is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7140
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 20:14

zijn er nog mensen die een niet zadelmak ,maar prachtige fokmerrie zouden kopen?
of is daar geen vraag (meer) naar?

ik heb namelijk een enorm prachtige fokmerrie te koop.
ze is qua karakter de makkelijkste niet,een paar keer begonnen aan opleren,maar door tijdsgebrek nooit verder geraakt dan longeren met zadel.

alleen reageert er echt niemand,(alle,behalve iemand die een paard wou kopen voor fotoshoots en mijn paard wou kopen :7 ,tuurlijk).

of vraag ik te weinig zodat het 'verdacht' lijkt?

ik vraag 1950 euro voor haar.
is echt niet veel(want ze is echt een pareltje),maar ik wil ze zeker niet zomaar aan iedereen verkopen,ze ligt me nauw aan het hart en daarom is een super thuis bij echt tinkerliefhebbers me belangrijker dan de prijs,maar soms heb ik dan weer de indruk dat mensen door die lagere prijs denken dat er iets aan scheelt?

of ligt de markt voor niet-zadelmakker paarden echt helemaal plat?
(ze is 12 trouwens)

(2 jaar terug heeft een handelaar me nog 3500 euro voor haar geboden en enkele jaren daarvoor ook al iemand een zelfde prijs,maar ik wil ze gewoon niet naar een handelaar verkopen,dan hou ik haar nog liever bij)

rudolph
Berichten: 332
Geregistreerd: 10-10-08
Woonplaats: hantum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:21

ik zou zelf wel zo'n merrie kopen maakt mij niet uit of ze wel of niet zadelmak zijn,maar denk dat de meeste toch een ingereden paard zoeken.
en als ze geen ingereden paard willen gaat volgens mij de voorkeur meer uit naar een jonger paard onder de 3.

Killed

Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Re: is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:04

Denk dat de meesten voor die prijs een jonger en zadelmak paard zoeken

tinkerplein

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: Noordlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:51

Voor die prijs vind je bij mij geen jonger en zadelmak paard,ik vind het een hele nette prijs voor een fokmerrie.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:51

Ik denk dat je zo'n fokmerrie enkel als fokmerrie kan verkopen. En dan zoek je dus mensen die juist hun fokkerij uitbreiden nu, en daar zijn er niet zoveel van. Heb je haar al op Facebook te koop gezet bij Proper Cobs enzo? Denk dat je meer succes in het buitenland hebt.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:54

Even dom vraagje hoor, maar als het puur voor de fok is, dan is toch alleen de afstamming van belang? Dan kunnen wij toch niet weten of het veel is? Sommige mensen noemen hun paard al fokmerrie als de ouders onbekend zijn en ze er elk jaar een veulen uit laten komen ;) Dus geen idee in hoeverre het een realistische prijs is.

winnie03

Berichten: 903
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:59

Ik vrees dat je vandaag de dag dat er niet meer voor zult krijgen. Er staan zo vreselijk veel paarden te koop voor bodemprijzen dat je voor dat bedrag tegenwoordig een Z-paard koopt. Tenzij ze een heel unieke stamboom heeft vrees ik dat je haar niet kwijt zult raken voor dat bedrag.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:06

Een fokmerrie verkoop je bij voorkeur drachtig...of iig al meedere malen veulen gehad.


En wat voor de 1 interresant is is voor de andere niet...

Als het een kwpn merrie is die niet drachtig is, vind ik 2000 teveel..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:08

Heeft de merrie predikaten?? Afstamming?

Seven

Berichten: 21205
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:08

Ik zou best rond de 2 a 3 willen betalen voor een predicaat rijke merrie uit goede lijnen. Zelfs als ze niet rijbaar zou zijn.
wel zou ik op die leeftijd willen zien dat ze goede veulens heeft gegeven en vererfd als ik graag wil zien.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:10

Dit gaat om een tinker ;)
Dan werkt het afstamming verhaal anders.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:11

Onbekende afstamming en ongekeurd.. Ik vrees dat dat het probleem is. De meeste serieuse fokkers zien dat niet als fokmerrie en de meeste hobbyfokkers/recrearuiters willen een dier dat ook onder het zadel netjes loopt. Je valt dus eigenlijk in geen enkele categorie nu.

Seven

Berichten: 21205
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:13

Ben ik het niet mee eens welk ras ook afstamming is zeer belangrijk zeker de moederlijn deze bepaald de fok en vererving. Waarom is ze in jou ogen geschikt voor de fok.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:15

Met alle respect, maar er staan zóveel paarden te koop... Toevallig laatst nog gehoord over 2 andere (ex)fokmerries die na lange tijd eindelijk eens verkocht zijn. Daarvan was er zelfs een wel zadelmak en totaal bomproof.

Ik heb even je advertentie nog eens bekeken, had die al een paar keer gezien maar helaas ben ook ik het liefst op zoek naar een zadelmakke merrie... Ook omdat je schrijft dat haar karakter niet al te makkelijk is. Ik wil geen verpest paard op mijn geweten hebben :)

Het valt me trouwens op dat veel Tinkermerries die te koop staan gebruikt zijn als fokmerrie. Dan zijn ze vaak alsnog wel bereden, maar toch...

Ik zou even geduld hebben. Je hoeft maar 1x de juiste persoon tegen te komen. Er kunnen wel 100 mensen komen kijken maar als die alsnog allemaal afhaken heb je er ook niets aan ;)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 01:00

Seven schreef:
Ben ik het niet mee eens welk ras ook afstamming is zeer belangrijk zeker de moederlijn deze bepaald de fok en vererving. Waarom is ze in jou ogen geschikt voor de fok.


Binnen het tinkerras ís de afstamming vaak helemaal niet bekend. Ik zou er niet zo snel over oordelen zolang je dit ras niet kent. Er zijn vele dekhengsten en fokmerries binnen dit ras zonder enige bekende afstamming. Dit geldt zelfs voor het merendeel. Dit heb je met een jong ras waarvan in het verleden niks is bijgehouden.

Natuurlijk doen we er alles aan om afstammingen te achterhalen, zie mijn onderschrift, maar een goed paard is een goed paard ook zonder afstamming. Dat dit niet geldt binnen andere rassen dat weet ik, maar binnen dit ras werkt het toch echt anders.

Het gaat hier om een 12 jarige importmerrie uit Ierland. Ik durf te zeggen dat 80% van alle tinkers van die leeftijd een onbekende afstamming heeft, zeker als ze uit Ierland of Engeland komen. Als de tinkerfokkerij zo had geredeneerd als de mensen in dit topic dan had het niet kunnen bestaan. Dan waren er simpelweg geen paarden om mee te gaan fokken. In plaats daarvan is er begonnen met een generatie X en vanaf dat punt wordt alles bijgehouden binnen het stamboek.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 02:59

En toch..
De markt is superslecht en redelijk verzadigd, paarden kosten veel geld, en de meeste mensen zoeken toch een paard om op te rijden of iets mee te doen.
Ik ben toevallig net de laatste weken flink aan het zoeken geslagen naar een lieve tinker. We hadden niet veel eisen, alleen basisgangen onder de man, en braaf karakter.
Naaahhh bijna niets te krijgen, alleen maar oningereden tinkers of fokmerries :=

Die tak van de markt is overvol, en behalve een klein handje liefhebbers die bewust een bepaald type willen fokken, zullen de meeste mensen in deze tijd eieren voor hun geld kiezen, en zeker geen kostenverslindend paard aanschaffen waar je alleen ( waarschijnlijk zonder winst) een veulentje bij kan fokken, waarvan je maar moet hopen dat je die kan verkopen.

Ik denk zelf dat je meer kans maakt als je de merrie inrijdt, en bv ook te koop aanbied recreatiedier. Daar is de markt al veel groter voor. ( geen idee of je merrie er geschikt voor is trouwens :+ )

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 04:37

En twaalf jaar en niet zadelmak betekent óók dat bepaalde eigenschappen niet te beoordelen zijn.
Dat in combinatie met de onbekende afstamming maakt dat ik het niet echt vreemd vind dat dit paard moeilijk te slijten is, hoe aardig ze er ook uit mag zien.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:54

Idd afstamming in dit verhaal is niet v belang qua prijs.
Wel of de merrie eens aangeboden is bij een stamboek keuring en de resultaten daarvan.

Denk dat een foto ook handig zou zijn aangezien eigen paard altijd de meest geweldige is

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:39

Lowara schreef:
Ik ben toevallig net de laatste weken flink aan het zoeken geslagen naar een lieve tinker. We hadden niet veel eisen, alleen basisgangen onder de man, en braaf karakter.
Naaahhh bijna niets te krijgen, alleen maar oningereden tinkers of fokmerries :=


Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben ook een beetje rond aan het kijken, ongeveer naar hetzelfde op zoek als jij. En ik ben ondertussen toch aardig wat tegengekomen waarvan ik denk, die is zéker wel de moeite van het gaan kijken waard... Het hangt wel een beetje van je budget af.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: is er nog markt voor niet zadelmakke,mooie fokmerrie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:47

Ikzelf zou als recreatie ruiter ook niet gaan voor een onbeleerde 12 jarige merrie.

Om 3 redenen.
1. De gedachte; waarom is ze nog niet beleerd (is het wel geprobeerd, maar niet goed gelukt).
2. Je weet niet hoe ze het onder het zadel gaat doen. (je kan aan de hand een doodbrave/verkeersmak paard hebben die onder het zadel toch veel moeilijker is).
3. De kosten van het laten beleren komen ook nog boven de prijs op. (en die is afhankelijk hoe snel ze te beleren is).

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:54

Kirsha schreef:
Lowara schreef:
Ik ben toevallig net de laatste weken flink aan het zoeken geslagen naar een lieve tinker. We hadden niet veel eisen, alleen basisgangen onder de man, en braaf karakter.
Naaahhh bijna niets te krijgen, alleen maar oningereden tinkers of fokmerries :=


Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben ook een beetje rond aan het kijken, ongeveer naar hetzelfde op zoek als jij. En ik ben ondertussen toch aardig wat tegengekomen waarvan ik denk, die is zéker wel de moeite van het gaan kijken waard... Het hangt wel een beetje van je budget af.


Nou.. Ik ben ze niet tegengekomen, en we hebben echt alle online markten, handelaren en kennissen ingeschakeld ( en dat zijn er veel geweest :+ )
Budget was gewoon een flink budget waar we veel mee konden, maar hadden wel enkele eisen zoals leeftijd en bepaalde karaktereigenschappen/ verkeersmak etc.

En toen vielen er heel.. Heeel veel dieren af -O-

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:08

Lowara schreef:
Kirsha schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben ook een beetje rond aan het kijken, ongeveer naar hetzelfde op zoek als jij. En ik ben ondertussen toch aardig wat tegengekomen waarvan ik denk, die is zéker wel de moeite van het gaan kijken waard... Het hangt wel een beetje van je budget af.


Nou.. Ik ben ze niet tegengekomen, en we hebben echt alle online markten, handelaren en kennissen ingeschakeld ( en dat zijn er veel geweest :+ )
Budget was gewoon een flink budget waar we veel mee konden, maar hadden wel enkele eisen zoals leeftijd en bepaalde karaktereigenschappen/ verkeersmak etc.

En toen vielen er heel.. Heeel veel dieren af -O-


Ja goed, leeftijd stond er net niet bij ;) maar alsnog, alleen al op de Bokt Markt staan (uit mijn hoofd) 88 Tinkers, waarvan de helft merrie. Inderdaad veel onbeleerd, maar ook wel gewoon bereden. Maar misschien vind ik wel een paard helemaal leuk terwijl jij hem/haar helemaal niets vindt, dat kan natuurlijk ;) Ach je moet het zo zien: je hoeft maar 1 geschikte tegen te komen waarmee je de klik hebt he.

tinkerplein

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: Noordlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:31

Ik heb pas een geweldige,beleerde tinkermerrie van 6 jaar,1.64m verkocht.
Heeft toch echt op Bokt en Marktplaats gestaan,ook veel reacties op gehad,dus toch niet goed rondgekeken?

Voor deze categorie,zeker de 'bomproof'trekt de markt wel aan.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:45

Geen idee hoe lang geleden, we zijn drie weken geleden begonnen met kijken naar specifiek Tinkers, en hebben gisteren eentje gekregen op stal.
Maar bereden is een nogal breed begrip, heb enkele gemaild/ pb's gestuurd van ingereden tinkers,maar vaak is de advertentie heeeeeeel anders dan wat het werkelijk is ;)

Dieren die slechts twee of drie maand onder het zadel lopen, of al een hele tijd niet bereden zijn geweest, acht ik niet geschikt voor een 11 jarig meisje, terwijl ze vaak in advertenties worden aangeboden als doorgereden.
Evenals dieren van 3 of net 4 jaar met veel ervaring... Yeah.... Die zijn het ook vaak net niet ;) heel raar....

Als je echt kijkt naar een gemiddeld dier voor een 11 jarige ruiter, denk...
Tussen de 5 en 14 jaar oud, merrie of ruin. Gewoon netjes doorgereden dat de hulpen goed bevestigd zijn in alle drie de gangen, en verkeersmak en kindvriendelijk, moet in de ponymaat ( tot 1.56m) vallen... Kijk maar wat er dan overblijft...
En ga die voor de grap eens op de bokt zoekmachine terugvinden :=
Je wil niet weten wat sommigen voor problemen hebben meegemaakt op zowel rijtechnisch gebied als in de omgang. Die vind ik niet echt voldoen aan bovenstaande voorwaarden..
En de eisen vallen vind ik nog reuze mee met wat je van een dier mag verwachten toch?

Al met al... Viel het mij in ieder geval vies tegen aan keuzes, vooral het niveau van de meeste dieren is bedroevend laag.
Maar we zijn best bereid er tijd en moeite in te steken, maar de basis op orde vind ik toch een redelijk normale eis voor een eerste pony. En dat hebben er al veel gewoonweg niet -O-

Uiteindelijk zijn we in Markelo bij een Tinkerstal wezen kijken waar ze er 60 hadden lopen.
Welgetelt twee voldeden aan onze eisen, eentje van rond de 1.30 ( te klein) en degene die we nu hebben genomen.
En geloof mij... Ondanks een basis.. Gaan we het met die ook nog druk krijgen om alles aan te leren.

Ze zullen vast en zeker bij tijd en wijle er wel opstaan, maar de aantallen en keuzes in de tijd dat wij zochten,waren bedroevend laag.

Maar ik geef toe... Degene die we nu hebben,is wel echt een superleuke, zowel qua karakter als om te zien. Dus we klagen niet :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:06