hoe erfelijk is bont?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 01:40

Ah! Khalvin! Wat een kanjer! Hij is trouwens Champagne, Amber Champagne wel te verstaan, dus Bay (bruin) met daarop de Champagne gen. De Champagne gen zal hij 50% doorgeven, net als jouw Bonte ook 50% bont door zal geven.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 02:14

jeddah schreef:
Ah! Khalvin! Wat een kanjer! Hij is trouwens Champagne, Amber Champagne wel te verstaan, dus Bay (bruin) met daarop de Champagne gen. De Champagne gen zal hij 50% doorgeven, net als jouw Bonte ook 50% bont door zal geven.

ik had m van jou via een ander forum en ik heb zijn veulens geizen van amber champagne bont tot bruin palomino en smocky zwart, ben alleen bang dat hij iets te ver weg staat anders zou ik ermee dekken Lachen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 02:28

Als ik Jeddah weer zou laten dekken zoeu hij zeker op mijn lijstje staan!!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:20

Jeetje wat is dit allemaal moeilijk zeg!!

Ik heb een vraagje: ,mijn merrie is bijna helemaal wit maar met zwarte vlekken, Tobiano dus?

Papa is driekleur bont, zie www.tinkerhoeve.nl bij Hengsten en dan Pablo
Is dat ook Tobiano?


En wat komt eruit? Een bruin veulen!! Zie de foto van Maddox, ze heeft 3 witte benen, eentje zit zwart doorheen. Haar witte benen lopen hoog door en zijn helemaal kartelig aan de bovenkant. Verder een grote bles en witte haren of haar buik. Is dit Overo?

Dus Tobiano X Tobiano kan Overo geven?

En als ik met dit veulen wil fokken en ik wil er een Tobiano uit hebben, wat moet ik er dan opzetten?

Foto moeder en dochter:

Afbeelding

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:47

Hoi Esme, ik de foto jammer genoeg niet zien!
Het kan zijn dat het veulen minimaal Tobiano is, aar kan ook zijn dat ze een Sabino is. De meeste Tinkers zijn namelijk niet gewoon Tobiano, maar Tovero's en dragen ook de Sabino gen.

Als het veulen minimaal tobiano zou zijn, dan kan je er gewoon tobiano's uit fokken, ook met een niet bonte hengst. Als ze Sabino is zul je een Tobiano hengst moeten gebruiken om ene tobiano te fokken.

Je kan me de foto ook emailen als je wilt cor.al@hccnet.nl

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:25

Zijn de meeste tinkers tobiano's dan? Wat is Spix eigenlijk Verward

Afbeelding

Hij heeft hele klein plekje wit in een plaat van het bruin zitten Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:08

Ja, de meeste zijn Tobiano, veel zijn Tovero, dus een combinatie van Tobiano en Sabino. Spix ziet er uit als een Bruin/Tobiano, maar Tobiano kan heel erg goed het Sabino gen verstoppen, aangezien de Sabino's vaak hoge witte benen hebben, naar binnen oplopend, en de Tobiano nog hogere witte benen hebben, dus je "ziet" de Sabino daardoor niet.
De Sabino is vaak wel te zien op het hoofd, een Tobiano heeft ene "normale" aftekeing op het hoofd en Sabino vaak een zeer brede bles.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:13

Esme_27 schreef:
Jeetje wat is dit allemaal moeilijk zeg!!

Ik heb een vraagje: ,mijn merrie is bijna helemaal wit maar met zwarte vlekken, Tobiano dus?

Papa is driekleur bont, zie www.tinkerhoeve.nl bij Hengsten en dan Pablo
Is dat ook Tobiano?


En wat komt eruit? Een bruin veulen!! Zie de foto van Maddox, ze heeft 3 witte benen, eentje zit zwart doorheen. Haar witte benen lopen hoog door en zijn helemaal kartelig aan de bovenkant. Verder een grote bles en witte haren of haar buik. Is dit Overo?

Dus Tobiano X Tobiano kan Overo geven?

En als ik met dit veulen wil fokken en ik wil er een Tobiano uit hebben, wat moet ik er dan opzetten?

Foto moeder en dochter:


Hier is de foto die Esme_27 me heeft gestuurd:
Afbeelding

Het veulen lijkt mij Bruin/Sabino, heeft een brede bles en hoog, van binnen oplopende witte benen.
Een minimale Tobiano heeft meestal, maar niet altijd, 4 witte benen, deze heeft er 3 dus ik denk niet dat het de Tobiano gen draagt, ook zijn de witte benen van een Tobiano van boven mestal vrij recht "afgeneden" terwijl deze duidelijk oplopen.
Wil je uit dit veulen straks een Tobiano fokken zou ik naar een Tobiano hengst gaan.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:43

Dank je Jeddah Ach gut

Het ene zwarte been is net boven de kroonrand wel wit trouwens. De hoef van dat been is ook gewoon wit. Je ziet het niet goed op deze foto.
En wat is mijn merrie nu? Want die heeft net zo'n brede bles..
En waarom is het veulen nou precies geen overo?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:46

Het veulen is Sabino, wat nog onder de noemer Overo valt, maar eigenlijk moeten de "overo's" apart genoemd worden, dus Frame, Sabino en Splash.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:48

Spix z'n koppie heeft een "gewone" bles denk ik Haha! Vermoedelijk dus een tobiano ... En laat Esme_27 net zoéén nodig hebben dan op een bont veulen te fokken met tijd, right? Haha! Schijnheilig

Afbeelding

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:38

Ik zit al een tijdje mee te lezen, vind dit toch altijd heel interessant.
Nu heeft er eens iemand naar mijn pony staan kijken, die naar zijn eigen zeggen veel wist van bontpatronen, maar hij kwam er niet helemaal uit, omdat er volgens hem meerdere patronen inzaten.
Hij is overwegend zwart, en op het gezicht duidelijk tobiano. De vlekken kruisen de rug, en hij heeft een vrij smalle bles, naar onder breed uitlopend. Zijn bles stopt tussen de neusgaten, hij heeft een witte kin, en een grote keelbles. Ook onder zijn buik heeft hij een witte vlek, en verspreide witte haren. In zijn liezen/flanken is hij stekelharig. Zijn kont is wit, met een zwarte vlek om zijn staart en dus ook een zwarte staart.
Volgens diegene had hij wel een 'skunktail', ik neem aan dat hij daar de witte haren bij zijn staartwortel mee bedoelde.
Verder heeft hij voor 2 witte benen tot de knie, beide achter oplopend en met hele 'rafelige' randen, achter hele witte benen.

Afbeelding

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:52

Naar jouw beschrijving zou ik zeggen dat hij een Tobiano is die ook Rabicano is. Over Rabicano is al eerder een topic geweest: [WN] Rabicano

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:45

jeddah schreef:
Naar jouw beschrijving zou ik zeggen dat hij een Tobiano is die ook Rabicano is. Over Rabicano is al eerder een topic geweest: [WN] Rabicano


Ik heb dit hele topic doorlezen en kom tot de verbluffende vaststelling dat m'n zeikmerrie die nu bij Lonneke verblijft (en te koop is alweer overigens ) deze kleurstelling heeft. We dachten dat ze stekelharig was maar het wit aan 'r staart past daar eigenlijk niet bij. Altijd gedacht dat het nog wel weg zou gaan ... Blijkt het dus een kleurstelling te zijn Bloos De pony is overigens donkerbruin tegen het zwart aan met enkel een kolletje als aftekening maar dus op de flanken stekels uitlopend naar de rug toe en witte haren "op" 'r staart.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:19

Leuk he? Kleuren!! Het is niet echt een "bont patroon", Rabicano, maar valt onder de patronen met witte haren, zoals Roan, Schimmel en Frosty.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:54

Dat had ik al uit de tekst van de link uitgemaakt . Ik wist niet dat het een naam had, wel grappig dat m'n zeikmerrie (wel, Lonnkes zeikmerrie nu Haha! en binnenkort weer van iemand anders vermoed ik) een "skunktail" heeft *LOL* Is dat gen dominant aanwezig?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:34

Een kennis van mij heeft een bont minihengstje gekocht. Daarvan zijn twee zwarte, een bruine en twee vosjes van drachtig. Allemaal uitgerekend in april en ik ben heeeeeel benieuwd wat dat gaat worden!

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 01:50

Ik vraag me ook af hoe deze kleur kan ontstaan, en of het genetisch gezien eigenlijk wel bont is. Vond het wel heel erg apart.
Afbeelding

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 01:53

Dat is ook erg apart en wordt niet als "kleur" of "patroon" gezien. Het komt weleens voor dat een gedeelte wit in een vlek op een bont paard "geroaned" is, dus ook donkere haren heeft, wordt ook Roan Patch genoemd, men denkt dat dat bij deze IJslander overdreven gebeurd is.
Dat ik weet is dit ook een van de enige afbeeldingen van dit soort op het internet of in de boeken, gewoon een raar "foutje" maar wel leuk!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 10:24

En dit Jeddah, hoe noem je dit? Op z'n ene kant heeft onze shet deze aftekening en aan de andere kant is hij "gewoon" bont.

Afbeelding

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:21

Tis moeilijk zo van een foto sonjabelgium, lijkt haast wel alsof ie ook Appaloosa is... ken je deze pony? Hoe zien zijn hoeven eruit? En zijn/haar geslachtsdelen?

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:06

We hebben een Tinker op stal met 2 oplopend witte achterbenen, een vlek onder haar buik, een brede, grillige bles met een zwart "duppie" er in en achter elk oor een wit vlekje, verder is ze zwart en heeft ze 1 of 2 bruine vlekjes op haar flank.
Wat is dit voor paard?
Ik dacht altijd Tobiano, maar ga nu twijfelen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:45

Zo te lezen is ze Sabino en geen Tobiano.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 15:54

Ah, maar maken die bruine plekkies dan niets uit?
Is ze dan toevallig 3kleur (ook al beslaan die plekkies samen hooguit 5-10 cm oppervlakte)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:08

jeddah schreef:
Tis moeilijk zo van een foto sonjabelgium, lijkt haast wel alsof ie ook Appaloosa is... ken je deze pony? Hoe zien zijn hoeven eruit? En zijn/haar geslachtsdelen?


Ja, ik ken de pony Haha! Hij staat hij in de stal
Het is een ruintje en veel van z'n "ventje" heeft ie nog niet laten zien (hebben 'm nog maar sinds november). Wat ik gezien heb is gewoon zwart (ligt in de zwarte vlek op z'n kont). Z'n hoeven zijn wit in hoofdzaak, er zitten streep/vlek-achtige verkleuringen in het wit maar lichter dan de duidelijke aftekening van de tinker z'n hoeven die echt zwart/wit zijn, het lijkt wel een andere tint van wit te zijn Verward. Zal ze 's van dichterbij moeten onderzoeken *LOL*. Speciaal beestje hoor Haha! Maar zoooooooo lief Lovers
Hoe twijfelachtig kan het appaloosa-gen doorkomen Clown Lips are sealed