Tinker houdt geen maat met eten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frats

Berichten: 486
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Kranenburg-Frasselt Duitsland

Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 15:05

Wie heeft er nog meer een tinker die niet of moeilijk kan stoppen met eten. Hij eet alsof er morgen niets meer is. De hele dag buiten 's morgens en 's avonds hooi en brokken. Toch heeft het tinker beest niet genoeg. Tijdens het rijden een lekker hapje van de bomen en struiken en als het even kan ook nog gras. Nu is hij zelf zover dat hij zijn stro ook nog op eet in de stal. Dit is wel makkelijk met mesten weinig vies stro om er uit te halen maar het was eigenlijk niet de bedoeling dat hij zijn bed op eet.

De andere paarden op stal hebben daar geen last van.

Wie kent het probleem en wat doe je er mee? Ik vind een muilkorf om 's nachts geen optie.

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:07

Ja daar heeft die van mij ook last van
Een muilkorf vind ik geen optie.
Zorg dat hij de hele dag ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Die van mij heeft zo altijd wat te knabbelen.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:10

Neem eens een mestonderzoek af en kijk of daar wormen in zitten. Verder zou ik het roer qua voeren dan omgooien door 24/7 hooi aan te bieden. Eng misschien en de eerste week zal hij zich tonnetje rond eten, totdat hij door krijgt dat er altijd wat te eten is. Dan gaan ze eten naar behoefte.

Een andere optie is om zijn brokken in zo'n snack bal te doen. Zo doet hij er langer over en het gaat verveling tegen.

Als je kijkt naar het eetpatroon van een paard is een hele nacht zonder eten helemaal niet zo logisch.

Wat betreft het eten tijdens het rijden, dat heeft niet zoveel met echte honger te maken, maar meer het heft in eigen handen willen nemen. Zet hem buiten maar eens echt aan het werk, wedden dat hij helemaal geen tijd meer heeft voor gras en bladeren?

Frats

Berichten: 486
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Kranenburg-Frasselt Duitsland

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 15:22

fjordnina schreef:
Neem eens een mestonderzoek af en kijk of daar wormen in zitten. Verder zou ik het roer qua voeren dan omgooien door 24/7 hooi aan te bieden. Eng misschien en de eerste week zal hij zich tonnetje rond eten, totdat hij door krijgt dat er altijd wat te eten is. Dan gaan ze eten naar behoefte.

Een andere optie is om zijn brokken in zo'n snack bal te doen. Zo doet hij er langer over en het gaat verveling tegen.

Als je kijkt naar het eetpatroon van een paard is een hele nacht zonder eten helemaal niet zo logisch.

Wat betreft het eten tijdens het rijden, dat heeft niet zoveel met echte honger te maken, maar meer het heft in eigen handen willen nemen. Zet hem buiten maar eens echt aan het werk, wedden dat hij helemaal geen tijd meer heeft voor gras en bladeren?


Tja is een optie 24/7 hooi zal de staleigenaar niet in mee gaan. Hij heeft een beperkt zicht op paarden houden. Maar idd als hij buiten flink moet lopen heeft hij geen tijd om rond te happen.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:35

die van mij heeft het ook!

In de zomer krijgt hij een graasmasker om omdat hij gaat jeuken van het te veel aan gras.
In de winter krijgt hij onbeperkt hooi en daar eet hij eigenlijk ook wel heel vee van (meer dan de rest van de kudde)
Hij krijgt maar een heel klein handje krachtvoer omdat de hele kudde krijgt en hij anders vervelend gaat doe...

zoals je leest komt het vaker voor Knipoog

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:40

Het is wel het beste om je tinkie onbeperkt wat ouder hooi aan te bieden.
Liefst van sprieten kwaliteit,zit minder in dus ook minder aanslag op de kilootjes.
die van mij was ook heel erg,maar heb haar vol gestampt met oud sprieten hooi, buikje vol blij paardje.
Minder vreet machine Knipoog
Pas wel op met dat stro eten daar kunnen ze zich weer lelijk van verstoppen met koliek als gevolg.

Vreten onderweg is een kwestie van consequent zijn.
Niks is zo vervelend als een gras sprieten rukker waar je armen van uit de kom vliegen.
Die van mij krijgt dan echt een mep.
Ze krijgt zat te vreten dat uurtje rijden is van mij Knipoog
s,avonds een hooi netje lekker vol met hooi zo hebben ze s,nachts ook wat te knabbelen.

Hoeveel hooi geeft die stal eigenaar en hoe vaak als ik vragen mag?
Als hij op zijn hooi zit zeg maar, zou ik gewoon zelf wat baaltjes kopen en wat bij geven al is het voor de nacht.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:50

roosa schreef:
Het is wel het beste om je tinkie onbeperkt wat ouder hooi aan te bieden.
Liefst van sprieten kwaliteit,zit minder in dus ook minder aanslag op de kilootjes.
die van mij was ook heel erg,maar heb haar vol gestampt met oud sprieten hooi, buikje vol blij paardje.
Minder vreet machine Knipoog
Pas wel op met dat stro eten daar kunnen ze zich weer lelijk van verstoppen met koliek als gevolg.Vreten onderweg is een kwestie van consequent zijn.
Niks is zo vervelend als een gras sprieten rukker waar je armen van uit de kom vliegen.
Die van mij krijgt dan echt een mep.
Ze krijgt zat te vreten dat uurtje rijden is van mij Knipoog


Daar is mijn dierenarts het weer niet mee eens. Hij zegt dat stro zelden een verstopping veroorzaakt omdat stro zo grof is nodigt het veel meer uit om het goed te kauwen waardoor de kans op verstopping heel klein is. Tenminste een goede kwaliteit stro dan. Meestal komen verstoppingen van bijvoorbeeld brokken ed die snel naar binnen geschrokt worden zonder goed te kauwen.

Mij is ook opgevallen dat vooral koudbloeden bijna alleen maar aandacht hebben voor eten, en wanneer er eten is er ook eigenlijk alleen maar daar aandacht voor is. Mijn merrie ( is trouwens een volbloed ) eet ook heel veel stro ( zeker 1 grote plak per dag ) als er kuil/hooi voor handen is eet ze dat maar anders gaat ze verder met het stro. Heb de merrie al 7 jaar en die heeft ( even afkloppen ) nog nooit koliek gehad, dus van mij mag ze het eten als haar dat gelukkig maakt. Nadeel van stro is dat ze er wel een dikkere buik van krijgen omdat stro minder snel verteerd als bijvoorbeeld hooi/kuil.

Eten onder het rijden betekend gewoon gebrek aan opvoeding. Met hoofdstel wordt bij mij niet gegeten en dat weten ze ook wel als je dat concuqent toepast. Verder is wandelen ( ook met halster ) wandelen bij mij en dat betekend ook niet eten. Wanneer ze mogen eten geef ik dat aan en er worden geen plukjes mee gejat onderweg. Zelfs mijn jaarling hengst ( ook half tinker ) weet dat en kijkt er verlekkerd naar maar waagt het zich niet om wat te pakken.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:58

Daar verschillen wij dus van mening Knipoog
Maar ik heb het over een stal leeg vreten he,niet een hapje of wat Knipoog
En het nodigd uit tot goed kauwen,wil nie zeggen dat die vreet machines dat ook doen.

fraske

Berichten: 430
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: oudenhoorn

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:46

nou van te veel stro eten kunnen ze weldegelijk koliek krijgen,
mijn vorige paardje heeft dat ook gehad.
hij had verstoppingskloliek van het stro, moet daarbij wel zeggen dat hij als 2,5 jarige voor het eerst op stal kwam en waarschijnlijk niet goed kauwde door het wisselen hij heeft toen een tijdje op vlas gestaan en daarna weer langzaam aan steeds meer stro erbij en daarna kon hij weer gewoon op een lekker strobed.
is je paardje ook veel te dik dan, misschien lijkt het het voor jezelf alleen maar of tie veel te veel vreet?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:20

Euhm..... tinkers staan er toch om bekend dat ze nooit ophouden met eten? Knipoog

Die van mij mogen best onderweg eten, maar wel zonder bit in dan.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:30

tsja hier hebben ze ook onbeperkt hooi, dat vind ik toch wel een vereiste. Dan laten ze mijn stro ook met rust, hihi.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:46

hier nessa die denkt dat alles in de stal is om te eten.. zo gooi je er een baal stro in, zo kom je de volgende oghtend staat ze zowat op het beton. heb ze nu maar voorzightig aan op het vlas gezet, eerst no even gemengd met stro.
dat gaat nu goed. hooi krijgen ze bij mij 3x p dag dan kom je uit op zo een 1.5 pak per paard p dag ( van die tilbare pakken +- 30kg??)
brokken krijgen ze 2x p dag, en doe het maar snel, want ze zou me de deur eruit rammen... tijdens het brokken eten staat e ook eght met dr voorbeen omhoog te bedelen..
en denk maar niet dat dat hoofd eerder de voerbak uit komt voordat het laatste brokje eruit is gegeten...
soms is het een drama, moet ik nog even water bijvullen ofzo, vraag ik of ze om aat.. no way stel je voor ze mist een brokje hahah

thja ik neem het voor lief....

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:40

Die van mij heeft nooit veel stro gegeten, eigenlijk niks wat naar mest of plas ruikt. Ook het gras naast de mesthoop raakt hij niet aan. Maar voor de rest krijgt hij makkelijk 10 kilo hooi per dag op. Ik geef hem daarnaast ook vaak een handje stro er doorheen omdat dat grover is en goed voor de spijsvertering. Naast zijn hooi krijgt hij maar 100 tot 200 gram brok per keer (safe&sound, met extra weinig suiker dus).
In een wei waar gemest is met paardenmest eet ie helemaal niks Tong uitsteken Maar gras langs de berm, of in zijn eigen wei, heeft hij nergens anders oog voor dan voor het gras. En inderdaad op buitenrit, als we langs een struik komen, moet hij daar altijd even zijn neus in steken. Die obsessie voor eten is niet altijd onhandig hoor, hij doet nl alles voor een snoepje Haha! Hij geeft zijn emmer aan na het eten, komt hem zelfs naar je toe brengen.. Hij blijft altijd precies op de plek staan bij het opzadelen, aansingelen, opstappen enz. Hij pakt zijn bit zelf in..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:51

is er geen andere stal in je buurt waar hij wel meer mogelijkheden heeft om te eten?
heeft hij een vaste stal waar je zelf hooi in een net met kleine maas kan doen en voor hem kan ophangen? zo heeft hij ook meer tijdverdrijf als hij op stal staat.

hier staan ze ook het liefst de hele dag te malen (vooral gam, die denkt altijd dat hij wat te kort komt en mag op buitenrit ook graag snoepen wat ik soms ook toe laat) maar dankzij de bakken met betongaas en hooinettten met kleine maas kan ik ze iets vertragen in het eettempo.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:43

Ik had en heb nog steeds zo'n race vreter tinker merrie.
Nu doet ze normaal met het eten en laat vaak wat hooi liggen om even te rusten.
Een goede paardentandarts repareerde haar gebit.
Deze merrie kauwt nu, sinds haar gebits behandeling, op haar hooi en granenmix.
Eet veel rustiger, mest minder en wordt ook nog dikker.

Het probleem was dat haar voortanden te lang waren.
De ruimte tussen de kiezen bij gesloten mond was 5 mm.
Ze kom gewoonweg niet kauwen en slokte alles gelijk naar binnen.
Hierdoor was haar verterings proces heel slecht en bleef ze maar honger houden.
Ik heb toen alle paarden op stal laten behandelen door deze veearts / paardentandarts.
Ik sta er nog steeds versteld van wat voor verbetering ik zie bij het eten van alle paarden.
De granen mix knoeiers, knoeien niet meer.
Elk paard neemt kleine hapjes en maalt het hooi fijn.
Het tempo van het eten is veel trager geworden.
De mest is minder en droger.

Dus ik hoef nu niet meer gigantische hoeveelheden hooi te voeren.
Want ze laten het liggen !!!

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:13

Tess Rolleyes die kan niet anders dan aan eten denken.....
Ik erger me er met regelmaat helemaal groen en geel aan maar ben intussen wel tot de conclusie gekomen dat het zo ingeprogrammeerd staat bij haar dat het waarschijnlijk ook nooit meer zal veranderen.

Daar waar ik Tess vandaan heb stond ze bij het voeren al met haar voorbeen in de lucht en haar toenmalige eigenaar vroeg zich hardop af of het wel zou lukken voor Tommie om ooit nog eten te bemachtigen met Tess in de buurt Lachen hij had namelijk gezien dat ik (net zoals Pellie en anderen) hooi voer uit een vat met een betonijzernet eroverheen. Hij zei al dat Tess erg dominant was en geen ander dulde bij haar eten.
Toen ze hier pas was dacht ik nog "dat continue vreten veranderd wel" maar niks is minder waar.
In tegenstelling tot Tommie welke stopt als ie vol zit en dan een poosje later weer verder eet, stopt Tess nooit!
Ik heb het gewoon gedaan hoor, net zoals anders de bak altijd vol met hooi maar ze gaat maar door, en een hoeveelheid mest die je dan hebt Wow!
Gelukkig voor Tommie kreeg die snel genoeg door dat de oren plat in de nek toch wel indruk maakte op zijn verloofde, dan doet ze wel een pas opzij Lachen maar onbeperkt hooi is hier nu dus verleden tijd....

Tommie en zij eten per dag zo'n 30 kilo 'kuil' (droger gewikkeld dan echte kuil) met zijn tweeën, verdeeld over 2 voerbeurten, daarnaast eten ze ook nog krachtvoer, Tom veel meer dan Tess want behalve dat ze vraatzuchtig is, word Tess ook nog eens dik van lucht alleen...
Tom eet het in de stal, Tess in de paddock en dan moet ik dus wel een schrikdraadje zetten om de inloopstal af te sluiten anders trapt ze Tom naar buiten en vreet ook zijn bak leeg!
Overigens staan mijn paarden in een zandpaddock en is ook de inloopstal voorzien van enkel zand, stro eten is er hier dus niet bij, dat is dan nog een voordeel Pling

Conclusie, je paard wijkt niet al te erg af van de mijne zo te lezen Haha!
Als het jou net zo frustreerd als mij dan wens ik je sterkte!
Laatst bijgewerkt door desillies op 26-11-08 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:19

Des,

En juist dit vreet gedrag is na de gebits behandeling over gegaan

fraske

Berichten: 430
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: oudenhoorn

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:22

eigenlijk heb ik er zelf ook wel een beetje last van Bloos
loop ook dertigduizend keer naar de kast om aan de koektrommel te willen beginnen
en alle speculaasjes op te (vr)eten Vingers aflikken

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:28

Ikke ook, koekies met suiker en chocolade.
jammie, jammie. en dan nog zo;n letter van chocolade

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:25

Zo vol snaaien zodat je je avond eten niet meer lust?
Ha ha ha ha ja dat ken ik.
Liever een koekie dan rooiekool Clown

Kingsley2

Berichten: 817
Geregistreerd: 12-06-07
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:45

Ik zou wel willen snaaien maar ik ben zwanger en ik wordt al misselijk als ik aan eten denk. hahaha King houd ook van snaaien maar wij hebben hem op vlas gezet dus hij eet niet meer zijn hele stal leeg. hij krijgt gewoon twee keer per dag krachtvoer met kuil of hooi en als ik gereden heb krijgt hij subli zonder een halve kilo en een plak stro om te knabbelen. en ik hou er al helemaal niet van als hij gaat lopen snaaien onder het rijden dan moet hij gewoon luisteren en niet eten. Dat doet hij maar in zijn eigen tijd. Ik vind het ook heel vervelend voor mede ruiters als je naar buiten gaat en je paard stopt elke keer voor een hap gras of wat dan ook. Maar ik denk dat het wel tinker eigen is dat ze altijd willen eten.hahaha

Ja en tanden moet je in de gaten houden als ze gaan schrokken zonder goed te kauwen want dan kunnen ze haken hebben. Of ze gaan slecht eten en laten dingen liggen of gooien hun biks uit de bak dan wordt het tijd om tanden na te laten kijken. King wordt één a twee keer per jaar geveild.
nou fijn sinterklaas. ik hoop dat ik me beter ga voelen en ook nog wat kan snaaien de komende maand. haha

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:05

hier krijgen mijn koudbloedjes praktisch de hele dag hooi ter beschikking. Geen stro in de stal uit bescherming voor hun eigen buikje. Eten is het belangrijkste in hun leven, lijkt me logisch. Ook in de winter hebben ze voer in de buik nodig om het kacheltje brandend te houden. Hier staan ze op vlas, straks wil ik op stropallets over gaan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:08

Connor leeft voor 5 dingen eten, loltrappen, merries, eten en eten. Als hij net klaar is met eten weet hij zeker dat hij de hele dag niets gehad heeft en dat hij vreselijke honger heeft en dus MOET eten. Maakt niet uit waar of wat als het maar in zijn mond past. Ook buiten probeert hij altijd wel een takje of grasspriet te scoren. het hoort bij hem en zou juist raar staan kijken als hij geen honger had.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:20

roosa schreef:
Daar verschillen wij dus van mening Knipoog
Maar ik heb het over een stal leeg vreten he,niet een hapje of wat Knipoog
En het nodigd uit tot goed kauwen,wil nie zeggen dat die vreet machines dat ook doen.


Ze kauwel wel hoor, ander blijft het al in de slokdarm steken.
Ik heb het ook niet over een hapje, zoals ik al aangaf eet mijn merrie ook zeker een grote plak stro per dag op, nog nooit koliek van gehad. Heb 2 paarden meegemaakt die koliek kregen van stro, maar dat omdat hun darmen toch wel wat mankementen hadden waardoor het niet goed verteerd kon worden, hoewel het altijd gokken is waarvan ze koliek hebben gekregen. Maar ook die twee kregen erna een half plakje per dag stro, alleen niet meer de hele stal vol. Stonden op zaagsel en dan kregen ze met opstrooien een half plakje.

Ken zelfs een dierenarts die adviseerde om het stro niet los te maken, maar de plakken zo de stal in te gooien zodat het paard er even mee bezig was.
Denk dat de grootste boosdoener van verstoppingskoliek het te gulzig eten is en daarbij dus niet goed kauwen, maar stro eten op zich kan bij de meeste paarden weinig kwaad.

starjo
Berichten: 2009
Geregistreerd: 28-06-08

Re: Tinker houdt geen maat met eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:37

Haha! Onze pony Terra is ook zo'n vreetzak, is ook bont , misschien is dat het wel.
Zelf denk ik dat zulke paarden 2 lintwormen hebben , als de een slaapt vreet de ander ROFL ROFL