moederlijnprincipe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 22:12

joostvangestel schreef:
Overigens, naar moederlijnen fokken is gebaseerd op een aantal simpele principes:

1) De stammoeder moet over bijzondere gewenste kwaliteiten beschikken

2) De stammoeder moet die bijzondere gewenste eigenschappen ookgoed doorgeven (fokvast zijn)

3) De nazaten die je gebruikt moeten die eigenschappen ook bezitten

Alleen op die manier heeft lijnteelt plegen op een merrie zin. Anders ben je bezig met prijsschieten met een geweer met een kromme loop..


Maar je moet toch ergens beginnen, ik zeg niet dat je dat met een kromme pony moet doen.....en dat fokvaste kan je alleen zien als je begint met fokken...
het probleem is dan de tijd..die zal ontzettend tegen kunnen werken..want immers ben je telkens toch 4 jaar verder voor je weer een fokprodukt ziet uit het eerste produkt....
En toch lijkt het moederlijnprincipe toch de manier om verantwoord te fokken en een duurzame erfmassa op te bouwen..immers willen we de gewenste eigenschappen vastleggen en uniforme fokprodukten op de werled zetten...

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:29

Bucephalus schreef:


Dat zie je in de paardenfokkerij ook. Hoeveel fokkers geven niet een hengst de schuld van een bepaalde erfelijke fout? Daarbij wordt vergeten dat een erfelijke fout zowel in de moeder als in de vader aanwezig moet zijn om naar buiten te treden.
[/quote]

De erfelijke fouten en goede eigenschappen zitten in de genen en kunnen zowel passief als actief optreden. Dwz beide ouderdieren kunnen passief een erfelijke fout, afwijking, ramskop etc. dragen en die actief aan het kind doorgeven.
Sinds de omvorming van zware warmbloedpaarden naar de lichtere rijpaarden is men gelijktijdig afgestapt van de lijnenteelt. En het daaraan ontleende en bevestigde type dat in staat was om aan de eisen die men stelde kon voldoen. Al die zgn. boerenpaarden konden gemiddeld ongeveer dezelfde prestatie leveren.
De rijpaardenselectie werd toegespist op het fenotype en de prestaties van de vader. De genetische aanleg werd vertaald in exterieur-, spring-, en dressuurindexen. Alles werd toegespist op de hengsten. Met als gevolg dat er niet meer wordt gesproken van een gemiddelde prestatie. Het aantal dat onder het gemiddelde presteert wordt derhalve gigantisch groot en de toppers vormen een unicum.
In dit volstrekt willekeurige fokkerijsysteem is de hengst altijd de schuldige. Terwijl de echte schuldigen de bedenkers van het systeem zijn met in hun kielzog de misleidde fokkers.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:46

Ik vind dit heel erg interessant om te weten.
Ik kan dan wel niks in de praktijk brengen maar hiervan leren is ook erg leuk.

Wat ik nu begrijp over de Moederlijnenteelt is dat je als eerste op zoek gaat naar een goede merrie (om een lijn op te zetten). Deze merrie heeft goede eigenschappen. Je probeert er achter te komen of ze deze eigenschappen ook doorgeeft, moet ze dus al veulens gehad hebben? Zonder lijnenteelt 'idee' om te kijken of ze de eigenschappen ook doorgeeft aan veulens van hengsten buiten de lijn??
Als dat allemaal zo is ga je op zoek naar een hengst die in de 3 e tot en met 6e generatie eenzelfde merrie heeft als de stammoeder?

Begrijp ik dit goed? Scheve mond

Wel pittige kost, maar ik geloof zeker dat hier wat inzit!
Als je op deze manier begint te fokken mag je wel eerst alle boeken en sites met stambomen bestuderen.
Al denk ik dat deze fokkerij ook groeit juist vanuit de interesse en kennis die er al is.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 22:46

Maar dan zou de fokker die vast gehouden heeft aan zijn principe eigenlijk nu de vruchten plukken..immers die vast erfmassa die hij heeft gegenereerd

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 22:54

ik ken nog 3 principes....echter wat ik gelezen heb heb je op deze manier de meeste succes, mits je geen eendagsvlieg bent...Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:42

Alane schreef:
Maar je moet toch ergens beginnen, ik zeg niet dat je dat met een kromme pony moet doen.....en dat fokvaste kan je alleen zien als je begint met fokken...
het probleem is dan de tijd..die zal ontzettend tegen kunnen werken..want immers ben je telkens toch 4 jaar verder voor je weer een fokprodukt


Natuurlijk, als beginnende fokker kan je dus kijken of een merrie al uit een bepaalde moederlijn komt. Kijk ook de moeder, kijk wat de moeder nog meer gefokt heeft. Kijk naar de grootmoeder, kijk wat grootmoeder nog meer gefokt heeft. Etc.

Uitzonderingen genoeg natuurlijk. Twee extremen:

Revel Comfrey kwam uit een van de beste moederlijnen van de Welsh. Mooie moeder, mooie grootmoeder, legendarische grootmoeder en overgrootmoeder. Zusjes/broertjes van Comfrey waren gewoon top. Ook vader was top. Comfrey was zelf ook een kampioenmerrie. Toch fokte ze heel matig. Twee dochters waren redelijk, maar toen ze 11 was, kreeg ze haar ontslag en is ze als rijpony verkocht.

Dyrin Tina komt uit een betrekkelijk ouderwetse merrie zonder keuringresultaten. Haar moeder was preferent, maar dat zegt in feite ook niks. Moeder was nooit op de keuring geweest. Har moederlijn is redelijk untiek. Komt wel op beste stoeterijen voor in alle sekties. 5 generaties etrug begint het pas echt spannend te worden, daar zaten pas de cracks. Toen we Tina kochten hadden we al een andere merrie van dezelfde fokker. De fokker zei dat Tina de showpony was, maar gezien het papier is de andere (Dyrin Seren Wen) de fokmerrie. Hij sloeg de plank vreselijk mis Bloos! en dat voor iemand met 40 jaar fokervaring! Tina is zelf Elite geworden. Met haar is een nieuwe stam geboren. Dat had niemand kunnen weten in 1974.

Maar goed: moraal van het verhaal, als beginnende fokker kan je het beste een merrie uit een bewezen stam kopen. Bewijzen doe je zelf, dat doet geen jury voor je. het probleem dat de echt goeien uit de goeie stam moeilijk zijn. De andere mogelijkheid is een merrie kopen met heel erg bijzondere kwaliteiten. Die kan het misschien op eigen kwaliteiten redden.

De hengstenkeuze is de volgende. Kies de verkeerde hengsten, en zelfs de beste merriestam kan kapot.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:20

Ook ik volg dit topic met heel veel interesse Knipoog
Ik ben voor mijn welsh B merrie op zoek naar een geschikte hengst. Via PB zijn Greetje en Theun al voor mij aan het rondkijken, daar ben ik heel blij mee OK dan!

Mijn merrie komt uit een bekende welsh-merrie, namelijk Woldberg's Rachel, die op haar beurt weer een dochter is van Roman Dulcibel.

Als ik het goed begrijp moet ik dus in eerste instantie op zoek gaan naar een hengst die deze namen in zijn afstamming heeft.
Maar hoever ga je daarin?

In het welshnieuws stond een halfzusje van mijn Largo die ook als moeder Rachel heeft. Zij is een aantal keren gedekt door Woldberg's Bart die ook als moeder Rachel heeft. Daar zijn heel goede pony's uit voortgekomen.
Persoonlijk ben ik er toch wat huiverig voor om halfbroer/halfzus te kruisen.
Hoe denken jullie daarover?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 22:30

Ik zelf was aan het kijken naar alleen een merrie uit de merrielijn van mijn pony....en van daar af aan weer via de nakomeling naar een hengst...
mijn merrie is voorthoeve's busty-->pentyrch pearl button--> pentrych pearl --> pentyrch pipette

pipette had ook een dochter Champagne en die heeft weer een zoon.