KWPN veulens scoren en afstammelingenkeuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

KWPN veulens scoren en afstammelingenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-16 11:20

KWPN en veulens scoren / Afstammelingenkeuring

Naar aanleiding van dit stuk van Jacqulien van Tartwijk dan toch even een post:

http://www.horses.nl/fokkerij/column-jacquelien-tartwijk-eigen-ogen/

Zit persoonlijk regelmatig met wat gefronsde wenkbrauwen als ik wat lees of onderweg wat veulens zie, of zelfs als ik bij mezelf in de weide sta tussen de veulens.

Als eerste de afstammelingenkeuring in de huidige vorm, veulens worden aan huis gescoord door de KWPN inspecteurs in den landen en daarnaast worden er 2 dagen veulens naar Ermelo gesleept door de hengstenhouder voor een afstammelingenkeuring.
Dit laatste hebben ze al eens af willen schaffen maar daar kwam verzet op vanuit de fokkerijraad, want de fokkers zouden toch zo graag de veulens willen zien bij elkaar.

Op vrijdag met de dressuurveulens was er nog iets van volk, denk als je de mensen die erbij hoorden eraf telt (eigenaren van veulens en aanhang en werknemers) dat je misschien op een 100-125 man toeschouwers kwam? Op de hele dressuurfokkende populatie van duizend(en) mensen?
Op zaterdag was het stukken schrijnender en nog veel minder volk dat echt er was om te komen kijken.

Moeten we daarvoor dan al die veulens liggen versjouwen richting Ermelo met alle risico’s van dien?

Laat staan al het werk dat er mee is gemoeid. Een groot deel van deze veulens was toch al te zien op veilingen en/of centrale/nationale keuring.
Voor het scoren van de veulens zou het volgens het KWPN niet uitmaken of je ze thuis scoort of aldaar tussen de groep.

Mensen weten de trek naar de KWPN evenementen toch al niet altijd goed te vinden, althans sommige evenementen. Van maandag t/m donderdag waren de jonge springpaarden (4 t/m 7) en de PAVO cup (4 t/m 6 jr.) in Ermelo en was zeker bij de springpaarden de publieke belangstelling op 2 handen te tellen.
Heel raar dat de dag later als er wat paarden aan een touwtje lopen , wat eigenlijk veel minder informatie geeft, er ineens 2-3 rijen dik publiek staat? Dan vraag ik me af wat je als fokker belangrijk vindt. Dit terzijde.

Dan het scoren van de veulens aan huis, waar we als KWPN leden eveneens zeer veel geld naar toe sjouwen om al die inspecteurs door heel het land te laten rijden om wat veulens te gaan bekijken van elke jonge hengst. Deze scoringen vormen weer een leidraad binnen het hele KWPN systeem.

Dan kijk ik even vanuit mijn eigen optiek. Heb ook wat veulens in de wei lopen , de eerste week zijn ze allemaal mooi en leuk en iedereen enthousiast. Dan gaan ze dag en nacht de weide op en is het elke week een ander veulen waar je naar staat te kijken. Dan groeit hij even 2 weken die kant op, dan weer 2 weken die kant op, dan een pak haar erop, dan zonder haar, etc etc.

Nu kwam er bij mij ook een inspecteur langs om een veulen te scoren van een jonge hengst, dus netjes dat veulen binnen gezet zoals ze vragen. Ik dacht nog bij mezelf, deze had je niet 3 weken geleden moeten zien, want dan zag het er heel anders uit!

Komt er zo’n KWPN inspecteur uit de regio, waarvan ik zelf nog geen paard ken dat die beste man zelf ooit heeft gefokt dat op ‘niveau’ loopt. Laat staan dat de verschillende paarden waarmee ik zijn dochter de laatste jaren heb zien rijden op dressuur/springwedstrijd van enige daadwerkelijke kwaliteit waren.
Hoe hoog moet ik de kennis van zo’n inspecteur dan inschatten?

Aan de andere kant is het ook niet veel meer dan wat bolletjes links, bolletjes rechts, gewoon het paard ‘in partjes’ bekijken en zeker niet naar het totaalbeeld dat zo’n veulen geeft.

Maar goed, terug naar mijn veulen. Beestje op de straat gezet, man aan het scoren, bolletje links, bolletje rechts. Bleek een voor hem zeer aansprekend veulen te zijn, heb verder niet naar uitleg gevraagd aangezien mij het hele scoringssysteem niet aanspreekt. Maar als hij het veulen 3 weken geleden had gezien was het als volgt geweest: overbouwd, weinig bespiering bovenhals, klein beetje onderhals, etc.
Nu stond daar een veulen dat flink uit elkaar was gegroeid in enkele weken in het flinke gras, vlees eraan, kap bovenop de hals, mooi aan de voorkant erin gegroeid.
Maar aan zo’n momentopname kun je toch niet je halve fokkerij af laten hangen zoals het KWPN nu doet?
Het is hetzelfde veulen, maar had heel anders in de boeken gestaan als het op een ander moment was gescoord.

Stel dat je er mee door wilt gaan met dit scoren aan huis, zouden de veulens allemaal in dezelfde levensweek gescoord moeten worden, bijv. exact in de week dat het veulen 3 maanden is geworden. Dit is natuurlijk logistiek niet te doen want zo’n inspecteur rijdt gewoon hele dag in een bepaald gebied rond en bekijkt wat hij te bekijken heeft. Maar dan zou je wel een reeeler beeld krijgen, wat daar de waarde van is moet een ieder voor zichzelf weten.

Dan het veulen los in de buitenbak waar hij nog nooit in geweest was, staart erop, kop erop, schoft naar beneden, hier en daar een been aan de grond, helemaal niet zoals ik mijn veulen ken. Gedragen, gesloten, niet heel ruim etc. Zo’n veulen moet je zien in de avonduren als je zelf in het gras ligt te kijken hoe de veulens met elkaar aan het spelen zijn zonder opgejaagd te zijn en dan rond de merries paraderen en galopperen, dan zie je wat de natuurlijk daadwerkelijk heeft voortgebracht en waar je later mee aan het werk gaat.

De vriendelijke man bedankt voor zijn tijd en hij ging weer naar het volgende adres, sterkte!

Kom ik 2 weken later in mijn zoektocht naar jong talent bij een fokker in ongeveer dezelfde regio. Oudere man zat er nogal vol van, want er was een inspecteur geweest die zijn veulen was komen scoren en er was weinig van heel gebleven , aldus de fokker. Bleek overigens dezelfde inspecteur te zijn, maar goed, deze fokker hing er dus wel een ‘waarde’ aan zijn mening.
Ik met die man de stal in naar een hoogbenig langgelijnd springveulen. Fokker vraagt aan me, heeft dat veulen een ‘hol voorbeen’ ? Nou beste mensen, ik maak veel fouten in mijn leven, paarden kost me ook vaak genoeg geld, ook geen probleem, maar zoveel kennis van zaken heb ik nog wel dat dit veulen zeker GEEN hol voorbeen had, eerder nog de andere kant op. Maar dit was dus bijv. 2-3 bolletjes naar ‘hol’ gescoord.

Waar zit nu de clou. Is dit veulen in 2 weken tijd ook ineens verandert? Of heeft de beste man het verkeerd gezien toen hij het kwam scoren?
Maakt voor het hele systeem verder niets uit , die bolletjes staan erin en het wordt in het algemene KWPN systeem zo verwerkt en de hengsteneigenaar is er mooi mee!

Het hele systeem bestaat dus uit persoonlijke scoringen van verschillende personen met een verschillende inzicht. Dan kun je zeggen, ja maar gemiddeld zal het allemaal wel kloppen. Maar wat heb ik aan gemiddeld? Daar zitten de echte goeie bij, maar ook de echte slechte.

Wat brengt dit hele scoringssysteem ons meer als KWPN stamboek dan andere stamboeken als Zangersheide/BWP en de duitse stamboeken?
Die veel minder kosten en werk hebben en internationaal toch presteren!

Zo , even mijn gal gespuwd, sta open voor discussie, dus degene die dingen kunnen weerleggen die ik hierboven beschreven heb, klim in je toetsenbord en leg het me uit! Misschien wordt ik dan nog wel enthousiast *D }>


ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 15:56

Op zich snap ik je reactie. Wat is het alternatief?

Ik ben met name geïnteresseerd in de beweging, qua bouw veranderd er inderdaad erg veel en vooral ook snel. Ik zie dus graag de video's van de veulens als ik niet zelf kan kijken, helemaal omdat ik soms de conclusie van het stamboek niet kan volgen.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: KWPN veulens scoren en afstammelingenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:39

Ik ben het helemaal met je eens.

Maar ook, wat is het alternatief?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:15

Interessant topic.

Ik neem regelmatig de moeite om dieren in het echt te bekijken. Ook bij verslagen over jonge goedgekeurde hengsten vraag ik me regelmatig af of ik niet toevallig naar een andere presentatie heb zitten kijken. Bovendien vind ik de verslagen zonder uitzondering te vaag en nietszeggend.

Het mooiste is scoren op de regionale keuring. Daar zie je allerhande veulens op dezelfde dag, aan de voet van de moeder, vaak ook nog op de gunstigste leeftijd. Maar helaas... de fokkers van tegenwoordig willen niet meer naar de keuring komen. Wellicht als je de selectiemiddag van de veiling er aan vastknoopt maar anders... lage opkomsten.

De presentaties van de door de hengsthouder geselecteerde veulens... pfff. Laat het publiek ook vooral de geprikte veulens zien. Je wilt niet het reclamebeeldje zien, maar de waarheid. En dat zit hem vooral in de veulens die men liever niet toont. Maar die je dus wel nog eens op een regionale keuring tegen kunt komen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-16 09:55

Sorry ben er even uitgeweest dus alles gemist :Y)

Waar het me om gaat is dat ze wel erg veel aan dit veulen scoren ophangen en data genereren.
Maar dat doen het BWP, zangersheide, etc toch ook niet?
Kortom, veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel minder kosten, veeeeeeeeeel minder werk.

Veulens scoren is in mijn optiek enkel zinvol als je alle veulens in dezelfde levensperiode scoort.
Dwz, allemaal de 4e week in hun leven, niet de ene met 1 maand en de ander met 3,5 maand.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 bezoekers