Fokken van een goed sportpaard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:01

Persoonlijk zou ik liever op exterieur inleveren dan op beweging. Door de juiste training en dus bespiering kan een paard met een minder exterieur zeer mooi worden.

Dat van het niet passen van de ruiter op een paard ben ik volledig met je eens. Op rijtechnisch is daar een goede discussie over.

gomir

Berichten: 25549
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:05

Karakter moet in orde zijn, als ze niet willen springen kunnen ze nog zo goed zijn, maar dan krijg je ze er niet over

Springkwaliteit vind ik ook absoluut belangrijk.

Exterieur moet functioneel zijn, maar bloedmooi hoeft voor mij niet.
Beweging vind ik ook voor een springpaard belanrijk, maar het heeft geen prioriteit. Correct lopen is een pre, maar spectaculair hoeft het zeker niet. Ik wil alleen wel graag een goede galop

Ik zou dus het eerste toeleggen op exterieur en daarna beweging.

Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:07

Pipo schreef:
Toevallig ben ik zaterdag nog bij echte paardenmensen geweest. Iemand die zielsveel van haar fokproducten houd. Die dieren worden prima opgefokt, met gewoon boerenverstand. Alle paarden zijn daar rontgenologisch goed, en zien er super uit.

Daarom vind ik ook niet Toedeledoki dat je kunt zeggen dat de manier van opfokken tegenwoordig zorgt voor problemen.

Ik kan mij nog goed herinneren dat er een jaar of 15 geleden bij de meeste opfokbedrijven niet eens de mogelijkheid was om ze winters buiten te hebben.

De kennis is stukken meer groter dan 30 jaar geleden, en daardoor staan paarden in de opfok gewoon buiten. TEnminste de mijne wel! Ook in de winter.

Ik denk juist dat de problemen liggen bij de snelheid waarop de ruiters willen presteren. Daarmee rij je in mijn ogen de paarden kapot.

Het is voor de handel doodnormaal dat een paard op 5 a 6 jarige leeftijd Z dressuur is of Z springen.

ik zeg toch ook dat erook opfokbedrijven zijn die de paarden te weinig beweging geven,maar dat wil niet zeggen àlle bedrijven,ze halen alleen wel het gemiddelde van de leeftijd naar beneden en over de totale verzorging van een paard heb ik het uitvoerig gehad,uiteraard mag je een paard niet overvragen,ik bedoel met een goede ruiter niet perse een ruiter die heel hoog rijdt maar die met gevoel en verstand met zijn paard omgaat,ikwas slechts verbaast dat niemand kon begrijpen dat zoveel paarden stuk gaan terwijl nu toch wel veel mensen het met me eens zijn.gelukkig maar,hoe meer mensen hier over nadenken des te beter voor de paarden.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:08

Pipo schreef:
Persoonlijk zou ik liever op exterieur inleveren dan op beweging. Door de juiste training en dus bespiering kan een paard met een minder exterieur zeer mooi worden.


Ja ik bedoel eigenlijk met exterieur niet zo zeer bespiering, maar meer mooi hoofd, uitstraling enzo. Het is moeilijk uit te leggen maar het moet om een bepaald gevoel gaan wat een paard bij je teweeg kan brengen dmv uitstraling. Ik denk Pipo zo'n gevoel toen jij je Royal Dancertje voor het eerst zag ........... Haha! Dus eigenlijk is dit puur persoonlijk natuurlijk ......

Het is natuurlijk wel zo dat een paard met bespiering veel mooier kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:11

Maar uitstraling kan je er toch aanrijden? Tuurlijk kan dat niet met een extreem lelijke knol. Maar een paard met een beetje correct exterieur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:12

Toedeledoki schreef:
ik zeg toch ook dat erook opfokbedrijven zijn die de paarden te weinig beweging geven,maar dat wil niet zeggen àlle bedrijven,ze halen alleen wel het gemiddelde van de leeftijd naar beneden en over de totale verzorging van een paard heb ik het uitvoerig gehad,uiteraard mag je een paard niet overvragen,ik bedoel met een goede ruiter niet perse een ruiter die heel hoog rijdt maar die met gevoel en verstand met zijn paard omgaat,ikwas slechts verbaast dat niemand kon begrijpen dat zoveel paarden stuk gaan terwijl nu toch wel veel mensen het met me eens zijn.gelukkig maar,hoe meer mensen hier over nadenken des te beter voor de paarden.


Gelukkig zijn we het eens. Heb ik nog een zeuriets....zou je alsjeblieft met leestekens en hoofdletters willen typen. Dat leest wat makkelijker.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:15

Pipo schreef:
Maar uitstraling kan je er toch aanrijden? Tuurlijk kan dat niet met een extreem lelijke knol. Maar een paard met een beetje correct exterieur?


Nee vind ik niet, uitstraling heeft een paard of niet. Zelfde verhaal als bv bij Idols, Jury: je zingt goed maar uitstraling is 0,0 ..... jammer dat heb je of je hebt het niet Haha! Haha!

Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:29

Ja,maar toch is het persoonlijk,welk paard uitstraling heeft en ik vind bij veel paarden,wanneer ze er mooi aanstaan ze vaak uitstraling krijgen,kijk maar naar Bonfire.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:31

Ja het is ook persoonlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:33

Toedeledoki schreef:
Ja,maar toch is het persoonlijk,welk paard uitstraling heeft en ik vind bij veel paarden,wanneer ze er mooi aanstaan ze vaak uitstraling krijgen,kijk maar naar Bonfire.


Dat bedoelde ik ook te zeggen Haha!

(
leest een stuk prettiger toedeledoki OK dan!

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:35

Als ik Bonfire op stal zou zien zou ik er anders zo voorbij lopen .....
Aan het werk is dat natuurlijk weer een ander verhaal *LOL*

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:51

Is karakter ook niet een persoonlijke mening?

Ik fok met pony's maar het zijn geen kinderpony's.
In de omgang zijn mijn cobs erg braaf (een enkele eenkenning) en zit er echt geen kwaad in.
In het werk moet je met de enorme werklust om kunnen gaan.
Niet iederen kan dat, zeker kinderen niet en bv. beginnende menners.
Dus aan die mensen verkoop ik geen cobs. Zij zouden het waarschijnlijk een "slecht" karakter vinden door het overijverige en soms wat drammerige karakter.
Voor de mensport bv. is dat juist zeer gevraagd. Dan heet het ineens werklust en "door het vuur gaan" voor de menner/ruiter.
Maar je moet de rust erin zien te krijgen wat soms lang kan duren.
Heb je dat geduld niet of kan je daar niet mee omgaan, moet je bij mij geen cob kopen Knipoog

En hoeveel van het karakter van de hengst zie je in de nakomelingen terug?
Persoonlijk denk ik dat dat heel erg weinig is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:55

MarijeR schreef:

En hoeveel van het karakter van de hengst zie je in de nakomelingen terug?
Persoonlijk denk ik dat dat heel erg weinig is...


Denk dat veel ruiters van Jazz nakomelingen daar anders over denken. Ik vind dat persoonlijk hele fijne paarden. Maar je moet er wel mee omkunnen gaan.

Die zijn stuk voor stuk bloedjevlug.

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:55

Pipo schreef:
Omdat natuurlijk geen enkel paard perfect is, en geen enkele hengst perfect zul je nooit het meest ideale kunnen vinden als je fokt. Maar mijn vraag is: Waar doe je het eerste concessies in?

- Karakter
- Exterieur
- Beweging
- Springvermogen

Dus als je op zoek gaat naar een partner voor je merrie, op welk punt zul je als eerste toegeven als bijv. een hengst geschikt blijkt te zijn?

Graag met argumenten Haha!


Uit deze vier kies ik voor exterieur, mits niet te veel in tegenspraak met mijn merrie(s).
Bij een veulen voor mijzelf doe ik absoluut geen concessie op afstamming.
De hoogte van het dekgeld is voor mij ook geen criterium, de weg naar volwassenheid is lang en daarbij valt het dekgeld vaak erg mee in het totale kostenplaatje.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:10

Momenteel is er trouwens een enquete verspreid onder alle ZZGP ruiters over wat voor jou en je paard het belangrijkste is waardoor je tot op dat niveau gekomen bent. Dus karakter/instelling of gangen, exterieur etc.

De enquete was i.o.v. KWPN en de bedoeling is dat ze hier bij het keuren meer rekening mee gaan houden ...... De uitslag zal over enige tijd wel in IDS te lezen zijn.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:13

Pipo"]
[quote="MarijeR schreef:

En hoeveel van het karakter van de hengst zie je in de nakomelingen terug?
Persoonlijk denk ik dat dat heel erg weinig is...


Denk dat veel ruiters van Jazz nakomelingen daar anders over denken. Ik vind dat persoonlijk hele fijne paarden. Maar je moet er wel mee omkunnen gaan.

Die zijn stuk voor stuk bloedjevlug.
[/quote]
Maar waarom zijn ze dan bij embryo transplantatie gestopt met het gebruik van (relatief goedkope) draver en koudbloed merries?
Omdat de veulens zich teveel naar het karakter van de pleegmoeder gingen gedragen wat in dit geval dus niet gewensd was bij sportpaarden.

Ik ken van 1 van mijn merries 3 generaties merries daarvoor. Allemaal hetzelfde karakter. Veel werklust, rillerig op het lijf maar bom-proof.
En dat terwijl er gebruik gemaakt is van nerveuze hengsten en zelfs een keer een hengst die geen eerlijk karakter had.
Maar de nakomelingen lijken qua karakter allemaal op hun moeder, oma of overgrootmoeder.

En het Amor verhaal...
Als iemand een Pietje x Klaasje x Amor heeft, en hij kijkt een keer vreemd uit zijn ogen dan is dat het rare karakter van Amor.
Nou dan heb ik zeker vreemde paarden gehad? Heb gewerkt met 2 Amor merries en een Amor kleinzoon gehad en ze waren allemaal mak, braaf en ze hadden werklust Verward

Wat ik bv. bij de cobs wel zie, is dat bepaalde bloedlijnen "heter" zijn dan andere lijnen. Maar dat komt waarschijnlijk door het verschil in gebruik waar ze soms al generaties voor worden gefokt.
Een cob die gefokt is bij een fokker die zich al generaties toelegt op de rij-eigenschappen zal qua karakter erg verschillen met bv. een cob die generaties lang gefokt is op tuig of show eigenschappen.
En ook qua exterieur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:17

Marije, ik zeg duidelijk dat ik het heel prettige karakters vind. Maar ik weet dat er mensen zijn die dat vlugge niet fijn vinden.

Alle paarden van Jazz, Amor of weet ik veel welke hengst hebben een moederlijn. En daarnaast is een stukje opvoeding ook iets wat meespeeld.

Toen Jazz keur verklaard werd, stond er in de strengen ook een artikel, en daar werd wel bij vermeld dat de nakomelingen wat moeilijker hanteerbaar waren.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:39

Pipo schreef:
Alle paarden van Jazz, Amor of weet ik veel welke hengst hebben een moederlijn. En daarnaast is een stukje opvoeding ook iets wat meespeeld.

Hier gaat het mij om, is het karakter van een hengst zo belangrijk dat je daar je hengstenkeuze deels vanaf laat hangen?
Voor mij is dat dus een onderdeel wat aan een hengst het minst belangrijk is.
Omgekeerd zou ik niet fokken met een merrie waarvan het karakter (mij) niet aanstaat. Of ik moet het veulen op voorhand al verkocht hebben Knipoog

Maar ik laat geen goede hengst (exterieur/bewegingen) staan omdat de hengst niet "lief" is of bv. een lui varken is.
Ik weet van mijn merries dat zij het karakter zo vererven dat ik daar niet bang voor hoef te zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:44

Dat is interessant Marije jij gaat er dus (net als ik trouwens) van uit dat de moeder en de opfok meer invloed op het uiteindelijke karakter hebben dan de vader?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:52

Marije....ik heb zoveel Jazzen gereden, en andere paarden die bestempeld worden als lastig. Ik heb er nooit problemen mee. Dus lees mijn berichtjes alsjeblieft niet verkeerd.

Mij maakt het niet uit of een paard uit een zo gezegde verkeerde bloedlijn komt. Omdat ik zeker denk dat opvoeding en opfok het grootste gedeelte bepalen voor het karakter.

Maar velen niet, ik zou zeggen.......zoek eens op Jazz Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 01:25

sarabande schreef:
Dat is interessant Marije jij gaat er dus (net als ik trouwens) van uit dat de moeder en de opfok meer invloed op het uiteindelijke karakter hebben dan de vader?

Ja, iig na wat ik de afgelopen jaren heb gezien bij mijn eigen fokprodukten en bij de nakomelingen van een aantal KWPN merries waarvan ik meerdere generaties ken.

Naar mijn idee is de invloed van de merrie het grootst en kan je tijdens de opfok nog een deel "bijsturen".
Zeker als ik het hier vergelijk met wat fokprodukten.
Allemaal dezelfde opfok, allemaal dezelfde omgang met mensen.
Maar toch als er vreemde mensen eerst bij de volwassen merries kijken en daarna bij de twenters, weten ze binnen 5 minuten bij welke merrie ze horen. Dezelfde manier van reageren op mensen als hun moeder, zelfde rangorde in de groep als bij de volwassen merries, zelfs al zit er veel leeftijdsverschil in.


Pipo, dat is volgens mij ook de persoonlijke mening van het karakter.
Het karakter van mijn cobs ben IK heel blij mee maar als mensen een cob willen om lekker relaxt mee rond te rijden, adviseer ik die mensen ook om ergens anders te gaan kijken.
Wil iemand een cob voor bv. de marathon, dan kan je dit karakter goed gebruiken.
Maar daardoor zijn ze niet beter of slechter dan anderen, ik zie het eerder als een ander gebruiksdoel.

En ik heb hier en daar wel wat gelezen over Jazz, Amor en nog veel meer hengsten die een slecht of lastig karakter zouden vererven.
Maar over de merries hoor je bijna nooit iemand. Omdat de meeste ruiters de merries ook niet kennen.

En een "lastig karakter" is dus ook nog eens voor iedereen verschillend...
Voor iemand die lekker wil rijden, is een paard dat alles ziet en erop reageert "lastig".
Voor iemand die op hoog nivo prestaties van een paard verwacht, is het "lastig" als een paard te langzaam reageert en zich nergens druk over maakt.
Lastige paarden? Eerder een verkeerd doel voor die paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 01:39

MarijeR schreef:
[Lastige paarden? Eerder een verkeerd doel voor die paarden...
[/quote]



Ik zeg altijd maar zo Marije.....lastige paarden bestaan niet, lastige ruiters wel Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 09:00

Pipo schreef:
Omdat natuurlijk geen enkel paard perfect is, en geen enkele hengst perfect zul je nooit het meest ideale kunnen vinden als je fokt. Maar mijn vraag is: Waar doe je het eerste concessies in?

- Karakter
- Exterieur
- Beweging
- Springvermogen

Dus als je op zoek gaat naar een partner voor je merrie, op welk punt zul je als eerste toegeven als bijv. een hengst geschikt blijkt te zijn?

Graag met argumenten Haha!


Karakter vinden we bij onze eigen merries.
En willen toe geven niet op exterieur maar wel op type.
Verder zoeken we hengsten die een allround goed verr.rapport hebben
dan zal het karakter ook wel meevallen.
Verder zoeken we naar gespreid bloeds opbouw.
Om aan het bovengenoemde te kunnen voldoen zoeken wij binnen de EU.
Daar anders de soep van keuze te dun is.

http://www.hengstlucian.da.ru/

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:12

ceasario schreef:
Verder zoeken we naar gespreid bloeds opbouw.
Om aan het bovengenoemde te kunnen voldoen zoeken wij binnen de EU.
Daar anders de soep van keuze te dun is.


Landadel-Capitano-Pilot-Zeus

Wat is zo nieuw en apart of anders in deze bloedopbouw? Al dit bloed is, en dan ook nog getest op gezondheid, voorhanden bij het KWPN

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:17

sarabande"]
[quote="ceasario schreef:
Verder zoeken we naar gespreid bloeds opbouw.
Om aan het bovengenoemde te kunnen voldoen zoeken wij binnen de EU.
Daar anders de soep van keuze te dun is.


Landadel-Capitano-Pilot-Zeus

Wat is zo nieuw en apart of anders in deze bloedopbouw? Al dit bloed is, en dan ook nog getest op gezondheid, voorhanden bij het KWPN
[/quote]

Het bijzondere is dat alle prestaties in een zitten.
Zo ook de gezondheid.
Maar in ieder geval het "karakter". Ach gut