Wat vinden jullie van deze hengst voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Wat vinden jullie van deze hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 16:39

Ik wil al een tijdje een veulen van Chinouc maar volgend jaar kan ik serieus er over na gaan denken en gaan plannen.

Uiteraard ben ik nu wat aan het rondkijken Haha! Knipoog
Omdat Chinouc een draver is wil en helaas zonder papier, weet ik verder weinig van haar afstamming.

Ik ben nog maar een leek hoor dus als jullie tips hebben...ik hoor het graag

Dit is de hengst die ik op het oog heb http://www.manege-rca.nl/pages/paard.php?id=7&foto=29

En hier staat een soort standfoto van Chinouc Lachen
[ITP] Super leuke ''Wat een koe ???-foto''

Groetjes
Janneke

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:44

Wil je het veulen zelf houden? (zo nee, dan zou ik er niet mee gaan fokken).

Waar wil je het fokprodukt voor gebruiken?
Wat zijn de goede en slechte eigenschappen van je merrie?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:45

Haha! Haha! Veel plezier met je jonge geitje dan... echt, er zijn nog wel betere hengsten in die prijsklasse hoor!!

Om te janken zo'n keuze... zeker nog nooit in het echt gezien. Leuk hoofd, daar ga ik mee dekken...
Laatst bijgewerkt door Missouri op 20-02-04 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:59

niet doen. echt niet. Het veulen zou wel eens echt onverkoopbaar zijn moest je om een of andere reden moeten verkopen. Is trouwens geen NRPS hengst. Nogal misleidende website. (bewust Schijnheilig )

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 17:17

Hahaha ok dan.. Knipoog


Ik zei toch..ik ben een leek Haha! Ik informeer ook niet voor niets.
En zoals ik al zei ik kijk gewoon een beetje rond en beslis dus nog niks.
Dus niet te snel oordelen Missouri a.u.b .

Het veulen hou ik zelf. De gelegenheid hebben we en we willen echt dolgraag een nakomeling van Chinouc.
Met het veulen wil ik recreatief gaan rijden.

De goede eigenschappen van mij paard zijn : werklustig, eerlijk. Haar stap en draf zijn ruim, galop is matig.

Slechte eigenschappen : ze heeft op de baan gelopen dus haar gangen zijn niet altijd netjes. Ze is licht overbouwd.
Ze heeft verder geen slechte karakter eigenschappen.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:24

Zoek je een bepaald ras dat 'erop' moet?
Ik zou iig eerst voor jezelf opstellen wat je wel, en absoluut niet wil,
op die manier kan je iig al beter geadviseerd worden

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 19:35

wel mooi, maar wat voor soort veulen wil je dan? Wat voor ervaringen heeft jou merrie, met rijden, enz

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:49

Missouri schreef:
Leuk hoofd, daar ga ik mee dekken...

Er staat ook een springfoto en een standfoto hoor, beetje kort door de bocht zo'n reactie....

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:08

Die bojar vind ik helemaal niets, maar ieder zijn eigen feest natuurlijk Knipoog

Waarom niet een springpaard met een goede galop. Ik heb ook een paard staan uit die combi en die doet het erg leuk
Als je een NRPS-er kiest met voldoende bloed kun je er zelfs papier bij krijgen. (of je pakt een arabier met een goede galop, dan kun je ook best leuke dieren krijgen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 22:31

Als je het veulen zelf houdt, vind ik het opzich wel een leuke combinatie. Maar als je het wil verkopen, zou ik ut niet doen.

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:53

Hee,

Als je een hengst wil hebben die een goede galop vererft zou je eens aan Hamlet moeten denken, die vererft dat best wel. Komen goede spring- en dressuurpaarden uit.

Hamlet 89.7917 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 12-07-1989
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.72 m
Pijpomvang: 21.5 cm

Fokker: A.J.W. Boscher, Tilligte

Nimmerdor Pref x Dirbalia W keur pref v. Notaris keur x Webalia ster pref v. Le Val Blanc xx x Rebalia ster v. Marco Polo pref x Tebalia model pref v. Sinaeda pref.

Hengstleistungsprüfung 1992 Medingen (BRD)
131.72 punten, 2e van 36 deelnemers (zomer-examen)

Verrichting Ermelo 1993 (verkort onderzoek, 19 dagen)
Gehoorzaam, vriendelijk, eerlijk. Tijdens lichte werkzaamheden toont hij veel bereidheid om te werken. Stap kort met weinig tact. Draf voldoende ruim, maar achter onregelmatig. Galop ruim, sterk, veerkrachtig en goed gedragen. Toont bij springen zeer goede afdruk, goede beentechniek, goed ruggebruik en veel vermogen. Is voorzichtig. Goede graad van africhting. Geeft bij dressuurarbeid zijn ruiter een matig gevoel en bij springen een zeer goed gevoel. Stalgedrag normaal.

Afstammelingen 1994 (veulens)
De veulens vormden een zeer uniforme groep voldoende ontwikkelde veulens. De sterk gebouwde, voldoende langgelijnde veulens waren enigszins kort geribd. Ze waren rijtypisch en vertoonden ras. Het mooi sprekende hoofd is voorzien van een wakker oog. De hals heeft een goede lengte en bespiering. In beweging wordt de hals goed gedragen. De schoft is lang en voldoende ontwikkeld. De schuin liggende schouder heeft voldoende lengte. De rug is goed. De goed gespierde lendenen zijn goed aangesloten. De wat rond gespierde croupe heeft voldoende lengte en helling. De broekspier zou langer door moeten lopen. Het voorbeen is goed gesteld. De voorpijp is een enkele keer wat fijn. Het achterbeen is iets recht.
De stap is wat kort. In stap wordt het spronggewricht matig gebruikt. In draf worden zowel spronggewricht als voorknie juist goed gebruikt. In draf tonen de veulens kracht, oprichting en ruimte. Ze zouden zich in de bovenlijn iets meer los moeten laten. Enkele geselecteerde veulens draafden extra met veel souplesse.
De veulens liepen bij merries van gemiddelde kwaliteit.
Geen veterinaire bemerkingen.

Kort samengevat: uniforme groep rijtypische, voldoende ontwikkelde veulens die sterk bewegen.
Getoond: 28 veulens uit 102 dekkingen.

1994 tevens springpaard (KNF) L+5
1998 (januari) nav beoordeling 3-jarige nakomelingen gehandhaafd.
2002 (januari) nav beoordeling 7-jarige nakomelingen gehandhaafd.

xxxies
Syllie

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 15:00

Bedankt voor jullie tips !
Daar ga ik zeker wat mee doen

Ik heb nog geen hengst gezien die ik absoluut niet wil.
Wat ik wel belangrijk vind is dat de hengst een goed en eerlijk karakter heeft.

Hamlet hadden we zelf idd ook al gezien.
We wilden ook een hengst met springcapiciteiten omdat we toch, als het kan, met de nakomeling willen springen zo af en toe.
En Hamlet voldoet idd aan alle eisen die we stellen.

Maar Chinouc heeft geen enkel papier. Ik weet dus niet of dat dan geaccepteerd wordt.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:44

Missouri schreef:
:D Haha! Veel plezier met je jonge geitje dan... echt, er zijn nog wel betere hengsten in die prijsklasse hoor!!

Om te janken zo'n keuze... zeker nog nooit in het echt gezien. Leuk hoofd, daar ga ik mee dekken...


De jonge ervaren fokkerijdeskundige ventileert haar helderziende gram.

De gebruiker haar voldoening.

Hello,
> I have a Bojar bred gelding bought through my trainer, Jeroen Hulsman nr.
Houten.
>
> I was interested to find out more about the stallion. It seems he is bred to
jump but I use him for dressage and wondered what you saw as the stallions
strengths
> My horse was bred out of a Wellington/Kompas mare called Diane. He is 6 this
year and has super trainable and honest temperament. I do not jump but I think
he would be good. He is also quite a late developer and is now really getting
stronger.
>
> I would love to hear more about the stallion Bojar.
> Thankyou
>
> Jane Buck

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:48

Anna42 schreef:
He is 6 this
year and has super trainable and honest temperament.


Kan dit nog niet zo'n echte reclameboodschap vinden, behalve dat hij zich goed laat bewerken Verward

Bovendien gaat het hier over een (niet goedgekeurde) Bojar-zoon als ik me niet vergis!
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 21-02-04 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:49

Wat wil je daar nu mee zeggen Anna dat iemand zegt dat ze zelf een geweldig paard heeft, jo Verward

Ik zie hier mensen precies hetzelfde zeggen over hun Shets, of Tinkers en die raadt je ook niet aan als passende hengst voor een rijpaardmerrie.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:07

sarabande schreef:
Wat wil je daar nu mee zeggen Anna dat iemand zegt dat ze zelf een geweldig paard heeft, jo Verward

Ik zie hier mensen precies hetzelfde zeggen over hun Shets, of Tinkers en die raadt je ook niet aan als passende hengst voor een rijpaardmerrie.


Ik reageer alleen op het volstrekt uit de lucht gegrepen vooroordeel van onze jonge ervaren deskundige.
Vervolgens plaats ik daar een reactie onder van een gebruiker uit de USA die zeer tevreden is met haar, na lang zoeken in Nederland, en voor veel dollars aangeschafte Bojar produkt.

Wat de combinatie draver x rijpaard zelf betreft. Ik persoonlijk zou dat nooit doen. De fokster in kwestie heeft wellicht geen andere mogelijkheden om een rijpaard aan te schaffen en is het haar vrije keuze om deze combinatie te maken.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 18:30

Citaat:
Wat de combinatie draver x rijpaard zelf betreft. Ik persoonlijk zou dat nooit doen. De fokster in kwestie heeft wellicht geen andere mogelijkheden om een rijpaard aan te schaffen en is het haar vrije keuze om deze combinatie te maken.


Ik heb wel andere mogelijkheden om een rijpaard (btw vreemde uitdrukking, ik rij tenslotte gewoon op mijn draver en is dus voor mij een rijpaard Knipoog ) , maar ik wil graag een nakomeling van mijn merrie.
Daar gaat het mij om !
Ik hoef geen super geweldig spring/dressuurpaard maar ik wil wel wat meer kunnen doen dan met Chinouc.