maximale grootte van dekhengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 23:07

Wat is de maximale grootte van een hengst die nog "fatsoenlijk" een Shet van 1.06m. kan dekken? En met "fatsoenlijk" bedoel ik dan dat de merrie geen problemen krijgt bij de dracht en de bevalling door de grootte van het veulen.
1.25m. ofzo? Verward Klopt het dat het veulen zich aanpast aan de grootte van zijn moeder o.i.d.?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:11

Ik weet het niet precies, maar ik weet wel dat het er ook aan ligt of het de merries 1e dracht is (de bekken zijn dan nog smal en stijf) en aan de leeftijd van de merrie (hoe ouder, hoe stijver).

Dus als het de 1e dracht is bij een 10 jarige merrie of ouder... Dan zou ik een hengst nemen die absoluut niet groter is als de merrie.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 10:15

Het is een merrie van ongeveer 10 jaar, die al wel 3 veulens gehad heeft. Dus dan zou de hengst in principe wel groter mogen zijn? Verward Niet veel groter, 10 cm. ofzo. Een welsh-Atje bijvoorbeeld.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:20

Gek genoeg redt de natuur zichzelf in vreemde situaties... zo zou een veulen uit een paardenhengst best nog wel een kans maken om geboren te worden uit jouw merrie... Zo'n veulen past zich aan en de uiteindelijke groei zal dus na de geboorte gaan inzetten.... Dus het moet kunnen....

Maar ik zou het noodlot niet opzoeken hoor, je kan best een iets grotere hengst gebruiken, mag wel 30 cm. groter zijn... verder zou ik niet gaan....

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:22

Ik zou wel voorzichtig zijn hoor. Ik heb een verhaal gehoord van mensen die een drachtige pony hadden gekocht. Ze hadden geen idee wie de vader was... toen het veulen er uiteindelijk uit kwam was het veel en veel te groot. Het veulen werd dood geboren, waarschijnlijk omdat het veulenen veel te lang duurde. En de merrie kon niet meer bereden worden omdat alles helemaal uit zijn verband was gerekt. Bleek dus later dat ze met een paard op een weiland had gestaan!