Hengst voor mijn shet, welsh of.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Hengst voor mijn shet, welsh of.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 15:35

ik wil graag op mijn shetlander merrie een hengst doen....
alleen geen shetlander...

mijn shet is 1.03

wat voor soort hengst kan ik er allemaal op doen???
welsh.....
of een klein kruisinkje?

of weet je een hengst die er miss wel leuk bij zal passen?
hier een foto:
Afbeelding

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:53

Ik zou wel met papier fokken. Ik weet niet of je merrie papier heeft?
Als ze dat niet heeft zou je een NMPRS hengst (like Dennis Knipoog ) kunnen kiezen. Dan krijgt het veulen iig papieren.
Anders zou ik toch voor een 'saaie' shet gaan. Ik heb het zelf niet zo op al die kruizingen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:58

T@nj@ heeft een paar leuke hengsten staan, misschien zit daar wat voor je tussen?

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 15:38

he bedankt ik wist niet dat het veulen dan papieren kan krijgen!!
mijn merrie heeft dat namenlijk niet:(:(

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:22

ik heb al een kruising gezien tussen ene pinto arabier en een shet. ahum ongelukje. t was wel een mooi veulen haad beetj eeg van een welsh maar eigenlijk als je ze vergelijkt van bouw en zo kan dit ook soms neit zo goede veulens opleveren. bv de hoge benen van een arabier een het korte nekje van een shet

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:56

Als ik een shet zou hebben van rond de 1m. Dan koos
ik heel zeker voor Dennis. Dat is zo'n mooi hengstje

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:44

zolang de hengst goedgekeurd is (ongeacht welk stamboek) kan je er bij het NMPRS papier bij krijgen, alleen mocht je kiezen voor bijv. een welsh zou ik die gok niet nemen omdat het veulen dan hoogstwaarschijnlijk te groot wordt....
Waarom wil je er geen shet op?

Gezien de merrie zelf zou ik persoonlijk (dus puur mijn smaak) voor een mooi fijn klein hengstje gaan (NMPRS, leuk amerikaantje)

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:49

Ik heb een hele mooie cremello welsh a hengst. Wordt dit jaar gekeurd voor basisboek hengst. Met jouw merrie kan er palomino of palominobont uitkomen.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:54

ik wist niet dat je er papieren bij kon krijgen en ik waar mijn pony staat staan een aantal kruisinkjes tussen welsh shet en new forest shet!
het zijn mooie pony's om te zien! en hebben allemaal de bouw van de vader (welsh of new-forest)
en ik wou even weten wat de bokkers ervan vinden

ik ben er nog niet helemaal overuit allemaal maar een dekking door dennis zit me wel in het achterhoofd:P

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:44

Ik zie dat je 14 jaar bent. Ik neem aan dat je dit niet al te serieus bedoelt?? Zo ja, dan zou ik het ook eens goed met je ouders overleggen, en niet zomaar wat aan gaan frotten! Er zijn al heeeeeeeel veel shetjes op de markt (letterlijk en figuurlijk), met wat voor een doel ga je fokken met deze pony?

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:30

Cloverdale schreef:
ik wist niet dat je er papieren bij kon krijgen en ik waar mijn pony staat staan een aantal kruisinkjes tussen welsh shet en new forest shet!
het zijn mooie pony's om te zien! en hebben allemaal de bouw van de vader (welsh of new-forest)
en ik wou even weten wat de bokkers ervan vinden

ik ben er nog niet helemaal overuit allemaal maar een dekking door dennis zit me wel in het achterhoofd:P


Ik zou echt voor Dennis kiezen. het is echt een geweldig
hengstje!! Kwijl

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 02:24

dit jaar bieden wij onze Noell, Patser en Magic ter dekking aan.

Noell is een valk welsh hengstje van 1.27 m. hoog, super luxe!

Patser een appaloosa fewspot hengstje, 98 cm.
Magic een creamdun hengstje, 95 cm.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 14:01

Koortje schreef:
Ik zie dat je 14 jaar bent. Ik neem aan dat je dit niet al te serieus bedoelt?? Zo ja, dan zou ik het ook eens goed met je ouders overleggen, en niet zomaar wat aan gaan frotten! Er zijn al heeeeeeeel veel shetjes op de markt (letterlijk en figuurlijk), met wat voor een doel ga je fokken met deze pony?


Ik ben het met koortje eens. Er zijn al zoveel Pony's zonder papier. En ook met papier die op markten niet verkocht worden. Gaan bijna allemaal op transport naar Italie. En ik neem aan dat je weet wat er daar gebeurd?

Als je er perse een kleintje bij wilt zou ik van de zomer gewoon eens op een paardenmarkt gana kijken. Zat keus.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 15:46

Billy schreef:
T@nj@ heeft een paar leuke hengsten staan, misschien zit daar wat voor je tussen?


Maar mijn hengsten hebben geen papier Zijn wel om te Kwijl
Met papier zou in jouw geval idd beter zijn enne...Dennis is echt bloedmooi!!!!

Noell van naiade ben ik ook ontzettend van gecharmeerd, die is ook bloedmooi en heeft ook nog een beetje maat, weet alleen niet of hij papier heeft.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 23:52

Zowiezo wat wil je met het veulen gaan doen?

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 00:52

T@nj@"]
[quote="Billy schreef:
T@nj@ heeft een paar leuke hengsten staan, misschien zit daar wat voor je tussen?


Maar mijn hengsten hebben geen papier Zijn wel om te Kwijl
Met papier zou in jouw geval idd beter zijn enne...Dennis is echt bloedmooi!!!!

Noell van naiade ben ik ook ontzettend van gecharmeerd, die is ook bloedmooi en heeft ook nog een beetje maat, weet alleen niet of hij papier heeft.
[/quote]

helaas heeft onze noell geen papier.
maar ben zelf ook erg gek van hem, Lovers was ie maar 20 cm. hoger Verdrietig

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:39

Goh Cis heb je een promotieteam opgezet Tong uitsteken

Als Zorro een merrie was had ik zeker voor Dennis gekozen Haha!

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:29

Dennis is idd een mooi hengstje.
Het is maar net wat je ermee wilt doen. Wil je het veulen zeker weten houden, en er misschien op rijden later, dan kan je er beter een wat grotere hengst opzetten, dan word het veulen wat groter.
Al moet je natuurlijk wel een paar jaar wachten voor je er op kan rijdne Haha!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 10:39

Ik zit in het zelfde pakket. Ik wil mijn shet merrie van 1.03 ook laten dekken door een iets groter hengstje. Ik ben erg gecharmeerd van Mambo van T@nja en ook van Noell van Naiade. Zou ik een mooie shet willen fokken zou ik voor Dennis gaan.
Ik wil het veulen houden en als rijpony gaan gebruiken voor de kinderen. Ook om te mennen.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik doe.

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:01

ik zal niet in te grote nemen.

want mijn verzorgshetlandmerrie is gedekt door een shet van 1 meter maar het veulen was zo groot dat bijna het veulen en de moeder waren doodgegaan Verdrietig maar gelukkig heeft mr kranendonk hun gered *LOL*

want tjah als je der laat dekken door een grote pony hoe moet dat veulen er ooit uitkomen

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:04

Er zijn gevallen bekend van bv shet x fries en dat gaat ook goed. Volgens mij moet je bij een shet van een meter niet veel hoger gaan dan 1.20.
Maar ik dacht dathet ook zo was dat het veulen zich aanpast aan de omgeving. Dat het niet groter zal worden in een kleine baarmoeder maar daarna gewoon verder doorgroeit. Een goudvis in een kom wordt ook geen karper.
Excuse me als ik het fout heb hoor.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:05

jockeygirl schreef:
ik zal niet in te grote nemen.

want mijn verzorgshetlandmerrie is gedekt door een shet van 1 meter maar het veulen was zo groot dat bijna het veulen en de moeder waren doodgegaan Verdrietig maar gelukkig heeft mr kranendonk hun gered *LOL*

want tjah als je der laat dekken door een grote pony hoe moet dat veulen er ooit uitkomen


hier ben ik het niet mee eens.
wij hebben onze c pony merrie vorig jaar laten dekken door een e pony hengst.
onze veearts vertelde mij dat dit geen kwaad kon, het veulen groeit in de baarmoeder niet meer dan dat de merrie aankan, daarna gaat hij wel erg de hoogte in en moet je zowel moeder als veulen erg goed bijvoeden.

wij hadden geen enkel probleem met afveulenen, moeder en veulen hebben 6 maanden samen gelopen, veulen groeit nog steeds maar niet zo hard meer.
we verwachtten dat hij een mooie d maat gaat worden.

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:47

nou dan was het blijkbaar goed afgelopen..

maar bij die verzorgshet dus bijna niet Knipoog

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:24

Ik weet ook niet beter dat het veulen zich aanpast naar de ruimte in de baarmoeder hoor, ik denk dat het in het geval van jockeygirl misschien een speling van de natuur is geweest want van een Shet x Shet verwacht je toch helemaal geen problemen.......

Irre, ik weet niet hoe het zit met de afstand, maar zou je voor Mambo gaan die staat van af 21 Mei bij Naiade en haar Noell staat dan bij mij, misschien is Amsterdam wat dichterbij voor je?

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:48

Ja inderdaad, ik ga het allemaal even in overweging nemen. Misschien kom ik wel gewoon een leukerd tegen in de buurt. Dat zou nog makkelijker wezen natuurlijk.