KWPN gaat voor lijnenteelt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 13:32

Missouri schreef:
Mijn paard is niet vergelijkbaar met een boekenkast, en die van Sarabande ook niet. Beide zijn het goede paarden, fokproducten waar over nagedacht is maar wel met een heel eigen mening "in elkaar gezet".
Het resultaat van dit "doe het zelven" mag er zeker zijn.


Is dat een bewijs dat een andere manier van fokken niet juist is.?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:35

ceasario schreef:
Is dat een bewijs dat een andere manier van fokken niet juist is.?


Nee, zeker niet. Maar wel dat het "doe het zelven" zoals het hier genoemd wordt ook niet verkeerd uit hoeft te pakken. Mensen die denken dat ze de hengst cadeau krijgen bij de dekking, zijn verkeerd bezig.

Ik noem alleen twee paarden met een zeer onconventionele afstamming, beide zeer verschillend maar onbetwistbaar goede paarden. Mooie dieren met veel beweging en zeer bruikbaar bovendien.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:37

Anna42"]
[quote="Missouri"][quote="Anna42 schreef:
Kennis, feiten en resultaten.


Renovo is op zijn terrein ook een topper. Hij heeft veel goede nakomelingen gebracht, ook in combinatie met zijn eigen bloedlijn. Dus daar valt niks over te zeggen.

En ik blijf erbij: kennis die je vergaart door zelf te onderzoeken, is meer waard dan stukken die je uit boeken haalt ......
[/quote]

Wel ja, kunnen we gelijk de scholen en universteiten opdoeken.
[/quote]
Verward Verward Verward De gegevens die op de universiteit worden verzameld zijn resultaten van gedegen onderzoek, niet te vergelijken met meningen die beschreven worden in tig boeken... meningen die ondersteunt worden door emprische bewijzen van betrouwbaar onderzoek daar gaat het om.

Oja, en de beste theorien zijn door toeval ontdekt...
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 27-01-04 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 13:39

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Is dat een bewijs dat een andere manier van fokken niet juist is.?


Nee, zeker niet. Maar wel dat het "doe het zelven" zoals het hier genoemd wordt ook niet verkeerd uit hoeft te pakken. Mensen die denken dat ze de hengst cadeau krijgen bij de dekking, zijn verkeerd bezig.

Ik noem alleen twee paarden met een zeer onconventionele afstamming, beide zeer verschillend maar onbetwistbaar goede paarden. Mooie dieren met veel beweging en zeer bruikbaar bovendien.
[/quote]

Nu dat is dan eindelijk helder en duidelijk.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:42

Mensen, mensen, we willen uiteindelijk toch allemaal het zelfde. Er zullen vast en zeker meer wegen naar Rome leiden.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:52

Ik vind het over het algemeen vreemd dat inteelt/lijnenteelt door bepaalde mensen zo wordt aangeprezen. Ik zie dat bij mensen nog niet gebeuren, terwijl het dan ook o zo waardevol zou kunnen zijn.

Ik zie nog geen Karel de L. x Karel de L. rondlopen, of Karel moet er nog meer vreemde theorieen op nahouden...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:59

Zo vreemd vindt ie die gedachte blijkbaar niet...............

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 14:00

Missouri schreef:
Ik vind het over het algemeen vreemd dat inteelt/lijnenteelt door bepaalde mensen zo wordt aangeprezen. Ik zie dat bij mensen nog niet gebeuren, terwijl het dan ook o zo waardevol zou kunnen zijn.



Het begin van orgaanplantatie is gemaakt.
Dus we zien wel waar we over tien jaar staan.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:03

ceasario schreef:
Het begin van orgaanplantatie is gemaakt.


Ceasario, geloof me, dit komt verkeerd over...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 14:04

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Het begin van orgaanplantatie is gemaakt.


Ceasario, geloof me, dit komt verkeerd over...
[/quote]

Inderdaad.
Maar je kunt niet tegenhouden wat er in lab's gebeurd.
Terug daarom naar de topic.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:16

ceasario schreef:
Maar je kunt niet tegenhouden wat er in lab's gebeurd.


Ik had het niet over laboratoria Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 14:18

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Maar je kunt niet tegenhouden wat er in lab's gebeurd.


Ik had het niet over laboratoria Knipoog
[/quote]
Ik wel.
En weet verdoemd goed waar de mensheid mee bezig is.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:20

Missouri schreef:
Ik vind het over het algemeen vreemd dat inteelt/lijnenteelt door bepaalde mensen zo wordt aangeprezen. Ik zie dat bij mensen nog niet gebeuren, terwijl het dan ook o zo waardevol zou kunnen zijn.

Ik zie nog geen Karel de L. x Karel de L. rondlopen, of Karel moet er nog meer vreemde theorieen op nahouden...


Dan moet je toch maar de onderzoekingen, ondersteunt door emprische bewijzen, vastgelegd in boeken en rapporten van Dr. de Chapeaurouge, Prof. Nathius en Prof. Moeller er op naslaan. Overigens worden deze conclusies opnieuw bevestigd met de moderne DNA onderzoekingen (ook vastgelegd in boeken) op het gebied van de mitocondrieen (RR 11/2002).

Mensen worden niet bijelkaar gebracht op basis van fenotypische en genotypische eigenschappen. Bij mensen vindt de selectie (als dat goed gaat) plaats op basis van liefde en persoonlijke voorkeuren. Mensen hebben immers geen natuurlijke vijanden.
Paarden daarentegen wel en vindt de selectie plaats op basis van overleven. Permanente overleving (prestatie) kan alleen plaatsvinden op basis van en een combinatie van de beste feno -en genotypische eigenschappen.
Wetenschappers hebben deze materie uitvoerig onderzocht en vastgelegd in rapporten en boeken. Dat noemt men kennis. Van belang is nu om die kennis effectief in te zetten.
In plaats van te proberen het wiel opnieuw uit te vinden en een beetje doehetzelfachtig aan te rommelen.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 27-01-04 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:27

CGJ12 schreef:
Zo vreemd vindt ie die gedachte blijkbaar niet...............


De verkondiging van een groot man wordt altijd min of meer eenzijdig opgevat. Dat behoort tot de tragiek van het genie in een wereld vol gebreken. Gewone mensen reiken niet tot de afmetingen van de geniale geest: slechts in geringe mate kan hij hen tot zijn hoogte opheffen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:40

Don Quichote van het EASP.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:51

CGJ12 schreef:
Don Quichote van het EASP.


Het boek van CGJ12 Cervantes uitgesproken als Kies Jot..... Zelfs simpel is soms geniaal.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:54

Anna42 schreef:
De verkondiging van een groot man wordt altijd min of meer eenzijdig opgevat. Dat behoort tot de tragiek van het genie in een wereld vol gebreken. Gewone mensen reiken niet tot de afmetingen van de geniale geest: slechts in geringe mate kan hij hen tot zijn hoogte opheffen.


En wie is hier "een groot man"?
De gewone mensen zullen de bokkers wel wezen...

Ik denk dat variatie het sleutel woord is in alle ontwikkeling. Waarmee ik geen uitspraak doe over de pro's en contra's van lijnteelt. Ik denk echter dat de beste ontwikkelingen niet te voorspellen zijn. Dus het is goed als sommige fokkers hier wel aan doen en andere fokkers andere keuzes maken, de toekomst zal uit wijzen wie "op het beste paard heeft gewed".

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:58

Sprintje"]
[quote="Anna42 schreef:
De verkondiging van een groot man wordt altijd min of meer eenzijdig opgevat. Dat behoort tot de tragiek van het genie in een wereld vol gebreken. Gewone mensen reiken niet tot de afmetingen van de geniale geest: slechts in geringe mate kan hij hen tot zijn hoogte opheffen.


En wie is hier "een groot man"?
De gewone mensen zullen de bokkers wel wezen...
[/quote]

Groot man: CGJ12.
Gewone mensen: jij en ik

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:01

Wijze woorden Anna...........

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:05

Anna42"]
[quote="Sprintje"][quote="Anna42 schreef:
De verkondiging van een groot man wordt altijd min of meer eenzijdig opgevat. Dat behoort tot de tragiek van het genie in een wereld vol gebreken. Gewone mensen reiken niet tot de afmetingen van de geniale geest: slechts in geringe mate kan hij hen tot zijn hoogte opheffen.


En wie is hier "een groot man"?
De gewone mensen zullen de bokkers wel wezen...
[/quote]

Groot man: CGJ12.
Gewone mensen: jij en ik
[/quote]

Wat een complimenten aan het adres van CGJ Schijnheilig Kijk maar uit straks gaan jullie het nog eens met elkaar eens worden Haha! Haha!

Bescheidenheid is een groot goed Haha! Haha!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:38

Discussie lijkt zich vaak toe te spitsen op of het een of het ander. Terwijl de crux m zit in het samen toepassen van lijnenteelt en outcross. Dus als de stamboom van de merrie nog een ratjetoe van afstammingen is, kan het geen kwaad om daar meer lijn (het woord zegt het al) in aan te brengen. Als dat is gebeurd kan er weer vreemd bloed bij voor een reeks aspecten, zoals fertiliteit. Voor outcross gebruike men bij voorkeur een gelijnenteelde hengst, om niet voor verrassingen te komen staan. Fokkers maken van een goed paard fokken soms toegepaste wiskunde, terwijl het niet zo moeilijk is.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 18:49

Hmm, ik ken de fokleiding van het KWPN niet zo, maar ik ken wel de fokleiding van de Welsh, en met name diegenen die op een zelfde manier als het KWPN een rijpony wilden fokken op welsh basis (sektie K of tegenwoordig NWR). Lijnenteelt is voor die mensen niet echt een belangrijk gegeven, ze kijken slechts naar selektie. Als individuele fokkers lijnenteelt toepassen met goed resultaat, dan zegt de fokleiding daar geen nee tegen. Bij de Welsh K wordt er heel veel lijnteelt gepleegd, maar dat komt meer door de dominante rol van een bepaald aantal hengsten. In de rijpaard richting van het KWPN zijn die dominante hengsten er niet zo, denk ik, dus komt lijnenteelt per definitie minder voor.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 21:17

Ik vind die lijnenteelt bij Troy ontzettend meevallen! Patty, een paard van kennissen van ons, is 21 keer ingeteeld op Gambo. Haar nakomelingen lopen internationaal en ze daardoor prestatie merrie. De bekendste van haar nakomelingen is de in Amerika springende Glasgow. Bang voor lijnenteelt ben ik niet. Alleen wel als het vader-dochter of grootvader-kleindochter is, dat komt té dichtbij.

Ik zoek wel een beetje in het lijnenteelt. En dat dan op de 3de of 4de generatie.

(psje In bit nr. 2 staat een artikel over de lijnenteelt bij tuigpaarden en dan voornamelijk Oregon)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 21:35

foutje
Laatst bijgewerkt door ceasario op 29-01-04 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 21:41

einde foutje
Laatst bijgewerkt door ceasario op 29-01-04 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt