Sperma laten invriezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ehorses16
Berichten: 21
Geregistreerd: 29-04-23

Sperma laten invriezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-23 22:54

Ik heb momenteel een 5 jarige hengst. Ik heb hem gekocht voor de sport. Ik wil hem van het winter laten castreren. Maar omdat het zo'n leuk paard is wil ik graag sperma laten invriezen. Zodat als ik ooit zelf nog een merrie heb ik toch nog een veulen kan fokken. En voor als ik mooie resultaten in de sport haal ik het sperma zou kunnen verkopen.
Op internet kon in vinden dat universiteit Utrecht dit doet. Echter vond ik het vrij prijzig. 800 euro voor 1 sprong en 400 voor elke sprong daarna. Excl. De kosten voor het bloed onderzoek. Zijn dit normale prijzen? Aangezien je dan bij elkaar toch rond de 1000-1500 euro uit komt.
Heeft iemand tips waar ik dit ook zou kunnen doen? Het liefst zou ik sperma van meerdere sprongen willen laten invriezen aangezien ik de kwaliteit van het sperma niet kan inschatten.
Wat is een normale prijs voor zo iets? Of zijn er mensen die dit ook hebben gedaan met hun hengst?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Sperma laten invriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:42

Als het geen ggk hengst is dan zou ik het niet zo snel doen.

Voor de rest van je vragen, neem even contact op met een hengstenhouder. Ik gok dat die je zo alle antwoorden kan geven.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:48

ehorses16 schreef:
Ik heb momenteel een 5 jarige hengst. Ik heb hem gekocht voor de sport. Ik wil hem van het winter laten castreren. Maar omdat het zo'n leuk paard is wil ik graag sperma laten invriezen. Zodat als ik ooit zelf nog een merrie heb ik toch nog een veulen kan fokken. En voor als ik mooie resultaten in de sport haal ik het sperma zou kunnen verkopen.
Op internet kon in vinden dat universiteit Utrecht dit doet. Echter vond ik het vrij prijzig. 800 euro voor 1 sprong en 400 voor elke sprong daarna. Excl. De kosten voor het bloed onderzoek. Zijn dit normale prijzen? Aangezien je dan bij elkaar toch rond de 1000-1500 euro uit komt.
Heeft iemand tips waar ik dit ook zou kunnen doen? Het liefst zou ik sperma van meerdere sprongen willen laten invriezen aangezien ik de kwaliteit van het sperma niet kan inschatten.
Wat is een normale prijs voor zo iets? Of zijn er mensen die dit ook hebben gedaan met hun hengst?


Een hengstenhouder kan zo de kwaliteit beoordelen na 1 sprong. En dan meerdere rietjes maken.

Ibbel

Berichten: 49140
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:52

Je bent er niet met de kosten voor het springen hè. De opslag kost ook flink geld, ieder jaar weer. Vloeibare stikstof komt niet gratis uit de lucht vallen nl...

ehorses16
Berichten: 21
Geregistreerd: 29-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 10:53

Ibbel schreef:
Je bent er niet met de kosten voor het springen hè. De opslag kost ook flink geld, ieder jaar weer. Vloeibare stikstof komt niet gratis uit de lucht vallen nl...


Heeft u enig idee wat dat kost? Ik kan vrij wel niks vinden op internet

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:55

ehorses16 schreef:
Ibbel schreef:
Je bent er niet met de kosten voor het springen hè. De opslag kost ook flink geld, ieder jaar weer. Vloeibare stikstof komt niet gratis uit de lucht vallen nl...


Heeft u enig idee wat dat kost? Ik kan vrij wel niks vinden op internet


Genoeg hengstenhouders om naar te bellen.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:56

Elisa2 schreef:
Als het geen ggk hengst is dan zou ik het niet zo snel doen.

Voor de rest van je vragen, neem even contact op met een hengstenhouder. Ik gok dat die je zo alle antwoorden kan geven.


Dit idd. Als hij niet is ggk bij een erkend stamboek zou ik er niet op gokken dat je rietjes gaat verkopen. Wellicht aan een kennis die het paard en jou kent, maar puur op basis van sportresultaten (en dan hebben we het wel over PSG en hoger) gaat een fokker voor een bewezen of nieuw ggk hengst met bijbehorende gustregeling etc. Naast alleen rietjes is het ook belangrijk om te weten of je paard niets door vererft, dus bloedonderzoek en röntgen zijn wel wenselijk. GGK hengsten lopen niet voor niets een heel traject door.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sperma laten invriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:58

Ze wil het zelf ooit gebruiken.

ehorses16
Berichten: 21
Geregistreerd: 29-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 11:00

Padoertje schreef:
Elisa2 schreef:
Als het geen ggk hengst is dan zou ik het niet zo snel doen.

Voor de rest van je vragen, neem even contact op met een hengstenhouder. Ik gok dat die je zo alle antwoorden kan geven.


Dit idd. Als hij niet is ggk bij een erkend stamboek zou ik er niet op gokken dat je rietjes gaat verkopen. Wellicht aan een kennis die het paard en jou kent, maar puur op basis van sportresultaten (en dan hebben we het wel over PSG en hoger) gaat een fokker voor een bewezen of nieuw ggk hengst met bijbehorende gustregeling etc. Naast alleen rietjes is het ook belangrijk om te weten of je paard niets door vererft, dus bloedonderzoek en röntgen zijn wel wenselijk. GGK hengsten lopen niet voor niets een heel traject door.


Het is een endurance paard daar ligt het net iets anders aangezien er bijna geen hengsten zijn die in de sport loopt. Stel ik zou het wk jonge paarden rijden over 3 jaar wat wel haalbaar zou zijn als alles goed gaat dan is het zeker interessant. Want er lopen bijna tot geen hengsten op een wk.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:03

ehorses16 schreef:
Ibbel schreef:
Je bent er niet met de kosten voor het springen hè. De opslag kost ook flink geld, ieder jaar weer. Vloeibare stikstof komt niet gratis uit de lucht vallen nl...


Heeft u enig idee wat dat kost? Ik kan vrij wel niks vinden op internet


Het kostte mij 750 euro en inderdaad jaarlijkse opslagkosten, ik meen 140 per jaar

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:12

ehorses16 schreef:
Het is een endurance paard daar ligt het net iets anders aangezien er bijna geen hengsten zijn die in de sport loopt. Stel ik zou het wk jonge paarden rijden over 3 jaar wat wel haalbaar zou zijn als alles goed gaat dan is het zeker interessant. Want er lopen bijna tot geen hengsten op een wk.


Daar ben ik niet in thuis. Dan zou ik bellen met de hengstenhouders voor meer info. Wel kan ik me voorstellen dat ook in die sport een gezond paard voorop staat. Dus dat bloed/spermaonderzoek en foto's etc. wel belangrijk zijn in de fokkerij.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: Sperma laten invriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:32

Het wk jonge paarden over 3 jaar? Is er bij endurance bij de jonge paarden nog een leeftijd klasse 8 voor paarden? Bij de dressuur is dat namelijk niet zo (puur interesse, geen aanval).

Wat voor ras is je paard dan? Kan je niet beter zijn vader gebruiken (als die is ggk) voor een veulen

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Sperma laten invriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:10

Vraag Absque-dubio even, die heeft dit dit jaar laten doen. Ik meen wel in Utrecht, trouwens.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 12:28

Wij hebben ooit geïnformeerd voor onze hengst, al heel wat jaren terug, en ik kan me een bedrag herinneren voor alle onderzoeken + onderzoek of spermakwaliteit en of het geschikt is om in te vriezen ( dat schijnt niet altijd goed te gaan en dan sterft het) + de hele papierwinkel + opslag het 1e jaar was een totaal van ca. 4000,- ..........maar misschien zit ik er naast en zat er nog meer bij in maar wij vonden het toen sowieso veel te veel geld. Onze hengst is nog steeds hengst ( nu 22) en dekt nog dus het was ook niet nodig, is goedgekeurd met hoge punten en heeft een leuk aantal kinderen.

Maar dat zouden ze je in Utrecht zo voor moeten kunnen rekenen wat je in 1e instantie kwijt bent. Realiseer je wel dat er hengsten zat zijn en dat het aantal dekkingen wat je krijgt zelden genoeg zijn om de kosten echt te dekken. Daarbij is insemineren met diepvries voor veel merriehouders ook nog een hele dure grap omdat er veel vaker gescand moet worden dus eigenlijk, als je naar de extra kosten kijkt, alleen haalbaar voor echte toppaarden met heel hoge dekgelden want als je er zelf ook nog iets aan over wil houden moet je al die 1000,-/ 1500,- voor een sprong gaan vragen voor een niet goedgekeurde hengst die misschien iets gaat presteren......... Voor de merriehouder komt daar dan nog gauw zo'n bedrag bij aan kosten...........
Er is iets meer nodig dan een "leuk" paard ( zoals een goedkeuring als dekhengst) om er echt geld aan te kunnen verdienen ( en dan nog moet je oppassen dat je geen geld moet toeleggen).

Als je graag een veulen van hem wil kan je nog beter op zoek gaan naar een goede "leen" merrie en die nu laten dekken.

Het is nu teveel "ooit" en "misschien" om een investering te doen voor een "leuke" hengst die zich zeer waarschijnlijk nooit gaat terugbetalen.