Fokken zangersheide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benny2001
Berichten: 1
Geregistreerd: 03-02-22

Fokken zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 15:56

Hoi!
Misschien is dit de meest domme vraag die gaat passeren maar ik snap het allemaal niet 100%.

Als ik mijn merrie laat dekken door een hengst van zangersheide moet er dan een Z staan in de naam van het veulen? En in welk stamboek moet ik mijn veulen dan inschrijven?

Waarschijnlijk is dit voor heel veel mensen super logisch maar ik snap het even niet meer :/
Alvast bedankt voor de reacties

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Fokken zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:57

Ik weet wel dat Zangersheide een stamboek is wat in Nederland paarden kan registreren in de database, dus er hoeft geen apart Nederlands stamboek te worden geregistreerd. De andere vraag kan ik niet beantwoorden.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:06

Benny2001 schreef:
Hoi!
Misschien is dit de meest domme vraag die gaat passeren maar ik snap het allemaal niet 100%.

Als ik mijn merrie laat dekken door een hengst van zangersheide moet er dan een Z staan in de naam van het veulen? En in welk stamboek moet ik mijn veulen dan inschrijven?

Waarschijnlijk is dit voor heel veel mensen super logisch maar ik snap het even niet meer :/
Alvast bedankt voor de reacties


Als je een Zangersheide hengst gebruikt moet de naam van het veulen met dezelfde letter als de naam vd hengst beginnen en een Z erachter krijgen.
Dus als je dekt met bijv. Cabrio Z, dan moet je veulen C....... Z heten, bij Aganix wordt het A...... Z etc.

het veulen kan gewoon bij Zangersheide zelf ingeschreven worden, zij zijn ook een stamboek. Dit gaat heel makkelijk met de button op hun website, daar geef je de gegevens in die bekend zijn, en zij verwerken het verder of nemen contact met je op.