hoe vind je nou een (ijslander) dek hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

hoe vind je nou een (ijslander) dek hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 18:17

hallo,

helemaal niet seriues hoor dit nog, maar ik was gewoon een beetje aan het rondneuzen voor als ik troy zou willen dekken.
Troy is half ijslander dus een ijslander lijkt me leuk. maar hoeft geen papieren en een perfecte stamboom te hebben.

Tuurlijk kan je kijken bij echte ijslandse dekhengsten maar ik zoek meer gewoon een simpele ijslander...

hoe vind je zoiets dan?
en waar moet je op letten?
Troy is donkerbruin, hoe weet je nou wat dominant enzo is voor kleur?

gewoon nieuwsgierigheid dit...
groetjes lindsay

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...


Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:19

Wat zijn de ouders voor kleur, en het liefst hun ouders ook? Dan kan je het wel een beetje uitzoeken.... Anders moet je het ff op FA zetten, kunnen ze zo uitrekenen wat voor kleur je krijgt bij wat voor hengst

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 18:25

ohww ja op fa dat is natuurlijk veel handiger:)
dank je wel voor de info!

maar hoe kom je aan zo'n hengst is de grote vraag??

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:28

Dat zou je ook op FA kunnen vragen. Heb je al gevraagd of een van de moderators het kan verplaatsen?

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:37

moet je even op t rode uitroepteken klikken als je t wil verplaatsen.
je zou ook op eenmaal andermaal een hengst ter dekking kunnen vragen!

Faber quisque fortunae suae

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:56

De meeste (zo niet allemaal) hengsten die NSIJP (ned. stamboek voor ijslandse paarden) www.nsijp.nl geregistreerd zijn, zullen geen niet-hele ijslanders dekken. Bovendien is het dekgeld gauw 500 euro of meer.

Wel kun je het misschien proberen via het IFIJP (een alternatief stamboek die minder waarde hecht aan afstamming, sportkwaliteit en papieren maar gewoon leuke recreatiebeestjes wil fokken. http://home.wanadoo.nl/ifijp/ en http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/ponyp ... ex-is.html

Of het een slim plan is kan ik zo niet beoordelen. Kijk in ieder geval goed naar je gebruiksdoel van het toekomstige veulen. Zoek dan een hengst die daar op aansluit en qua exterieur en beweging je merrie verbetert.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:40

Ik ken iemand die een hele leuke kruising IJslander x Tennessee Walking Horse heeft (een zgn. IJswalker Haha!). Beide zijn het gangenpaarden, dit paardje schijnt erg comfortabel te rijden.

Ik verplaats je topic overigens even naar FA, daar is het beter op zijn plaats.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 22:55

Wat dimmelim zegt is inderdaad een belangrijk puntje van aandacht. Zowiezo goed gekeurde hengsten dekken vrijwel geen onzuivere IJslanders.

Dan kom je uit bij een onzuivere hengst, of een afgekeurde of laaggekeurde hengst van mensen die hier geen problemen mee hebben.

Bedenk ook een beetje of je op meerdere gangen wil fokken. Dan is het namelijk handig om rekening te houden met de gangenaanleg van zowel je eigen paard als de hengst.

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 16:04

Ja ik dacht al dat je niet zomaar kon laten dekken,
mijn pony is helemaal niet zuiver, en ook ee kruising maar het leek me gewoon leuk om er een ijslander pappie op te zetten...

daarom zei ik al het hoeft geeen hele goede met mooie papieren hengst te zjijn,omdat mij pony geen papieren heeft is dit toch niet va belang.

de gangen enzo maakt niet uit,mijn pony heeft dan wel 4 gangen, maar as ze een veulentje heeft mag het ok gewoon een drieganger zijn!

het veulentje word ook gewoone cht een recratie pony en niet gebruikt voor sport of wedstrijden. als het maar gezond en gelukkig is Haha!

heeeft iemand nog andere sites of links ofzo? of toevallig een kennismet een misschien ook halve ijslander hengst?

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brigitte_D, IASCrawler, xemmafalcon en 67 bezoekers