Stamboek paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myhorsepablo
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-03-17

Stamboek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 17:25

Hi, ik kwam hier om meer kennis over paarden te weten en ik wist niet wanneer je een paard een stamboek kan geven of krijgen. Zeg maar, als ik een Welsh pony merrie heb en een Welsh pony hengst. Moet ik dan naar de dierenarts om een stamboek boekje te vragen? Of moet je nog iets speciaals doen met je hengst of merrie? Alvast bedankt voor de antwoorden.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:28

Als je je merrie laat dekken door een ggk hengst, dan krijg je een dekbon mee.. Het eerste deel stuur je op naar het stamboek als je pony drachtig is.. Het tweede als het veulen geboren is.. Op die manier krijg je het stamboekpapier.. Maar bijna overal zijn kosten aan verbonden..

Koper

Berichten: 30317
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:37

Het stamboek bepaalt of een paard wel of niet mag worden opgenomen. De regels zijn verschillend per stamboek. Zo zijn er gesloten stamboeken, waar alleen raszuivere paarden in worden opgenomen. En er zijn stamboeken waar kruisingen bij voorbeeld in het b-register worden opgenomen.

Het is afhankelijk van welk ras of type een paard is bij welk stamboek hij kan worden opgenomen. Voor sommige paarden zijn er meerdere opties. En er zijn ook paarden waar maar 1 mogelijkheid voor is qua opname. Een fjord zal alleen kunnen worden opgenomen in het fjordenpaardenstamboek terwijl je voor een KWPN x anglo-arabier (kruising x kruising) mogelijk meerdere opties zijn. Bijvoorbeeld opname bij het kruisingenstamboek KWPN of bij het kruisingenstamboek NRPS.

Maar in alle gevallen beoordeelt het stamboek of een paard wordt opgenomen. En elk stamboek heeft daar andere richtlijnen voor.

myhorsepablo
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Stamboek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 18:00

Dankjewel :3

Koper

Berichten: 30317
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:01

Er is op bokt heel veel informatie over dit soort onderwerpen te vinden. Je hebt nu dit forum gevonden... veel leesplezier :D