Volbloed (Ierse) moeilijk drachtig te krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TJ_Stables

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-24

Volbloed (Ierse) moeilijk drachtig te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 20:43

Hallo, in juni 2023 probeerde ik mijn Ierse volbloed merrie drachtig te krijgen. Helaas is dat niet gelukt.

Ze vertoonde wel het hengstige gedrag, maar geen hengstige baarmoeder.

Op de foto hieronder(merrie met deken op) stond naast een hengst, hengst fleemde er ook op.

Afbeelding

De dag zelf was ze gescand maar geen hengstige baarmoeder, de dag erna ook gescand maar geen hengstige baarmoeder...

Zijn er nog eigenaren die dit hebben voorgehad? En wat het probleem dan was? Hoeft niet met een volbloed te zijn.

Ik heb ze nog niet gynaecologisch laten nakijken, gezien ik ze zelf nog geen jaar had. Ik ga het wel dit jaar opnieuw proberen.


Bedankt!

M_arjolein

Berichten: 1447
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:48

Ik zat vorige cyclus met hetzelfde probleem. Dus ik lees even mee (met Fries). Toont wel hengstig en er groeit een ei maar gaat heel langzaam en volgens veearts geen hengstige baarmoeder.

Veearts weet het nu aan weersomstandigheden. Dus ik ben benieuwd of er over een week nu verbetering is voor de nieuwe ronde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Volbloed (Ierse) moeilijk drachtig te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:51

Na 1 keer proberen kun je niet spreken van lastig drachtig te krijgen? Er zijn wel meer merries die meerdere pogingen nodig hebben. Bij mensen is het ook niet altijd meteen raak.

ruitje

Berichten: 12356
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:53

Vorig jaar lopen tobben met een merrie, die bleef gust. Nu gespoeld en op de kliniek gezet en na 2 keer drachtig.

Gebruik je dezelfde hengst? Vers sperma of diepvries?

Daarnaast is het altijd handig om je merrie een keer te laten checken door een DA voordat je überhaupt gaat fokken :)

TJ_Stables

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 21:01

ruitje schreef:
Vorig jaar lopen tobben met een merrie, die bleef gust. Nu gespoeld en op de kliniek gezet en na 2 keer drachtig.

Gebruik je dezelfde hengst? Vers sperma of diepvries?

Daarnaast is het altijd handig om je merrie een keer te laten checken door een DA voordat je überhaupt gaat fokken :)


Bij merrie's eerste dracht steeds vers, vorige eigenaars hebben ook nooit gefokt, dus is voor haar wel de eerste dracht veronderstel ik, wordt dit jaar 8 jaar, dus "te oud" zal het ook niet zijn denk ik.

TJ_Stables

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 21:02

M_arjolein schreef:
Ik zat vorige cyclus met hetzelfde probleem. Dus ik lees even mee (met Fries). Toont wel hengstig en er groeit een ei maar gaat heel langzaam en volgens veearts geen hengstige baarmoeder.

Veearts weet het nu aan weersomstandigheden. Dus ik ben benieuwd of er over een week nu verbetering is voor de nieuwe ronde.


Hier was niks te zien op de eierstokken, geen rijpende folikels niets

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:42

Is er een swab genomen van de baarmoeder? Kan ook een bacterie inzitten, dan zijn ze ‘vuil’ en dan worden ze ook niet drachtig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 20:22

Suzanne F. schreef:
Is er een swab genomen van de baarmoeder? Kan ook een bacterie inzitten, dan zijn ze ‘vuil’ en dan worden ze ook niet drachtig.

Dat is het probleem toch niet…Ze wordt niet hengstig op de baarmoeder. Maar dat kan dit jaar weer heel anders zijn.