Snel of sterk achterbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 13:52

saluut"]
[quote="Desiree schreef:
Ik geloof dat Anky toch wel paarden met een snel achterbeen wil.


Anky wil paarden met een flistend, electrisch achterbeen toch?
Is dat niet een verzamelnaam voor een zowel snel als sterk achterbeen? Verward Haha!
[/quote]

Dat wil toch iedere dressuurruiter? het moeilijke ervan is het juiste evenwicht te vinden met snel en sterk achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:30

Volgens mij is het niet zo heel interessant wat anky wil. Maar ik weet wel dat ze in een artikel vertelde dat ze juist een sterk achterbeen wil, maar zeker niet te sterk of te flitsend, omdat je dat allemaal terugkrijgt in je had.

Gewoon een goed achterbeen wat kan dragen en bodem pakt. Flitsend kan juist zeer negatief zijn.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:32

alle dingen met "te" voor zijn niet goed, maar het is niet makkelijk om de gulden middenweg te vinden.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:39

petraaken schreef:
alle dingen met "te" voor zijn niet goed, maar het is niet makkelijk om de gulden middenweg te vinden.


Tevreden. Tevreden kun je alleen zijn als er evenwicht is. Dat evenwicht begint met de bouw. Is het evenwicht in de bouw niet aanwezig dan is het ook in de bewegingen niet aanwezig. Dan wordt het inplaats van de natuur te volgen, vechten tegen de natuur en is er maar 1 verliezer.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:16

Sammenvattend: Snel en niet uitwerkend naar achter!

Je ziet tegenwoordig veel jonge paarden die enorm naar achter uitwerken=verloren kracht. Ondertreden/bodem pakken alleen is volgens mij niet genoeg, het been kan enorm goed ondertreden en toch traag zijn. Dat kost je verder in de training een hoop werk aan het front!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 17:01

Rhea schreef:
Sammenvattend: Snel en niet uitwerkend naar achter!

Dat kost je verder in de training een hoop werk aan het front!


Beetje kort door de bocht je samenvatting vind je niet?

En geen werk aan het front maar aan de achterkant Knipoog

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:15

Pipo schreef:
Volgens mij is het niet zo heel interessant wat anky wil. Maar ik weet wel dat ze in een artikel vertelde dat ze juist een sterk achterbeen wil, maar zeker niet te sterk of te flitsend, omdat je dat allemaal terugkrijgt in je had.

Gewoon een goed achterbeen wat kan dragen en bodem pakt. Flitsend kan juist zeer negatief zijn.


Als het niet interessant is wat Anky wil, waarom ga je dan uit een artikel van haar citeren wat ze dan wél wil??? Verward

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:21

ceasario"]
[quote="Wouter24"][quote="ceasario schreef:
Want dat kom je ook nog aan vaktermen als doortreden etc.


Dressuurprikkers zoals ik zeggen, dat hij met zijn achterbeen naar voren moet doorpakken ("bodem maken"). bedoel je dat met doortreden?
[/quote]

Yep Knipoog
[/quote]

Hebben jullie toevallig wat foto's van paarden waar dit het geval bij is?

Ik kan me er trouwens wel in vinden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:35

saluut schreef:
Als het niet interessant is wat Anky wil, waarom ga je dan uit een artikel van haar citeren wat ze dan wél wil??? Verward


Om er toch even op in te gaan, dat leek mij wel duidelijk.

Maar goed, ik zit niet iedere dag op de koffie met der, dus ik weet het niet, en het zal mij worst zijn.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:58

inderdaad moet het evenwicht in de gewrichten in de bouw te vinden zijn. tegelijk kan je met of flitsend of sterk veel goedmaken. het verschil zit hem dan in het paard en niet in de uitgevoerde oefening.
saluut schreef:
Anky wil paarden met een flistend, electrisch achterbeen toch?
Is dat niet een verzamelnaam voor een zowel snel als sterk achterbeen


het is geen verzamelnaam, aangezien het twee termen zijn. maar ze betekenen resp. idd snel en sterk.
het probleem is dat je moeilijk snel en sterk samen kan krijgen in een been, en op hetzelfde moment.
snel is zoals anna zei, een vlugge beweging, een vlug been, waar sterk dus dragend is.
bij een passage heb je geen elektrisch been nodig. wel een sterk. een dat in de grond stampt. kracht zet in de beweging en soepel blijft in de gewrichten.
dat zie ik persoonlijk liever dan een snel achterbeen, omdat het paard zich minder bewust is van een snel dan van een sterk been.
een snel been geeft ook minder controle. je hebt bij een snel been ook kracht nodig, bij een krachtig been niet persé snelheid.

ik zie dus liever een krachtig achterbeen, dat het dan iets hoger opgepakt wordt ( "zoals bij tuigers" ), maakt niet uit. het kan sterk zijn zonder hoog te zijn ook.
en nogmaals: vanuit de bouw vertrekt veel, maar de training doet nog meer.

Suzanne F.

Berichten: 49225
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:05

Niet een mega snel achterbeen is gewenst maar een achterbeen wat op de minste reactie van de ruiter aantrekt onder de massa. Je hebt niks aan een snel achterbeen wat je niet kan controleren. Een achterbeen wat onder de massa geplaats wordt word vanzelf sterker in het werk.

Een sterk lui achterbeen is ook niks en een sterk achterbeen wat niet onder de massa geplaatst wordt ook niet, dat krijg je allemaal in je handen terug.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:47

maar een sterk achterbeen hoeft niet snel te zijn om onder de massa geplaatst te worden, een snel achterbeen moet inderdaad ook sterk zijn, om er de controle niet over kwijt te raken.
het is jammer dat het sterke niet aangeboren is en het snelle te trainen. want je hebt al vlug te snel, maar te sterk kan bijna niet.
het krachtige moet wel het snelle compenseren, anders heb je enerzijds minder controle, maar ook een verminderde correctie van de beweging.