Mijn pony laat zich niet dekken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 07:00

Ik lees dat jouw merrie thuis alleen staat. Zo'n merrie heeft weinig tot geen hormonen/eisprong.

Ik denk dat je meer kansmaakt als je de merrie een tijd lang bij andere gemeleerde groep paarden zet, waardoor haar cyclus goed op gang komt.

Voorbeeld: bij onze schapen hebben we alleen ooien in de groep. Weinig hormonen, weinig eisprong. In oktober gaan de rammen in een ruime "kooi" tussen de ooien op de wei. Hun aanwezigheid maakt dat de hormonen bij dames op gang komen. In het begin willen ze niets weten van de heren, maar na 2 weken staan ze rondom de kooi te dringen.
Als we dan de rammen loslaten, hebben de dames veel interesse en gaat het dekken gemakkelijk.

Zet je de rammen meteen in de wei, zonder dat de ooien interesse hebben, willen de ooien niet gedekt worden.


Voor de hengst is zo'n afslaande merrie ook gevaarlijk. Je wil als hengstenhouder toch graag je hengst heel houden.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:25

janouk schreef:
Ik lees dat jouw merrie thuis alleen staat. Zo'n merrie heeft weinig tot geen hormonen/eisprong.

Ik denk dat je meer kansmaakt als je de merrie een tijd lang bij andere gemeleerde groep paarden zet, waardoor haar cyclus goed op gang komt.

Voorbeeld: bij onze schapen hebben we alleen ooien in de groep. Weinig hormonen, weinig eisprong. In oktober gaan de rammen in een ruime "kooi" tussen de ooien op de wei. Hun aanwezigheid maakt dat de hormonen bij dames op gang komen. In het begin willen ze niets weten van de heren, maar na 2 weken staan ze rondom de kooi te dringen.
Als we dan de rammen loslaten, hebben de dames veel interesse en gaat het dekken gemakkelijk.

Zet je de rammen meteen in de wei, zonder dat de ooien interesse hebben, willen de ooien niet gedekt worden.
Dit vind ik een verstandig verhaal van een deskundige. /3 :j

Voor de hengst is zo'n afslaande merrie ook gevaarlijk. Je wil als hengstenhouder toch graag je hengst heel houden.

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 20:36

Ennnn... Ze is gedekt!!!
Ik denk dat het toch heeft gelegen aan het spoelen. Dat het van binnen nog niet helemaal hersteld was. Ze is immers ook een week te vroeg hengstig geworden.
Hopelijk is het gelijk raak en kunnen we afwachten tot volgend jaar!

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 20:42

Fijn! Hopelijk is ze direct drachtig.

Wordt ze nog herdekt deze hengstigheid, of hou je het bij 1x? Hier werd er om de dag gedekt, want als ze nog maar in het begin van de hengstigheid zijn, zal het nu nog te vroeg zijn om drachtig te zijn. Tenzij je haar laat "afspuiten", maar dat wordt denk ik maar gedaan na een scan, de eicel moet groot genoeg zijn.

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 20:57

Ze wordt om de dag gedekt. We zijn al vanaf dinsdag om de dag aan het schouwen, maar toen lukte het niet. Nu eindelijk wel! Woensdag gaan we weer!
:)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:16

+:)+

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Mijn pony laat zich niet dekken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:32

Top, ik duim dat ze drachtig is / word