Kan dat? Merrie lijn die moeilijk hengsten fokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 09:38

Maar vrouwen Kunnen XXX zijn. Dit noemen ze super vrouw. Kan het dan niet zijn dat er ook merrie's zijn die dit hebben en dan 2 x chromosomen doorgeven, zodat de eventuele y chromosoom van een hengst geen kans meer heeft?


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:47

Van alle veulens die ik gefokt heb uit nu 2 verschillende stammen is 90% merries.
(IK zou nu zelfs blij zijn met een hengst trouwens)

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:07

Misschien dat het te maken heeft wanneer er geinsemineerd of gedekt wodt. Ik heb wel eens gehoord dat vrouwelijke zaadcellen langer blijven leven dus als het nog even duurt voor dat het eitje is gesprongen en de mannelijke zaadcellen al dood zijn hebben alle vrouwen kans van slagen.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:09

lijkt me redelijke onzin anke.
Want de x en y zijn maar 2 chromosomen van een DNA strengetje met veel meer chromosomen.
Dus van dat éne chromosoom (de y) zou afhangen of de zaadcel langer blijft leven. Lijkt me érg stug.

:evaw:

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:14

Nee heb ik ook gezien in een documentaire Anke.
Het tijdstip van insemineren zou invloed hebben op het geslacht. Bewezen is dat wel niet denk ik Haha!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:56

Zo zijn er meerdere dieren waarbij het geslacht bepaald wordt aan de hand van bijvoorbeeld de temperatuur buiten. Ik geloof dat het bij krokodillen bij een bepaalde temperatuur alleen maar mannetjes worden, en bij 1 graad lager of hoger allemaal vrouwtjes (of andersom). Misschien zijn er dus nog wel andere omstandigheden waardoor er een x of y doorgegeven wordt ?

~Turbohoof Solutions ~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Jara, Mediatoolkitbot en 171 bezoekers