Veulen opfok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is er behoeft naar innovatie binnen de veulenopfok professioneel of particulier?

Ja, dat wordt wel eens tijd
5 (27%)
Ja, als ik veulens zou opfokken zou ik wel wat innovatie willen zien
6 (33%)
Nee, de huidige manier werkt prima
5 (27%)
Nee,ik heb wel interesse, maar een innovatie zou te veel kosten
2 (11%)

Totaal aantal stemmen: 18


Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 15:26

Zoals al eerder vermeld is de opdracht voor ons heel onduidelijk en wisten wij in de eerste instantie ook niet wat we er mee aanmoesten. Wij hoopten door het plaatsen van de poll meer duidelijkheid voor ons zelf te creeƫren, om de opdracht tot een goed einde te brengen. Helaas is de keuze voor een ander onderwerp ook niet mogelijk omdat de opdrachten toegewezen zijn. Met de laatste opmerking werd dan ook gedoeld op wat meer reacties van meer verschillende mensen. In tussen hebben wij al met diverse opfokstallen contact op genomen.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:08

Als je algemene opmerkingen wil kan ik je wel vertellen wat de ideale situatie is in mijn optiek, dan zul je zelf moeten onderzoeken wat de praktijksituatie is en wat er dan vervolgens kan worden verbeterd.
Mijn veulen gaat met ongeveer 5 maanden bij de moeder weg en komt dan in een groep van zes leeftijdgenootjes, in dit geval bij een particulier.
De veulens lopen in ruime een wei met schuilmogelijkheid, waar ze volop kunnen ravotten en spelen en waar toezicht is. Tot en met mei blijft het veulen op dat adres en wordt bijgevoederd met hooi en veulenbrok. Het is dicht bij mij in de buurt, dus ik kan er zelf naar toe om de voetjes op te nemen en te helpen als het naar de smid moet. Het blijft dan mooi in de hand.
In de zomermaanden tot en met september/oktober (afhankelijk van het weer) gaat de hele groep naar Friesland en wordt daar ingeschaard. In het najaar komt de groep weer terug. Deze indeling blijft totdat het veulen 2 1/2 - 3 jaar is.In het derde levensjaar komt het (inmiddels) paard weer bij mij op stal.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 23-01-04 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 18:10

Ontzettend bedankt.Dit zijn bijvoorbeeld dingen waar we wat mee kunnen.

ikkebenmar

Berichten: 876
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: een heel klein dorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:16

Zo gaat lekker hier he Chantal?! Ik wens je erg veel suc6 ermee

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 09:40

Mijn veulen staat in een groepje van 3 veulens bij een particulier thuis, ze staan in een loopstal en komen dagenlijks buiten om hun benen te strekken. Zodra de temperatuur stijgt 's nachts gaan ze dag en nacht de wei in en komen dan ong. in de herfst weer binnen.
Dit gaat zo door tot ze de leefdtijd hebben van 3 jaar in dan haal ik haar naar mij toe.

Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 22:47

Nogmaals ontzettend bedankt voor de reacties, aanstaande vrijdag gaan we zelf eens op bezoek bij een opfokstal in Emst en we hopen daar nog weer wat wijzer te worden uit deze warrige opdracht

jedine
Berichten: 459
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:19