Erfelijkheid Sabino-gen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:36

Westernfreak schreef:
Als je merrie sabino is, kan ze heterozygoot of homozygoot zijn. Hoe je hier achter kunt komen ? Steeds een niet-sabino hengst gebruiken, meerdere veulens fokken (een stuk of 10) en als er dan veulens bijzitten zonder sabino-kenmerken is ze heterozygoot.
Indien je merrie homozygoot is, krijg je 100% een sabino-veulen, omdat de sabinofactor dominant is.


Haha, ben iets vergeten....als het eerste veulen absoluut geen sabino is, weet je natuurlijk ook dat de merrie heterozygoot is Haha! DAt bespaart je weer 9 dekkingen Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:28

Dat klopt helemaal Westernfreak, alleen is het zo moeilijk te zien of een paard wel/niet sabino is, want zelfs een klein wit voetje kan op Sabino duiden omdat Sabino alleen te zien is als er al aftekeningen zijn.
Dat wil zeggenSabino reageert op bestaande aftekeningen en maakt ze "groter" (volgens Sheila Archer die op dit moment een test aan het "maken" is voor de Appaloosa gen).
Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat mijn merrie een Sabino is, maar die heeft geen wit aan de benen, dus "zie" je het niet. Ze heeft wel typisch Sabino stekelharigheid en een Sabino vader. Maar omdat er geen aftekeningen op de benen zijn voor het Sabino om op te reageren, zie je het dus ook niet verder.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 20:26

Ja dat is inderdaad ook nog een lastige bijkomstigheid... Dat sabino's niet altijd duidelijk herkenbaar zijn...
M'n oom had uit een leuke wat oudere schimmelmerrie (v. Vardra Julius), altijd effen veulens gehad, met een vos hengst (Ceulan Scamp), een sabino vos hengstveulen. Ze hebben de eerste week alleen maar naar hem gekeken van; hoe kan dat nou?! Toch allebei sabino dus...!
En dat van de stimulerende vos, en remmende zwarte, tja, volgens mij zie je wel veel meer sabino vossen... Dus dat zal wel kloppen lijkt me!?!
Wel een interessant onderwerp in ieder geval, en ik merk in m'n omgeving wel dat de meeste mensen er maar heel weinig vanaf weten!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:43

inderdaad...Ubbo is bijvoorbeeld ook een sabino...sterker nog, volgens mij zijn alle pony's die we hebben sabino!
Ik dacht dat alle sabino's toch minimaal een kinvlek (witte vlek op de onerlip) moeten hebben ? want aan de aftekeningen kun je het inderdaad niet goed aflezen. Heeft je merrie ook geen kinvlek o.i.d. dan Jeddah?
En een interessant onderwerp is het zeker!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:43

Buster schreef:
.....Toch allebei sabino dus....


Nee ! Een heterozygote sabino-faktor voerende ouder is voldoende.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:49

Ja, de merrie heeft ook een beetje wit op de kin, je hebt gelijk, dat is zeker een teken van het Sabino zijn, maar zelfs dat is niet altijd, zeker bij een bruin of zwarte aanwezig. Ze is verder wel bont, maar Frame overo, zonder wit aan de benen.
Hier zie je dat ze "roanie" is, dus stekelharig en de vlek op haar onderlip:
Afbeelding

Hier helemaal, donkere benen:
Afbeelding

Inderdaad, ze hoeven maar 1 Sabino ouder te hebben!

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:46

lageveld"]
[quote="Buster schreef:
.....Toch allebei sabino dus....


Nee ! Een heterozygote sabino-faktor voerende ouder is voldoende.
[/quote]
En mij is vanaf dat moment dus altijd verteld dat ze er echt allebei aanleg voor moeten hebben... Maar ik geloof jullie heilig; jullie zijn de experts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:50

Onze Ustinov is ook een Sabino terwijl zijn beide ouders bruin zijn zonder enige Sabino kenmerken.
Ik heb een keer zijn hele stamboom uitgeplozen en kwam in 1905 de hengst Master Magpie tegen met zowat dezelfde aftekeningen, het kan dus heel ver terug zitten Haha!
Afbeelding
Master Magpie

Afbeelding
Ustinov
Er zit dus bijna 100 jaar tussen deze foto's

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 23:23

Buster schreef:
... Maar ik geloof jullie heilig; jullie zijn de experts!


Klopt Schijnheilig Schijnheilig
De sabino-faktor vererft dominant. Aanleg is dus niet het juiste woord en een beetje verwarrend. Het is gewoon ja of nee. Wel of niet het sabinogen. Bij een ouder die enkelvoudig het sabino-gen voert zullen dus 50 % van de nakomelingen dit ook voeren. Of het aan het uiterlijk te zien is is een tweede.
Persoonlijk heb ik het idee dat heel veel paarden de sabino-faktor voeren maar dat er een andere faktor verantwoordelijk is voor de exacte effecten daarvan.
Dat zou ook het verhaal van Ilindra verklaren. Het is zeer onwaarschijnlijk dat tientallen generaties de faktor niet zichtbaar is terwijl dit dus in 50 % van de gevallen wel zo zou moeten zijn. Een van de direkte ouders van Ustinov voert dus het sabino-gen en ook steeds in elke generatie daarvoor een van ouderdieren.

Ik denk dus dat een (of meerdere) ander faktoren het al aanwezige sabino-gen aktiveren en dan met name voor wat betreft de wat meer extreme aftekeningen waardoor deze na veel generaties opeens weer zichtbaar kunnen worden.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:35

Westernfreak schreef:
Ik dacht dat alle sabino's toch minimaal een kinvlek (witte vlek op de onerlip) moeten hebben ?

Volgens mij niet. Mijn merrie is heel duidelijk sabino, met kinvlek. De vader van haar veulen was (oa) ook sabino, ook met kinvlek. Het veulen heeft geen kinvlek, en ook geen roaning. Hij heeft een vrij brede (maar niet overdreven) kaarsrechte bles, die dus niet doorloopt op zijn onderlip. Wat hij wel heeft, zijn die typische grilige randjes langs zijn twee witte achtervoetjes, in een punt oplopend van voren. Daarom is hij mi toch sabino.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:41

PS bestaat er eigenlijk een homozygote vorm van sabino?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:13

Of Sabino in Homozygote vorm voorkomt weet men niet zeker, maar ze gaan uit van wel. Omdat het dominant is. Het is alleen zo moeilijk te herkennen, want het kan, net als bij Shane, ook zo minimaal aanwezig zijn.

Nogmaals, volgens Sponenberg zijn er waarschijnlijk meer "soorten" Sabino en kan het ook nog zijn dat Sabino "ontstaat" door meerdere genen samen, dat maakt het dus allemaal weer veel ingewikkelder.

Plus dus dat zwart Sabino kan "verdrukken" en dat je volgens Sheila Archer ook nog witte aftekeningen nodig hebt om het Sabino te zien... Ziek

Er komt waarschijnlijk erg veel bij kijken, bij Sabino.. Knipoog

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:19

jeddah schreef:
Er komt waarschijnlijk erg veel bij kijken, bij Sabino.. Knipoog

Niet handig, vooral niet als je aan het fokken bent met een paard waarvan sabino het enige "vlekjesgen" is Frusty en je toch wel graag vlekjes op je veulen zou willen hebben Schijnheilig .

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:21

lageveld"]
[quote="Buster"]... Maar ik geloof jullie heilig; jullie zijn de experts!
[/quote]
Klopt Schijnheilig Schijnheilig
[/quote]
Haha OK dan!


[quote="lageveld schreef:
Persoonlijk heb ik het idee dat heel veel paarden de sabino-faktor voeren maar dat er een andere faktor verantwoordelijk is voor de exacte effecten daarvan.

Dat lijkt mij inderdaad ook. Ik kwam ooit bij een handelaar wie geen sabino's in de wei wilde hebben; drie witte haren in de (verre) vorm van een stipje was al genoeg voor weigering... Jawel, hoe herken je een sabino Tong uitsteken

En toch; ik vind ze leuk! De verassingen wie eruit komen zijn altijd grappig, al denken veel mensen daar anders over... Scheve mond

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:08

Buster schreef:
En toch; ik vind ze leuk! De verassingen wie eruit komen zijn altijd grappig...


*denkt aan de nakomelingen van Parador* Schijnheilig
Parador heeft toverballen! die heeft allerlei vormen van sabino om door te geven, geloof ik.

En ik denk ook dat we wat betreft de vererving (van sabino) nog lang niet zijn uitgeleerd!!!

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:44

Nee; volgens mij kan er over sabino's ook altijd meer ontdekt worden.

En Parador: de ideale vader voor verassingen! Prachtig toch !?!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:06

Ik haal dit topic weer even omhoog, omdat ik toch te horen krijg als ik een nieuw topic open, dat ik maar even de zoekfunctie moet gebruiken Tong uitsteken

Mijn paardje draagt ook het sabino-gen. Evenals haar vader. Maar Sabiha is zijn enige nakomeling die het gen ook heeft...
Hoe kan dat dan als je met 1 sabino-gen dragende ouder 50% kans hebt op zo'n veulen? Aparan heeft al heel veel veulens rondlopen namelijk Tong uitsteken

Vader Aparan:

Afbeelding

Sabiha:

[img]http://nl.msnusers.com/_Secure/0UQCz*9kYnPXgaWVs77AvXJJYU6ftzfSnRwy4t0qy50bCzADD83GFZzQKCcsJ7cpX8IHg2rEGUqh0SMXmacU2QkvWvLvVOeqrsGO7dyPD17jWW2tiKLNCZYirmXmpbIuO/Sabiha%20(66).jpg?dc=4675481523328626122[/img]

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:21

Griebels, Sabino kan zich ook erg minimaal tonen, dus het kan heel erg goed zijn dat er wel meer veulens zijn die Sabino zijn, maar dat ze dat haast niet tonen. Ook kan Sabino "onderdrukt" worden door andere genen, bijvoorbeeld de Zwart gen, en zal dus op bruine en zwarte veulens weer minder tot uiting komen.
Overigens vind ik jou paardje vrij minimaal Sabino, de vader lijkt juist heel Rabicano te zijn, met alle witte haren rond de flanken en dat "rare" oplopende voetje is ook typisch Rabicano. (als je onder Rabicano zoekt zul je ook topics vinden erover). Rabicano komt heel vaak "samen met" Sabino voor.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:56

Ik hoorde van Cassidy hier op bokt dat ze het Sabino-gen draagt...
Ik zelf zou het niet weten

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:44

Misschien is ze dus wel rabicano én sabino, als dat zo vaak gecombineerd voorkomt (zie Jeddah hierboven)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:33

jeddah schreef:
dat "rare" oplopende voetje is ook typisch Rabicano. (als je onder Rabicano zoekt zul je ook topics vinden erover). Rabicano komt heel vaak "samen met" Sabino voor.


Dat rare oplopende voetje heeft Sabiha zelf ook. Die 2 kleine witte voetjes lopen aan de binnenkant en aan de achterkant in een dun streepje omhoog.
Verder toont ze op deze foto niet echt veel witte haren op haar lijfje, maar heeft ze ze wel redelijk veel

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:44

Heeft ze witten haren om haar staart inplant, in haar flanken en onder haar "oksels"??

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:46

Niet om de staart inplant, wel in haar flanken, en ik geloof ook onder haar oksels...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:51

Dat zijn namelijk een beetje de kenmerken van het Rabicano gen, dat, zoals ik al zei, vaak samen met Sabino "hangt".

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:55

is ze nu Rabicano dan of toch Sabino?