nut keuring veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:47

Inderdaad Sarabande, ik moet met de Royal Dance merrie. Maar al moest ik niet, dan had ik dat wel gedaan. Ik ga namelijk geen energie stoppen in een merrie die niet goed is op de foto, en al helemaal ga ik daar geen veulen uithalen.

Maar mijn Jetset hengstje gaat ook met drie jaar op de foto. Want zelfs in een rijpaard stop ik geen tijd en energie om hem op te leiden als ik niet zeker ben van het feit dat het dier rontgenologisch goed is. Kan je misschien overdreven noemen. Maar mijn ervaring zegt dat het veel geld en frustratie scheelt.



Verder denk ik ook, wat niet weet wat niet deert. Want tuurlijk zal er een percentage zijn wat de fotos niet verstuurd naar het kwpn. Maar ik denk dat de grote meerderheid zijn kop in het zand steekt. En denkt......ach misschien is de merrie niet goed, veulen zal wel best zijn. En daarom gewoonweg niet keurt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:52

Ja Pipo dat neemt toch niet weg dat je niet kan zeggen je hoeft geen PROK merrie als moeder aan te raden.
Juist wel het is een van de weinig kleine zekerheden die je op gezondheid van een merrie hebt, naast hele duidelijk sportprestaties van naaste verwanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:57

Dat ben ik ook wel met je eens Sarabande, alleen vind ik wel. Dat op dit moment te weinig merries prok gekeurd worden, en dat daardoor je een vertekend beeld krijgt. Dus je kan niet oprecht zeggen dat een veulen uit een niet geprokte merrie niet goed is, gewoon omdat te weinig merries geprokt worden.

Daarom vind ik dit advies wel goed, alleen het tijdstip te vroeg.

Inmiddels heb ik van de week de topicstarter al gepbd, dat ik enkele goede tweejarige weet te staan. Deze kunnen gekeurd worden dus dan weet ze zeker dat ze een gezond paard koopt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 02:05

Als je de keuze hebt dan is het verstandig om te kiezen voor de meerwaarde die een PROK merrie biedt, dat is het enige dat ik zeg.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:06

Gurk"]
[quote="sarabande schreef:
Vorige week heb ik mijn 2 1/2 jarige merries laten keuren ook voor de PROK beide zijn goed. .

Hoe kun je dan nu de uitslag al hebben?
[/quote]

Zoals ik in het desbetreffende topic al aangaf
[FA] PROK versus verkoopkeuring
zijn de merries aan huis en met digitale apparatuur gefotografeerd. Binnen 2 minuten na de opname kon je zelf de foto's al zien op de monitor.
Verder kreeg ik direkt een cd en kan zelf kijken of second opinion digitaal opvragen kijk maar bij www.edigit.nl
Dus vandaar!

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:10

Pipo schreef:
Daarom Gurk, vind ik het ook moeilijk om iemand het advies te geven om alleen maar een veulen uit een prokmerrie te kopen.

Over 10 jaar is dat misschien een goed advies, maar omdat bijna geen fokker dat nog doet, kun je best goede veulens kopen bij een niet prokgekeurde merrie.


Eigenlijk vind ik dat je bij bijv. sterpredikaat verplicht moet stellen om de merrie prok te keuren. Weet wel dat ik de mijne eerst laat prokken voor ik deze aanbied.


En als je je merrie een half jaar daarvoor hebt laten keuren dan?
ik vind het wel verstandig om te prokken, maar verplichten , nee dat niet.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:23

maar wat zouden jullie dan doen met een zeer interessant gefokt en kwaliteitsvol sportpaard (keurmerrie) die geen prokcertificaat krijgt omdat ze geringe afvlakking op het kniegewricht heeft , maar wat zeker voor de sport en verkoop geen bezwaar is.
Zouden jullie deze merrie dan inzetten voor de fokkerij ?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:43

Natuurlijk, wel Ruchet, je weet waar het vandaan komt.
Ook een merrie die niet helemaal aan PROK voldoet is wellicht beter dan de gemiddelde merrie. Voordeel van de keuring is dat je weet waar je op moet letten bij het kiezen van de hengst.
Volmaakte paarden bestaan niet (gelukkig)
Proberen zo goed en gezond mogelijk te fokken is een prima uitgangspunt.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:25

Ik heb mijn merrie op 8 jarige leeftijd laten keuren voor het PROK-certifikaat nadat ze op 8 jarige leeftijd op de keuring haar sterpredikaat had verkregen.
Waarom??
In de eerste instantie wilde ik een veulen uit haar fokken voor mezelf.
Aangezien mijn merrie alleen kwpn veulenboek geregistreerd stond wilde ik proberen om haar op te laten nemen in het stamboek.
De inseminatie verliep vlekkeloos ...... na 1x drachtig (april).
Toen op naar de keuring in juni waar ze haar ster predikaat kreeg.
Heel blij was ik ermee ..... drachtig en ster OK dan! nu was ze ook interessanter voor de fok, toch....??
Maar dan wil je meer...... waarvoor fok je????......wat wil je ermee????.....
En toen kwam voor mij PROK om de hoek kijken.
Het werd me afgeraden een 8 jarige die al het een en ander in de springsport had gelopen vanaf 3,5 jarige leeftijd.... weet je het zeker???

Toch doorgezet Schijnheilig
En nu heb ik een merrie die drachtig is de predikaten STER en PROK heeft, geeft me dat de zekerheid op een goed fokproduct???
NEEEEEEE maar mijn veulen komt in mijn ogen uit een 'goede' merrie.... en een goede basis draagt daar een steentje aan bij Lachen