Dekking grote B pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lolini
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-01-09

Dekking grote B pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 11:01

Hallo Allemaal,

Wij zouden graag onze Femke, een grote B pony laten dekken.

Nu vragen we ons af of we er een iets grotere pony voor kunnen gebruiken en zoja hoe groot?!

Kunnen jullie daar wat over zeggen? Femke heeft al eerder een veulen gehad maar toen was ze nog niet bij ons.

Groetjes,
Louise

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Dekking grote B pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:11

Het veulen past zich aan aan de merrie wordt er altijd gezegd. Een grotere hengst op een B pony merrie is dus geen probleem maar om de risico's te beperken zou ik niet meer dan 15cm verschil in stokmaat willen hebben.

Wij hebben ooit een pony gekocht met een veulen aan de voet en weer drachtig. Pony was een Atje en er had een D hengst op gezeten, is beide keren gelukkig goed gegaan maar vond het wel erg spannend.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Dekking grote B pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:14

Ik heb een veulentje gehad van een hengst van 1.62 uit een A Welsh. Dat ging prima. Is uiteindelijk een pony van 1.45 geworden.

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Dekking grote B pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:17

ja en onze oude A pony van 1.16 heeft een veulen gehad van een hengst van 1.70 (Gelderse hengst Parcival). Schijnt een C-pony te zijn geworden. Dit is dan wel een heel extreem voorbeeld en zou ook niet mijn keus zijn geweest.

Hoe groot wil je dat het veulen is? Als je een grote C wilt, zou ik rustig een D pony er op zetten.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Dekking grote B pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:42

Een grote D-hengst levert geen problemen. Zo werkten wij jarenlang met mijn grote B-pony. Soms werden grote C-pony's maar de meesten werden gewoon een D-pony. Nu moet ik wel zeggen dat mijn pony gefokt is geweest voor ponyrennen dus ik zou er niet van schrikken dat er daar volbloed in zat gekruist met Welshbloed denk ik.

mooney

Berichten: 7779
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:49

Ik vind persoonlijk dat als je een veel groter veulen uit je merrie wilt, je beter een veulen kan kopen.

Over het algemeen past het veulen zich aan aan de baarmoeder, dus als je geen uitzondering hebt dan zit je qua bevalling nog wel goed. Maar dat veulen moet dan zodra het geboren wordt opeens flink de lucht in gaan schieten omdat ze wel gewoon 'gemaakt zijn' om groot te worden. Die snelle groei en daardoor ongemakkelijke houding bij het drinken lijken mij niet heel gezond voor de ontwikkeling van botten en spieren, maar ik kan dat niet onderbouwen met onderzoek.
Daarnaast ga je natuurlijk ook sneller uiteenlopen in type als je ouderdieren kiest met hele verschillende schofthoogten. Er is bijvoorbeeld geen paardenras dat lijkt op een Welsh A in type en alleen maar groter is. Dus je loopt ook het risico op een gekke mix van eigenschappen (denk aan hoge benen in combinatie met een relatief korte nek, krijg je ook ellende met graasvoetjes etc).

Ik heb destijds ook getwijfeld, heb een B pony die het erg leuk deed onder het zadel en wilde eerst een grote hengst erop om dan dezelfde kwaliteiten in een iets grotere uitvoering te hebben. Naast dat fokken uiteraard niet zo werkt, heb ik besloten dat ik of ging dekken met een gelijkwaardige hengst of een jonge D pony aan zou schaffen. Omdat je met klein x groot sowieso geen garantie hebt op een veulen dat groot genoeg wordt en vanwege de gezondheidsrisico's die ik niet kan uitsluiten.
Uiteindelijk heb ik besloten te dekken met een even grote hengst omdat ik over ben gestapt op het mennen, maar dat is voor jou niet belangrijk ;)

Lolini
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-01-09

Re: Dekking grote B pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 01:03

Dank voor jullie reacties.

Ik snap wat je zegt Mooney.

Het belang van onze pony staat natuurlijk voorop! En gekke dingen gaan we zeker niet met haar doen. Daar is ze veel te lief voor!

We gaan het nog even weer overdenken!

nogmaals dank!