Fokken met oude hengsten/klonen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:36

Cushing heet tegenwoordig PPID, en met een reden. Cushing wordt veroorzaakt door een tumor op de bijnier. PPID wordt veroorzaakt doordat bij sommige oude paarden en pony’s de zenuwen in de hypothalamus verloren gaan. Het eindresultaat is hetzelfde, het mechanisme totaal anders.
http://www.ppidbijpaarden.nl/wat-is-ppi ... -ppid.html

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 00:40

tamary schreef:
pol1 schreef:
Ik weet niet of je kunt stellen dat de huidige fokkerij ziek is.. Ik denk zeker ook dat het gebruik en stalmanagment daar debet aan is. Maar zeker ook trainingsmethode!! Kijk vroeger was niet alles beter een hoop dingen waren gewoonweg niet bekend zeker wat betreft aandoeningen! Neem nu bijvoorbeeld de ziekte van cushing ik heb het idee dat ik dat steeds vaker hoor maar hoor ook heel veel mensen zeggen, dat is er altijd al geweest maar vroeger konden we er niks mee en werd gedacht dat paard is oud en op! Tegenwoordig ook zeer veel jonge paarden die het treft ( zou dat ook met voer/stalmanagment te maken kunnen hebben?)

Vlak qua cushing (zijnde tumor) de straling van Tsjernobyl niet uit. Dat is nu 30 jaar geleden en de meters slaan op veel plekken in Europa nog steeds te veel uit. 2 Jaar geleden waren er zelfs in Duitsland nog zo'n 10% van de geschoten everzwijnen te radioactief voor menselijke consumptie.



Ik heb nog nooit zulke quatsch gehoord. Wellicht eerst even inlezen in wat de ziekte eigenlijk is, voor je zulke uitspraken doet ongehinderd door enige vorm van kennis :o

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Fokken met oude hengsten/klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 05:54

Zou niet durven zeggen of cushing en tb een relatie hebben..Geen idee dat zou in onderzoeken naar voren moeten komen!

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Fokken met oude hengsten/klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:36

Men moet veel meer naar het dier kijken dan naar de papieren......een papier is leuk als het dier zelf ook gezond en zich bewezen heeft.

Maar een paard met een goed papier maar die wel wat mankeren en zich niet heeft bewezen.......daar moet je niet mee gaan fokken, klaar! Maar dat is mijn eigen mening.

En inderdaad, tegenwoordig is veel meer bekend maar er wordt ook heel wat mee (te lang) aangedokterd en gerommeld.

Vroeger was men daar simpeler in: afvoeren naar de slacht en of in laten slapen en er werd niet mee gefokt.