Fokken met konik merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:01

Noblesse_ schreef:
Ja hoor.

Hier toen ik haar net kocht, afgelopen april:
[ [url=m/ryPVFf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wLbmXZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zo ziet ze er ondertussen uit:

[ [url=m/QKOQtv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FIkP5c.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/k8Z5Sq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/P96gdK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/X0kjae.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas niet echt goede standfoto’s.
Die andere is m’n volbloed van 1m60.
En zoals je ziet ben ik dus best groot, met lange benen.

Hele leuke pony en ook nog super lief zo te zien.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:26

Ik zou het niet doen.

Lees eens iets van Zefanja Vermeulen of luister naar haar verhaal op de paardenpodcast.

Koniks zitten bijzonder goed in elkaar. Deze paarden zijn bijzonder degelijk gebouwd en hebben niet (of nauwelijks) de problemen die onze 'bedachte' fokproducten hebben.
Eigenlijk ga je dan iets fokken van mindere kwaliteit.
Bovendien weet je nooit wat eruit komt. Wanneer je echt een tweede rijdier zoekt dat bij je past, kun je beter een dier zoeken dat er al is.... dan weet je wat voor karakter erin zit.

Mag ik vragen waarom je de pony hebt gekocht wanneer je al wist dat ze te klein is voor je?
Ook ik heb buitengewone interesse in Koniks en vind het inderdaad jammer dat deze erg lastig te vinden zijn....

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:41

Noblesse_ schreef:
De reacties in dit topic helpen me zeker al op weg. Als ik het goed begrijp zou ik misschien eerder naar een haflinger of cob moeten kijken ipv een quarter of paint? :)
Zou een (grote) fjord evt ook kunnen en waarom wel/niet? Ik wil dat ‘t zo goed mogelijk aansluit op de merrie, zodat ik geen gekke verhoudingen krijg. Al blijft t een gok.

De meeste bokkers hebben niet zoveel verstand van quarters en paints en zullen dat ook niet snel suggereren. In dit topic zie je dat ook gebeuren: degene die de welsh cob suggereert heeft "toevallig" zelf al een hengst, degene die pre suggereert zal er vermoedelijk zelf één hebben, etc.
Als je wilt weten of dat een goed idee zou zijn, kun je je vraag beter stellen op het western deel van het forum.

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:45

Ik heb geen haflinger hoor en die adviseer ik wel. Pre of welsh cob zou ik zelf niet kiezen voor konik.

Fjord ook niet zo 1.2.3
Quarters en paint qua bouw vind ik die op weinig andere rassen passen.

Ik zou dus voor een koudbloed gaan maar geen zwaar type.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 08:51

Fokken zou verbeteren moeten zijn in plaats van vermeerderen. Ik zou niet goed weten waarom je dit ras zou verbeteren, en nog beter: hoe?

De meeste mensen doen maar wat, met alle kwalijke gevolgen van dien.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:08

https://www.bitmagazine.nl/rassen/de-kr ... ik/118241/

Neem eens contact met de persoon in dit artikel.

Enkele mensen zijn al een 5tal jaar bezig om de sorraia terug te brengen.

De combinatie sorraia x konik leveren oersterke paarden af.
Als je fokt kijk dan even in die richting.

Ragdollcat
Berichten: 14683
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:12

Ninx schreef:
Ik zou het niet doen.

Lees eens iets van Zefanja Vermeulen of luister naar haar verhaal op de paardenpodcast.

Koniks zitten bijzonder goed in elkaar. Deze paarden zijn bijzonder degelijk gebouwd en hebben niet (of nauwelijks) de problemen die onze 'bedachte' fokproducten hebben.
Eigenlijk ga je dan iets fokken van mindere kwaliteit.
Bovendien weet je nooit wat eruit komt. Wanneer je echt een tweede rijdier zoekt dat bij je past, kun je beter een dier zoeken dat er al is.... dan weet je wat voor karakter erin zit.

Mag ik vragen waarom je de pony hebt gekocht wanneer je al wist dat ze te klein is voor je?
Ook ik heb buitengewone interesse in Koniks en vind het inderdaad jammer dat deze erg lastig te vinden zijn....



Dat dus. En het zijn mooie dieren ook.

Ooit had ik gereden op een konik. Rijdt heerlijk en vlot ook. En zeer degelijk en zelfstandige ras is het. Je kan er heerlijk mee buiten rijden. Heb ik ook gedaan met deze. Meerdere keren reed ik erop en het viel mij ook op dat ze snel leren en snel mij vertrouwde.

Ik persoonlijk zou niks meer aan veranderen door inmenging vsn andere rassen.

Ragdollcat
Berichten: 14683
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:13

JustMeKV schreef:
https://www.bitmagazine.nl/rassen/de-kr ... ik/118241/

Neem eens contact met de persoon in dit artikel.

Enkele mensen zijn al een 5tal jaar bezig om de sorraia terug te brengen.

De combinatie sorraia x konik leveren oersterke paarden af.
Als je fokt kijk dan even in die richting.



Sorraia is ook een klein ras.
Dat is niet waar TS naar zoekt.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 09:30

Ninx schreef:
Fokken zou verbeteren moeten zijn in plaats van vermeerderen. Ik zou niet goed weten waarom je dit ras zou verbeteren, en nog beter: hoe?

De meeste mensen doen maar wat, met alle kwalijke gevolgen van dien.


Je kan het ook zien dat deze merrie de hengst waarmee ze gaan fokken kan verbeteren. Ik zou wel bij een ras blijven wat dichtbij de konik ligt zoals een fjord of haflinger inderdaad. Wel goed kijken naar dat overbouwde, dat is zo ongunstig als het een rijpaard moet worden.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 11:41

Ninx schreef:
Ik zou het niet doen.

Lees eens iets van Zefanja Vermeulen of luister naar haar verhaal op de paardenpodcast.

Koniks zitten bijzonder goed in elkaar. Deze paarden zijn bijzonder degelijk gebouwd en hebben niet (of nauwelijks) de problemen die onze 'bedachte' fokproducten hebben.
Eigenlijk ga je dan iets fokken van mindere kwaliteit.
Bovendien weet je nooit wat eruit komt. Wanneer je echt een tweede rijdier zoekt dat bij je past, kun je beter een dier zoeken dat er al is.... dan weet je wat voor karakter erin zit.

Mag ik vragen waarom je de pony hebt gekocht wanneer je al wist dat ze te klein is voor je?
Ook ik heb buitengewone interesse in Koniks en vind het inderdaad jammer dat deze erg lastig te vinden zijn....


Om even te re reageren op je laatste vraag: ik heb deze gekocht als project zijnde. Om op te knappen en daarna te verkopen of (als ze toch nog iets zou groeien) gewoon lekker zelf te houden. Mijn andere staat op een wei dus moest er sowieso een tweede maatje bij komen.
Haar koele karakter en zelfstandigheid bevallen me echter zo erg dat het al pijn zou doen om te verkopen :')

Alvast heel bedankt voor alle reacties en inzichten. Ik neem later de tijd om uitgebreider te reageren.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:40

StalNollie schreef:
Er zijn pony's te kort er word momenteel weinig gefokt.

En iemand die kinderen/ mensen vergelijk met dieren, sorry die neem ik niet meer serieus.

Maar dat is niet wat ts hier vraagt of denk commentaar op hoeft

Biologisch gezien is een mens ook gewoon een zoogdier. Ik erger me er juist aan als mensen menen dat ze verheven zijn boven hun medeschepselen.Terwijl ze in hun gedrag vaak veel lager staan.(De goede niet te na gesproken!!!!)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 12:59

Ragdollcat schreef:
Ninx schreef:
Ik zou het niet doen.

Lees eens iets van Zefanja Vermeulen of luister naar haar verhaal op de paardenpodcast.

Koniks zitten bijzonder goed in elkaar. Deze paarden zijn bijzonder degelijk gebouwd en hebben niet (of nauwelijks) de problemen die onze 'bedachte' fokproducten hebben.
Eigenlijk ga je dan iets fokken van mindere kwaliteit.
Bovendien weet je nooit wat eruit komt. Wanneer je echt een tweede rijdier zoekt dat bij je past, kun je beter een dier zoeken dat er al is.... dan weet je wat voor karakter erin zit.

Mag ik vragen waarom je de pony hebt gekocht wanneer je al wist dat ze te klein is voor je?
Ook ik heb buitengewone interesse in Koniks en vind het inderdaad jammer dat deze erg lastig te vinden zijn....



Dat dus. En het zijn mooie dieren ook.

Ooit had ik gereden op een konik. Rijdt heerlijk en vlot ook. En zeer degelijk en zelfstandige ras is het. Je kan er heerlijk mee buiten rijden. Heb ik ook gedaan met deze. Meerdere keren reed ik erop en het viel mij ook op dat ze snel leren en snel mij vertrouwde.

Ik persoonlijk zou niks meer aan veranderen door inmenging vsn andere rassen.

Maar je kunt wel andere rassen dit bloed geven. Dus maar net hoe je het bekijkt

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:07

keona schreef:
Maar je kunt wel andere rassen dit bloed geven. Dus maar net hoe je het bekijkt


Het heeft dan nog steeds niet de kwaliteiten van dit type paard.

En iemand zegt, een ras dat er dichtbij staat en noemt bijvoorbeeld een Haflinger... maar deze rassen liggen niet dicht bij elkaar, bovendien is de Haflinger ook erg in kwaliteit achteruit gegaan door overenthousiaste fokkers.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:35

Jeetje wat een negativiteit en een gedoe om het TS uit haar hoofd te praten in plaats van haar een beetje op weg te helpen. Als TS graag een veulentje wil fokken, is daar niet mis mee en is het alleen maar goed dat ze hier om wat tips en advies komt vragen.

TS ik vind het een heel leuk idee dat jij een veulentje wil fokken uit je merrie en snap waarom.
Ik denk dat een paint/quarter echt wel leuk zou kunnen zijn in combi met je merrie, misschien is het een idee om eens op wat stallen met hengsten te gaan kijken en jezelf te laten informeren over het proces en de verschillende hengsten, ik vond dat in mijn eigen zoektocht heel leerzaam.

Schrijf voor jezelf op wat je graag zou willen in het veulen, bijvoorbeeld meer maat, maar wel het koele sociale karakter van je merrie en bespreek dat met de hengstenhouder, zodat ze je goed kunnen adviseren.

Ik heb ooit op een manege les gegeven waar ze een aantal van hun merries hebben laten dekken door een appaloosa quarter, van D pony merrie tot Z-dressuur 1.70 merrie. Onwijs leuke (praktische) veulens kwamen daaruit, die jaren later nog meegelopen hebben in de lessen.

Ik zou zelf voor je merrie eerder een leuke Irish Cob (Tinker) kiezen met wat meer maat of een ouder type Haflinger. Maar dat is gewoon ook meer gebaseerd op persoonlijke voorkeur.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 14:54

Vriendin van me verwacht een konink x Quarter veulen binnenkort. En ik ken een aantal fjord x paint kruisingen die heel mooi uitgepakt zijn.

IndianSu

Berichten: 227
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:09


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:17

Onze konik kwam drachtig en er is een leuke pony uit gekomen hij heeft zelfs in bit gestaan konik x paint. Een hele sterke veelzijdige alleskunner!. Alleen je veulen verkopen dat is lastig niemand zit op een halve wilde te wachten want ze denken allemaal dat ‘ie ontembaar is en vergeten dat kruising en ook voordelen hebben!

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:18

kwita schreef:
Onze konik kwam drachtig en er is een leuke pony uit gekomen hij heeft zelfs in bit gestaan konik x paint. Een hele sterke veelzijdige alleskunner!. Alleen je veulen verkopen dat is lastig niemand zit op een halve wilde te wachten want ze denken allemaal dat ‘ie ontembaar is en vergeten dat kruising en ook voordelen hebben!


Het veulen is als het goed is voor hun zelf. Behalve als het veulen te klein is. Maar als je het voorbeeld al ziet, denk ik van niet.
Best wat mensen vinden zo'n kruising leuk hoor! Even goed zoeken todat je de juiste mensen hebt gevonden, dat wel ;)

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 15:37

Wat een onzin dat een kruising niet te verkopen zou zijn.
Niet iedereen hoeft perse een paard met papieren te hebben en ik denk dat zo’n kruising juist gezonder is als al die doorgefokte paarden.

Elk paard is qua karakter een individu en als je het veulen opvoed met het veulen abc dan is het prima te verkopen.

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 16:02

Ik zou voor een leuke grote maat New Forest hengst gaan. Fok je toch net wat rijtypischer en met een beetje geluk een maatje groter dan de moeder, maar wel sober en sterk.

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 16:22

Ik zou bij deze pony totaal niet voor een zwaarder type als een tinker, haflinger of fjord gaan. Hoewel die tegenwoordig als ballerina gefokt worden.

Nee, ik zou eerder richting een connemara gaan. Verbaast me ook dat niemand dat geopperd heeft.

Verder vind ik het altijd zo een grote onzin dat mensen het hebben over dat fokken verbeteren moet zijn en naar hun inziens alleen die lichtvoetige dressuur en springdingen veulens mogen krijgen. Wat maakt het uit? Ook de paarden die wat minder mooi zijn krijgen altijd een baasje.
Het zou wat zijn als mensen ook alleen maar mogen fokken om de mensheid te verbeteren :+

Tegenwoordig vind je niet eens meer simpele brave pony’s omdat ze allemaal op afstamming, sport en beweging gefokt worden. Niet iedereen zoekt zoiets!

Ts, niemand mag jou tegenhouden een veulentje met haar te fokken, dan de dierenarts. Verder vind ik het advies een 2 jarige te dekken wel een beetje apart. Ja je mag misschien geen mensen met dieren vergelijken maar ik doe het toch: een 15 jarig meisje dat zwanger is vinden mensen ook maar raar. Een 2 jarig paard is nog volop in zijn groei, laat die eerst lekker groeien voordat je daar op gaat rijden of een veulen in douwt.

Connemara hengsten zijn niet volop in de aanbieding, maar ik denk wel dat dit het beste past bij jouw merrie en je wensen. Als je het niet kan vinden zou je ook naar een duitse rijpony hengst kunnen kijken.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 17:41

Bedankt voor alle reacties! Over het al dan niet fokken van kruisingen voer ik liever geen discussie. Mijn vraag was eerder of ‘t verantwoord is voor de merrie om er een iets grotere hengst op te zetten en of er een kans (! Geen zekerheid nee) is dat ik een iets groter veulen krijg.

Ook naar eventuele verkoop toe, want je weet nooit natuurlijk, wil ik wel een gezonde en sterke pony fokken die er misschien ook nog leuk uitziet.

Bedankt voor alle suggesties! Ik heb een grote voorliefde voor de meer westerngerichte rassen zoals de quarter en paint, dus hieromtrent zal ik zeker al wat informatie opzoeken en eventueel fokkers contacteren.

Ik kan de redenatie voor connemara en new forest zeker ook volgen om er een iets meer ‘rijpaard’ uit te fokken, deze richting zal ik ook bekijken dus.

Haflingers en tinkers zijn (persoonlijk!!!) minder mijn voorkeur.

Bedankt ook voor de tips omtrent de sorraia, deze lijkt inderdaad fijn aan te sluiten op mijn merrie en standaard wel wat groter dan de konik. Hier kijk ik ook zeker naar.

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 17:59

Quarter of Paint gaat je toch weer iets de zwaardere kant op. Maar wat wil je fokken en wat wil je aan de merrie verbeteren misschien ook iets om even goed over na te denken. Moet het leuke allrounder worden of toch ook iets meer sport gericht. Wat ze de wat mindere punten van de merrie die beter zou kunnen.

En misschien een recente goede stand foto. Zoek eventueel eerst even op wat een goede foto zou zijn. En misschien ook filmpje van in beweging stap, draf en galop. Let op niet overdreven jagen, maar gewoon zoals de bewegingen zouden zijn. Eventueel gewoon aan de hand doen.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Fokken met konik merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-21 18:49

Het idee is een fijn paardje om mee buiten te rijden en wat recreatief westerngericht in de bak werken. Heb dit ook altijd een fijne tak van de paardensport gevonden, maar dan ‘voor erbij’.
Ik heb ook een andere ruin die echt mijn rij/sportpaard is/wordt.

Bedankt voor je tips, ik maak deze week goede standfoto’s en wat filmpjes van haar bewegingen. Ik zal deze dan ook hier posten!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:42

Noblesse_ schreef:
Het idee is een fijn paardje om mee buiten te rijden en wat recreatief westerngericht in de bak werken. Heb dit ook altijd een fijne tak van de paardensport gevonden, maar dan ‘voor erbij’.
Ik heb ook een andere ruin die echt mijn rij/sportpaard is/wordt.

Bedankt voor je tips, ik maak deze week goede standfoto’s en wat filmpjes van haar bewegingen. Ik zal deze dan ook hier posten!

Als paint en quarter je trekken zou ik zeker voor zo hengst kiezen. Het is de bedoeling om voor je zelf eigenlijk te fokken. Blijkt het veulen echt te klein te zijn gaat die ook wel een baasje vinden. Maak je daar zeker niet te druk om. Succes en heel benieuwd wat je keuze gaat zijn.