit paard zo liep.


Ja dat was ik. En ze waren inderdaad niet bewerkt. Hij was gewoon erg fotogeniek. Als je gewoon een fotootje maakte liep hij eigenlijk altijd wel goed. Echt giga lopen kon hij niet maar op de foto´s wel.
[/quote]
Volgens mij had ik er meer dan 80 die allemaal klopte of niet.... Toen moest je nog kiezen welke je wilde hebben Haha! Maar je hebt idd paarden die zo tactmatisch lopen dat het heel makkelijk is daar goede foto's van te maken. Stravinsky was daar een van. Bij Sandreo zal dat minder makkelijk zijn geweest.

Esprietje
Berichten: 65
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:48

Nou wil ik niet banketstaaf doen, maarre..... Ik heb Strawinsky zo'n anderhalf jaar geleden op een wedstrijd in Kootwijk gezien (terrein Gert v.d. Hoorn, het was zomer, maar ijskoud, er was drie man publiek) en, daar kon ik toch weinig tactmatigs in zijn draf ontdekken. Ik vond echt dat het toen een krabbelende pony was. De galop was nog het minst slecht. Voor mij was dat ook nog een keer de eerste keer dat ik hem zag, dus dat was een enorme teleurstelling. Juist omdat de verwachtingen (na het zien van de foto's) zo hoog gespannen waren.

Toch geloof ik je wel hoor, dat die foto's niet getruct zijn. Een foto is een momentopname, ook als is dat ene moment weer heeeel snel voorbij.

Esprietje
Berichten: 65
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:52

Even terug over het onderwerp. Ik vind dat de meeste hengstenhouders er vooral op uit zijn, om zoveel mogelijk dekkingen te verkopen. Ook al moeten ze daar een paar foto's voor bewerken.

Wat ik eigenlijk erger vind is het feit dat nog veel fokkers zich door de hengstenhouder laten adviseren. Denk toch zelf na. Een hengstenhouder is in de regel subjectief. En daardoor niet geschikt voor een adviesrol. Heel jammer, want doordat ze veel paarden zien, hebben ze vaak wel veel kennis en ervaring, waar je veel van kunt leren.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:37

Je kan toch en bij de hengstenhouder te rade gaan en bij jezelf?
Het is logisch dat een hengstenhouder graag zijn eigen hengsten aanprijst maar ook hij ziet liever dat zijn hengsten goede merries dekken dan slechte.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:36

Hengstenhouders zien vooral graag dat de hengsten veel dekken. Wellicht dat ze in het jaar voorafgaande aan de afstammelingenkeuring nog wel wat proberen te ritselen met eigenaren van goede merries, maar daarna is het gewoon iedere dekking is er een.
Het is ook raadzaam om niet naar een hengstenshow te gaan om een hengst uit te kiezen.
En het bewerken van plaatjes? Dat begon geloof ik bij de Duitse veilingen, alle dressuurpaarden hadden van die onwaarschijnlijk vooruitgrijpende voorbenen.
Soort van Zonatura spot, alleen ziet niet iedereen dat zo duidelijk.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:49

sarabande schreef:
Hengstenhouders zien vooral graag dat de hengsten veel dekken. Wellicht dat ze in het jaar voorafgaande aan de afstammelingenkeuring nog wel wat proberen te ritselen met eigenaren van goede merries, maar daarna is het gewoon iedere dekking is er een.
.


Even een quote van de site van Venderbosch:
"Don Primaire past vooral bij langgelijnde, grote merries. "

Zover ik weet heeft DP zijn nakomelingen al laten zien.
Wat mij betreft een voorbeeld van een lange termijn visie, namelijk bedien je klanten dermate dat ze bij je terugkomen. Dat kan ook wel eens betekenen om een andere hengst dan die van jezelf aan te raden.
Dus nogmaals, niet over een kam scheren aub
Laatst bijgewerkt door Nostalgist__ op 11-03-04 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:52

De hengstenhouders die ik ken, weet ik ook van dat ze eerlijk zeggen of het wel of niet past. Maar zijn dat dan werkelijk de uitzonderingen?

Je gooit je eigen glazen in, en het lijkt mij dat hengstenhouders slim zat zijn om commercieel te denken. Naast hengstenhouders blijven het namelijk ook paarden en fokkerijliefhebbers!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:55

Nostalgist__ schreef:
Wat mij betreft een voorbeeld van een lange termijn visie, namelijk bedien je klanten dermate dat ze bij je terugkomen. Dat kan ook wel eens betekenen om een andere hengste dan die van jezelf aan te raden.
Dus nogmaal, niet over een kam scheren aub


Inderdaad!

Ook even van de Radstake-site:

"Vergeet vooral niet springgericht te fokken met merries uit springstammen."
Deze man adviseert geen Gribaldi of San Remo (willekeurige voorbeelden Schijnheilig ) bij een springgefokte merrie, omdat hij weet wat de consequenties daarvan zijn op de lange termijn!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:21

Er is dan ook geen enkele hengstenhouder zo goed in het binden van klanten als Venderbosch!
Die bedient zelfs klanten die met een merrie helemaal vanuit Friesland komen om zijn mening, en dat jaar in jaar uit. Grote klasse; getuigt van zeer goed vakmanschap in zaken.

En...eerlijkheid duurt het langst....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:36

Venderbosch....fantastische man! Heb al veel van hem mogen leren, heb veel bewondering voor de manier waarop hij zijn werk doet. Daar zouden veel mensen nog wat van kunnen leren!

Maar we dwalen af, we moeten inderdaad niet alle hengstenhouders over één kam scheren want uitzonderingen zijn er zeker. (en ik kan me geen beter voorbeeld bedenken dan Johan Venderbosch. OK dan! )

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:07

Esprietje schreef:
Even terug over het onderwerp. Ik vind dat de meeste hengstenhouders er vooral op uit zijn, om zoveel mogelijk dekkingen te verkopen. Ook al moeten ze daar een paar foto's voor bewerken.



Ik heb vorig jaar twee grote hengststations gebeld, niet ver weg hier. Gevraagd of ze langs wilden komen voor fokadvies voor drie merries. Als ze in de buurt waren zouden ze bellen-nooit telefoon gehad. Dus, zo kien op dekkingen zijn ze ook weer niet.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:57

mischien moeten ze dan op de achterkant van zo'n hengsenfolder maar het volgende vermelden: afbeeldingen kunnen afwijken van de werkelijkheid

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:58

Alane schreef:
mischien moeten ze dan op de achterkant van zo'n hengsenfolder maar het volgende vermelden: afbeeldingen kunnen afwijken van de werkelijkheid



Voor in het verleden behaalde resultaten staan we niet in Haha! Haha! Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 01:15

zo kun je je als hengstenhouder mooi beschermen tegen eventuele claims...vwb onwaarheden of misleiding..

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:57

Pipo schreef:
De hengstenhouders die ik ken, weet ik ook van dat ze eerlijk zeggen of het wel of niet past. Maar zijn dat dan werkelijk de uitzonderingen?

Je gooit je eigen glazen in, en het lijkt mij dat hengstenhouders slim zat zijn om commercieel te denken. Naast hengstenhouders blijven het namelijk ook paarden en fokkerijliefhebbers!



Tot nu toe heb ik op dat gebied met Nederlandse hengstenhouders ook geen slechte ervaringen. In België krijg je eerder het fenomeen de mijn zijn de goeie de andere niet. Wij vroegen de heer Van Lieren eens wat hij van OO7 vond, wij vonden hem wat ielige aandoen en dan vooral in de bovenlijn. Hij zei "oordeel pas over 007 wanneer hij zo'n 8 à 9 jaar oud is. Er zit Doruto bloed in en dan zijn laatbloeiers. Ze zijn pas paard als ze zo'n jaar of 8 zijn".

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:46

MissHIS schreef:

"Vergeet vooral niet springgericht te fokken met merries uit springstammen."
Deze man adviseert geen Gribaldi of San Remo (willekeurige voorbeelden


Dat past hem ook omdat zijn achterban en het gros van zijn hengsten springers zijn........ Knipoog

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 10:05

sarabande"]
[quote="Alane schreef:
mischien moeten ze dan op de achterkant van zo'n hengsenfolder maar het volgende vermelden: afbeeldingen kunnen afwijken van de werkelijkheid



Voor in het verleden behaalde resultaten staan we niet in Haha! Haha! Haha!
[/quote]

t was toch: "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst".....

Ben benieuwd hoe betrouwbaar hengstenhouders nog zijn als ze zulke teksten op hun folder gaan publiceren Knipoog

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:13

Haha, maar als je naar foto's van hengsten in duitsland gaat kijken is het helemaal erg, daar heb je volgens mij meer wel bewerkte foto's dan niet.
In Nederland valt het volgens mij nog wel mee.

Er komen steeds meer mensen met paarden maar steeds minder paardenmensen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:25

GribaldiFAN"]
[quote="sarabande"][quote="Alane schreef:
mischien moeten ze dan op de achterkant van zo'n hengsenfolder maar het volgende vermelden: afbeeldingen kunnen afwijken van de werkelijkheid



Voor in het verleden behaalde resultaten staan we niet in Haha! Haha! Haha!
[/quote]

t was toch: "in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst".....

Ben benieuwd hoe betrouwbaar hengstenhouders nog zijn als ze zulke teksten op hun folder gaan publiceren Knipoog
[/quote]

Met de amerikaanse toestanden opkomst...kijk het verzekeringsleven eens..waar die tekst vandaan komt...of de folders van een blokker waar op staat dat afbeeldingen kunnen afwijken...
heb maar eens een paard in de wintervacht...en een foto van een paard in zijn zomervacht..
ik denk dat dat nog niet eens zo vreemd zou zijn en ik vind het eerder getuigen van eerlijkheid...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:33

Tekst onderaan de hengstenfolder in zeer klein lettertype:
*Foto's kunnen enigszins afwijken van waarnemingen in de werkelijkheid.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:18

CGJ12 schreef:
Tekst onderaan de hengstenfolder in zeer klein lettertype:
*Foto's kunnen enigszins afwijken van waarnemingen in de werkelijkheid.


Whahahaha, ik las het ook net.
Wat een opmerking... voor het geval dat je aan je eigen waarnemingsvermogen gaat twijfelen... Haha! Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MizzMontana en 107 bezoekers