Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denisesilver

Berichten: 2888
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:26

Phonix schreef:
Natuurllijk spelen hormonen een rol, maar hoe een hengst omgaat met de omgeving, wedstrijden, stalontdeugen vindt ik los daarvan. Daarom krijg je ook te veel paarden met rotkarakters, omdat er niet wordt gekeken naar dat.

Ik heb gemerkt dat hengsten die lastig zijn door hormonen, ook merries geven die lastig zijn als ze hengstig zijn. Viel mij op bij een aantal FB topics hier op bokt.

Ik ben blij dat hier in ieder geval ook wordt gedacht dat karakters in de topsport net zo belangrijk zijn. Mijn redenatie komt natuurlijk van wat ik om mij heen zie gebeuren. Wat dat betreft is dit topic gewoon fijn om mee te lezen en ervaringen te delen. Ook als (nu nog) aanschouwer ipv fokker.

Ik vond al met al de show bij Van Olst heel fijn. Niet per se show, gewoon laten zien wat de hengsten konden op een rustige manier. Ben benieuwd hoe dat bij Van Uytert eraan toegaat. Ik begreep van degene waarmee ik mee ga, dat het daar een tikkeltje anders is.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 20:56

Ik ben het volledig eens met MisterA. Een goed karakter is goud waard. Ik zie helaas ook heel veel mensen die maar gaan fokken met hun merrie omdat het rijden niet wil lukken. Dat is echt geen goede start.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 05:54

Maar hoe zit het dan met fokkers die met merries dekken die alleen voorgebracht zijn voor de ibop en verder nooit meer onder het zadel komen? Die weten toch ook niet hoe hun merrie is in het proces van opleiden?
Mijn merrie is aan de hand de liefste merrie ever, met het klaar maken van de ibop ontzettend goed te rijden en ook goede punten, in het verdere opleiden is ze door zowat iedereen laten staan. Ik heb haar als 8 jarige pas weer opgepakt. Doordat ik haar fanatiek rij weet ik precies hoe haar karakter onder het zadel is. En deze is echt heel anders dan aan de hand. Maar daardoor kan ik wel denk ik een passendere hengst zoeken. Haar vorige eigenaar heeft er Toto Jr op gezet. Ik heb dat paard ook overgenomen maar zou nu zelf niet snel meer die keuze maken (ben er zelf wel heel gek mee hoor maar is geen paard die ik snel zou kunnen verkopen).

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:28

Eens Marliez. Meeste fokmerries worden alleen jong beleerd en na het zadelmak maken lopen ze een IBOP of EPTM en dat was het. Terwijl je de werkwilligheid eigenlijk pas test in een iets later stadium.
Meeste fokkers denken dat ze een superbrave merrie hebben omdat ze zo fijn is in de omgang en zich goed liet zadelmak maken. Terwijl er nog steeds een hele grote kans is dat ze afhaakt als je haar meer aan haar lijf gaat zitten. De echt fijne karakters laten zich bewerken. Die zijn trainbaar en die doen nog mee als het moeilijk wordt. En dat merk je pas veel later.

Rex_Rolfo

Berichten: 5381
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:39

Dan is toch een klein voordeel dat de meeste paarden bij een basissport ruiter komen: dan krijgen ze het niet echt moeilijk. Want voor een paard met aanleg is ook Z2 een eitje.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 07:50

Rex_Rolfo schreef:
Dan is toch een klein voordeel dat de meeste paarden bij een basissport ruiter komen: dan krijgen ze het niet echt moeilijk. Want voor een paard met aanleg is ook Z2 een eitje.


Hm ja en nee. Aan de ene kant loopt een talentvol paard makkelijk Z2. Aan de andere kant komt bij goed Z2 rijden (dus op het achterbeen, rechtgericht, correcte aanleuning) echt wel het een en ander kijken en in de weg daar naar toe krijg je toch wel een goede indruk van de bereidheid tot werken.
Al is Z2 inmiddels qua niveau ook niet meer echt wat het geweest is. Als ik nu zie hoe ‘basis’ ze daar door de proeven lopen dan heb ik daar mijn vraagtekens bij. Maar weinig paarden die daar echt verzameling laten zien, de meesten zijn niet eens correct nageeflijk en tonen bijna geen lengtebuiging.

Umeo
Berichten: 2238
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:04

Hoe is jullie ervaring met de nafok van Blue Hors Santiano?

E_D_E
Berichten: 699
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 08:28

Umeo schreef:
Hoe is jullie ervaring met de nafok van Blue Hors Santiano?


Daar hebben wij een bijna jaarling van. Kleinste dat deze merrie al gegeven heeft, echt een prinsessenpony type :D wel 100% leukste qua karakter die we ooit al gehad hebben, meer een hond dan een paard.

Umeo
Berichten: 2238
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:08

En kleiner of echt te klein?

Ik hoor van iedereen wel dat de nakomelingen echt top zijn qua karakter!

parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 13:50

Genoeg Prix St Georges proeven gezien met veel spanning, waarbij er toch nog voldoende werd gescoord op basis van beweging, uitstraling en "technisch correct". Terwijl ik er lang niet altijd mee zou willen fokken. Spanning door de manier waarop ze gereden worden? Of spanning, omdat er stukje bewerkbaarheid mist en ze "gedwongen" worden? Lastig inschatten ...
Deze merrielijn is aan de hand zeker niet super simpel, maar juist ohz zó bewerkbaar en krijg daar geen spanning van. Ontspant juist, doordat er concentratie gevraagd wordt.

E_D_E
Berichten: 699
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 14:14

Umeo schreef:
En kleiner of echt te klein?

Ik hoor van iedereen wel dat de nakomelingen echt top zijn qua karakter!


Ik vergelijk ze altijd met een jackrussel puppy. Ze is nogal heel aanwezig :D

Wij hebben 6 jaarlingen, allemaal van juni. En zij is een kleine 10cm kleiner dan de andere. Wel heel veel front sjiek type, extreem dikke manen en staart.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 08:35

Umeo schreef:
En kleiner of echt te klein?

Ik hoor van iedereen wel dat de nakomelingen echt top zijn qua karakter!


Je kunt toch niet afgaan op 1 klein veulen?
Kan mij niet voorstellen dat die hengst (met Sezuan, Romanov en Don Schufro ervoor) te klein fokt.

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:04

De 2 2-jarigen zal ik straks even meten. Ik denk 1.69 en 165.

Umeo
Berichten: 2238
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:10

Dat lijkt inderdaad niet klein.

Hoe vallen ze voor de rest mee Mister A? Ten opzichte van hun moeder?

E_D_E
Berichten: 699
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:00

yvonnepuntnl schreef:
Umeo schreef:
En kleiner of echt te klein?

Ik hoor van iedereen wel dat de nakomelingen echt top zijn qua karakter!


Je kunt toch niet afgaan op 1 klein veulen?
Kan mij niet voorstellen dat die hengst (met Sezuan, Romanov en Don Schufro ervoor) te klein fokt.


Tuurlijk kan je niet afgaan van 1 veulen. Maar alle info die je kan krijgen is wrs wel meegenomen :D :j
Ik had ze ook groter verwacht met idd die lijnen er allemaal achter. Onze merrie heeft 7 veulens gehad. Andere 6 zijn allemaal tussen 1m68-75.

Hier wordt morgen onze 1ste merrie gedekt. Voor de 1ste keer gekozen voor een schimmel :))

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:00

misterA schreef:
De 2 2-jarigen zal ik straks even meten. Ik denk 1.69 en 165.

Even mezelf gequoot...
Meten is weten, de 2 B.H.Santianos waren wel een beetje gesedeerd. Nu ongeveer 162 en 1.67. Ze worden beiden in juni 2 jaar. Ze komen uit scherpe moeders en ze zijn zelf rustig en makkelijk in de omgang. Allebei ook prokwaardig met goede rug en halsfoto's.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:04

Dat is al een flinke maat voor 2 jaar.
Kan je op deze leeftijd al betrouwbaar prokken met rug en halsfotos trouwens?

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:26

De merries kunnen na 1 april van het jaar waarin ze 2 (zijn ge) worden, geprokt worden. Volgend jaar waarschijnlijk pas na 1 september.
Voor de hengsten geld dit jaar al de datum van 1 sept.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:28

misterA schreef:
De merries kunnen na 1 april van het jaar waarin ze 2 (zijn ge) worden, geprokt worden. Volgend jaar waarschijnlijk pas na 1 september.
Voor de hengsten geld dit jaar al de datum van 1 sept.


Oké, dan was je er op tijd bij. :D
Fijn dat ze goed waren!

Umeo
Berichten: 2238
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:44


Elisa2

Berichten: 37239
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 13:30

Oh fijn, is er eindelijk wat makkelijker aan meer informatie te komen.

Annash
Blogger

Berichten: 26535
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:10

Ik ben er ook al even ingedoken, heel fijn!

Carlijn heeft nog geen haast met haar uier. Vanavond weer kijken.

Umeo
Berichten: 2238
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:54

Iemand die me kan helpen? Voor mijn For Romance merrie ben ik nog op zoek naar een geschikte hengst.

Ik heb destijds FR ingezet op haar moeder omdat zijzelf nogal vrij klassiek is. FR heeft enorm veredeld. Ik ben dus op zoek naar een hengst die souplesse geeft maar ook weer een beetje massa/bot toevoegt, zonder naar de extremen te gaan (gezien de moeder en grootmoeder vrij klassiek zijn).

De merrie heeft een enorm goed karakter. Dit wil ik behouden. Heeft iemand suggesties? Het hoeft geen KWPN-hengst te zijn. Ik sta open voor alle stamboeken.

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:39

Bij mij is inmiddels het 2de veulen en tevens laatste geboren nadat ik 2 maanden geleden mijn Fynch Hatton veulen heb verloren aan een gedraaide navelstreng.

Ben er heeeel blij mee! Maar helaas is hij wel voor de verkoop, helaas kunnen we niet alles houden. Het is een Lord Europe hengst uit mn Franklin merrie.


Umeo
Berichten: 2238
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 17:26

Ziet er goed uit!

Op wat voor merrie heb je hem gebruikt? Wat heeft hij weten verbeteren (van wat je er al van kan vertellen natuurlijk)?

Staat hier ook op de lijst maar twijfel nog aan een aantal punten.