Testen PSSM voor aankoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
floor_vm
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-01-24

Testen PSSM voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 00:58

Hoi allemaal, ik ben nieuw op bokt dus ik weet niet op ik dit onder het goede onderwerp vraag. Maar ik ben rustig aan het rondkijken voor een nieuw paard. Nu zijn de rassen die ik leuk vind vaker drager van het PSSM gen. Nu is mijn vraag of er mensen zijn die paarden hebben laten testen voor aankoop, en zo ja wat jullie ervaring daarmee is. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Testen PSSM voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 07:19

Ik heb mijn paard gekocht toen pssm nog onbekend was. En ja ik heb een pssm-er. Een volgend (rij) paard wordt voor ik hem koop getest op pssm. Een verkoper die dat niet toelaat mag zn paard houden :)

Lyona

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Testen PSSM voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:11

Ik heb een merrie gekocht en niet laten testen op pssm (dit geval pssm2, pssm1 was wel getest) puur uit ontwetendheid.
Helaas heeft de merrie wel pssm2. Het is nu onder controle, maar was niet makkelijk.
Ik laat nu elk nieuw paard testen op alle genetische ziektes die voor het ras aan de orde zijn en zeker ook pssm2. Zeker als het om een fokmerrie gaat, maar ook voor een rijpaard geeft het flinke problemen als je pech hebt.

floor_vm
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 10:25

Lyona schreef:
Ik heb een merrie gekocht en niet laten testen op pssm (dit geval pssm2, pssm1 was wel getest) puur uit ontwetendheid.
Helaas heeft de merrie wel pssm2. Het is nu onder controle, maar was niet makkelijk.
Ik laat nu elk nieuw paard testen op alle genetische ziektes die voor het ras aan de orde zijn en zeker ook pssm2. Zeker als het om een fokmerrie gaat, maar ook voor een rijpaard geeft het flinke problemen als je pech hebt.


Bedankt voor je reactie, ik neig er nu ook wel naartoe om het te gaan doen. Het paard waar ik specifiek naar aan het kijken ben is een ruin dus voor fok is het niet relevant maar het is toch beter om te vermijden. Wat vervelend om te horen van jou merrie, het blijft vervelend om te zien dat het niet helemaal fijn gaat :(

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:27

Ik was ook onwetend en nu blijkt dat mijn merrie waar ik heel veel problemen mee heb, PSSM 2 heeft. Dus volgend paard ga ik absoluut testen. Zeker omdat ze een hele bekende afstamming heeft. :(

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:31

Ik heb voor PSSM1 laten testen omdat dit soms voor komt in het ras.

Voor de rest van de varianten vind ik het lastig omdat nog totaal onduidelijk is of de aanwezigheid van een andere variant ook daadwerkelijk symptomen gaat geven.

floor_vm
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 10:38

Het paard specifiek waar ik naar kijk is een Noriker, nu heb ik in mijn beste duits de artikelen ontleed die over norikers en pssm ging en daar stond in dat ongeveer 1/3 van de norikers drager is van het gen dus ik denk dat een test zeker niet overbodig is. Maar ik was benieuwd naar andermans ervaringen hiermee. Bedankt voor de reacties :)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Testen PSSM voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:48

Dan heb je het voornamelijk over PSSM1 neem ik aan.
Dat zou ik bij een koudbloed zeker testen.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:54

Bij twijfel zou ik het zeker willen testen voor koop.
Problemen krijg je vanzelf wel, die hoef je niet te kopen.

Ik heb laatst geïnformeerd naar een merrie met een PSSM1 drager als vader(Zweeds gefokt). Die had ik mogen testen, maar op andere punten heb ik die aan mij voorbij laten gaan. Vader spreekt mij verder wel aan, maar zal ik laten staan om mee te dekken. Een vrije dochter kopen zou natuurlijk geen probleem zijn.

Uiteindelijk een pony gekocht uit helemaal vrije lijnen en niet getest. Het kan voorkomen, maar is wel zeldzaam binnen het stamboek.