Voor het eerst een veulen fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Voor het eerst een veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 21:40

Hebben ooit een veulen gehad, maar dit was nog een kleine pony, nu wil ik graag een veulen bij onze KWPN merrie, wilde eerst bij m'n New Forester, maar die is net drie, veel te jong denk ik, het paard is net 8 nu.
Hoe gaat zo iets?
Moet ik de merrie naar een hengst brengen om te kijken of ze hengstig is?

Waar gebeurd de inseminatie? Ik heb gezien dat het dekgeld tussen de €1000 en €1800 ong is, als de bevruchting mislukt, ben je dus ook al je geld kwijt? Of krijg je genoeg voor meerdere pogingen ? :P

Als ze eenmaal drachtig blijkt, moet de DA dan regelmatig komen voor controle?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Voor het eerst een veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:55

Als eerst kies je natuurlijk een hengst uit. Dan kan je kiezen om haar naar een dekstation/hengstenhouder te brengen of om haar thuis te houden en te laten scannen door je eigen dierenarts.

Dekgeld betaal je pas aan het eind van het seizoen (laten we zeggen oktober) als je merrie gust blijft moet je dit vaak voor 1 oktober aangeven. Dan kan je gebruik maken van een gustregeling als deze is aangegeven. Vaak is dat een vermindering van het dekgeld.

Je scant je merrie eerst om te zien waar ze is in haar cylcus. Of als ze hengstig is. Dan daarna ga je over tot insemineren. Na het insemineren wordt er tussen de 15&18 dagen gescant op een vruchtje. Is er geen vruchtje begin je weer van vooraf aan, is er wel een vruchtje dan scan je weer tussen de 30&45 dagen. Veel dierenartsen hebben verschillende voorkeuren. Als die scan goed is kan je vaker scannen maar dit is in principe niet nodig.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Voor het eerst een veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:00

vooral een tip wat betreft het kiezen van een hengst..
Let op de afstamming, of ze niet te dicht op elkaar zitten.
Maar vooral belangrijk, wat wil je verbeteren als je kijkt naar je merrie, wat is het uiteindelijke doel van het veulen, moet het spring/dressuur/men/recreatie gericht zijn etc etc etc..

Kwa insemineren kan ik je niks vertellen, wel geleerd in de opleiding maar geen praktijk ervaring ermee.
Mijn merries worden natuurlijk gedekt (gebeurd zo bij dit ras).

Succes!

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 22:26

Bedankt!

Ze is dressuurgefokt, zwart en afstammeling is Uphill x San Remo, alleen een beetje aan de kleine kant gebleven, ik denk ong 1,62m.

Wil graag een dressuurhengst ook, die van mij is lief en gehoorzaam, maar wel gevoelig.

Het kan wel tot eind augustus om haar te laten dekken?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Voor het eerst een veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:30

Als je nu nog moet beginnen met oriënteren zou ik eigenlijk gaan voor volgend jaar. Het dekseizoen is toch al wel even bezig en als je nu overhaaste beslissingen gaat maken omdat je toch wel aan het dekken moet gaan binnen nu en een maandje is het toch jammer.
Uiteraard zou je in augustus nog kunnen dekken, maar dan heb je en een laat veulen (wat lastig is met inscharen in een groep in de opfok) en als ze dan niet in 1 of 2 keer pakt heb je een probleem.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:35

ik zou inderdaad wat mooney zegt je dit jaar oriënteren, staar je niet blind op 1 hengst maar bekijk meer hengsten, ga eventueel naar hengstenshows etc.
Dan ben je goed voorbereid voor volgend jaar om te starten met insemineren etc.
Dan kun je jezelf ook nog extra inlezen wat betreft fokken en wat er allemaal bij komt kijken :)

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:37

ik zou nooit bewust zo laat dekken.
dan kan je in juli nog een veulen krijgen. als je dan pech hebt en een vroege winter krijgt,dan zit je in oktober met een 2 maand oude baby en pokkenweer....
veulens komen meestal in het voorjaar,net omdat ze dan een volledige zomer hebben om te groeien in mooi en zacht weer.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Voor het eerst een veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:39

owja,3 is een heel normale leeftijd om voor het eerst te dekken hoor,vind ik persoonlijk echt niet 'te jong',maar prima.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 14:09

Ja, denk toch beter volgend jaar. Had wel een paar mooie hengsten gezien, maar heb er dus nog weinig verstand van of die ook wel bij haar passen.
Maar belangrijkste voor mij is dat het een paard wordt met een goed karakter, lengte (tussen 1,65 en 1,70m ong), kleur maakt niet veel uit, liefst donkerbruin, mooi voorbeen, iets forser.
Die van mij is erg fijn gebouwd (damespaardje),

Als ze niet drachtig blijkt te zijn na meerdere pogingen betaal je dan maar een gedeelte van het dekgeld heb ik begrepen?
En kan ik kiezen voor een Duitse hengst, die niet goedgekeurd is bij het kwpn, wat voor papieren krijgt het veulen dan?

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Voor het eerst een veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:15

Ik dacht dat je komend jaar voor langere periode/ een paar jaar naar het buitenland wilde? Is het paard van een ander dan? Hoe wil je dat anders doen dan?

Terrydr

Berichten: 81
Geregistreerd: 09-01-17

Re: Voor het eerst een veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:40

Ik denk ook dat je beter voor volgend jaar kan gaan. Hier wil ik ook dekken maar het seizoen is al volop op gang en idd wat tengeltje zegt als t niet gelijk aanslaat heb je een laat veulen

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:05

Als je wil fokken, begin dan met de correcte terminologie.
Gucci_ schreef:
Ze is dressuurgefokt, zwart en afstammeling is Uphill x San Remo, alleen een beetje aan de kleine kant gebleven, ik denk ong 1,62m.
Afstamming: de dalende lijn van bloedverwantschap tussen verschillende generaties
Afstammeling: telg, nakomeling, nazaat

Dus, de afstamming van jouw merrie Uphill x San Remo. Het veulen dat je gaat fokken is een afstammeling van je merrie.

Gucci_ schreef:
Maar belangrijkste voor mij is dat het een paard wordt met een goed karakter, lengte (tussen 1,65 en 1,70m ong)
Je bedoelt hier de stokmaat of hoogte.

Gucci_ schreef:
En kan ik kiezen voor een Duitse hengst, die niet goedgekeurd is bij het kwpn, wat voor papieren krijgt het veulen dan?
Je kan kiezen voor een buitenlandse hengst. Het KWPN hanteert een lijst met erkende stamboeken. Dit zijn stamboeken met een vergelijkbaar fokdoel als het KWPN. Deze lijst kan je vinden op de site van het KWPN. Een veulen van een bij een erkend stamboek goedgekeurde hengst wordt ingeschreven in het A register. Een A register merrie kan vanaf 3-jarige leeftijd worden aangeboden op de stamboekkeuring. De merrie moet voor opname in het stamboek nog voldoen aan de eisen waar haar vader niet aan heeft voldaan. Dit kan zijn op gebied van gezondheid (OC-onderzoek, cornage) en/of prestatie (sport, IBOP of EPTM).
Sommige buitenlandse hengsten hebben zelf al voldaan aan alle eisen. Een merrieveulen daarvan kan bij de stamboekkeuring gelijk worden ingeschreven.
Heeft een merrie aan alle eisen voldaan, dan kan ze ook gewoon de predikaten ontvangen indien ze daarvoor in aanmerking komt (ster, keur, elite)

Een veulen van een:
- niet goedgekeurde hengst ("eigen hengst")
- goedgekeurde hengst bij een niet erkend stamboek (bijv. Barock Pinto of Appaloosa stamboek)
- erkende hengst bij erkend stamboek (erkend is wat anders dan goedgekeurd)
wordt geregistreerd in het B register. B register paarden kunnen niet deelnemen aan keuringen.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 16:51

De dierenarts is vandaag geweest en het zag er volgens haar allemaal goed uit. Ze was wel erg gespannen, maar dat kwam denk ik door mij :P
Het scannen liet ze ook toe, niet schoppen ofzo.
Over een week komt ze weer om te scannen en anders konden ze de hengstigheid opwekken.

Ja, haar vader is Uphill, vm: San Remo en de vader van de grootmoeder is Flemmingh.

Ik twijfelde nog tussen twee hengsten, maar heb mijn keuze gemaakt.. deze is trouwens wel bij het KWPN goedgekeurd en staat gewoon in NL. Met die andere moet je ook exportdocumenten opsturen enz, dat lijkt mij zo'n gedoe.
Ze is nu in juni het meest vruchtbaar, maar stel dat ze niet drachtig wordt bij de eerstvolgende hengstigheid dan probeer ik nog tot eind juli, anders wordt het volgend jaar.

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Re: Voor het eerst een veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:59

Spannend! Met welke hengst zit je in gedachten?

Nu insemineren kan nog wel, maar veel langer moet je eigenlijk niet wachten. Dan komt het veulen namelijk pas heel laat. Persoonlijk zou ik nog even een jaartje wachten, dan kun je nog meer oriënteren want het is niet even een keuze die je na een avondje zoeken maakt. Ondertussen kun je ook meer oriënteren op het gebied van het fokken!

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 23:34

Ik was er al een tijdje mee bezig, vorig jaar eigenlijk ook al, maar m'n familie wilde het eerst niet, nu zijn ze ook enthousiast geworden haha. Heb op sites gezocht van de hengstenhouderijen, filmpjes bekeken en horsetelex om te kijken of er meer zijn met dezelfde afstammeling als mijn merrie. En of die ook weer nakomelingen hebben enz. Erg handig die site. Maar ik vind wel dat fokken voor een deel gokken is... Volgend jaar wil ik ook eens naar hengstenkeuringen, zodat je beter kunt zien hoe ze bewegen ook.
De hengst wordt Glock's Toto jr, dit is onze merrie:

Afbeelding

Afbeelding

De buurman vond de andere pony ook wel geschikt, zijn hier zelfs een paar in de buurt met NF hengsten, maar eerst maar kijken hoe het met ons paard zal gaan.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 19:51

Onze merrie is trouwens net een uurtje geleden geïnsemineerd. Die vrouw vroeg nog of ze niet gek gaat doen, schoppen enzo (blijkbaar doen sommige paarden dit ??) Ze bleef braaf staan. Begon meteen daarna te plassen, staart telkens omhoog toen ze weer in de weide stond en weer opnieuw plassen :D
Ik ben de hele dag al zenuwachtig, maandagochtend komen ze weer scannen of ze de eisprong al heeft gehad. Ei was vanmorgen om half 10 ong 4.5 cm en donderdag 17.00u 3.5 cm. Hoe groot waren ze bij die van jullie op het moment van insemineren?

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Voor het eerst een veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:58

Ik hoop voor je dat het gepakt heeft. Ik zou hierna niet meer insemineren vanwege laat in het seizoen, is het een idee om iemand te zoeken in je omgeving die hier ervaring mee heeft? Zeker als het, voor de merrie de eerste is, is wat extra hulp en kunde niet onhandig ;)

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:17

Wildgirl schreef:
Ik hoop voor je dat het gepakt heeft. Ik zou hierna niet meer insemineren vanwege laat in het seizoen, is het een idee om iemand te zoeken in je omgeving die hier ervaring mee heeft? Zeker als het, voor de merrie de eerste is, is wat extra hulp en kunde niet onhandig ;)

Zo laat is het nog helemaal niet.

Spannend ts! Mooie merrie :D

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 20:27

Volgens de da maakt het weinig uit, in juni en juli zijn ze het meest vruchtbaar.
Ze heeft een grote stal waar eventueel een tussenwand uit kan, mocht het bijv in sept/okt vaak slecht weer zijn.
We hebben veel kennissen hier in de buurt die ook elk jaar fokken of vroegers veulens gefokt hebben. Ik heb dus al eens eerder een veulentje gehad (de merrie dan hihi), maar die was al drachtig toen we haar kochten. Ik dacht dan dat m'n 3 jarige new forest ook wel gedekt kan worden zodat ze samen kan zijn met die andere straks (als alles goed gaat).

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 20:31

Kabayo schreef:
Wildgirl schreef:
Ik hoop voor je dat het gepakt heeft. Ik zou hierna niet meer insemineren vanwege laat in het seizoen, is het een idee om iemand te zoeken in je omgeving die hier ervaring mee heeft? Zeker als het, voor de merrie de eerste is, is wat extra hulp en kunde niet onhandig ;)

Zo laat is het nog helemaal niet.

Spannend ts! Mooie merrie :D


Dankje :)

tiwi1969

Berichten: 7640
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Voor het eerst een veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:55

Spannend hoor, zeker de eerste keer.
Ik heb mijn merrie op 7 juni de eerste keer laten insemineren, juist omdat ik niet zo'n vroeg veulen wil.
Ik heb liever een veulen van 4 maanden in de herfstregens in de wei dan een puk van een week in de natte sneeuw in maart of april.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:02

En wat ga je met de veulens doen?? Je geeft in een ander topic aan dat je al in de stress schiet wanneer een paard al een voetje verkeerd zet en dan nu veulens fokken?? Ik snap werkelijk niet waar je mee bezig bent, echt niet. Elke maand veranderen je plannen , ik hoop dat je goed beseft dat een veulen erbij hebben lopen, of zelfs twee heel iets anders is dan je plannen elke maand wijzigen omdat je weer eens een wild idee hebt. En ik hoop dat er mensen in je zeer naaste omgeving zijn die met merries en veulens om kunnen gaan, vooral voor de paarden.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Voor het eerst een veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:15

Ik snap het ook niet. Je wil ergens in de komende maanden voor lange tijd naar het buitenland om te wonen en studeren.
Kom je terugvliegen om je merrie bij te staan?

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Re: Voor het eerst een veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 01:02

En ik snap werkelijk waar niets van het jaloerse bemoeiachtige gedoe van sommigen hier op bokt zonder mij en m'n familie te kennen. :')

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:13

Gucci_ schreef:
En ik snap werkelijk waar niets van het jaloerse bemoeiachtige gedoe van sommigen hier op bokt zonder mij en m'n familie te kennen. :')


En dit is weer een typische Gucci reactie, meid je doet maar, fok maar veulens enzenz, best.