Als bloed verder terug zit, verdwijnt het dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Als bloed verder terug zit, verdwijnt het dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-16 11:54

Zoals bijvoorbeeld de Trakehner, daar zit veel (vol)bloed achter. Maar wanneer het verder terug zit, maar dan wel in grote percentages, verdwijnt het (vol)bloed dan als het ware? Aangezien veel mensen blijkbaar een Trakehner niet echt als een (vol)bloedpaard zien? En dat geldt voor meer paarden(rassen).


Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:03

Zolang er volbloed in zowel de merrie als de hengst zit, behoudt je volbloed.

BV:
Als ik een merrie heb met 25% volbloed en ik kies een hengst met 25% volbloed;
dan heeft het veulen ook 25% volbloed.

Bij oa de Trakehner zit in elke bloedlijn wel volbloed dus behoudt het veulen altijd (een percentage) volbloed.

Zodra je gaat kruis met volbloedvrije paarden, dan wordt het percentage volbloed bij elke generatie met 50% verminderd.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:18

Als je steeds op de bloedeigeneschappen selecteerd niet. Dan blijven die genen in de poel aanwezig.

Kijk maar naar de volbloed zelf. Al heel lang geen Arabische bloed inbreng meer en ze vallen niet terug.

Maar ook naar de rijpaardenfokkerij van het KWPN. Het volbloedpercentage ligt nu lager dan in de jaren 80. Toen waren de volbloeds populair om mee te dekken. Toch vertoonde de paarden nog vaak minder bloed dan nu. Dat komt omdat we daar op selecteren.

Overigens zie ik de Trakhener als de volbloed onder de warmbloedsportpaarden. Perfect als je wil veredelen met minder kans op minder positieve kanten die een rechtstreekse volbloed wel kan geven.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-16 12:31

Een voorbeeld, Ebert:
http://www.horsetelex.com//horses/pedigree/3509
EBERT
GrPS 209NSTg pref
stallion 1917 bay 1.61m
lic: NSTg
former riders
XX/OX rate: 6,84%

Een aantal van zijn voorouders:
WILKO
OLDBG 180110184/StR
stallion 1884 darkbrown
lic: OLDBG
XX/OX rate: 13,67%

MIRA
OLDBG 330091480
mare 1880 darkbrown
XX/OX rate: 12,50%

ADALBERT
OLDBG 180125390
stallion 1890
lic: OLDBG
XX/OX rate: 14,06%

EISNELKE
OLDBG 330725986
mare 1886 brown
XX/OX rate: 26,17%

FREISCHUTZ
OLDBG 180139996
stallion 1896 black
lic: OLDBG
XX/OX rate: 13,28%

LERCHE III
OLDBG 330707791
mare 1891 brown
XX/OX rate: 32,81%

RUTHARD
OLDBG 180125590/169 Prämienhengst
stallion 1890 darkbrown
lic: OLDBG
Ter dekking 1893-1914
XX/OX rate: 24,41%

ERRA
OLDBG 330304691
mare 1891 brown
XX/OX rate: 11,52%

XERXES
OF 320080785e
stallion 1885
lic: OF
XX/OX rate: 22,66%

GOLDEMAR
OLDBG 180110084
stallion 1884 darkbrown
lic: OLDBG
XX/OX rate: 19,14%

COCO (COCO 1274)
OLDBG 180127491
stallion 1891 black
lic: OLDBG
former riders
XX/OX rate: 18,55%

ERNA
OLDBG 330169489
mare 1889 brown
XX/OX rate: 6,64%


Bij Horsetelex wordt er natuurlijk maar een beperkt aantal generaties terug gekeken, maar in de hoofden van de mensen lijkt het ook wel dat wanneer het bloed niet heel dichtbij zit, het non existent is.

Zo heeft Totilas een Trakehner vader en een moeder waar ook meer bloed in zit dan je op het eerste gezicht zou zeggen, als je verder terug kijkt in de pedigree en het Trakehner bloed mee neemt als zijnde bloed. Toch kijken veel mensen volgens mij tegen hem aan alsof hij niet veel bloed heeft. Of vergis ik me?
Zo ook met Alexandro P die Trakehner bloed achter zich heeft.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:42

Ja die percentages op horsetelex vind ik meer een leidraad. Je moet de hengst toch zien en weten hoe hij fokt. Zoals gezegd zijn er hengsten die op papier veel bloed voeren maar waar je in de praktijk bij de nakomelingen niks of maar weinig van terug ziet.

En het ligt ook aan de merrie natuurlijk en wat je met het veulen wil.

Bovendien zegt een percentage verschil van 18% versus 19,5% niks. Wel of het 6,75% of 62,5% is.

Alexandro P heeft een bloed percentage van 5%. Das niks. Zeker niet op een Gelderse merrie.(al heeft hij op mijn paard een kop gegeven waar menig volbloed jaloers op is.)

Mijn Gelderse merrie heeft een percentage van 3,18% ja wat zegt dat nog.
Overigens heeft ze veel Arabisch op het papier staan. Way back uiteraard. Vooral via de holsteiners en Hanoveraners op haar papier.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Als bloed verder terug zit, verdwijnt het dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-16 12:51

NatasjavE je zegt dat allemaal met veel overtuiging, maar in principe is het niet meer dan een mening in mijn ogen en geen feit. Zijn er ook feiten die dit onderbouwen? Wetenschappelijke bewijzen? Meer dan onderbuik gevoelens?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Als bloed verder terug zit, verdwijnt het dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:55

Begin je nu weer met een volbloedtopic...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:57

Ten eerste zou ik niet de % vermeld als de regel nemen. In verschillende gevallen zijn die gewoon ronduit fout!

De % vermelding is een opsomming van engels-volbloed en arabisch-volbloed, waarvan het laatste flink afgewaterd is.

Wat Totilas betreft op zijn 7e generatie staan 128 ouders ... waarvan maar 26 engels volbloed zijn ... iets van 20%. Met een XX hengst in de 4e generatie, en dan pas vanaf de 5e generatie, zit het engels volboed m.i. ver genoeg verwijderd om te kunnen zeggen dat er 'niet veel bloed' in zit.

Mijn persoonlijk voorkeur gaat naar XX bloed in de 2e (opa) of 3e (over-grootvader) ... omdat ik hou van volbloed en vindt dat het 'warmbloed' het kan gebruiken, EN ... nog belangrijker ... het past bij mijn merries.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:03

Himyar schreef:
NatasjavE je zegt dat allemaal met veel overtuiging, maar in principe is het niet meer dan een mening in mijn ogen en geen feit. Zijn er ook feiten die dit onderbouwen? Wetenschappelijke bewijzen? Meer dan onderbuik gevoelens?



We zeggen feitelijk hetzelfde he. Volbloed inbreng kan op papier gering lijken omdat het generaties terug zit maar er kunnen bepaalde eigenschappen nog wel terug komen omdat ze ressesief nog aanwezig zijn.

Ik weet niet over welke onderbuik gevoelens je het hebt. Maar mijn overtuiging komt voort uit een stukje genetica. Als je steeds op bepaalde kenmerken selecteerd dan blijven die genen in de poel. Zo simpel is het.
Fokken is niet meer of minder iets meer druk zetten op de evolutieprincipes. ( overeenkomsten, diversiteit en pressie.) wij bepalen de diversiteit, verschillen en het fokdoel. Het blijven paarden he.

Zou je nu alleen maar steeds op koudbloedkenmerken selecteren dan zullen de volbloedeigenschappen inderdaad echt verdwijnen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:05

Wat is nu eigenlijk een gemiddeld percentage bij een gewone kwpner? En wanneer voert een paard veel bloed?

Volgens horsetelex voert mijn merrie 44%, dat lijkt me best veel toch?
Laatst bijgewerkt door Nina1999 op 23-08-16 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:07

Nina1999 schreef:
Wat is nu eigenlijk een gemiddeld percentage bij een gewone kwpner? En wanneer voert een paard veel bloed?

Er is wel eens nagekeken hoeveel XX bloed goed presterende dressuur paarden hebben en daaruit bleek dat gemiddeld genomen de best presterende paarden tussen de 30-35% XX voeren.

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:08

Bedankt!

Kun je verklaren hoe dat komt?

Zou het een reden zijn om voor mijn merrie een hengst te kiezen met weinig bloed? Of werkt het zo niet?
Laatst bijgewerkt door Nina1999 op 23-08-16 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:09

janderegelaa schreef:
Nina1999 schreef:
Wat is nu eigenlijk een gemiddeld percentage bij een gewone kwpner? En wanneer voert een paard veel bloed?

Er is wel eens nagekeken hoeveel XX bloed goed presterende dressuur paarden hebben en daaruit bleek dat gemiddeld genomen de best presterende paarden tussen de 30-35% XX voeren.


28% bij de dressuurpaarden en tegen de 40% bij de springpaarden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15906
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:13

Dat heb ik toch anders gelezen bij de dressuurpaarden Natasja...Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Nina1999
Berichten: 913
Geregistreerd: 18-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:17

Wat is er positief aan veel of niet veel bloed? Weten jullie hoe het komt dat een dressuurpaarden rond de 30% goed presteren?

Ik ben hier erg benieuwd naar omdat mijn eigen merrie een behoorlijk hoog percentage voert, maar ik krijg juist vaak het advies om een hengst te kiezen met veel bloed als ik zou willen dekken...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:20

janderegelaa schreef:
Dat heb ik toch anders gelezen bij de dressuurpaarden Natasja...Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.


Ik kan het ook mis hebben. Probeerde het op te zoeken maar kan het niet meer vinden. :o

Wat ik wel nog zeker weet dat het bij dressuurpaarden duidelijk lager was dan bij springpaarden

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Bellerise
Berichten: 76
Geregistreerd: 23-05-16

Re: Als bloed verder terug zit, verdwijnt het dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:24

Ik heb een merrie met 25% bloed. Het is de grootste hittepit die je maar kan voorstellen. Heel nerveus en altijd stress. Het is een dressuurpaard dus in principe heeft ze het ideale percentage. Ze zit er zelf nog iets onder.

Mij zegt het dus weinig.

Ik hou zeker ook van bloed. Maar voor mij is er wel een groot verschil tussen volbloed en bloed afkomstig van de Arabier. De 2de leunt qua type veel meer aan bij het type paard dat ik wens.

Bellerise
Berichten: 76
Geregistreerd: 23-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:25

NatasjavE schreef:
janderegelaa schreef:
Dat heb ik toch anders gelezen bij de dressuurpaarden Natasja...Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.


Ik kan het ook mis hebben. Probeerde het op te zoeken maar kan het niet meer vinden. :o

Wat ik wel nog zeker weet dat het bij dressuurpaarden duidelijk lager was dan bij springpaarden


Ik herinner mij dat het rond de 27-28% was :j

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:27

Bellerise schreef:
Ik heb een merrie met 25% bloed. Het is de grootste hittepit die je maar kan voorstellen. Heel nerveus en altijd stress. Het is een dressuurpaard dus in principe heeft ze het ideale percentage. Ze zit er zelf nog iets onder.

Mij zegt het dus weinig.

Ik hou zeker ook van bloed. Maar voor mij is er wel een groot verschil tussen volbloed en bloed afkomstig van de Arabier. De 2de leunt qua type veel meer aan bij het type paard dat ik wens.

Mijn paard heeft 50% en is geen hittepetit... dus een percentage zegt niet echt wat of een paard een hittepetit is.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-16 13:32

Waarom wordt Volbloed ingekruisd om het er vervolgens weer uit te kruisen / selecteren? En is dat wel zo, dat die Volbloed eigenschappen er vervolgens weer uit worden geselecteerd? En wat zijn dan die Volbloed eigenschappen precies? Want Volbloeden zijn niet allemaal het zelfde?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Als bloed verder terug zit, verdwijnt het dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:45

Nee sommige eigenschappen worden eruit geselecteerd. De gewenste juist niet.

Maar daarvoor verwijs ik naar de andere topics op bokt die je geopend hebt over dit zelfde thema.

Dat is echt te uit en te na besproken.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 13:46

Brainless schreef:
Bellerise schreef:
Ik heb een merrie met 25% bloed. Het is de grootste hittepit die je maar kan voorstellen. Heel nerveus en altijd stress. Het is een dressuurpaard dus in principe heeft ze het ideale percentage. Ze zit er zelf nog iets onder.

Mij zegt het dus weinig.

Ik hou zeker ook van bloed. Maar voor mij is er wel een groot verschil tussen volbloed en bloed afkomstig van de Arabier. De 2de leunt qua type veel meer aan bij het type paard dat ik wens.

Mijn paard heeft 50% en is geen hittepetit... dus een percentage zegt niet echt wat of een paard een hittepetit is.


Het percentage engels-volbloed heeft niets met 'heet' of character te maken. Het is een fabeltje dat XX gelijk is aan 'heet'. Courage/lef en volhouding, ja ... 'heet' niet bepaald. Even een nuance hierop: er zijn natuurlijk (!!) bloedlijnen in XX, zoals die in WB, die wel 'heet' zijn.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-16 14:00

Maar over ca. 200 jaar warmbloed fokkerij is er geregeld Volbloed ingezet. Dan worden de eigenschappen van de Volbloed die men er uit heeft gefokt, er vervolgens weer in gefokt...
https://www.google.nl/#q=trakehner+%22xx%22+
Laatst bijgewerkt door Himyar op 23-08-16 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Als bloed verder terug zit, verdwijnt het dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:07

Je hebt zelf een volbloed hengst ter dekking staan, dan ben je toch als hengsteneigenaar op de hoogte van alle ins en outs. Ik zou heel vreemd staan te kijken indien een hengsteneigenaar van bvb een kwpn er zich hier melde om wijzer te worden over het waarom wel of niet fokken met zijn paard. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je op deze manier je hengst in de spotlights wilt plaatsten maar dat vind ik toch wel een beetje sneu. Nieuwsgierigheid opwekken door dit soort topics te openen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

hoogendroog
Berichten: 3281
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:09

Himyar, waarom kom je met steeds met prehistorische paarden zoals nu weer Ebert uit 1917 op de proppen? Wat wil je daar precies mee aan tonen?
Ben je ook bekend met de hedendaagse paarden die veel bloed voeren?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 bezoekers