Fokken met een OCD-merrie (osteochondrose)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Truecolor
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-07-03

Fokken met een OCD-merrie (osteochondrose)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-04 15:45

Er worden regelmatig merries te koop aangeboden die vanwege atrose of OCD afgekeurd zijn voor de sport en dan als fokmerrie worden aangeboden. Wat zijn jullie meningen hierover.
Is het verantwoord om met zo'n merrie te gaan fokken? Ikzelf ben van mening dat je je doel voorbijschiet als je met een bewezen afwijkende merrie toch per se wil gaan fokken.
Ben benieuwd hoe fokkend nederland hierover denkt, want volgens mij komt het ontzettend vaak voor!


Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:29

Ben het helemaal met je eens. Als je wilt gaan fokken moet je gewoon beginnen met een solide basis, derhalve een gezonde merrie.
Bij voorkeur ook nog eens uit een sterke (en gezonde) moederlijn,maar das een ander verhaal.
Tenzij de merrie al enorme beste kinderen heeft gebracht, of zelf uit een super apart nest komt, dan kan je misschien een "gokje" wagen.
Maar in principe is het wat mij betreft een valse start.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:41

Nostalgist__ schreef:
Ben het helemaal met je eens. Als je wilt gaan fokken moet je gewoon beginnen met een solide basis, derhalve een gezonde merrie.
Bij voorkeur ook nog eens uit een sterke (en gezonde) moederlijn,maar das een ander verhaal.
Tenzij de merrie al enorme beste kinderen heeft gebracht, of zelf uit een super apart nest komt, dan kan je misschien een "gokje" wagen.
Maar in principe is het wat mij betreft een valse start.


Daar sluit ik me volledig en volmondig bij aan,..

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 17:52

Ik ben het er ook volledig mee eens, gebeurd niet vaak Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:02

Nou,
dat wordt dan een saai en kort topic Haha!
Ik ben het er ook helemaal mee eens!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:04

Mee eens...waarom de hengsten wel controleren en uit de fok nemen als er iets wordt vastgesteld, en de merries niet?
Zou er niet voor merries ook zoiets verplicht moeten worden gesteld voor de fok zoals een PROK?
Een merrie die de fok ingaat vanwege een peesblessure is nog wat anders dan Artrose, HKO of OCD.

Hoewel de oorzaak van OCS ook nog niet met zekerheid aangegeven kan worden.

Je suis Charlie.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:10

Ik ben het daar ook helemaal mee eens!!
En een merrie met OCD uit de sport doen?? Je kan haar dan beter laten opereren (als dat mogelijk is) en haar dan voor de sport gebruiken ipv ermee gaan fokken.

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:25

En ook ik ben het er mee eens! (Een discussie noemen ze dit? Knipoog)

Voor dat ik mijn huidige merrie kocht, heb ik bij een hele interessante Topas-dochter gekeken. Halfbroer was 5e in de Volvo Wereldbekerfinale geweest (enkele jaren geleden dus), en er kwamen een groot aantal internationale springpaarden uit haar m, mm en mmm. Hele mooie sportstam, allemaal goede predicaten, fijne hengsten in de lijn, merrie was zelf ster, kortom: een hele interessante merrie voor de fokkerij. Na een aantal keer kijken en rijden "moesten ze nog wel even vertellen dat de merrie was ge-opereerd aan OCD". Ik heb haar dus laten staan, gezondheid is een groot goed! Ze had al wel een aantal nakomelingen gehad, maar die waren nog niet op de foto´s geweest. De eigenaar zei natuurlijk dat ze de OCD niet doorfokte, maar daar koop ik weinig voor. Dan had hij ze allemaal röntgenologisch moeten laten keuren. (in hoeverre dat enige garantie voor volgende nakomelingen geeft natuurlijk). Ben in elk geval blij dat ik haar heb laten staan, en nu kan gaan fokken met een kerngezonde merrie!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:05

Zo heb ik iemand gekend die vrolijk aan het fokken ging met een merrie die later artrose en hko bleek te hebben. Zeer slim dus, maar niet heus!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:06

Nau dat vint ik STOM!!!1 ieder paard heefd tog regt op een vuelen, wie be njij om tegaan seggen dat sij geen veulen zij mogen kreigen!?!?!?!?!?!?! dat is gewoon sielug enook nog diskrimenasie!!!!?!??!!!!!!111


(iemand moet het toch zeggen? Anders is dit een heel kort topic! *grin*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:46

ArwenLune schreef:
Nau dat vint ik STOM!!!1 ieder paard heefd tog regt op een vuelen, wie be njij om tegaan seggen dat sij geen veulen zij mogen kreigen!?!?!?!?!?!?! dat is gewoon sielug enook nog diskrimenasie!!!!?!??!!!!!!111


(iemand moet het toch zeggen? Anders is dit een heel kort topic! *grin*



Pfff...wil je het laatste in het vervolg wat groter plaatsen?

Je sauw haajst gelofe daje het meent ok! Haha!

Je suis Charlie.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:57

Ik ben het er ook helemaal mee eens Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:26

Haleluja, goh is dit F&A op Bokt Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:51

Ik zie niet in waarom ik er niet mee zou fokken indien het een interessante merrie betreft die al bewezen nakomelingen heeft gebracht.
Er zijn ten eerste al tal van hengsten die OCD doorfokken waarvan we niet weten dat ze het hebben (gewoon omdat ze er niet op gecontroleerd worden). OCD mag dan ook erfelijk zijn, dit betekent niet dat het tot uiting komt bij de nakomelingen en indien we een hengst gebruiken die volledig OCD vrij zijn (bv. hengsten van Zangersheide) dan zullen de nakomelingen wel drager zijn van het OCD-gen maar zal het (erfelijk) niet tot uiting komen. Anderzijds hangt OCD ook voor een stuk af van de opfok van de jonge paarden waardoor de kans tot uiting van het OCD ook beperkt kan worden door een goede opfok van de jonge paarden (vooral veel beweging).

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:57

davy schreef:
Er zijn ten eerste al tal van hengsten die OCD doorfokken waarvan we niet weten dat ze het hebben (gewoon omdat ze er niet op gecontroleerd worden).


De hengsten die bij het KWPN stamboek dekken voldoen aan de rontgenologische eisen. Dus bovenstaande redenatie gaat niet op!
[/quote]

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:01

Pipo"]
[quote="davy schreef:
Er zijn ten eerste al tal van hengsten die OCD doorfokken waarvan we niet weten dat ze het hebben (gewoon omdat ze er niet op gecontroleerd worden).


De hengsten die bij het KWPN stamboek dekken voldoen aan de rontgenologische eisen. Dus bovenstaande redenatie gaat niet op!
[/quote][/quote]

En wat zijn die rontgenologische eisen. Het is niet omdat de hengst geen OCD heeft dat hij geen drager is van het OCD-gen (OCD gen is 1X reccesief aanwezig)

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:17

En is het rongennologisch nemen van fotos geen momentopname? En de opfok van het toekomstige veulen speelt ook een enorme rol, terugkomend op het onderwerp, fokken met merries met oc (d) niet doen je moet vooruit in je fokkerij en streven naar een gezonde stapel en de merrie is je eerste vereiste!

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:38

davy schreef:
Ik zie niet in waarom ik er niet mee zou fokken indien het een interessante merrie betreft die al bewezen nakomelingen heeft gebracht..


etc bla bla

Al die verschillende oorzaken zijn hier tot in den treure besproken. Maar dit topic gaat over het fokken met een merrie met.

Niet of de hengst niet of de opfok etc etc.
Dat zijn de volgende stappen.
Als je een gezond sportpaard wilt fokken begin je met een gezonde merrie. Logischer wijze zoek je een gezonde hengst en fok je het veulen gezond op.
Alleen op deze manier is de kwaal terug te dringen, maar zolang er mensen zijn die op deze manier denken lukt het nooit .

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:45

Ik bespeur dat de meeste voor een gezonde merrie zijn. Waarom zijn er dan van alle 3 jarige slechts 8% geprokt?

Dit staat niet in relatie tot de hoeveelheid voorstemmers in dit topic....

Ben het er overigens ook roerend mee eens, en laat dus netjes alles prokken voordat ik kosten ga maken van keuringsklaar en zadelmak maken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:46

Dat staat meer in relatie tot het aantal fokkers op F&A

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Machie

Berichten: 15996
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:47

ArwenLune schreef:
Nau dat vint ik STOM!!!1 ieder paard heefd tog regt op een vuelen, wie be njij om tegaan seggen dat sij geen veulen zij mogen kreigen!?!?!?!?!?!?! dat is gewoon sielug enook nog diskrimenasie!!!!?!??!!!!!!111


(iemand moet het toch zeggen? Anders is dit een heel kort topic! *grin*


en ik ben het eg helemaal met jow eens! Eg gemeen! Ieder mens mag tog zeker ook baby produceren, hoefen tog ook niet geruntgenologies bekijkt te worden?

Spelvaut: hoefen is met een f, niet met een v. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Machie op 26-02-04 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:48

davy schreef:
Ik zie niet in waarom ik er niet mee zou fokken indien het een interessante merrie betreft die al bewezen nakomelingen heeft gebracht.

Je kunt je afvragen of die paarden ook gezond oud worden.

Citaat:
Er zijn ten eerste al tal van hengsten die OCD doorfokken waarvan we niet weten dat ze het hebben (gewoon omdat ze er niet op gecontroleerd worden).

Volgens mij is daar behoorlijk wat over bekend

Citaat:
OCD mag dan ook erfelijk zijn, dit betekent niet dat het tot uiting komt bij de nakomelingen en indien we een hengst gebruiken die volledig OCD vrij zijn (bv. hengsten van Zangersheide) dan zullen de nakomelingen wel drager zijn van het OCD-gen maar zal het (erfelijk) niet tot uiting komen.

Dat is geen fokken, dat is puur gokken. Worden alle Z-hengsten dan gecontroleerd op OCD-gen???

Citaat:
Anderzijds hangt OCD ook voor een stuk af van de opfok van de jonge paarden waardoor de kans tot uiting van het OCD ook beperkt kan worden door een goede opfok van de jonge paarden (vooral veel beweging).

Kan waar zijn, maar het blijft het allerverstandigst om te fokken met gezond materiaal en merries met OCD horen daar niet bij.

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:14

Jongens, jongens toch . Ik weet niet in hoeverre de medebokleden zich verdiepen in de paardenfokkerij (sportpaarden) maar het is ten eerste al gebleken dat tal van stamvaders (namen worden wel niet hardop genoemd) OCD doorfokten (mochten deze hengsten niet goedgekeurd geweest zijn dan stonden we nu niet met onze paardenstapel waar we nu zijn en reden we nog op boerenknollen) maar dit ter zijde.

Ten 2de is er het erfelijk karakter van OCD (wat recessief aanwezig is). Dit betekent dat het paard beide recessieve genen moet hebben voordat het erfelijk OCD tot uiting komt. Indien we dan een merrie hebben die erfelijk OCD heeft (DNA onderzoek) dan kunnen we een hengst nemen die volledig OCD vrij is (Hengsten van Zangersheide hebben dit onderzoek gehad Knipoog ) zodat het veulen hieruit 1 recessief gen van OCD heeft maar dit erfelijk OCD niet tot uiting komt (we hebben dus de mogelijkheid om dit er uit te fokken). Anderzijds zeggen jullie dat je moet vertrekken van gezond basismateriaal maar van de hengst die jullie gebruiken weten jullie niet dat hij drager is van het OCD-gen (wordt immers niet op geselecteerd in de andere stamboeken). Dus jullie gebruiken dan misschien een hengst met het OCD-gen op jullie merrie die misschien ook drager is van het gen. Gevolg misschien een OCD veulen (25% kans). Dit is pas gokken!!!!. (En deze hengsten zorgen voor meer nakomelingen dan uw eigen merrie).

Anderzijds kan de merrie ook OCD hebben omwille van een foutieve opfok (dus geen erfelijke kenmerken). Ik zie geen reden om deze dan niet te gebruiken voor de fokkerij.

En wat is de bedoeling van fokken trouwens. Mijn bedoeling is om een beter paard te fokken dan de ouders waarbij ik tracht om de negatieve kenmerken van het ene ouderdier te verbeteren door gebruik te maken van het andere ouderdier dat deze negatieve kenmerken niet heeft. Want iedereen die hier zegt dat het onverantwoord is om met OCD-merries te fokken zal nooit een veulen moeten fokken want aan hun merrie scheelt ook wel iets (niemand is perfect).

Ik pleit er ook voor dat alle goedgekeurde hengsten gecontroleerd worden op het OCD-gen en dat dit ook bekendgemaakt wordt (want de controle gebeurt wel door de hengstenhouder Knipoog ) Het is dan de fokker zijn keuze om deze hengst al dan niet te gebruiken.

En trouwens OCD betekent niet de doodsteek voor een paard. Bij een vroege controle (vanaf 18 maanden, ervoor heeft geen zin) is het perfect opereerbaar zonder nadelige gevolgen.

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:15

Gewoon mee fokken.
Ik zou zeggen: FLEMMINGH of zo.............. Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:17

davy schreef:
En wat zijn die rontgenologische eisen. Het is niet omdat de hengst geen OCD heeft dat hij geen drager is van het OCD-gen (OCD gen is 1X reccesief aanwezig)


Je gaat op voor de nobel-prijs der genetica.
OCD is geen gebrek dat terug te brengen is tot één gen.
Was dat maar zo................

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Phonix en 111 bezoekers