moederlijnprincipe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 01:07

Alane schreef:
ik vind wel een celina9, gevonden
nee die bedoel ik niet.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 01:11

Bucephalus"]
[quote="Alane schreef:
ik vind wel een celina9, gevonden
nee die bedoel ik niet.
[/quote]
ik had gezocht via progeny....
nu gevonden dus..
wat me eigenlijk dus het meest opvalt is het fokken via het moederlijnprincipe van de hengsten.........
maar kan dus geen lijn vinden bij de moeders (dus puur via de merries terug gaan....)
en zie vorige blz onderaan Haha!
Laatst bijgewerkt door Alane op 11-03-04 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 01:11

Mijn pc doet raar. Ik heb net gepost maar 't is niet doorgekomen.
Jatta's vader heeft niet dezelfde voorouders als in de moederlijn, maar komt wel uit een behoorlijke lijnenteelt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 01:13


Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 01:15


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 01:19

dat is dezelfdesite....via datahorse wordt je gelinkt naar allbreedpedigree.
maar waar moet ik die zien dan?
in de merrielijn (via de moeders?)

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:06

Alane schreef:
Het geloof dat het manlijke ouderdier in de vererving de grootste rol speelt is wetenschappelijk achterhaald. Desalniettemin is via de vaderdieren een snelle beïnvloeding in grote aantallen in de fokkerij te behalen. Met name in de vererving van afwijkingen die op erfelijke aanleg berusten. Het gebruik van bijv. dan dit vaderdieren dan weer dat vaderdier geeft een diverse erf massa, met zeer uiteenlopende eigenschappen. Volgens deze fokmethode die overigens door bijna iedereen wordt toegepast, kun je ook niet over een lijn of stam spreken met karakteristieke eigenschappen. Elk product is als het ware een toevalsproduct.


Dat is juist, wil je dus 'strooien' tegengaan is het van belang te weten welke hengsten duidelijk verbeteren en welke niet. Welke hengsten steeds weer opduiken in de pedigrees van goedpresterende paarden en welke combinaties het beste klikken.
Dan kom je erachter dat de hengsten die het sterkste verbeteren een vrij homogene pedigree hebben. In Oost-Europa waren ze al veel verder dan wij en hebben ze een fokkerijgeschiedenis van meerdere eeuwen. Daar werden de stambomen heel nauwkeurig bijgehouden. De Arabieren- en de Trakhener fokkerij lenen zich goed om het principe van lijnenteelt te bestuderen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 10:24

en wat dacht je van de oude lippizaner lijnen...
die "boekhouding" gaat nog veel verder terug...
Waarbij je in de duitse fokkerij ook de invloed niet moet vergeten van landheren....en de oorsprong van sommige rassen en hun opsplitsing in 2 "soorten" binnen een ras... wat bij het ene ras/stamboek meer en intensiever voorkwam dan bij het andere stamboek...

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:59

Alane schreef:
en wat dacht je van de oude lippizaner lijnen...
die "boekhouding" gaat nog veel verder terug...
Waarbij je in de duitse fokkerij ook de invloed niet moet vergeten van landheren....en de oorsprong van sommige rassen en hun opsplitsing in 2 "soorten" binnen een ras... wat bij het ene ras/stamboek meer en intensiever voorkwam dan bij het andere stamboek...


Idd. daar kun je ook veel informatie uithalen. Als je echter de moderne rijpaardfokkerij analyseert zie je dat de inbreng van het AV en de Trakhener nog steeds aktueel is, alleen daarom is het al voor mij interessant om daar naar te kijken. Dat kan voor een ander niet zo zijn. De Pruisische fokkerij fokte in het verleden voornamelijk soldatenpaarden die onder vaak barre omstandigheden werden opgefokt. Snikhete zomers en bijzonder strenge winters en niet te vergeten de invloed van de wind.
Zij moesten in de vele oorlogen vaak met zeer weinig voedsel toekomen, waardoor het hele harde dieren waren. Hardheid is een eigenschap die nog steeds wordt gewaardeerd.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:02

Alane schreef:
Sarabande betekent dat de sportpaarden die er nu lopen min of meer toevalstreffers zijn?

Excuseme: dat lukt wel..mijn merrie (ik heb a-welsh) heeft in de 3e generatie een merrie en diezelfde merrie zit bij een hengst ook in de merrielijn. Maar hoe kan ik dan weer ongewenste eigenschappen weg fokken of andere eigenschappen toevoegen (even simpel gezegd)


Wat is jouw fokdoel?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:09


pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:15

Even geheel off-topic..

Dit is de eerste keer dat ik in dit topic reageer, maar volg het de gehele tijd al en wil effe zeggen dat ik het super interesant vind

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:15


joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:19


pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:23

Snap er niks meer van Verward

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:24

pearl_tje schreef:
Even geheel off-topic..

Dit is de eerste keer dat ik in dit topic reageer, maar volg het de gehele tijd al en wil effe zeggen dat ik het super interesant vind


Leuk dat je reageert, doe met ons mee zou ik zeggen! Als je iets wilt weten laat maar van je horen. Als we kunnen helpen we graag.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:27

pearl_tje schreef:
Snap er niks meer van Verward


Wat snap je niet?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 17:30

Joost dat is een dubbele zowel via de vaderlijn als via de moederlijn...
excusme dat is toch niet via het moederlijnprincipe?
en die van joshua ook niet
als ik toch volgens het moederlijn principe zou willen fokken zou ik in mijn geval op Voorthoeves Busty bijv. Pentyrch chief mark moeten zetten...of ben ik nu in de bonen?

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:32


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:30

joshua schreef:
Dat is wel een hele beste Joost. Bloos!


En die heette nog wel Revel Chaos. Ik kan weinig chaotisch aan dat papier ontdekken. Maar misschien keek de fokker wel naar de hengst. Een import dochter van hem is wel voorlopig keur geworden in Nederland.

Hier een schoolvoorbeeld van wat alane bedoeld. Deze merrie was kampioene op de Royal Welsh show (zeg maar de wereldkampioenschappen voor Welsh ponies). De merrie is ook familie van Joshua's merrie

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... d=Standard

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:58

Mmmm vraag me af of er meerdere van zulke gevallen bekend zijn.Trouwens mijn merrie is wel heel duk in het karakter zal wel een van de oorzaken kunnen zijn

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 20:06

joostvangestel"]
[quote="joshua schreef:
Dat is wel een hele beste Joost. Bloos!


En die heette nog wel Revel Chaos. Ik kan weinig chaotisch aan dat papier ontdekken. Maar misschien keek de fokker wel naar de hengst. Een import dochter van hem is wel voorlopig keur geworden in Nederland.

Hier een schoolvoorbeeld van wat alane bedoeld. Deze merrie was kampioene op de Royal Welsh show (zeg maar de wereldkampioenschappen voor Welsh ponies). De merrie is ook familie van Joshua's merrie

http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... d=Standard
[/quote]

Ik vind dat geen fokken via het moederlijn principe joost dat vind ik dus inteelt X inteelt en absoluut te ver gaan met het geen ik gelezen heb over het moederlijn principe....

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:20


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:58


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:42

Overigens, naar moederlijnen fokken is gebaseerd op een aantal simpele principes:

1) De stammoeder moet over bijzondere gewenste kwaliteiten beschikken

2) De stammoeder moet die bijzondere gewenste eigenschappen ookgoed doorgeven (fokvast zijn)

3) De nazaten die je gebruikt moeten die eigenschappen ook bezitten

Alleen op die manier heeft lijnteelt plegen op een merrie zin. Anders ben je bezig met prijsschieten met een geweer met een kromme loop..