Fokken op bestelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Fokken op bestelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:38

Ik word er de laatste tijd een beetje kriebelig van. Ik lees steeds vaker topics van mensen die een merrie hebben, maar compleet andere eisen stellen aan het veulen wat ze daaruit willen fokken.(bijv, een veulen willen die 10 cm groter is dan de merrie).
Moet hier niet meer kennis over komen? Ik bedoel, zolang mensen verwachten dat ze bij wijze een veulen op bestelling kunnen fokken, dan gaat er toch iets mis. Ook al is het voor eigen gebruik toch? We willen immers een gezond veulen, maar een paard met een afwijkend exterieur is volgens mij ook gevoeliger voor gebreken lijkt mij?

Ook denk ik dat er meer kennis moet komen over het kleurtjes fokken. Zolang als er gekeken wordt naar leuke kleurtjes, blijft de gezondheid van een goed exterieur ondergeschikt, en dat lijkt me toch niet de bedoeling in de paardenfokkerij? Kijk bijv, naar de hondenfokkerij, leren we daar niks van?

Deze hersenspinsels heb ik al langere tijd, dus ik dacht, ik deel ze eens met jullie. :)

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Fokken op bestelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:45

Ik zie vooral steeds meer komen dat mensen een haflinger kopen om vervolgens liever een fries te willen, dus dekken ze maar met een fries. En dat in 100 variaties. Al die kruisingen...

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:49

_Zsazsa_ schreef:
Ik zie vooral steeds meer komen dat mensen een haflinger kopen om vervolgens liever een fries te willen, dus dekken ze maar met een fries. En dat in 100 variaties. Al die kruisingen...


Dit inderdaad. De meest gekke kruisingen zie ik voorbij komen.

Wij zijn er ook serieus over aan het denken mijn paard te laten dekken. Het zou wel fijn zijn als de hengst wat maat mee geeft, omdat mijn paard zo'n 1.62/1.63 is. Ik verwacht alleen niet dat er een veulen uit komt die straks 1.76 wordt ofzo. :')
Maar 1 die boven de 1.65 uit gaat komen zou wel heel erg fijn zijn, en elke cm extra is mooi meegenomen. :j

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Re: Fokken op bestelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:52

Interessant topic, hier staat ergens in de (verre) toekomst ook nog een veulen voor eigen gebruik op de planning. Dus stipje :)

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:53

Ach ja..je hebt altijd mensen die voor de "leuk" een veulen willen fokken of als opvolger en de serieuzere fokkers. Ik erger me er niet aan maar maak mensen wel bewust als hun dromen/ wensen niet realistisch zijn.

De kennis over fokkerij is er wel, maar het is belangrijk dat degene die wilt fokken zich daar ook in verdiept en daar in heb je altijd verschillende soorten mensen die daar ook op een verschillende manier mee om gaan.

Ik kan er ook niet achter staan als het gaat om gezondheid, vind dat een gezond paard fokken het minste is wat je kunt doen. Je bent wel verantwoordelijk voor het nieuwe leven wat je "creert" en een dier moet wel toekomst perspectief hebben in mijn ogen. {en daarmee bedoel ik, dat ie niet als 7 jarige naar de slager kan omdat ie vol zit met ocd/ artrose etc.}
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 31-01-17 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:56

Ik vindt dat iedereen gewoon moet doen wat die zelf wilt. Altijd die mensen die voor een andere willen bepalen wat goed is.
Ik denk dat de meeste blessures nog altijd komen van de trainingen en de manier van houden. Speelt bouw mee gedeeltelijk wel maar vooral wat je met een paard wil gaan doen en ja als je gewoon lekker door de bossen wil sjezen maakt het niet zoveel uit of het paard "goed" is. Kijken mensen ook zo naar hun eigen partner als ze kinderen willen? Moet dat ook zo goed mogelijk bij mekaar passen om de beste kinderen op de wereld te droppen?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:57

Ik denk wel dat mensen vaak ervaring missen in fokken bij dit soort hersenspinsels.

"Ik wil graag een veulen van mijn merrie want mijn merrie is zo fijn/leuk". Is er ook eentje die ik vaak lees. Men houd dan al geen rekening mee dat het veulen nooit 100% hetzelfde zal zijn als de merrie. En als klap op de vuurpijl doen ze er ook nog eens een hengst van een totaal ander ras op. Waarvan de meest vreemd gebouwde dieren uit voort komen.

Ikzelf word de laatste tijd ontzettend kriebelig van de kleurenfokkerij bij de paints en quarters. Er word alleen nog gekeken naar kleur en of de hengst 5 panel gestest is. Maar exterieur en gebruikersdoel word compleet genegeerd. Niet iedereen doet dat maar ik merk een stijgende trend op.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:08

Joolien schreef:
Kijk bijv, naar de hondenfokkerij, leren we daar niks van?


Ben het wel met je eens inderdaad, Joolien. Omdat je paard een merrie is, en dus in theorie veulens kan krijgen wil dat niet zeggen dat je dat dan ook maar moet doen. En al helemaal niet als je zelf eigenlijk niet tevreden bent over je merrie. Zodra mensen spreken over "fokken om x of y te 'verbeteren' aan mijn merrie" gaan mijn nekharen al overeind staan. Die zelfde mensen kunnen vaak namelijk geen antwoord geven op de vraag welke eigenschappen van de merrie ze juist graag zouden behouden (en dan krijg je dus de haflinger x fries kruizingen).

Echter, de hondenfokkerij is juist vooral in de problemen gekomen doordat ze continu alléén maar op één en het zelfde uiterlijk fokten. Bovendien heeft men geprobeerd de bochten af te snijden door inteelt toe te passen (met inteelt kun je kenmerken sneller verankeren dan door 'gewoon' op een gezonde manier te fokken).

Daarom ben ik dus niet tegen kruisen. Juist door te kruisen breng je genetische variatie (en daarmee een hogere weerstand) toe in een populatie. Uiteraard moet dat wel met beleid worden toegepast, want niemand wordt gelukkig van een kruising Fjord x Arabier (met lange arabierenbenen en een korte fjordenhals, welke vervolgens op 8-jarige leeftijd al met pensioen kan omdat hij zelfs met grazen vreemde houdingen aan moet nemen omdat hij anders niet bij het gras kan - met zwaardere slijtage tot gevolg). Maar het toepassen van 'lijnteelt' zoals in de paardenfokkerij toch wel redelijk gebruikelijk is, is toch echt niet meer van deze tijd.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:28

Joolien schreef:
Ik word er de laatste tijd een beetje kriebelig van. Ik lees steeds vaker topics van mensen die een merrie hebben, maar compleet andere eisen stellen aan het veulen wat ze daaruit willen fokken.(bijv, een veulen willen die 10 cm groter is dan de merrie).
Moet hier niet meer kennis over komen? Ik bedoel, zolang mensen verwachten dat ze bij wijze een veulen op bestelling kunnen fokken, dan gaat er toch iets mis. Ook al is het voor eigen gebruik toch? We willen immers een gezond veulen, maar een paard met een afwijkend exterieur is volgens mij ook gevoeliger voor gebreken lijkt mij?

Ook denk ik dat er meer kennis moet komen over het kleurtjes fokken. Zolang als er gekeken wordt naar leuke kleurtjes, blijft de gezondheid van een goed exterieur ondergeschikt, en dat lijkt me toch niet de bedoeling in de paardenfokkerij? Kijk bijv, naar de hondenfokkerij, leren we daar niks van?

Deze hersenspinsels heb ik al langere tijd, dus ik dacht, ik deel ze eens met jullie. :)


Een veulen fokken dat 10cm groter is, vind ik niet zo heel onrealistisch meer eigenlijk. Je zal maar zo'n firstborn van 1.61m hebben uit een lijn die over het algemeen groot fokt. Dan is 1.71m niet zo'n rare gedachte hoor.

De gezondheid van een goed exterieur ondergeschikt is volgens mij een niet-Nederlandse zin. Maar ik neem aan dat je het fundament bedoelt? Een goed fundament vermindert een hoop risico's die kleven aan scheven voeten etc. Dat ben ik het namelijk wel met je eens, daar moet gewoon naar gekeken worden.

Maar ik zie niet het probleem zoals jij het schetst. Ik lees veel mensen hier op Bokt die zich inlezen en wel degelijk iets aantrekken van een ander die ze wijst op een verkeerde denkwijze e.d.

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:40

Fokken om te verbeteren, wordt zo vaak gebruikt en gepropageerd. Anders heet het "vermeerderen" volgens die mensen en dat zou slecht zijn.
Willen verbeteren, daarmee wil je zeggen dat het dier wat je hebt, niet goed genoeg is. Waarvoor eigenlijk goed genoeg? voor zichzelf? of...
Ik vind het eigenlijk belangrijker dat een merrie toe is aan een veulen, dat ze alles wat hoort bij paarvorming mag beleven met een hengst van haar keuze in alle rust en gedurende langere tijd. (althans niet eentje die ze niet wil) Dat ze mag genieten van de relatie, het dragen van het veulen en het verzorgen ervan.
Maar ja, die droom is niet weggelegd voor de meeste paarden. Gelukkig wel voor mijn shetlander merrie, hengst en hun twee zonen.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:04

josien_m_ schreef:
dat ze alles wat hoort bij paarvorming mag beleven met een hengst van haar keuze in alle rust en gedurende langere tijd. (althans niet eentje die ze niet wil).

Interessante gedachtegang. Hoe pas je dat in praktijk toe?
Helaas ws. niet toepasbaar voor de meeste merrie-eigenaren

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:41

Als je niet fokt om te verbeteren moet je er niet aan beginnen. Nee, dat zegt niet dat je merrie niet goed genoeg is, maar het eerste perfecte paard moet ik nog zien :D

Naar mijn mening is fokken het 'tweaken' van je moederlijn. Achter een goede merrie zit een goede moederlijn met sterk verankerde eigenschappen... ken je moederlijn en ken je merrie. Van daaruit verder studeren en dan wordt 'op bestelling' heel zo'n gekke gedachte nog niet.

Ben het eens met de OP. Zo veel mensen die denken dat een hengst toverballen heeft -O- Ik heb altijd geleerd 'breed equal to equal', dan is je resultaat relatief voorspelbaar en krijg je zo min mogelijk nare verrassingen (te lange benen voor de rest van het paard etc).

Je doet er helaas weinig aan. Fokken voor eigen gebruik echt geen moeite mee, maar inderdaad lees je in en zet een veulen op de wereld dat alle kansen heeft in het leven. Pech kun je altijd hebben maar met gezond verstand is ook een hoop te voorkomen. En als je heel veel wilt veranderen aan je merrie.....heb je de verkeerde merrie gekocht :D altijd beginnen met een merrie die je doelen zo dicht mogelijk benadert. Juist omdat je met een hengst kleine dingetjes toe moet gaan voegen aan je moederlijn....

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:10

GreaseMonkey schreef:
josien_m_ schreef:
dat ze alles wat hoort bij paarvorming mag beleven met een hengst van haar keuze in alle rust en gedurende langere tijd. (althans niet eentje die ze niet wil).

Interessante gedachtegang. Hoe pas je dat in praktijk toe?
Helaas ws. niet toepasbaar voor de meeste merrie-eigenaren


Natuurlijk is het wel toepasbaar! Laat je fantasie maar werken en ontdek wat wel zou kunnen.
Vergt alleen wel een héél ander benadering door de mensen! Respect voor het paard en zijn of haar recht op eigen levenskeuzes.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:57

Alsof er hier ook maar iemand te vinden is, die 100% goed fokt.

Ieder zijn eigen, hoor. Iedereen mag helemaal voor zichzelf bepalen wat hij/zij goed vindt en met welke merrie men wil vermeerderen. Niemand hier op bokt die zo fantastisch is dat hij een ander mag zeggen of die goed of fout bezig is.

Nagenoeg iedereen die inlogt op bokt en veulentjes creëert bij zijn/haar merrie, is aan het vermeerderen. En de mensen die wel werkelijk serieus fokken (in de ogen van een ander!), hebben helemaal dit soort topicjes op bokt niet nodig. Dus tja...

Erger je niet, heb er gewoon lol aan en help die mensen gewoon een beetje.
Alleen uit ervaring zal men leren wat goed en wat handig is (voor hun zelf!) en dat geldt ook voor fokkerij. De markt is wat dat aangaat gewoon genadeloos - halfbakken vermeerderproducten kosten geld en brengen niets. Dan leer je het als merriehouder vanzelf af om in het wilde weg wat te laten dekken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:00

Tigra_ schreef:
Ik vindt dat iedereen gewoon moet doen wat die zelf wilt. Altijd die mensen die voor een andere willen bepalen wat goed is.


Dit is echt geen argument voor dit probleem, iets doen wat je zelf wil is prima tot er een ander bij betrokken is. In dit geval een merrie die (bijvoorbeeld) een veel te groot veulen moet uitpersen of een veulen dat op de wereld wordt gezet omdat het leuk is maar ondertussen ook (mogelijk) vanalles onder de leden heeft.

Nee ik zeg niet dat alles per definitie helemaal slecht is, maar het wordt wel zorgwekkend op het moment dat een leuk kleurtje en een mooi formaat belangrijker is dan gezonde ouderdieren

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:05

En wat te denken van de mensen die "voor de leuk" een veulen fokken uit een kruising bv en dat veulen zal AAALLTIJDDDD bij ze blijven...totdat ie na een jaar te koop staat en ze het fokprodukt aan de straatstenen niet kwijt kunnen . (Nee dat snap ik, moet je maar net een liefhebber voor vinden)
En dat vind ik zo triest voor het oh-zo-gewilde veulen, waarvan je dan maar moet afwachten waar het uiteindelijk eindigt :o fok je daar dan voor??

Anoniem

Re: Fokken op bestelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:11

Ben het deels wel met je eens , maarehhh..... We hebben de mensen fokkerij ook nog lang niet op orde, dus voordat we dat bij dieren wel hebben :D

De meeste mensen doen in iedergeval een poging , dat vind ik al heel wat. Ik snap die drang naar vreemde kruisingen ook niet , maar aan de andere kant, veel van de huidige rassen zijn oorspronkelijk ook een kruising. We ontwikkelen ons door te experimenteren, niet perse goed voor het individu, maar vaak wel voor de populatie . Een enigszins mislukt veulen uit een kruising wordt hoogst waarschijnlijk niet verder mee gefokt.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:36

@MariekeB..dat is ook weer zo natuurlijk :D maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel.
En helemaal in het "minipaarden gebeuren" waar bijzonder vaak niet echt goed wordt nagedacht over het op de wereld zetten van een veulen. (want ja je kunt ze zo lekker stapelen he) ;)