Fokken van een goed sportpaard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:36

Amen, Runningkawa!

Blij dat ik jou heb voorgedragen als moddie Haha! Knipoog

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:38

Wat ik bedoelde Missouri, is niet dat ik zo geweldig kan rijden. Maar dat je niet persé Sjef moet zijn om een paard spectaculair te kunnen laten gaan.
Met een correct gaand paard, kan een correcte ruiter een stuk verder komen dan met een spectaculair gaand dier, waar die ruiter verder niets mee kan beginnen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:43

Aimee schreef:
Met een correct gaand paard, kan een correcte ruiter een stuk verder komen dan met een spectaculair gaand dier, waar die ruiter verder niets mee kan beginnen.


Klopt zeker!
Je kunt ook beter een bewegingsconcessie doen dan een op karakter. Hoe goed hij ook kan lopen en hoe goed je ook kunt rijden, als hij niet wil dan wil hij niet.

Maar het ideale paard heeft natuurlijk alles, en is een groot, mooi, apart bewegend paard met een gouden karakter. Helaas zoek ik die nog steeds Haha! Knipoog
Alhoewel Terlia er wel een is denk ik... Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:47

sarabande schreef:
Een fokker wil een correct bewegend paard fokken.
Helaas wordt op iedere keuring het meeste aandacht geschonken aan een spectaculair voorbeen en daarna een krachtig achterbeen. Dat zou andersom moeten zijn.
Ergens anders las ik dat het voorbeengebruik van Cantos in de verrichting als vlak wordt omschreven. Ik denk dat wanneer deze uitsluitend in de springsport uitgebrachte hengst (evenals zijn merrielijn) bij Sjef terecht zou komen, iedereen binnen zeer korte tijd versteld zou staan van zijn schitterende voorbeen gebruik.


Eigenlijk is dat toch raar?
Iedereen weet toch dat je een draf altijd nog veel kan verbeteren als dressuurpaard.
Ik heb het liefst een meewerkend karakter, verder moet hij correct gebouwd zijn en correct bewegen. In die volgorde.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:54

De kloof tussen fokker en ruiter Essie.


Missouri schreef:
Alhoewel Terlia er wel een is denk ik... Haha!


Alleen heb jij deze niet onder het zadel Knipoog

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:59

Aimee schreef:
Alleen heb jij deze niet onder het zadel Knipoog


Als die nu lastig is, dan eet ik mijn cap op. Is er toch wat fout gegaan... zo'n fijn paard!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:12

De meeste mensen doen dus ergens concessies op. Gezondheid is een ding waarop mensen dat dus niet doen. Voor mij is dit ook het allerbelangrijkste. Daarom heb ik bij beide mijn paarden ook heel goed gekeken wat er uit de moederlijn kwam. Bij Wannabet waarbij ik natuurlijk de nakomelingen allemaal zelf heel goed kende, weet ik dat uit die moeder er nooit een rontgenologisch en klinisch is afgekeurd. Allemaal keihard op de benen.

Warina is hetzelfde verhaal, die mevrouw heeft ooit een paard afgekeurd gehad, maar die kwam niet uit deze lijn. Voor mij is dit een must, anders wil ik zo dier pertinent niet hebben.

Krijg het idee dat bij iedereen de gezondheid voorop staat. Toch is het zo dat de meeste nederlandse paarden maar 7 jaar oud worden. Ligt dit aan de rijerij van de nederlandse ruiter, of aan de fokproducten die we fokken?

En bij het KWPN staat gezondheid gelukkig hoog in vaandel, maar toch lukt het met selecteren nog niet zo heel goed. Want die 7 jaar staat nog steeds!

En waar zou dat aan liggen?

Suzanne F.

Berichten: 49373
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:16

Pipo schreef:
Omdat natuurlijk geen enkel paard perfect is, en geen enkele hengst perfect zul je nooit het meest ideale kunnen vinden als je fokt. Maar mijn vraag is: Waar doe je het eerste concessies in?

- Karakter
- Exterieur
- Beweging
- Springvermogen

Dus als je op zoek gaat naar een partner voor je merrie, op welk punt zul je als eerste toegeven als bijv. een hengst geschikt blijkt te zijn?

Graag met argumenten Haha!


Als eerste op springvermogen, dat doet me niks. Ik wil een goed dressuurpaard fokken. Deze ziet voor de rest van zijn leven geen balkje meer.
Ten tweede op exterieur, dit kunnen ze door een goed karakter compenseren.
Ten derde op karakter, das nog redelijk te vormen
Als laatste op beweging en daarmee bedoel ik eigenlijk de lichamelijke capaciteit. De mogelijkheid om te kunnen doen wat ik met een paard wil.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:20

Suzanne F. schreef:
Ten derde op karakter, das nog redelijk te vormen


Dus jij kunt van een eigenwijze, niet meewerkende schijtbok een fijn rijpaard maken?
Karakter betekent bij mij met plezier werken, zijn best voor je doen en constant blijven aanbieden.
Natuurlijk kun je een rotbok door dwang redelijk mee laten werken, maar zonder plezier houdt het een keer op.

Mag jij een keer op mijn pony komen rijden, kijken of je mening dan herzien wordt Cool Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:35

Pipo schreef:
Krijg het idee dat bij iedereen de gezondheid voorop staat. Toch is het zo dat de meeste nederlandse paarden maar 7 jaar oud worden. Ligt dit aan de rijerij van de nederlandse ruiter, of aan de fokproducten die we fokken


Ten eerst is die 7 jaar een gemiddelde van een onderzoek dat door tegenstanders van de Nederlandse fokkerij steeds gehanteerd wordt. Daar zitten gestorven veulens etc etc bij. In een topic hierover is die theorie al onderuit gehaald.
Door een kind te fokken uit een hengst die veterinair niet gekeurd is volgens de eisen die het KWPN hanteert loop je een groter risico dat dit kind minder gezond is, dat weet iedere KWPN fokker en waarom hij/zij deze keuze maakt is secundair.

De rijerij van de Nederlandse ruiter lijkt mij niet beter of slechter dan wat je gemiddeld in de omringende landen vindt. Dat heeft ook weinig met fokken van doen.
Een fokproduct wordt bekeken op 3 jarige leeftijd, tot dan is de fokker verantwoordelijk, door wie of wat het gereden zal worden heeft een fokker doorgaans niet in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:44

sarabande"]

Ten eerst is die 7 jaar een gemiddelde van een onderzoek dat door tegenstanders van de Nederlandse fokkerij steeds gehanteerd wordt. Daar zitten gestorven veulens etc etc bij. In een topic hierover is die theorie al onderuit gehaald.

De rijerij van de Nederlandse ruiter lijkt mij niet beter of slechter dan wat je gemiddeld in de omringende landen vindt. Dat heeft ook weinig met fokken van doen.
Een fokproduct wordt bekeken op 3 jarige leeftijd, tot dan is de fokker verantwoordelijk, door wie of wat het gereden zal worden heeft een fokker doorgaans niet in de hand.
[/quote]

Misschien is het van mijn kant niet slim om het op Nederland te beperken. Laten we gewoon wereldwijd zeggen. Hoe komt het dat het gemiddelde paard zo snel stuk is! Persoonlijk blijf ik erbij dat dit niets met fokken te maken heeft, maar dat zeker met het rijden.

[quote="sarabande schreef:
Door een kind te fokken uit een hengst die veterinair niet gekeurd is volgens de eisen die het KWPN hanteert loop je een groter risico dat dit kind minder gezond is, dat weet iedere KWPN fokker en waarom hij/zij deze keuze maakt is secundair..


Waarschijnlijk doel je hiermee op het feit dat ik net een veulen heb gekocht uit een hengst die niet erkend is voor het kwpn. De enige reden daarvoor wat tot nu toe bekend is, is het feit dat de hengst niet is voorgebracht. Mij maakt dat verder niets uit, want ik vraag gewoon het rontgenrapport op.

Ach, mensen beweren hier ook vaak zat dat ze superkarakters fokken, maar dan blijkt in de praktijk dat dat vies tegenvalt.

Lielle

Berichten: 66259
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:47

Pipo schreef:
Omdat natuurlijk geen enkel paard perfect is, en geen enkele hengst perfect zul je nooit het meest ideale kunnen vinden als je fokt. Maar mijn vraag is: Waar doe je het eerste concessies in?

- Karakter
- Exterieur
- Beweging
- Springvermogen

Dus als je op zoek gaat naar een partner voor je merrie, op welk punt zul je als eerste toegeven als bijv. een hengst geschikt blijkt te zijn?

Graag met argumenten Haha!

als springruiter dan maar *LOL*
Beweging. Een springpaard moet wel een goede galop hebben maar verder vind ik apart bewegen (itt correct bewegen, thanks Aimee) niet belangrijk. Voor Raimaer hebben we een hengst gezocht die kon galopperen, een fijn karakter geeft, en bepaalde exterieurkenmerken NIET vererft. Bij haar moeder idem dito, en primair een hengst die fijn te bewerken nakomelingen geeft.

resultaat: Zuidhorn * Emilion * Afrikaner = Raimaer
Corland * Raimaer = Wadhnu.

Lielle

Berichten: 66259
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:48

Pipo, ik zou twee aparte lijstje voor spring- en dressuurfokkers maken. De dressuurfokkers hebben het nu wel heel makkelijk met kiezen Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:50

Lielle schreef:
[Voor Raimaer hebben we een hengst gezocht die kon galopperen, een fijn karakter geeft, en bepaalde exterieurkenmerken NIET vererft.
[/quote]


Raimaer is wel een typische Zuidhorn Haha!
Ik had het er iig wel uitgehaald Knipoog

Denk dat je met Corland een goede keus hebt gemaakt, van de springhengsten is dat echt een van de beteren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:53

Pipo schreef:
Waarschijnlijk doel je hiermee op het feit dat ik net een veulen heb gekocht uit een hengst die niet erkend is voor het kwpn. De enige reden daarvoor wat tot nu toe bekend is, is het feit dat de hengst niet is voorgebracht. Mij maakt dat verder niets uit, want ik vraag gewoon het rontgenrapport op.


Dat bedoel ik niet, dat is in algemene zin zo. En rontgenrapporten worden in het buitenland niet bekend gemaakt, in Nederland wel zelfs de klasse indeling gepubliceerd, dat is een onderdeel van het beleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:54

sarabande"]
[quote="Pipo schreef:
Krijg het idee dat bij iedereen de gezondheid voorop staat. Toch is het zo dat de meeste nederlandse paarden maar 7 jaar oud worden. Ligt dit aan de rijerij van de nederlandse ruiter, of aan de fokproducten die we fokken

[/quote]

Met we bedoel ik...............we de mensheid, we de fokkers, we de hollanders....................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:55

sarabande schreef:

Dat bedoel ik niet, dat is in algemene zin zo. En rontgenrapporten worden in het buitenland niet bekend gemaakt, in Nederland wel zelfs de klasse indeling gepubliceerd, dat is een onderdeel van het beleid.


Ik wilde toch maar eens gruwlijk mijn best gaan doen om erachter te komen. Weet niet of het lukt, maar proberen kan nooit kwaad.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:56

Pipo schreef:
Met we bedoel ik...............we de mensheid, we de fokkers, we de hollanders....................


O zoals we hebben van de schotten gewonnen Haha!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:56

Lielle schreef:
De dressuurfokkers hebben het nu wel heel makkelijk met kiezen Haha!


Nee joh, dressuurfokkers hier aanwezig proberen gewoon mindere kenmerken te verbloemen die hier toch wel als essentieel worden beschouwd.

Lielle

Berichten: 66259
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:58

Missouri"]
[quote="Lielle schreef:
[Voor Raimaer hebben we een hengst gezocht die kon galopperen, een fijn karakter geeft, en bepaalde exterieurkenmerken NIET vererft.
[/quote]

Raimaer is wel een typische Zuidhorn Haha!
Ik had het er iig wel uitgehaald Knipoog

Denk dat je met Corland een goede keus hebt gemaakt, van de springhengsten is dat echt een van de beteren.


dat hebben er meer gezegd *LOL* En dank je, we zijn met het resultaat ook heel gelukkig. Dat staat trouwens dus in jouw oude stal Haha!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 21-01-04 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:58

sarabande schreef:

O zoals we hebben van de schotten gewonnen Haha!



Haha!:D:D

Eenheid voelen mag best in een land die zo verrot in elkaar steekt. Maar das meer een discussie voor Algemeen.

Lielle

Berichten: 66259
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:59

Aimee"]
[quote="Lielle schreef:
De dressuurfokkers hebben het nu wel heel makkelijk met kiezen Haha!


Nee joh, dressuurfokkers hier aanwezig proberen gewoon mindere kenmerken te verbloemen die hier toch wel als essentieel worden beschouwd.
[/quote]
die is me te ingewikkeld Verward Blond

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:03

Bovendien zijn de röntgenraporten op te vragen, het is alleen wel bekend dat hier in NL op bepaalde punten wordt gekeurd waar men dat elders net doet.

En Lielle: hoe grandioos een dier ook kan bewegen, wanneer het essentieel goede karakter niet mee zit, heb je er niets aan.

Edit: huh? hiervoor stond toch een berichtje van Chantal?

Lielle

Berichten: 66259
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:10

Aimee schreef:
En Lielle: hoe grandioos een dier ook kan bewegen, wanneer het essentieel goede karakter niet mee zit, heb je er niets aan.



dat snap ik wel (ben niet helemaal Blond Knipoog ) maar wat ik bedoelde is dat door de optie springvermogen op te nemen in de lijst dressuurfokkers geen echte keuze meer hoeven te maken wat ze nu echt belangrijk vinden. En dat kan ik niet koppelen aan jouw eerste opmerking.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:17

Ik wil dus een paard dat gezond is, rittigkeit bezit, correct gebouwd is, correcte gangen heeft en een normale sprong kan maken.
Ik hoef dus geen spectaculair bewegend paard ten koste van het vermogen om een sprong te kunnen maken. Vind het alleen niet van belang dat ie door een 1.60 m. parcours kan komen.