Fokken van een goed sportpaard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:22

Mijn eisen:

1 Gezond
2 Karakter
3 Beweging
4 Exterieur

Wel vind ik exterieur in een bepaalde grens, paard moet een functioneel exterieur hebben als sportdier, maar bloedjemooi hoeft niet. Met rijden rij je toch de juiste spieren erop, en daar word het dier alleen maar mooier van.

Beweging doe ik geen concessies op, een paard moet gewoon 3 goede basisgangen hebben. Karakter is ook essentieel. Willen werken, hanteerbaar en mensvriendelijk. Al maak je dat zelf natuurlijk!!

Met een ongezond paard kan je niets, dus lijkt mij duidelijk.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:24

Ik wil eigenlijk helemaal nergens bewust concessies op doen, dus ik blijf zoeken naar de ideale hengst Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:25

Missouri schreef:
Ik wil eigenlijk helemaal nergens bewust concessies op doen, dus ik blijf zoeken naar de ideale hengst Haha!


Ok, maar het ideale perfecte paard bestaat niet dus Haha!:D

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:50

Pipo schreef:
Ok, maar het ideale perfecte paard bestaat niet dus Haha!:D


Er zal vast wel een hengst zijn waarmee ik naar mijn mening geen concessies doe.
Er zijn er toch wel die een goed karakter, goede gangen en maat hebben die een sprongetje kunnen maken? Silly springt als een badkuip, dus elke verandering is een verbetering Haha!
En dan maar hopen dat 1+1 2 is!

Lielle

Berichten: 66259
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:58

onze enige echte concessie was op kleur; alle leuke hengsten waren schimmel, en jawel hoor, een schimmeltje!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:59

Niks mis met schimmels he!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:02

Zeg dat wel Boos! Haha!

Lielle

Berichten: 66259
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:06

nee hoor, als jullie hem voor me poetsen straks Extreme duivel

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:08

Canter White shampoo, werkt goed!! En Biotex. Haha!

Eigen schuld, dikke... schimmel!! Haha! Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:11

Missouri schreef:
Canter White shampoo, werkt goed!! En Biotex. Haha!

Eigen schuld, dikke... schimmel!! Haha! Haha!


goh ben jij ff blij met mijn bijna zwarte, die hoeft alleen maar schoensmeer.

sorry helemaal off topic Schijnheilig

Lielle

Berichten: 66259
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:20

Missouri schreef:
Canter White shampoo, werkt goed!! En Biotex. Haha!

Eigen schuld, dikke... schimmel!! Haha! Haha!

nee, Corland's schuld Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:21

sarabande"]
[quote="Missouri schreef:
Canter White shampoo, werkt goed!! En Biotex. Haha!

Eigen schuld, dikke... schimmel!! Haha! Haha!


goh ben jij ff blij met mijn bijna zwarte, die hoeft alleen maar schoensmeer.

sorry helemaal off topic Schijnheilig
[/quote]

Hier al vaak iemand blij gemaakt. OK dan!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:22

O het is voorbij met de fijne sfeer, ik ga mijn pc uitzetten

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:24

ceasario"]
[quote="sarabande"][quote="Missouri schreef:
Canter White shampoo, werkt goed!! En Biotex. Haha!

Eigen schuld, dikke... schimmel!! Haha! Haha!


goh ben jij ff blij met mijn bijna zwarte, die hoeft alleen maar schoensmeer.

sorry helemaal off topic Schijnheilig
[/quote]

Hier al vaak iemand blij gemaakt. OK dan!
[/quote]

Wat we niet van iedereen kunnen zeggen Haha! Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:24

Lielle schreef:
nee, Corland's schuld Haha!


O jij bent net als ik, het ligt altijd aan het paard Schijnheilig
Wie zet Corland erop?????? Tong uitsteken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:25

* had heel verhaal getypt over sociaal zijn enzo maar haal het maar weg, geen beginnen aan zo*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:30

Welke kleur schoenpoets kan je het beste voor een vosje en een bruine gebruiken Haha!

Lielle

Berichten: 66259
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:32

Missouri"]
[quote="Lielle schreef:
nee, Corland's schuld Haha!


O jij bent net als ik, het ligt altijd aan het paard Schijnheilig
Wie zet Corland erop?????? Tong uitsteken Knipoog
[/quote]
ik zet Corland er niet op, wij doen dat met een rietje *LOL* Maareh, hij had zelf de keuze, linkerchromosoom of het rechter, heb ik niet afgedwongen Knipoog

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:33

Maakt niet uit Pipo, Kiwi heeft altijd een goede kleur Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 15:44

Missouri schreef:
Maakt niet uit Pipo, Kiwi heeft altijd een goede kleur Haha!


Zal zo eens in de Appie Heijn gaan kijken welke het beste past Haha!

Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:27

om even terug te komen op de discussie,volgens mij gaan er zoveel paarden stuk omdat het gemiddelde paard gewoon veel te weinig beweging krijgt,hoeveel paarden worden er niet zo uit hun box getrokken ,een uurtje hooguit in de rondte gekart en vervolgens voor minimaal 23 uur weer in hun box gezet,dan krijgen ze uit diervriendelijkheid ook nog eens 1 rustdag in de week,een paard houden is een heel manegement,dat houdt in goed voeren,veel beweging,frisse lucht en afwisseling en een goede ruiter,ik denk dat deze voorwaarden in 9 van de tien gevallen een gezond paard opleveren,dit geldt natuurlijk ook voor de opfok,als ik zie hoe jonge paarden soms opgefokt worden dan springen de tranen mij in de ogen,je hebt tegenwoordig veel te weinig èchte paardenmensen,het is een puur commerciele toestand geworden,de paardenhouderij.dit komt ook omdat het in nederland niet goed mogelijk is om de paarden het hele jaar buiten te houden.een kistkalf is ook niet gezond.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:47

Toedeledoki schreef:
om even terug te komen op de discussie,volgens mij gaan er zoveel paarden stuk omdat het gemiddelde paard gewoon veel te weinig beweging krijgt,hoeveel paarden worden er niet zo uit hun box getrokken ,een uurtje hooguit in de rondte gekart en vervolgens voor minimaal 23 uur weer in hun box gezet,dan krijgen ze uit diervriendelijkheid ook nog eens 1 rustdag in de week,een paard houden is een heel manegement,dat houdt in goed voeren,veel beweging,frisse lucht en afwisseling en een goede ruiter,ik denk dat deze voorwaarden in 9 van de tien gevallen een gezond paard opleveren,dit geldt natuurlijk ook voor de opfok,als ik zie hoe jonge paarden soms opgefokt worden dan springen de tranen mij in de ogen,je hebt tegenwoordig veel te weinig èchte paardenmensen,het is een puur commerciele toestand geworden,de paardenhouderij.dit komt ook omdat het in nederland niet goed mogelijk is om de paarden het hele jaar buiten te houden.een kistkalf is ook niet gezond.


Helemaal mee eens, we laten spul zoveel mogelijk buiten, het jonge spul dag en nacht, ook in de winter (wel met schuilstal). Maar dan heb je idioten die menen dat dit dierenmishandeling is en knippen de wei open. Ze staan nu dus op stal.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:48

Toedeledoki schreef:
,je hebt tegenwoordig veel te weinig èchte paardenmensen.


Het jij wel eens gezien hoe de gemiddelde boer 30 jaar geleden met zijn paarden omging, daar zou je niet vrolijk van worden.

Makkelijk hoor alles over een kam scheren.
Er zijn veel meer paarden, er is een gevarieerder publiek dat met een gevarieerd soort paard omgaat.
Dat verschilt van optimaal, tot rijp voor de dierenbescherming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:55

Toevallig ben ik zaterdag nog bij echte paardenmensen geweest. Iemand die zielsveel van haar fokproducten houd. Die dieren worden prima opgefokt, met gewoon boerenverstand. Alle paarden zijn daar rontgenologisch goed, en zien er super uit.

Daarom vind ik ook niet Toedeledoki dat je kunt zeggen dat de manier van opfokken tegenwoordig zorgt voor problemen.

Ik kan mij nog goed herinneren dat er een jaar of 15 geleden bij de meeste opfokbedrijven niet eens de mogelijkheid was om ze winters buiten te hebben.

De kennis is stukken meer groter dan 30 jaar geleden, en daardoor staan paarden in de opfok gewoon buiten. TEnminste de mijne wel! Ook in de winter.

Ik denk juist dat de problemen liggen bij de snelheid waarop de ruiters willen presteren. Daarmee rij je in mijn ogen de paarden kapot.

Het is voor de handel doodnormaal dat een paard op 5 a 6 jarige leeftijd Z dressuur is of Z springen.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:58

Ik denk dat Karakter en instelling voor een sportpaard het allerbelangrijkste is.
Wat mij wel opvalt is dat je vaak over paarden leest dat ze een "lastig" karakter hebben. Je kan dit ook uitleggen als: ruiter weet niet hoe met een paard om te gaan en eerst is bij jezelf af te vragen of je benadering naar het paard toe wel OK is en niet gelijk het paard als lastig te bestempelen ......

Voor mij op de tweede plaats komt exterieur, dit is puur persoonlijk omdat ik vind dat een dressuurpaard mooi moet zijn ........ *LOL*

Ik denk dat je voor een goed dressuurpaard op beweging best wat kan inleveren maar moet zeker wel 3 correcte basisgangen hebben maar niet per se imponerend.

en springvermogen interesseert me geen .... Gaaaap