Hengstenhouder behulpzaam?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Hengstenhouder behulpzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 02:14

Je maakt als merriehouder een bepaalde keuze welke hengst mag tekenen als vader voor het te verwachten veulen.
Nu vraag ik me af in hoeverre is de hengtenhouder behulpzaam bij de eventuele verkoop van het fokprodukt?
En dan geen discussie waarom fokken als je wilt verkopen en blabla..puur is de hengstenhouder behulpzaam bij de verkoop en hoe?

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:34

Bij st-ludwig hielden ze altijd een veiling..... wel alleen van de beste veulens natuurlijk. Nu kun je ze via hun site aanbieden

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:08

De hengstenhouder hier wil best voor je in onderhandeling met mensen, bij de verkoop. Hij is, wanneer hij echt wat in het paardje (of afstamming) ziet zelfs er toe in staat het paardje over te kopen om vervolgens weer te verkopen. Meestal gooit hij het ding dan eerst op het land, tot het een jaar of 3 is...beleerd 'm dan voor de kar en lichtelijk onder het zadel en gaat vervolgens de verkoop in!
Overigens is er met de hengstenhouder hier ook erg goed te overleggen over welke hengst (en dan niet alleen die van hemzelf) het meest geschikt lijkt voor de merrie.

jeanke

Berichten: 389
Geregistreerd: 14-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:31

Heb daar nu zelf geen problemen mee; de hengstenhouder staat bij mij aan de deur om te vragen of ik wil verkopen.
Maar ik vind dat bemiddeling bij de verkoop van een fokproduct van zijn hengst tot de service van de hengstenhouder moet behoren, voor zover het veulen geen gebreken vertoont.
Ik ken ook een paar hengstenhouders die vantevoren (voor de geboorte) al afspraken maken om het veulen te kopen indien het geslacht zou tegenvallen voor de fokker en ook al "uit de buik" kopen als ze veel van de combinatie verwachten.
Laatst bijgewerkt door jeanke op 23-04-04 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:54

Bij de kleinere hengstenhouders willen ze je altijd wel helpen met de verkoop van het veulen. Natuurlijk moet het veulen wel uit een goede merrielijn komen. Alleen die grotere hengstenhouders........ die hebben echt geen zin om de duizenden veulens zien te verkopen. Ook omdat er toch wel veel 'rommel' tussen zit. Natuurlijk mogen ze dit niet zeggen uit marketingoogpunt, maar die zullen zeker niet voor elke merriehouder de moeite nemen om het fokproduct kwijt te kunnen! Of juist de slechte worden opgekocht en eindigen in een worstje.... Slecht paarden zijn geen goede reclame voor desbetreffende hengsten!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 10:59

De vraag welk soort paard je fokt lijkt me essentieel bij dit onderwerp. Je kan niet verwachten dat een hengstenhouder die 1000 KWPN merries dekt ook daadwerkelijk helpt al die veulens aan de man te brengen.
Hij zal de krenten uit de pap pikken en voor de rest heeft ook hij geen markt.
Er zijn hengstenhouders zijn die verkoopdagen en veilingen organiseren, hetgeen meestal niet veel opbrengt.
Fokken, keuzes en afzet is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de fokker.
Een hengstenhouder die op voorhand beloofd dat ie er wel voor zal zorgen dat het veulentje verkocht wordt zou ik met argusogen bekijken, tenzij hij dat met bedrag en al zwart op wit zet, met handtekening!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 18:39

Je kunt de hengstenhouders dan dus min of meer gaan bestempelen als vermeerderaars. Ik zie het zelf als een stukje extra service naar de merriehouder toe en eerder vanzelfsprekend als uitzondering.
Een hengstenhouder bereikt een groter en ander publiek dan een merriehouder.