OCD en milieu factoren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

OCD en milieu factoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 09:49

Ik loop al tijden met een vraag rond, die voortkomt uit het feit dat er plannen zijn om hengsten af te keuren omdat ze nakomelingen met OCD hebben.

Is het niet zo dat we met elkaar beter kunnen kijken naar de eerste 6 maanden van een veulen?
Hoe groeit dat beestje op, met wat voor voer boeken we betere resultaten (ok, daar zijn al onderzoeken naar geweest, maar ik weet uit eigen ervaring dat mensen merriebrok nog steeds flauwekul vinden), wanneer is het veulen geboren, wanneer komt het veulen buiten.

Ik vind namelijk dat als de mogelijkheid er is, het veulen in april ter wereld moet komen en ook gelijk naar buiten moet kunnen gaan.

Ik zit nu namelijk met een veulen wat 2 weken terug is geboren (gezond) en het veulen is nu ´ziek´ en ik krijg daar de schuld van, want het was buiten veels te koud.
Nu vind ik dat de grootste onzin, maar wat vinden jullie?

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:57

Als een veulen de eerste dagen z'n vacht "bol" moet zetten omdat ie het anders koud heeft, vind ik ook dat je hem beter binnen kunt houden. Ik ben het echt wel me je eens dat hij zo snel mogelijk naar buiten moet! Zijn daar niet al ettelijke discussies over geweest, maar dan met het onderwerp dat we merries veel te vroeg dekken, veulens te vroeg in het seizoen op de wereld komen etc.

Wat je verder kunt doen om ocd en div. te voorkomen weet ik niet, moet wel zelf bekennen dat ik de merrie een calcium mengeling aan het voeren ben en dit gedurende de zoogperiode wil volhouden.

Beetje offtopic maar heeft iemand wel eens foliumzuur aan z'n merrie gegeven. Ik weet nl. dat deze vitamine bij honden en bij mensen gebruikt wordt om embryonale afwijkingen tegen te gaan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:20

Als je iets goed in het oog moet houden of supplementeren is het Koper.
Tijdens de laatste maanden dracht is het goed merriebrok te geven omdat daaraan meer koper is toegevoegd. In melk zit zeer weinig dus ofwel moet tegen de geboorte de volledige behoefte opgeslagen zijn in de lever van het veulen, ofwel geef je een supplement. Wij geven Haemolytan van Equistro (www.equistro.com, staat ook uitleg bij).
Het is aangetoond dat laag koper gepaard gaat met een hoger aantal OCD letsels. Ik vind het eigenlijk jammer dat dit niet verspreid wordt.
Ik heb hier een aantal artikeltjes gevonden. Misschien wat te wetenschappelijk om dat hier neer te zetten. Ik kan de links altijd via PB doorsturen voor geïnteresseerden.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:45

Zelf geef ik altijd merriebrok vanaf de 9de maand als mijn merries drachtig zijn. Ook komen de veulens als het weer het toelaat de eerste dag al eens buiten met de moeder aan de longe zodat zij niet onnodig de wei gaat rondrennen. Is het heel erg koud dan doe ik een veulendeken op. Het liefst heb ik dat de veulens half april tot begin mei geboren worden. Je hebt dan de meeste kans op goed weer. Hoewel het vorig jaar juist in die periode koud en nat was, terwijl eind maart begin april juist heel lekker weer was.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:51

Vlak de opfok niet uit he. De beweging die paarden krijgen (of juist niet) en de houding waarin ze veel staan (als ze kunnen grazen, of juist niet). Anders heeft dat speciale voer voor drachtige merries ook geen zin.

De hond is de betere mens

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 12:53

Ja klopt Desiree, maar ik wil het nu specifiek over de eerste 6 maanden hebben.
Omdat de opfok hopelijk al bekend is.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:05

Ik wou nog iets toevoegen over het tijdstip van geboorte.
Wij hadden een merrie die wl 6 keer werd gedekt 2 jaar geleden en niet drachtig te krijgen was. We planden vorig jaar vroeg te beginnen dekken en ... uiteraard van de eerste keer raak. Ik begin nu te vermoeden dat het een merrie is die niet drachtig te krijgen is met een veulen aan de voet, maar dat is een ander verhaal.
Wij kregen dus dit jaar een veulen 13 januari. Ik was er nogal bang voor aangezien ze bij ons ook van de eerste dag buitengaan, eveneens in het kader van de OCD preventie.
Tot nu is het veulen al 1 dag binnen gebleven; voor de rest gaat ze elke dag minstens 8 uur buiten op een weitje met een plak hooi erbij, ook in de sneeuw of bij een regenbui. Ik heb haar de eerste weken goed in het oog gehouden, stond al klaar met een veulendeken maar heb het niet hoeven gebruiken. Ik sta er eigenlijk versteld van, het is een sterk veulen geworden, geen slap ding.
Ik ben nu ook alweer beginnen met dekken, mij is het erg meegevallen.
Ik denk dat je bij voorbaat niet teveel medelijden moet hebben over te koud, te nat etc.., dat is vaak hoe wij het aanvoelen. Als ze gaan beven is het uiteraard te koud maar dat heb ik dus nog niet gezien bij deze.

Ons wintermeisje Lachen :
Afbeelding

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:10

Wij bouwen het naar buiten gaan langzaam op, zeker als het nog wat kouder is buiten. Daarnaast is het verstandig te kijken naar temperatuursverschillen tussen stal en buiten (voor mijn gevoel is een jong veulen daar toch wat vatbaarder voor).

[o]

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:10

Desiree schreef:
Vlak de opfok niet uit he. De beweging die paarden krijgen (of juist niet) en de houding waarin ze veel staan (als ze kunnen grazen, of juist niet). Anders heeft dat speciale voer voor drachtige merries ook geen zin.


Toch wel Desiree, best is natuurlijk als je aan alle voorwaarden kan voldoen om de kans op OCD zo klein mogelijk te maken. Maar blijkt toch dat veulens met een hoge kopervoorraad na de geboorte, na 1 jaar aanzienlijk minder OCD hebben dan z'n leeftijdsgenootjes onder dezelfde omstandigheden. Men is er het nog niet over eens hoe die ene veulens aan meer koper zijn geraakt. De ene zegt wél dieet van de moeder, de ander zegt van niet.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 13:12

Klopt, maar in dit geval (beetje off topic) was het binnen even koud als buiten, maar buiten scheen de zon.
En zijn vachtje was goed en hij zag er goed uit.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:15

Zannekin schreef:
Toch wel Desiree, best is natuurlijk als je aan alle voorwaarden kan voldoen om de kans op OCD zo klein mogelijk te maken.

Precies, ben ik geheel mee eens. Als mijn merrie ooit nog drachtig wordt, zal ik haar inderdaad zodanig gaan voeren om die kansen te verkleinen. ook na de dracht d.m.v. voer EN door beweging.

En ik zie echt nog te vaak dat opgroeiende paarden voldoende beweging vaak moeten ontberen.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:16

Zannekin, dacht dat we de deal hadden dat er geen fotos van jong grut hier op zouden komen staan Knipoog

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:19

ach Pipo, t'is maar zo'n klein fototje Knipoog

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:22

én in het kader van OCD preventie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:23

Prima maar doe dan een superlelijk veulen of zo. Maar niet een knappe..............zucht!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 13:25

Ok, nu weer on topic graag!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:31

Veel onderzoekers (en ik ga daarin mee) zijn van mening dat OCD veroorzaakt wordt door een combinatie van omgevings factoren (opgroeiruimte, bodem, beweging, voeding) en genetische factoren.

Door de genetische kans op OCD weg te nemen (dus fokken met gezonde dieren), verklein je de kans dat het veulen later OCD krijgt. Tuurlijk kan het, maar het dier zal er minder gevoelig voor worden.

Ik vind het prima dat hengsten met OCD worden afgekeurd. Er zijn genoeg hengsten zonder OCD, die ook mooi zijn. De kans op OCD wordt gewoon kleiner op deze manier, en dat lijkt me toch echt een vooruitgang.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:33

MAar paarden die door milieu (gebrek aan bepaalde grondstoffen en beweging) OCD hebben gekregen, vererven die eigenschappen toch niet? Het zit immers niet in hun DNA.

De hond is de betere mens

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:34

Carola:
Kan je ook anders bekijken dan. Als we nu de omgeving ideaal maken verkleinen we ook aanzienlijk de kans op OCD. Ik vind trouwens dat je moreel verplicht bent de omgeving voor het veulen optimaal te maken.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 13:35

Ja dat is waar
In dit geval gaat het over de nakomelingen van een bepaalde hengst die OCD blijken te hebben.
En die daarop worden afgekeurd, althans dat heb ik zo begrepen.

Maar dat vind ik niet kunnen zolang er eigenaren zijn die hun veulens te vroeg laten komen, geen weidegang geven en ook geen speciaal voer geven.
Dat geeft geen goed beeld van hoe zo'n hengst fokt.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:37

Ik ga geheel mee in de laatste 2 reacties. Als je inderdaad de omstandigheden optimaliseert, krijg je een beter beeld hoe een hengst fokt. Een hoop OCD wordt al uitgesloten, minder paarden vallen er door af.

De hond is de betere mens

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:42

Zannekin schreef:
Carola:
Kan je ook anders bekijken dan. Als we nu de omgeving ideaal maken verkleinen we ook aanzienlijk de kans op OCD. Ik vind trouwens dat je moreel verplicht bent de omgeving voor het veulen optimaal te maken.



Ja, tuurlijk. Dit ben ik zeker met je eens! Als ik een veulen zou verwachten, zou ik dat ook zeker doen.
Maar er zijn ook nog genoeg fokkers die dat (wegens kosten?) niet doen. Wanneer die dan ook nog eens met een OCD hengst gaan fokken, wordt de kans op een OCD veulen echt erg groot.

Ik vind het daarom dus prima dat OCD hengsten worden uitgesloten. In ieder geval 1 risicofactor minder.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:45

Desiree schreef:
MAar paarden die door milieu (gebrek aan bepaalde grondstoffen en beweging) OCD hebben gekregen, vererven die eigenschappen toch niet? Het zit immers niet in hun DNA.


Dat is ook weer waar. Maar paarden die het door het milieu hebben gekregen, die zijn er vaak wel vatbaarder voor.

Het is NIET zo dat in het DNA staat: "wel" of "geen" OCD. Er zijn veel meer genen bij betrokken, en daardoor kun je dat niet zo zwart-wit stellen. Elk paard zou een beetje kans op OCD hebben, de ene meer als de andere. Een paard heeft bijvoorbeeld een kans van 10%, de ander 22,5%, weer een ander 87%, enz.
Het is niet zo dat de kans 0% of 100% is.
Paarden die dus door (grotendeels) milieufactoren OCD hebben gekregen (kleine stal, weinig beweging, slecht voer, slecht gereden, enz), hebben meestal ook genetisch een redelijke kans (hoger percentage). Er zijn namelijk ook altijd paarden die onder diezelfde omstandigheden, geen OCD krijgen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:48

carola schreef:
[ Er zijn namelijk ook altijd paarden die onder diezelfde omstandigheden, geen OCD krijgen.
[/quote]

DAt is waar. Had ik eigenlijk ook even niet aan gedacht.

De hond is de betere mens

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:23

Het probleem van OCD is dat het enerzijds genetisch bepaald is en anderzijds afhankelijk is van het milieu waarin het jonge dier opgroeit.

Het gegeven om hengsten te weren waarvan blijkt dat ze veel nakomelingen geven die OCD hebben is in mijn ogen dan ook niet zo een goede zaak gelet op het feit dat men van die nakomelingen de opfok eveneens moet bekijken maar ook de volledige afstammeling (dus ook van de merrie). Anderzijds ben ik wel van mening dat men die gegevens wel bekend moet maken zodat de individuele fokker zelf kan bepalen of hij die hengst al dan niet nog zal gebruiken bij zijn merrie.
Ik stel dan ook nog eens de vraag: in hoeverre is de erfelijkheid van OCD te bepalen in het DNA (Zangersheide stelt immers dat hun hengsten genetisch gecontroleerd zijn en dat ze volledig genetisch OCD vrij zijn). In een vorig topic over OCD werd er echter gesteld dat het niet volledig genetisch te bepalen is maar hier wou/kon men geen verdere uitleg over geven.

Mijn mening is nog altijd dat OCD ook niet de doodsteek van een paard moet betekenen (hoewel men dit vaak laat uitschijnen) maar het is natuurlijk altijd beter om te voorkomen dan te genezen.

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bertje16, Miiej, Mizsz_Kitty, Nicollevs, wisanda2003 en 38 bezoekers