vraagje over dragende merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bushwullie
Berichten: 39
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: kerkrade

vraagje over dragende merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-04 10:21

hallo,
ik heb afgelopen zaterdag een arabier merrie gekocht. en ze is dragende, maar nu weet de verkoper niet precies wanneer ze is uit getelt.
ze zou met een kudde hebben samen gestaan en daar stond een bonte hengst bij.
maar goed, ze dacht ongeveer dat ze nog 2maanden moet.
maar nu zie ik wel dat het uier al is opgezwollen. normaal zijn ze ja klein dat als je eronder kijkt moet je goed kijken, en bij har is dat dus degelijk anders. er hangen nog geen druppels aan maar ze wil niet dat je daar in de buurt komt. en de banden bij het kruis en zitbeen zijn ook wat slap. vanuit het kruis naar de staart dat been steekt best wel uit. ik weet niet of dat ook wat te zeggen heeft. ze is wel nog jong ze moet in mei nog drie jaar worden.
uhm weten jullie misschien of ze echt nog 2 maanden moet of denken jullie dat het veulen toch eerder komt?
groetjes

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:04

hmm moeilijk te zeggen van zo'n jong paard. Vooral bij een eerste veulen is het moeilijk bepalen. Maar als de spieren nu al slap komen rond de staart zie ik toch wel niet in dat ze nog 2 maanden zal dragen. Zeker niet als de uier al begint op te zwellen. Hoewel met paarden weet je nooit.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:28

Mijn merrie moet ook nog zeker tot eind april en nu beginnen de uiers ook al wat vol te lopen. Geen melk maar oedeem, vochtophoping. Als je kans ziet je vinger even in het uier te duwen en er blijft even een kuiltje in dat langzaam wegtrekt, is het vocht. Toch je merrie maar in de gaten gaan houden als ze van die slappe banden heeft, wie weet was ze de eerste die met de hengst mocht spelen, Lachen. Je merrie is dus een arabier en die hengst dan?? Kan een leuke combi worden....

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:04

gewoon goed in de gaten houden waneer ze gaat kegelen.. dat is eigenlijk je enige aanknooppunt. Wanneer je de staat volledig terug kunt klappen op de rus heeft ze ontsluiting, maar ga dit niet forceren!!

Wat betreft de gezwollen uier, mijn merrie begint ook al licht te zwellen en moet ook nog 2 mnd.....

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 20:22

Wanneer je de staat volledig terug kunt klappen op de rus heeft ze ontsluiting, maar ga dit niet forceren!!

je bedoeld

Wanneer je de staart volledig terug kunt klappen op de rug heeft ze ontsluiting, maar ga dit niet forceren!!

of niet?

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:18

Ze moet nog drie worden en is (per ongeluk ?) vorig jaar gedekt ? Lekker slim... Succes !

bushwullie
Berichten: 39
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 14:48

ja ze wordt in mei drie jaar, en of ze haar per ongeluk hebben laten dekken denk ik niet ze heeft er namelijk meer merrie's dragend van die hengst. het is een bonte hengst zonder papieren en ik denk niet dat het een ras paardje is. maar ik vindt het een mooie merrie, en zij heeft wel papieren. maar als het goed is komt vandaag de dierenarts om haar te enten (ze zei wel dat ze de entingen had maar ze kon mij geen boekje geven) en dan zou hij ook meteen even naar haar kijken.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:48

JA dat lijkt mij zeer verstandig een da heeft ervoor geleerd en zal je precies kunnen zeggen hoelang ze nog moet.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:48

hou je merrie goed in de gaten. ik weet nie hoelng je haar al hebt, maar probeer gedrags veranderingen waar te nemen en let vooral op of de buik gaat zakken, dus meer naar achteren en beneden gaat hangen verder kun je de tepels in de gaten houden die moeten naar beneden of buiten gaan staan. verder is de kans groot dat als ze kegelt ze binnen 24 uur bevalt. kijk eerst of ze kegelt voordat je haar de stal uit haalt. sommige merries kunnen hele kleine beetjes kegelen en dat kunnen ze best een paar weken volhouden let dan op of het meer word als het meer word is de kans groot dat het binnen 24 uur aanwezig zal zijn.
bij exel had ik de dag voor de bevalling haar aan de longe ze was enorm druk en na het logeren zat er vocht tussen de benen geen zweet. als je dat ziet komt het zeker heel snel.

hoop dat je hier wat aan hebt.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 14:47

En zorg dat je bij de bevalling bent en het telefoonnummer van de veearts bij de hand hebt. Ze is nog zo jong, de kans op complicaties is echt wel aanwezig.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 15:03

tja bij de bevalling zijn is wel fijn, maar kan wel moeilijk zijn. kijk of je een camera kunt ophangen ofzo. dan hoef je de merrie ook niet te storen en kun je ingrijpen als ut niet goed dreigt te gaan.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 22:11

wel ontzettend spannend!!!!
veulentjes krijgen is niet zomaar een gegeven.
maar juist de spanning die er bij hoort maakt het dan ook erg leuk.

bushwullie
Berichten: 39
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 11:43

ja de da is geweest. en ja ben ik nog niet veel verder. hij heeft haar wel geent omdat ik geen entingboekje had gekregen van de verkoper.
maar hij zegt ook dat verschilt per merrie de eene krijgt 2 mnd van te voren een dik uier en de andere begint kort daar voor. ik moest maar in de gaten houden wanneer haar de melk ging weglopen en op de banden want dat zou dan een echte kuil worden. dat heeft ze al een beetje.
hij zegt kan dat je over twee weken iets in de stal of wei vindt of over 2 maanden als ze die nog moest. maar ik moest me maar geen zorgen maken want ooit komt het toch eruit. alleen de vraag is wanneer????
das dan afwachten.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:47

Whaha, als ik eht neit dacht Tong uitsteken
Ik zag die naam en dacht meteen: dat is er ene uit Limburg! Knipoog

Sorry voor het off-topic.

Veel succes met je veulen!