Een 2 jarige merrie wel of niet bij de hengst doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:00

Kanttekening.. de vergelijking gaat vlug scheef als we paardenjaren met mensenjaren gaan vergelijken. Een paard draagt 11 maanden. als een paard 12 is als ze twee is, dan is ze 18 as ze drie is.. Dat is dus moeilijk te vergelijken.

In de natuur worden tweejarigen wel gedekt overigens, die hebben er geen fokker bij staan die controleert of het wel kan. En de hengst weel er wel weg mee.

Mensen van 18 krijgen ook kinderen. Is iemand van 18 volgroeid? Dacht ik niet. Iemand van 30 ziet er heel anders uit dan iemand van 18.

Nog een punt waarop de vergelijking scheef gaat. Een merrie van 25 kan gerust nog een veulen krijgen. Een vrouw van 150 niet..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:09

er zullen ongetwijfeld goede redenen zijn om een tweejarige te laten dekken.......... maar ik zelf ben er niet een voorstander van........ helemaal ongegrond maar puur uit emotie, dus absoluut niet gefundeerd!

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:46

Ik zit zelf nog in dubio op dit momnet.
Mijn merrie is officieel 3 geworden afgelopen januarie maar als je naar het eggie kijkt word ze op 2 juli pas 3.
Als ik haar echter pas op haar 3de laat dekken heb ik zelf weer een juli of augustus veulen.
Of ik moet wachten tot ze bijna 4 is maar dan sla ik weer een jaar over wat ik weer zo jammer vind,ik wil liever later een jaar over slaan omdat ik haar dan in de sport wil gaan rijden.
Ook wil ik dus nooit meer een paard dat zo laat in het jaar is geboren ook met het beleren is het niet ideaal omdat veel mensen de 1 januarie=verjaren regel aanpassen.Ik denk dat ze nu niet veel meer groeid ze is nu voor mij ook de ideale maat.
Kwa bouw is het al een heel volwassen ogend paard en je zou zeker niet zeggen dat ze 2.5 is.Ik ben er eigenlijk voor 85% uit dat ze gewoon over 3 weken gedekt word maar soms dan denk ik zal ik niet toch...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:01

Mijn merrie is indertijd gedekt als tweejarige. Ook om te voorkomen dat ze te groot zou worden. Dit laatste heeft dus niet gewerkt, ze is alsnog groot geworden maar heeft er langer over gedaan.

Opvallend is dat die drachtigheid in mijn optiek veel van haar heeft gevergd. Ze is heel lang een groot slungelig paard geweest met o.a. zwakke knieen. Haar twee drachten (na het eerste veulen werd ze gelijk weer gedekt) verliepen dan ook op zijn zachtst gezegd moeizaam. Schijnweeen veroorzaakten enige weken voor de bevallig al nare taferelen: paard ging liggen en bleef persen en ze kon niet goed meer lopen. Ik heb haar gekocht toen ze drachtig was van dat tweede veulen. Het duurde verhoudingsgewijs lang voor ze weer een beetje lekker kon bewegen na dat het tweede veulen gebaard was...

Op basis daarvan heb ik toen gezegd dat ik nooit meer een veulen bij mijn paard wilde... Ik had sowieso geen fok-ambities. Toen ze op achtjarige leeftijd toch per ongeluk drachtig bleek (waar we pas rond de negende maand achterkwamen) constateerde ik wel een heel ander patroon. Ze was niet duidelijk veel dikker in die negende maand, ze liep nog wedstrijden (wij wisten van de drachtigheid immers niets) en ze kon het allemaal goed aan. De bevalling ging van een leien dakje en ze kon het werken nadien makkelijk weer oppakken. Kortom een wereld van verschil. Volgens mij omdat ze het lichamelijk nu wel aankon om drachtig te zijn.

Ik zou dus nooit een jong paard laten dekken. Maar dat is natuurlijk gebaseerd op mijn eigen (beperkte) ervaring hierin.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:41

Ik heb Simply, mijn Paint merrie, laten dekken op 2 jarig leeftijd. Ik heb het hele jaar goed gevored en haar stokmaat bijgehouden. Ze is de laatste 3 maanden van haar dracht en de eerste 2 met veulen aan de voet gestopt met groeien, daarna is ze nog 3 cm gegroeit, normaal voor het type en de maat.
Ze heeft een hele makkelijke bevalling gehad, ze was meteen een erg goede moeder (terwijl mijn 7 jarige, eerste veulen, niks van het veulen wou hebben de eerste 24 uur, heel gedoe geweest).
Ze wordt dit jaar 4, ze ziet er super uit, ik kan echt niets nadeligs aan haar vinden wat door een vroege dracht zou kunnen komen.

Uiteraard ligt het aan de merrie, maar persoonlijk zou ik het zo weer doen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:49

Is het niet zo dat paints ook wat eerder volgroeid zijn als KWPN-ers Jeddah?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:53

Nou, nee, ze lijken wat eerder volgroeid, maar ze groeien net als elk ander ras gewoon door tot ze een jaar of 5 zijn, maar is ook per paard weer verschillend.
Het is echter wel een "fabel" dat ze eerder volgroeid zijn en daarom ook eerder onder het zadel kunnen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:55

Oke... das goed om te weten Lachen

feincera

Berichten: 89
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:54

Wij hebben twee jaar geleden ook een tweejarige merrie laten dekken. Ze heeft zonder problemen geveulend, is mooi uitgegroeid en wordt nu verder getraind en in de sport uitgebracht.
We hebben dit jaar ook weer een tweejarige die we zouden laten dekken. Ons principe is: als de merrie op natuurlijke wijze goed hengstig wordt, dan betekent dat dat ze gedekt kan worden. Wordt ze niet hengstig, dan is dat een teken dat ze er niet klaar voor is en wachten we nog een jaartje.
Problemen met de dracht kunnen evengoed bij een oudere merrie voorkomen en hebben m.i. niet met de leeftijd te maken. Zoals al eerder werd aangehaald, in de natuur zal een merrie ook gedekt worden vanaf het moment dat ze de eerste keer hengstig staat. Het is puur naar ons gevoel dat een tweejarige nog veel te jong is.

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:37

Maar waarom stapt een gerenomeerde fokkerij (Zangersheide) dan af van het dekken van hun 2-jarige paarden. En dekken ze nu pas op 3-jarige leeftijd. Dat zal toch zijn (ik veronderstel medische) redenen hebben.

pfff

Berichten: 38
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:14

ik persoonlijk vind het te jong een paard is zelf nog niet uitgegroeid.... Ik bedoel kijk naar mensen levens hoe goed is het voor je lichaam om als tiener moeder te worden.......

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 00:19

Mijn NRPS merrie heeft net sinds afgelopen dinsdag een veulen, het is haar eerste en zij zelf is sinds dit jaar drie. Ze was dus twee toen ik haar (heel bewust) liet dekken en ze heeft absoluut geen last gehad van de dracht en/ of de geboorte.
Je ziet ook nu absoluut niet aan haar dat ze een veulen heeft en ze is gewoon door blijven groeien tijdens de dracht, zoals ik normaal van haar verwachten kon.

In lelystad bij de waiboerhoeve hebben ze onderzoek gedaan naar de gevolgen van dracht op 2 en op 3 jarige leeftijd en er is geen verschil in ontwikkeling van de merries.

Ik snap heel goed waarom stoeterijen hun merries pas op 3 laten dekken. De merries worden nl voor die tijd klaargestoomd voor de stamboekopname en ze moeten het liefste ster/ of keur worden! Dat is lastiger met een veulen aan de voet, want een merrie met veulen loopt het grootste gedeelte van de dag in het land (als het goed is) en die merries die worden klaargemaakt voor de stamboekopname staan op stal, komen 1 of 2 keer per dag even los of in de stapmolen, staan met deken op, etc, dan is het niet practisch om een veulen te hebben. Maar reken er maar op dat die merries al in februari ofzo geinsemineerd zijn, om niet nog meer tijd kwijt te raken!

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-04 18:26

Laten we nou niet constant paarden met mensen gaan verglijken, tenzij er iemand paard in zijn vorige leven is geweest.