Drachtige merrie met ei van 7 cm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aryjka

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Sijbekarspel

Drachtige merrie met ei van 7 cm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 14:44

Goedemiddag,

Mijn merrie is vanochtend na meerdere pogingen dan eindelijk drachtig gescand! *\o/*

Een kleine kanttekening... Ze heeft in haar baarmoeder naast het embryo een ei zitten van maar liefst 7 cm. Volgens de dierenarts is het normaal dat een drachtige merrie nog steeds eitjes maakt, maar deze grote komt niet vaak voor dus willen ze over 3 weken alvast kijken hoe het ervoor staat.

Heeft iemand van jullie het wel eens meegemaakt dat de merrie drachtig was, en nog zulke (grote) eieren maakt? Hoe liep dit af? Ben benieuwd of de dracht doorzet, spannend allemaal...

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Drachtige merrie met ei van 7 cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:00

Toevallig had onze merrie dat ook, niet zo groot maar wel een mooi ei naast het vruchtje, na vorig jaar helemaal niet hengstig worden. Inmiddels is ze 4 maanden drachtig!

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Drachtige merrie met ei van 7 cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:12

Weet je zeker dat dat ei in de baarmoeder zit en niet op de eierstok? Dat lijkt me namelijk niet kunnen. Dat er nog eitjes ontwikkelen op de eierstok ondanks dracht gebeurt wel eens. Een follikel van 7 cm is behoorlijk groot ja, maar het kan wel. Friezen willen wel vaker grote eitjes maken, is de jouwe toevallig een fries?

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Drachtige merrie met ei van 7 cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:17

Een ei van 7 cm in de baarmoeder lijkt me niet? Een follikel op de eierstok zou kunnen. Maar dan is 7 wel erg groot.
Er is eerder nooit iets van een cyste gezien?

Aryjka

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Sijbekarspel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 15:21

Muronia schreef:
Weet je zeker dat dat ei in de baarmoeder zit en niet op de eierstok? Dat lijkt me namelijk niet kunnen. Dat er nog eitjes ontwikkelen op de eierstok ondanks dracht gebeurt wel eens. Een follikel van 7 cm is behoorlijk groot ja, maar het kan wel. Friezen willen wel vaker grote eitjes maken, is de jouwe toevallig een fries?


Nee het is geen Fries, maar er zit Engels Volbloed in en Anglo Arabier. Ik ga nu aan mezelf twijfelen wat hij precies zei... Maar hij zei in ieder geval dat het ei nog niet gesprongen is, dus dan zit het waarschijnlijk wel nog op de eierstok? Ik hoop het maar dan... :o

Aryjka

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Sijbekarspel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 15:22

Sanet schreef:
Een ei van 7 cm in de baarmoeder lijkt me niet? Een follikel op de eierstok zou kunnen. Maar dan is 7 wel erg groot.
Er is eerder nooit iets van een cyste gezien?


Meerdere keren echoscopisch onderzoek gehad, en nooit eerder een cyste ontdekt! Zie verder mijn bovenstaande reactie op vraag.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Drachtige merrie met ei van 7 cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:27

Nog niet gesprongen, dan was het gewoon een follikel op de eierstok waarvan het ei nog niet is gesprongen. Gelukkig :)

Aryjka

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Sijbekarspel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 15:31

Muronia schreef:
Nog niet gesprongen, dan was het gewoon een follikel op de eierstok waarvan het ei nog niet is gesprongen. Gelukkig :)


Maar wat ik mij fan afvraag, waarom willen ze dit dan voor de zekerheid checken? Ik moet nu over 3 weken terugkomen ipv 6. Opzich wel fijn hoor, dan weet ik dus ook al of het hartje klopt zei hij.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:37

Aryjka schreef:
Muronia schreef:
Nog niet gesprongen, dan was het gewoon een follikel op de eierstok waarvan het ei nog niet is gesprongen. Gelukkig :)


Maar wat ik mij fan afvraag, waarom willen ze dit dan voor de zekerheid checken? Ik moet nu over 3 weken terugkomen ipv 6. Opzich wel fijn hoor, dan weet ik dus ook al of het hartje klopt zei hij.

Omdat in theorie bij een bevruchting van de eicel het gele lichaam blijft bestaan, die zorgt voor hormonen die zorgen dat de processen van het innestelen en verder groeien van de bevruchte eicel goed verloopt.
Normaal gesproken zorgen die hormonen ook dat er geen nieuwe follikels gaan rijpen, dat heeft namelijk geen zin als er al een bevruchte eicel is.

Als het gele lichaam of de hormonen dus danig ontregeld zijn kan het dus dat de dracht wordt afgebroken. Echter kan het evengoed een klein foutje zijn en krijg je een normale dracht.
Maar dat wil jouw veearts dus wel even controleren.

Aryjka

Berichten: 68
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Sijbekarspel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 10:44

[/quote]
Omdat in theorie bij een bevruchting van de eicel het gele lichaam blijft bestaan, die zorgt voor hormonen die zorgen dat de processen van het innestelen en verder groeien van de bevruchte eicel goed verloopt.
Normaal gesproken zorgen die hormonen ook dat er geen nieuwe follikels gaan rijpen, dat heeft namelijk geen zin als er al een bevruchte eicel is.

Als het gele lichaam of de hormonen dus danig ontregeld zijn kan het dus dat de dracht wordt afgebroken. Echter kan het evengoed een klein foutje zijn en krijg je een normale dracht.
Maar dat wil jouw veearts dus wel even controleren.[/quote]

Ah, duidelijk! Bedankt voor je toelichting.